Me sluierstaart doet raar


P

Perry010

Guest
Sinds twee dagen doet mij sluierstaart erg raar en ligt op de bodem en zwemt heel af en toe door de bak en lijkt de weg kwijt te zijn.

Kan iemand me helpen wat het zou kunnen zijn?
Hij lijkt ook een schram opgelopen te hebben..

Hij zit in een bak met 2 andere sluierstaarten.

20180930_002648.jpg


20180930_002640.jpg


20180930_002651.jpg
 
lees artikel en zsm; haal emmer water uit aquarium en vang de vissen met een pannetje/maatbeker en in de emmer en dan al het water uit het aquarium en vers water erin. Wel water wat er nu inzit tempraturen en zorgen dat vers water dezelfde tempratuur is. liever iets warmer dan kouder!!! geen groot verschil max 1 graad.

Om de situatie in de hand te houden zal je 2x per week 70% moeten verversen totdat je een geschikt onderkomen heb geregeld voor de vissen.
 
Je bedoeld dat de 100 Liter bak te klein is voor mijn 3 sluier staart vissen?

En dat daarom mijn vis zo raar doet?
Zojuist het water vervangen en dergelijke de twee andere vissen reageren hier goed op en zijn lekker actief in de bak de andere ligt weer op de bodem.
 
vul om te beginnen de bak al tot de rand, dat is toch al meer water.
De bak is wel degelijk te klein, of de vis zijn huidige problemen daardoor veroorzaakt zijn is niet zeker, maar het is geen goede situatie om de vis te genezen.
 
100 liter, ja?
Lijkt een pak kleiner eigenlijk. :S

Maar hoe dan ook: inhoud is niet alles ook de afmetingen zijn belangrijk!
Je kan namelijk makkelijk een (hoge) 100 liter bak maken die toch maar 25cm breed is dus '100 liter' zegt op zich niet zoveel.
En de bak lijkt zelfs nu al duidelijk te klein voor deze jonge visjes... :sorry:
Vissen hebben zwemruimte nodig en sluiers worden flinke vissen dus hebben ruimte nodig.
Wat zijn de juiste maten van je bak? LBH?

Op het zicht zie je eigenlijk al duidelijk dat deze bak niet geschikt is voor drie sluiers.
Je filter is ook helemaal niet groot genoeg om de vervuiling van deze vissen op te vangen en te verwerken.
Hoe lang heb je de bak ingedraaid voor je de vissen toevoegde?
Heb je al getest op NO2/NH3?
Zoals gezegd: veel en frequent verversen en de bak vullen tot bovenaan.
Weet je de waterwaardes eigenlijk?

Vervolgens misschien toch wat extra inlezen en informeren omtrent sluiers, de verzorging en de vereisten van deze vissen. En dan effectief zorgen voor een gepaste huisvesting op maat van deze vissen...
 
Hieronder een foto uit het topic van @Roy1986 (zonder toestemming van Roy dus hopelijk vergeeft hij me deze schending van zijn auteursrechten).
Het betreft hier een juwel vision (180 liter, L92/B41/H55) met twee (!) sluiers.

Geef toe: deze bak ziet er met die twee vissen vrij vol uit en de bak is zeker dubbel zo groot als de jouwe...
Als je na het bekijken van de foto nog met evenveel overtuiging beweert dat jouw bakje geschikt is voor drie zulke vissen ben ik uitgepraat vrees ik... ;)

Roy86.png
 
Behalve de krappe afmetingen heb je ook een erg klein filter in je bak hangen moet ik zeggen.Dat soort filters heb ik in bakjes van 40 en 54 liter.
 
ik vergeef het je honey badger :p. Mijn aquarium is echt de minimale maat voor sluiers. zelf met +- 70L netto water per vis en een filter van 1000L/h ververs ik 70% wekelijks. Waarschijnlijk heb je slechte voorlichting gehad in de winkel maar geloof mij als je de huisvesting niet verbeterd zul je vaak tegen ziektes en infecties van je vissen aanlopen.
 
lees info van de link. Het aquarium en filter is niet genoeg voor de sluiers. Verversen, verversen en verversen hou je de situatie enigzins in de hand totdat je goede huisvesting heb gevonden voor de sluiers.

Voor de zieke vis. zoutbadjes.

2 bakjes water uit je aquarium halen. 1 bakje 20 tot 30 gram zout zonder jodium per liter erin. Bij jumbo heb je zakken salinazout iets van 0,30 cent een kilo. Dus emmer 10 liter water moet er 200 tot 300 gram zout in. Zout goed roeren met een garde. Bakjes naast elkaar zetten. dus 1 zout en 1 schoon.

Visje vangen met water en al. maatbeker ofzo. Naar zoutbadje en visje met de hand over zetten. Hand eronder en zachtjes vast pakken als hij flipperd weer even los laten en zo door totdat hij rustig op de zij ligt zet je hem zo over. Max 3 minuten in het zoutbadje laten liggen. Als hij niet meer beweegt of de kieuwen gebruikt moet hij er eerder uit. als je hem aanraak moet hij trachten te zwemmen. Van zoutbadje in het schoon water bakje en hem rustig met de hand onder hem baantje mee trekken zodat hij zijn kieuwen schoon spoelt. Bakje met vis mee naar aquarium en weer met de hand in aquarium plaatsen en op de hand baantjes trekken totdat hij uit zich zelf weer weg zwemt.

dit 3 dagen achter elkaar doen. In bakje waar zout in zit zal je hele stukken slijmhuid zien drijven. Dit is normaal. Zout stript slijmhuid en daarin zitten allerhande parasieten die hij dan kwijt is. Gaat hij weer nieuwe slijmhuid aanmaken op lichaam.
 
Impressie hoe groot ze worden.

2015 nog jong en klein 2017 al aardig aan de maat. Ik heb ook ergens een fotoboek staan waar je ze kunt zien met mijn hand erbij. Heb je enig zicht hoe groot ze worden in goede omstandigheden. de oranje kan ik niet meer in 1 hand vasthouden.
IMG_0156.JPG
IMG_0156.JPG
IMG_0261.JPG
 
De bak draait nu haast een jaar en nooit problemen gehad met de sluierstaarten.
Heb zo stofzuigertje waar ik met regelmaat de ontlasting van de vissen op zuig blijft nooit te lang liggen.

Elke week wordt 1/3 vervest met vers water en krijgen van mij zinkvoer omdat dr sluier staart van woelen houdt en luchtbellen happen tegen te gaan.

In de dieren speciaal zaak gevraagd voor de aanschaf van de bak of de verhouding 3 sluiersluier staarten kon in verhouding met de bak.
Dit was geen probleem volgens de speciaalzaak.

Heb dan ook de bal genomen van Superfish waarbij ook de spullen zaten voor een verwarmde bak.
 
Vat het niet persoonlijk op en vooral niet lullig bedoelt. De vis ligt er belabberd bij dus we kunnen toch vast stellen dat het niet prima gaat. lang voordat jij en ik zijn geboren hadden vele al vissen in een aquarium. Hier op forum veel kennis en ervaring over allerhande aquarium toestanden. Maak hier gebruik van en her zie je mening alles gaat prima. Mensen, LFS, geven tips. Het is aan jou om te checken of je wat met de tips kan doen. Niet alle tips zijn ook even betrouwbaar.

Ik ben zelf ook helemaal verkeerd begonnen en heb veel ellende gehad met zieke en dode vissen. Dit is jouw kans om dit niet hoeven te ervaren.

Veel info hier. Haal eruit wat je nodig heb en bij twijfel posten en tips checken.

By the way; sluiers zijn koud watervissen en hebben geen verwarming nodig tenzij ze erg koud staan. In een normaal huis, is huiskamer tempratuur prima.
 
Laatst bewerkt:
Helaas heeft de vis het niet gered en is overleden.
Direct de vis verwijderd en de completen bak verschoond met alle toebehoren en zand bodem.

De overige twee vissen zwemmen lekker rustig door de bak.
 
Dan gaan straks de anderen ook/. Waarom maak je nou alles schoon?
Begin je weer helemaal opnieuw met indraaien.
Drie vissen was teveel , nu dan 2 , had je het zo kunnen laten, met groter filter.
 
Ben ik weer de enige die het raar en schadelijk vind dat michelle1 iedere goudvis wil strippen van zijn huid met een zoutbad?

Had deze vis nu parasieten of een te klein filter. Of was de bak te klein.

Kunnen we wel even duidelijk zijn waarom we met zijn allen iemand een schuldgevoel aanpraten?
 
Ben ik weer de enige die het raar en schadelijk vind dat michelle1 iedere goudvis wil strippen van zijn huid met een zoutbad?

Oh God, Tycho, dude! Echt?
stfu

Een simpel feit ontkent deze beschuldiging al:
Ik zie drie vissen en ik lees het advies om de ene ZIEKE vis een zoutbadje te geven. Dus Michelle1 is er alvast niet op uit om alle goudvissen te strippen. Mocht dit het geval zijn zou ze eerder zeggen: "Behandel alle drie de vissen met een zoutbad!"

En ik vind dat een beetje respect eigenlijk meer op zijn plaats zou zijn.
Vanwaar die aanval op Michelle?
Imo is zij één van de weinige leden met kennis en ervaring op vlak van sluiers. Zowel qua huisvesting, verzorging en behandeling.
En ze is ook de enige op dit forum die in bijna elk sluiertopic met veel geduld en veel aandacht raad en advies geeft.
Die zelden of nooit beschuldigend of verwijtend uit de hoek komt maar steeds geduldig haar punt probeert te maken zonder lukraak met de vinger te wijzen.
(Dat kan van jou niet gezegd worden!)
Iemand die overduidelijk het beste voor heeft met sluiers/vissen!
En net die persoon pak jij aan en je insinueert zelfs dat ze de slijmhuid van elke goudvis wil strippen??

Uhuh! Bold move denk ik dan!
Knock yourself out!!
Maar dan ga je wel wat betere argumenten moeten gebruiken dan in je post hierboven vrees ik.
Althans, toch om mij te overtuigen!


Had deze vis nu parasieten of een te klein filter. Of was de bak te klein.

Kunnen we wel even duidelijk zijn waarom we met zijn allen iemand een schuldgevoel aanpraten?

Of misschien had deze vis net parasieten of andere ziekteverwekkers doordat hij in een te kleine bak werd gehouden met twee soortgenoten, een te kleine bak die overigens slecht werd gefilterd?
Is dat duidelijk genoeg voor Tycho?

Ik weet ook niet wat de juiste oorzaak is van de zieke vis maar wat ik wel weet is dat de vis er zeer triest bij ligt...
Heb je de eerste foto in het topic bekeken? Ziet die vis er een happy camper uit, Tycho?
Je kan op die foto trouwens ook snel zien dat de vis een probleem heeft aan zijn slijmhuid/schubben imo...
Hoe dan ook: er loopt iets fout! Dus dan is er actie nodig...

En wat je schrijft inzake duidelijkheid waarom we met zijn allen iemand een schuldgevoel aanpraten is ook maar blabla hoor.
Wat stel jij dan voor?
Wat is er hier niet duidelijk? Welk schuldgevoel vind je juist ongepast?
Dat iemand aangesproken wordt op het feit dat zijn dieren niet de verzorging en de huisvesting krijgen die ze nodig hebben (waar ze recht op hebben zelfs) valt niet onder schuldgevoel. Ik noem dat bewustmaking!
Een soort opvoeding die duidelijk nodig is aangezien het grootste deel van de mensen met goudvissen of sluiers zich (al dan niet bewust) schuldig maakt aan dierenmishandeling! Dus dat mag, nee dat moet gezegd worden in zo'n geval!

En wat ik me afvraag: wat is jouw constructieve bijdrage in dit alles?
Als die zich beperkt tot de persoonlijke aanval hierboven dan is het maar magertjes hoor vriend!
Komaan, dat kan beter! En als je niet beter kan dan kan je beter zwijgen!!:D
 
Oh God, Tycho, dude! Echt?
stfu

Een simpel feit ontkent deze beschuldiging al:
Ik zie drie vissen en ik lees het advies om de ene ZIEKE vis een zoutbadje te geven. Dus Michelle1 is er alvast niet op uit om alle goudvissen te strippen. Mocht dit het geval zijn zou ze eerder zeggen: "Behandel alle drie de vissen met een zoutbad!"

En ik vind dat een beetje respect eigenlijk meer op zijn plaats zou zijn.
Vanwaar die aanval op Michelle?
Imo is zij één van de weinige leden met kennis en ervaring op vlak van sluiers. Zowel qua huisvesting, verzorging en behandeling.
En ze is ook de enige op dit forum die in bijna elk sluiertopic met veel geduld en veel aandacht raad en advies geeft.
Die zelden of nooit beschuldigend of verwijtend uit de hoek komt maar steeds geduldig haar punt probeert te maken zonder lukraak met de vinger te wijzen.
(Dat kan van jou niet gezegd worden!)
Iemand die overduidelijk het beste voor heeft met sluiers/vissen!
En net die persoon pak jij aan en je insinueert zelfs dat ze de slijmhuid van elke goudvis wil strippen??

Uhuh! Bold move denk ik dan!
Knock yourself out!!
Maar dan ga je wel wat betere argumenten moeten gebruiken dan in je post hierboven vrees ik.
Althans, toch om mij te overtuigen!




Of misschien had deze vis net parasieten of andere ziekteverwekkers doordat hij in een te kleine bak werd gehouden met twee soortgenoten, een te kleine bak die overigens slecht werd gefilterd?
Is dat duidelijk genoeg voor Tycho?

Ik weet ook niet wat de juiste oorzaak is van de zieke vis maar wat ik wel weet is dat de vis er zeer triest bij ligt...
Heb je de eerste foto in het topic bekeken? Ziet die vis er een happy camper uit, Tycho?
Je kan op die foto trouwens ook snel zien dat de vis een probleem heeft aan zijn slijmhuid/schubben imo...
Hoe dan ook: er loopt iets fout! Dus dan is er actie nodig...

En wat je schrijft inzake duidelijkheid waarom we met zijn allen iemand een schuldgevoel aanpraten is ook maar blabla hoor.
Wat stel jij dan voor?
Wat is er hier niet duidelijk? Welk schuldgevoel vind je juist ongepast?
Dat iemand aangesproken wordt op het feit dat zijn dieren niet de verzorging en de huisvesting krijgen die ze nodig hebben (waar ze recht op hebben zelfs) valt niet onder schuldgevoel. Ik noem dat bewustmaking!
Een soort opvoeding die duidelijk nodig is aangezien het grootste deel van de mensen met goudvissen of sluiers zich (al dan niet bewust) schuldig maakt aan dierenmishandeling! Dus dat mag, nee dat moet gezegd worden in zo'n geval!

En wat ik me afvraag: wat is jouw constructieve bijdrage in dit alles?
Als die zich beperkt tot de persoonlijke aanval hierboven dan is het maar magertjes hoor vriend!
Komaan, dat kan beter! En als je niet beter kan dan kan je beter zwijgen!!:D



Oeps lange tenen. Michelle herhaalt hetzelfde kunstje steeds weer. Vis niet in orde dan moeten het wel parasieten zijn dus flikker je de vis in het zout.

Dat is hetzelfde als een ochtend in de woestijn gaan staan om je huid eraf te fikken omdat je een teek hebt.
Daar zit niets diervriendelijks bij.

Ik zie een wondje ja. Meest logische is dat het dier zich klem gezwommen heeft in een ornament of erin gebeukt is door een collega.

En wie precies heeft er werkelijk uitgelegd dat de bak 'schoonmaken' niet handig is omdat je nu alle bacteriën verwijderd hebt die voor de omzet van schadelijke stoffen naar minder schadelijke nitraat zorgen?

Het grootste deel van de mensen met goudvissen of sluiers maken zich schuldig aan dierenmishandeling zeg je.
is dat omdat sluiers de mopshonden onder de vissen zijn? Of omdat ze niet lukraak in een bak zout geflikkerd worden.

Kijk voor de grap eens in het topic waar iedereen hier kan vertellen hoe ze hun sluierstaarten huisvesten. Bijna iedereen zit per sluier onder de 50 liter per vis.

Topicstarter krijgt een hoop kritiek maar weet niet beter. Je kan niet beter doen als je niet weet wat er mis is.

Ik ben geen dierenarts en ja er is een reeële kans dat de waterkwaliteit kak is in deze bak maar is de huid eraf fikken met zout het antwoord op alles?
 
Oeps lange tenen. Michelle herhaalt hetzelfde kunstje steeds weer. Vis niet in orde dan moeten het wel parasieten zijn dus flikker je de vis in het zout.

Dat is hetzelfde als een ochtend in de woestijn gaan staan om je huid eraf te fikken omdat je een teek hebt.
Daar zit niets diervriendelijks bij.

Ik zie een wondje ja. Meest logische is dat het dier zich klem gezwommen heeft in een ornament of erin gebeukt is door een collega.

En wie precies heeft er werkelijk uitgelegd dat de bak 'schoonmaken' niet handig is omdat je nu alle bacteriën verwijderd hebt die voor de omzet van schadelijke stoffen naar minder schadelijke nitraat zorgen?

Het grootste deel van de mensen met goudvissen of sluiers maken zich schuldig aan dierenmishandeling zeg je.
is dat omdat sluiers de mopshonden onder de vissen zijn? Of omdat ze niet lukraak in een bak zout geflikkerd worden.

Kijk voor de grap eens in het topic waar iedereen hier kan vertellen hoe ze hun sluierstaarten huisvesten. Bijna iedereen zit per sluier onder de 50 liter per vis.

Topicstarter krijgt een hoop kritiek maar weet niet beter. Je kan niet beter doen als je niet weet wat er mis is.

Ik ben geen dierenarts en ja er is een reeële kans dat de waterkwaliteit kak is in deze bak maar is de huid eraf fikken met zout het antwoord op alles?
Lijkt me dat je deze aanval op Michelle beter per PM met @michelle1 kunt bespreken, dit gaat wel erg ver OT.
 
Lijkt me dat je deze aanval op Michelle beter per PM met @michelle1 kunt bespreken, dit gaat wel erg ver OT.


Ik heb geen probleem zover ik weet met Michelle. Kritiek op haar aanpak ja dat wel.

Volgens mij heb ik nu een probleem met Honeybadger die er zelf graag met gestrekt been in vliegt als iemand een vis te klein huisvest maar gaat janken als ik zeg dat lukraak zoutbadjes misschien niet zo schattig zijn als we het nu brengen.

Goudvissen en dan vooral de fancy shit zijn nogal trieste dieren die hoe dan ook nogal makkelijk stoppen met normaal doen.
Op een gegeven moment geeft zo'n in elkaar gefrommeld lijf het op.

Niet alles is terug te brengen op waterkwaliteit ( vaak ook wel ) of parasieten.

Nogmaals welke parasieten strip je van een vis waardoor hij daarna opeens weer vrolijk rondjes gaat zwemmen?

Mag je iemand aanspreken als je denkt dat zijn of haar adviezen niet diervriendelijk zijn ?

Kijk eens een xray van een sluierstaart en vraag je af of dit een verantwoord gekweekte vis is. Is het heel raar dat deze vissen vaak op hun rug draaien als je ook nog bedenkt dat de waterkwaliteit vaak bagger is.
 
Oeps lange tenen. Michelle herhaalt hetzelfde kunstje steeds weer. Vis niet in orde dan moeten het wel parasieten zijn dus flikker je de vis in het zout.

Dat is hetzelfde als een ochtend in de woestijn gaan staan om je huid eraf te fikken omdat je een teek hebt.
Daar zit niets diervriendelijks bij.

Ik zie een wondje ja. Meest logische is dat het dier zich klem gezwommen heeft in een ornament of erin gebeukt is door een collega.

En wie precies heeft er werkelijk uitgelegd dat de bak 'schoonmaken' niet handig is omdat je nu alle bacteriën verwijderd hebt die voor de omzet van schadelijke stoffen naar minder schadelijke nitraat zorgen?

Het grootste deel van de mensen met goudvissen of sluiers maken zich schuldig aan dierenmishandeling zeg je.
is dat omdat sluiers de mopshonden onder de vissen zijn? Of omdat ze niet lukraak in een bak zout geflikkerd worden.

Kijk voor de grap eens in het topic waar iedereen hier kan vertellen hoe ze hun sluierstaarten huisvesten. Bijna iedereen zit per sluier onder de 50 liter per vis.

Topicstarter krijgt een hoop kritiek maar weet niet beter. Je kan niet beter doen als je niet weet wat er mis is.

Ik ben geen dierenarts en ja er is een reeële kans dat de waterkwaliteit kak is in deze bak maar is de huid eraf fikken met zout het antwoord op alles?


Jij bent geen Dierenarts. ??? En jij vind een zout badje niets? Hoewel dat toch genoeg aangeraden wordt/ .

Hier een beetje iemand aanvallen waar je zelf ook geen ene moer vanaf weet. Ga het eerst eens nazien, voor je blaft.

En wie precies heeft er werkelijk uitgelegd dat de bak 'schoonmaken' niet handig is omdat je nu alle bacteriën verwijderd hebt die voor de omzet van schadelijke stoffen naar minder schadelijke nitraat zorgen????????


Niemand. je verwacht ook niet dat hij dat doet.. dus niet bijten.

Vertelde toen het al geschied was.
 
Jij bent geen Dierenarts. ??? En jij vind een zout badje niets? Hoewel dat toch genoeg aangeraden wordt/ .

Hier een beetje iemand aanvallen waar je zelf ook geen ene moer vanaf weet. Ga het eerst eens nazien, voor je blaft.

En wie precies heeft er werkelijk uitgelegd dat de bak 'schoonmaken' niet handig is omdat je nu alle bacteriën verwijderd hebt die voor de omzet van schadelijke stoffen naar minder schadelijke nitraat zorgen????????


Niemand. je verwacht ook niet dat hij dat doet.. dus niet bijten.

Vertelde toen het al geschied was.

Als men roept dat het water wel giftig moet zijn is het bijna logisch dat iemand in paniek de hele zooi gaat lopen ontsmetten..
 
Dan gaan straks de anderen ook/. Waarom maak je nou alles schoon?
Begin je weer helemaal opnieuw met indraaien.
Drie vissen was teveel , nu dan 2 , had je het zo kunnen laten, met groter filter.

dit?

Daar is niet over gif gesproken.


Als jij dat ook zo opvat , is dat vreemd.
 
Oeps lange tenen. Michelle herhaalt hetzelfde kunstje steeds weer. Vis niet in orde dan moeten het wel parasieten zijn dus flikker je de vis in het zout.

Dat is hetzelfde als een ochtend in de woestijn gaan staan om je huid eraf te fikken omdat je een teek hebt.
Daar zit niets diervriendelijks bij.

Ik zie een wondje ja. Meest logische is dat het dier zich klem gezwommen heeft in een ornament of erin gebeukt is door een collega.

En wie precies heeft er werkelijk uitgelegd dat de bak 'schoonmaken' niet handig is omdat je nu alle bacteriën verwijderd hebt die voor de omzet van schadelijke stoffen naar minder schadelijke nitraat zorgen?

Het grootste deel van de mensen met goudvissen of sluiers maken zich schuldig aan dierenmishandeling zeg je.
is dat omdat sluiers de mopshonden onder de vissen zijn? Of omdat ze niet lukraak in een bak zout geflikkerd worden.

Kijk voor de grap eens in het topic waar iedereen hier kan vertellen hoe ze hun sluierstaarten huisvesten. Bijna iedereen zit per sluier onder de 50 liter per vis.

Topicstarter krijgt een hoop kritiek maar weet niet beter. Je kan niet beter doen als je niet weet wat er mis is.

Ik ben geen dierenarts en ja er is een reeële kans dat de waterkwaliteit kak is in deze bak maar is de huid eraf fikken met zout het antwoord op alles?

Kijk, dat was al beter!
Zie je wel dat je het kan!
Nu breng je tenminste wat argumenten in plaats van gewoon te roepen dat ze alle vissen wil villen... :D
Mocht dit je eerste bericht zijn geweest in dit topic dan had je me niet gehoord. Ik moeide me vooral omdat je eerste bericht gewoon een gratuite aanval was zonder enige argumentering.
Dus ik vind dat je beter vroeger had gereageerd (misschien zelfs in eerdere topics aangezien dit je blijkbaar al even stoort!) door de voorgestelde behandeling in vraag te stellen. Je kon het toch gewoon duidelijk maken dat je je vragen stelt bij de zoutbehandeling of bij de diagnoses van Michelle? Ik heb geen probleem met kritische vragen, kan alleen maar verrijkend zijn!

Je vraagt wie precies heeft uitgelegd hoe je moet schoonmaken...
Ik zou eens moeten nalezen maar desnoods heeft niemand dat gezegd denk ik dan! Het is en blijft de verantwoordelijkheid van degene die beslist om de dieren te gaan houden om zich te informeren inzake vereisten en verzorging.
Je kan niet verwachten dat we keer op keer een handleiding aquariumhouden van a tot z uitleggen. Ik verwacht van mensen dat ze respect hebben voor de dieren die afhankelijk van hen zijn. Tenslotte kiest het dier nooit zelf zijn baasje of huisje... Als wij dat voor hen kiezen dan zijn wij in eerste plaats verantwoordelijk om dat zo goed mogelijk te gaan doen.
Trouwens zie ik nu dat het eerste antwoord een link is naar een pdf inzake het houden van sluierstaarten.... Wat wil je dan nog meer? Dat we die pdf gaan voorlezen aan de vraagsteller??

je zegt vervolgens:
"Het grootste deel van de mensen met goudvissen of sluiers maken zich schuldig aan dierenmishandeling zeg je.
is dat omdat sluiers de mopshonden onder de vissen zijn? Of omdat ze niet lukraak in een bak zout geflikkerd worden.

Kijk voor de grap eens in het topic waar iedereen hier kan vertellen hoe ze hun sluierstaarten huisvesten. Bijna iedereen zit per sluier onder de 50 liter per vis."


Tja, ik weet zeker dat je intelligent genoeg bent om te snappen dat het grootste deel van de mensen met sluiers/goudvissen hier niet op het forum zitten. De meerderheid van die mensen nemen nooit de moeite iets van info op te zoeken. En om de paar jaar kopen ze een nieuw slachtoffertje..
Want deze vissen zijn nu eenmaal zo dikwijls het slachtoffer van dierenmishandeling door hun reputatie. Ze worden al jaren in bokaaltjes gehouden, ze hebben geen verwarming nodig, (zelfs geen filter volgens velen), ze zien er mooi uit, .... En bovenal zijn ze spotgoedkoop, vervangbaar en werden ze jarenlang uitgedeeld aan wie maar wou....
Dit in combinatie met het feit dat ze net zeer specifieke vereisten hebben is wat er voor zorgt dat ze het makkelijkste slachtoffer zijn van de hobby...
"Ideale startersvis" zegt al genoeg imo...
Heeft dus niets te zien met die zoutbadjes hoor. Niet vergeten dat dat vooral jouw dada is, hé! ;)
En het feit dat ze de mopshondjes onder de vissen zijn is hier offtopic maar dat vind ik effectief wel tragisch eigenlijk... :(

En voor de grap eens kijken in dat specifieke topic zal ik doen als jij eens kijkt naar de massa's topics waarin je a volonté de meest trieste sluierverhalen kan lezen... En bedenk je dan dat de ergste gevallen hier zelfs nooit belanden...
Dus ja: die beestjes hebben het doorgaans niet makkelijk...

Ik heb geen probleem zover ik weet met Michelle. Kritiek op haar aanpak ja dat wel.

Dat mag, hé. Maar doe het dan met argumenten en via discussie met haar (al dan niet via PB). Kan alleen maar leerrijk zijn voor iedereen.
Dus de zoutaanpak in vraag stellen moet je doen vind ik. Maar doe het dan ineens constructief door vraag en antwoord bvb...

Volgens mij heb ik nu een probleem met Honeybadger die er zelf graag met gestrekt been in vliegt als iemand een vis te klein huisvest maar gaat janken als ik zeg dat lukraak zoutbadjes misschien niet zo schattig zijn als we het nu brengen.

Dju toch.
En je was zo goed bezig...:D

FYI: Geen gestrekte benen hier en al helemaal geen gejank vind ik zelf maar je mag dat denken.
Hopelijk strijkt mijn uitleg hierboven de plooitjes weer mooi glad en vlak!
Indien niet: Too bad... Up to you!
We zien wel of we een probleem hebben of niet denk ik dan...
Whatever.

Mag je iemand aanspreken als je denkt dat zijn of haar adviezen niet diervriendelijk zijn ?

Kijk eens een xray van een sluierstaart en vraag je af of dit een verantwoord gekweekte vis is. Is het heel raar dat deze vissen vaak op hun rug draaien als je ook nog bedenkt dat de waterkwaliteit vaak bagger is.

Tuurlijk mag dat.
Meer nog: je moet dat doen!
En van daaruit kan de discussie ontstaan die misschien leerrijk is voor beide (wie weet zelfs voor alle) partijen.

Duidelijk?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Helaas heeft de vis het niet gered en is overleden.
Direct de vis verwijderd en de completen bak verschoond met alle toebehoren en zand bodem.

De overige twee vissen zwemmen lekker rustig door de bak.

Dat is heel naar voor jou en de vis natuurlijk.

Je heb nu het hele aquarium schoon gemaakt inclusief filter en bodem. Dat is niet erg handig maar wat gebeurd is gebeurd. Zal je kleine uitleg geven zodat je het geheel wat snap.

In je aquarium komt vervuiling. Poep, etensresten en elk hapje water gaat door de vis en er komt ammoniak uit de kieuwen van de vis. Technische taal we meten NH3. Door de vervuiling gaan er bepaalde bacterieen groeien in je bodem en filter. Deze bacterieen zetten de NH3 om naar nitriet. NO2. Beide geven problemen als vissen hier in zwemmen. het vergiftigde water. Hoe je het ook wil beschrijven hier kunnen vissen ziek van worden of dood aan gaan. Als er genoeg bacterieen zijn om alles om te zetten naar NO3 dan heb je een stabiel aquarium en blijven je waterwaardes goed. Dit duurt z on 3 a 4 weken tijdens de opstart van een aquarium zonder vis.

Het geval bij sluiers is dat ze tevens groeihormonen aanmaken wat ook weer zorgt voor vervuiling. Je voer meerdere malen per dag en ladingen poep, grote vissen nemen grote happen water dus je kun dit niet vergelijken met een aquarium vol met guppies. Er is veel meer vervuiling. Vandaar dus het verversen en filter nooit alles in 1 keer uitspoelen omdat je dan de goede, nodige bacterieen weg haal en de omzetting van NH3 en NO2 niet goed gaat. In de bodem zit veel vuil maar ook bacterieen als je in die grond woel komt er veel NH3 in het water en met bodem uitspoelen, spoel je tevens nodige bacterieen eruit.

De vis die in een watertje zwemt waar de waterwaardes te hoog van oploopt verzwakt etc. Dus voor nu genoeg info en goed blijven verversen. je kunt waterwaardes meten dan weet je zeker wat en hoeveel je moet verversen. Meet je niet dan om zeker te zijn kun je tot 100% verversingen doen. In water zit weinig nuttigs dus beter teveel water in 1 keer eruit dan elke dag een emmertje. Als je NH3 0,4 is en je ververs 50% hou je 0,2 over nog teveel. Dus 80 % eruit word automatisch de waarde lager.

Succes en ik hoop dat je 2 mooie sluiers het verder goed gaat.
 
Voor de rest heb ik weinig zin om op te reageren. Als iets onduidelijk is waarom ik sluiers in zout flikker kun je dat gewoon vragen. Inderdaad zijn sluiers een soort van mopshonden. gefokt, door gefokt, monsterlijk wat je wil en wat jou persoonlijke mening is.

Ik geef mijn mening en advies en ieder doet er mee wat hij/zij wilt. Dat is verder mijn zaak niet. Indien onderbouwing is gewenst door TS zal ik hier ook op reageren. Maar om nu een ellelange proza te posten over ziektens, ziekte verwekkers, medicatie etc. is mij too much. Als een topic starter dit vraagt om haar/zijn vis te redden prima maar ik heb geen behoefte om dit puur te posten om mijn inzichten te bewijzen of mijn ego te strelen.

Iedereen zal tegen problemen aanlopen en door ervaring word je steeds wijzer dat is bij mij in ieder geval wel het geval maar ook gaan er helaas vissen bij mij dood. Zelf een dierenarts, koi arts of wat nog meer zal niet iedere vis kunnen redden.

Het is voor TS al sneu genoeg dat de vis dood is.
 
lees info van de link. Het aquarium en filter is niet genoeg voor de sluiers. Verversen, verversen en verversen hou je de situatie enigzins in de hand totdat je goede huisvesting heb gevonden voor de sluiers.

Voor de zieke vis. zoutbadjes.

2 bakjes water uit je aquarium halen. 1 bakje 20 tot 30 gram zout zonder jodium per liter erin. Bij jumbo heb je zakken salinazout iets van 0,30 cent een kilo. Dus emmer 10 liter water moet er 200 tot 300 gram zout in. Zout goed roeren met een garde. Bakjes naast elkaar zetten. dus 1 zout en 1 schoon.

Visje vangen met water en al. maatbeker ofzo. Naar zoutbadje en visje met de hand over zetten. Hand eronder en zachtjes vast pakken als hij flipperd weer even los laten en zo door totdat hij rustig op de zij ligt zet je hem zo over. Max 3 minuten in het zoutbadje laten liggen. Als hij niet meer beweegt of de kieuwen gebruikt moet hij er eerder uit. als je hem aanraak moet hij trachten te zwemmen. Van zoutbadje in het schoon water bakje en hem rustig met de hand onder hem baantje mee trekken zodat hij zijn kieuwen schoon spoelt. Bakje met vis mee naar aquarium en weer met de hand in aquarium plaatsen en op de hand baantjes trekken totdat hij uit zich zelf weer weg zwemt.

dit 3 dagen achter elkaar doen. In bakje waar zout in zit zal je hele stukken slijmhuid zien drijven. Dit is normaal. Zout stript slijmhuid en daarin zitten allerhande parasieten die hij dan kwijt is. Gaat hij weer nieuwe slijmhuid aanmaken op lichaam.

Dus de diagnose blijft parasieten en de behandeling resulteert in hele stukken slijmhuid zien drijven en dat is normaal?!

Duidelijk verhaal inderdaad! Patiënt dood , probleem verholpen! Volgende patiënt graag, deze doe maar iets met erwten, dat werkt ook altijd!
 
Lees nu eerst maar eens goed. Volgens mij staat er duidelijk huisvesting niet goed, filter te klein, verversen, verversen en verversen. Voor het geval de water waardes inderdaad kak zijn. Ik zie veel post van jou maar waar is jou info waar iemand wat aan heeft?

Waar zie jij een diagnose van mij en waar is jouwe? Of is dit de diagnose; Kijk eens een xray van een sluierstaart en vraag je af of dit een verantwoord gekweekte vis is. Is het heel raar dat deze vissen vaak op hun rug draaien als je ook nog bedenkt dat de waterkwaliteit vaak bagger is.

Wat adviseer je of wat is jou mening qua behandeling? Sla hem de kop maar in want zonder xray weet ik zeker dat hij dood gaat gezien het onverantwoorde gekweekte vissen zijn?

Het wondje ziet iedereen. Wat denk je dat er gebeurd op z on zwakke vis die van ellende op de bodem ligt en een wondje heeft?

Wat minder dit forum bezoeken en mijn posts lezen als het je irriteerd. Besteed die tijd anders, gebruik google inzake zout. Het is niet alleen voor parasieten. Het doet veel meer voor en in het vissenlijf.

Wellicht kun je een crowd funding starten voor een xray en schenken aan het forum. Dan kunnen we harde diagnoses stellen en al de doorkweekte misbaksels meteen uit hun lijden verlossen.
 
Lees nu eerst maar eens goed. Volgens mij staat er duidelijk huisvesting niet goed, filter te klein, verversen, verversen en verversen. Voor het geval de water waardes inderdaad kak zijn. Ik zie veel post van jou maar waar is jou info waar iemand wat aan heeft?

Waar zie jij een diagnose van mij en waar is jouwe? Of is dit de diagnose; Kijk eens een xray van een sluierstaart en vraag je af of dit een verantwoord gekweekte vis is. Is het heel raar dat deze vissen vaak op hun rug draaien als je ook nog bedenkt dat de waterkwaliteit vaak bagger is.

Wat adviseer je of wat is jou mening qua behandeling? Sla hem de kop maar in want zonder xray weet ik zeker dat hij dood gaat gezien het onverantwoorde gekweekte vissen zijn?

Het wondje ziet iedereen. Wat denk je dat er gebeurd op z on zwakke vis die van ellende op de bodem ligt en een wondje heeft?

Wat minder dit forum bezoeken en mijn posts lezen als het je irriteerd. Besteed die tijd anders, gebruik google inzake zout. Het is niet alleen voor parasieten. Het doet veel meer voor en in het vissenlijf.

Wellicht kun je een crowd funding starten voor een xray en schenken aan het forum. Dan kunnen we harde diagnoses stellen en al de doorkweekte misbaksels meteen uit hun lijden verlossen.

Jij adviseerde zoutbadjes, dat quote ik er zelfs boven. Met als conclusie dat het de parasieten verwijderd. Raar om bij een verdenking van parasieten slechts 1 vis te 'behandelen' trouwens.

Een gezonde goudvis heeft een zwemblaas waarbij 2 gasdichte zakken achter elkaar liggen. Bij sluierstaarten is de plaatsing van die zakken vaak verstoord. Ofwel ze liggen boven elkaar of er is er slechts 1 zichtbaar. Dat is een direct gevolg van hoe deze vissen gekweekt zijn. En ja ondanks dat ik sluierstaarten kwetsbare ietswat trieste vissen vind , vind ik ze wel leuk.

Leuk genoeg om geen aannames te doen en maar een behandeling te starten op basis van eigenlijk niks.

Nogmaals waarom moest deze vis nu precies een zoutdip? Parasieten? Welke dan? En waarom de andere vissen niet? En wat met de bak , waar dan mogelijk nog stadia inzitten van de cyclus die parasieten in een bak doormaken?

Dat er een tijd en plaats is voor zout in een aquarium weet ik maar dan heb je nog verschil in iets zout in een aquarium of een zoutdip. Die laatste vind ik nogal cru en eigenlijk gewoon dierenmishandeling. Bij een verdenking van parasieten zijn er ook andere opties als in medicijnen.

Ik stel geen diagnose , die behoefte heb ik ook helemaal niet. Maar ik raad ook geen behandeling aan. Jij doet dat wel en ik vind dat je er naast zit. Daar mag ik wat van vinden.

Op Youtube en forums zijn er trouwens veel reacties te lezen van mensen die een dip hebben gedaan en zeiden nu is de vis dood. Goudvissen hebben een hoge tolerantie tegen zout dat wil niet zeggen dat een dip daarom diervriendelijk is.
 

Terug
Bovenaan