Me maanvissen hebben eitjes afgezet

S

Sjoerd

Guest
Goedeavond aqaurium fanaten, ik heb onlangs 6 maanvissen gekocht en nu heeft zich een koppeltje gevormd en al daadwerkelijk eitjes afgezet. Harstikke gaaf om te observeren. Ik weet alleen totaal niet wat ik nu moet doen om het allemaal in goedebanen te leiden. Heeft er iemand tips voor me zodat ik er van kan blijven genieten?

IMG_3513.JPG
 
Zou de ouders niet stressen en ze lekker hun gang laten gaan.
 
Goedeavond, bedankt voor je reactie
Ik wil er ook zo weinig mogelijk aan doen maar
Ze hoeven niet over geplaatst te worden in een andere bak of iets dergelijk? Want het is wel erg gaaf om te zien
 
Ik zou zelf deze ouders nu rustig hun gang laten gaan en zien wat er van gaat komen:D:D
 
Ik heb 2 l nummer in de bak zitten en had gelezen dat hun ze erg lekker vinden...
 
Een en ander ligt aan de omstandigheden.
Is het hun eerste nestje,
Zijn er nog andere bewoners,
Hou oud zijn de vissen,
Maanvis is een algemene benaming, heb je een foto of wetenschappelijk naam van ze,
De grote van het aquarium,
De waterwaarden en zeker de geleidbaarheid van het water
en noem maar op.

Altijd leuk om te zien maar zonder de juiste omstandigheden is er weinig kans op daadwerkelijke nakomelingen.
 
Ik heb zeer zeker een foto van ze.
Het is hun eerste nestje.
Er zijn andere medebewoners waaronder:
15 roodkopzalmen
2 l nummers
15 corydorassen

De grote van me aqaurium is 1,20 bij 40 bij 50

De maanvissen zijn ongeveer 3 jaar oud.

Hier de foto van de ouders
 
Ik heb zeer zeker een foto van ze.
Het is hun eerste nestje.
Er zijn andere medebewoners waaronder:
15 roodkopzalmen
2 l nummers
15 corydorassen

De grote van me aqaurium is 1,20 bij 40 bij 50

De maanvissen zijn ongeveer 3 jaar oud.

Hier de foto van de ouders

IMG_3514.JPG
 
Je kunt het blad in een ander bakje plaatsen zonder vissen
 
Ze verplaatsen ook soms de eitjes van het ene blad naar het andere blad.. weten jullie waarvoor ze dat doen?
 
Oke Thanks voor de tip
Mondeo, ik weet nog niet zo goed wat ik ermee moet doen dus alle tips zijn welkom
 
Ik zou het de eerste paar legsels gewoon even aankijken.
Zijn de eitjes wel berucht?
 
Ik zou het de eerste paar legsels gewoon even aankijken.
Zijn de eitjes wel berucht?
Ja zeker de eitjes zijn bevrucht, ik wacht het wel even af en ga wel gewoon van het schouwspel genieten.
 
Genietse! Dat vind ik één van de mooiste dingen om te zien, geen tv meer nodig ;)
 
Hoi Sjoerd,

Leuk dat je maanvissen eitjes hebben gelegd, erg mooi om te zien hoe het proces verloopt.
Hoe het vrouwtje waait met haar vinnen vlak bij de eitjes om ze van 'vers' water te voorzien.

Ze verplaatsen de eitjes denk ik omdat niet alle eitjes bevrucht worden en beschimmelen, de 'goeie' eitjes verplaatsen ze naar een ander schoongemaakt blad waar ze als alles goed gaat uit kunnen komen.

Als je verder geen andere bakken hebt waar de maanvisjes in kunnen opgroeien zou ik er verder niks mee doen. In een bak met andere vissen is het erg moeilijk om de maanvisjes op te laten groeien.
 
Bedankt voor je reactie,
Het worden nu echt al kleine mini visjes en beginnen steeds verder weg te zwemmen bij hun ouders, misschien een idee om een klein bakje in het aqaurium te plaatsten? Want ik denk dat de ouders niet veel langer op ze kunnen passen aangezien er nog 4 andere maanvissen rond zwemmen en waarschijnlijk hun die baby visjes erg lekker vinden...

image.jpg
 
Het nadeel van zo'n kweekbak is dat er vaak te weinig water circulatie door heen gaat en dus ook weinig vers water.
1 van de belangrijkste dingen wat baby visjes nodig hebben is vers water + ruimte en goed voedsel (in mijn ervaring is dat artemia).

Het beste is een aparte aquarium waar er geen gevaar is door andere vissen.
 
De eerste keer zijn ze allemaal opgegeten.
Ze hebben voor de tweede keer eitjes afgezet, maar ook dat is niet goed gegaan. Ik had een kweek bakje gekocht met zoon netje eroverheen alleen ze hebben ze er tussen uit getrokken en opgegeten
 
Terug
Bovenaan