mbuna


P

Paleatus

Guest
De laatste tijd ben ik een beetje aan het brainstormen over een nieuwe bak, malawi wel te verstaan.
Ik wil me toespitsen op enkel mbuna, en dan uit een specifiek gedeelte van het meer.

De Mozambique kust tussen Mara point en Lumbaolo, hier vallen de twee grote bekende eilanden ook onder.
Als ik het goed heb valt dit hier onder:
  • Het eiland Likoma
  • Het eiland Chizumulu
  • Het eiland Maingano
  • Het kustgebied rondom Cobue
Dan ben ik op zoek naar verkrijgbare vissen uit dit gebied, dit had ik al:
  • Labidochromis chisumulae (Chizumulu)
  • Labidochromis freibergi (Likoma)
  • Labidochromis joanjohnsonae (Likoma)
  • Metriaclima pulpican (Likoma + Maingano)
  • Metriaclima aurora (Likoma)
  • Metriaclima hajomaylandi (Chizumulu)
  • Pseudotropheus cyaneorhabdus (Maingano)
  • Pseudotropheus interruptus (Chizumulu)
  • Cynotilapia zebroides 'Cobue' (Cobue)
  • Cynotilapia zebroides 'red top Likoma' (Likoma)
  • Cynotilapia zebroides 'white top Likoma' (Likoma)
  • Melanochromis lorieae (gehele gebied)
  • Tropheops sp. red cheek (Chizumulu + Likoma)
Dan mijn vraag aan jullie als deskundigen:
Mis ik iets? Heb ik ergens een fout gemaakt? en voornamelijk Zijn er nog meer soorten die in aanmerking komen?
 
Hoe groot gaat het aquarium zijn? Weet je dat al.
 
Hoe groot gaat het aquarium zijn? Weet je dat al.

In principe denk ik momenteel aan 300 tot 500 liter.
Soortenkeus heb ik dus al genoeg, maar ik ben bang voor kruisingen en eentonigheid qua kleur.
Vandaar mijn vraag.
 
Beetje oude topic, en antwoord vermoedelijk niet meer nodig, maar misschien heeft iemand er nog iets aan :)

Ten eerste: top dat je probeert je te beperken tot een specifieke vindplaats. Voor de vissen maakt het niet zoveel uit, maar het geeft wel een extra dimensie aan je bak. Het maakt het "echter", zeg maar. En je maakt het jezelf eigenlijk ook wat makkelijker qua keuze, omdat er zo ontzettend veel soorten zijn.

Volgens mij zijn alle soorten die je in je lijstje hebt wel verkrijgbaar, dus dat is al goed. Uitzondering is denk ik M. lorieae, die zal wat lastiger zijn, maar wel de moeite om te proberen. Zoek dan ook naar M. paralellus, onder die (verouderde) naam zie je 'm ook nog wel eens. Mocht je 'm vinden, dan zeker niet samenhouden met P. cyaneorhabdos. Dat wordt oorlog.

Verder: zet Metriaclima's en Cynotilapia's (of een combi van die twee, ze zijn aardig vergelijkbaar) die ook maar een beetje op elkaar lijken niet bij elkaar. Dus geen twee zwart/blauwe soorten bij elkaar, bijvoorbeeld.

Labidochromis soorten zijn doorgaans redelijk braaf (uitzondering is de Hongi, dat zijn echt etters, maar die staat er niet bij). Tropheops spp. zijn ook geen lieverdjes, maar de Red Cheek is qua afwijkend kleurenpatroon een héle mooie soort en absoluut de moeite om te houden.

Qua bakmaat: als je ruimte hebt (fysiek en financieel): ga voor de maximale grootte die je kunt plaatsen. Met 300 liter kan je wel wat, maar dan heb je een kantlengte van rond de 120 cm. Dat lijkt heel wat, maar de mogelijkheden zijn dan nog best beperkt. Een volwassen Metriaclima man wordt in een aquarium al snel 13-14 cm groot. Dat is een forse vis in een bak van 120 cm hoor, als je bedenkt dat ze ook nog eens territoriaal zijn. Vanaf 500 liter/150 cm wordt het pas leuk.

Onder de 120cm kantlengte zijn er maar bar weinig soorten die ik zou willen houden. Niet iedereen is het daarmee eens, maar ik heb een hekel aan ramvolle bakken, waar misschien wel veel kleur inzit, maar niets natuurlijks meer aan is. Het natuurlijke gedrag word gewoon onderdrukt. Niet mijn ding dus, maar je ziet het nog steeds bij Malawi-houders.
 

Terug
Bovenaan