mbuna goede schuilplaats?


H

hobbyfish

Guest
Ik vroeg Me af of dit goede schuil plaatsen zijn. Morge plaats ik nog leistenen mbuna. En juweel chichlide . De laatste zal er maar tijdelijk inzitten. De grote pleco op de foto verhuisd morgen naar een 2m bak trouwens.. Kan ik eigenlijk een kleine pleco +-10cm bij de cichlide zetten
wOOhgVFmon1IPwuspQQhRYYihe1nNLv1.jpeg

wOOhgVFmon1IPwuspQQhRYYihe1nNLv1.jpeg

wOOhgVFmon1IPwuspQQhRYYihe1nNLv1.jpeg
 
Hoe groot is dat bakje? En ik zou toch echt mee gewoon stenen erin doen. Op die manier creeer je vele betere schuilplaatsen.
 
Geen leisteen, wel Gatensteen,ofwel maansteen ,zijn van kalk.
Daar cre-eer je meer sparingen in ,om weg te schuilen.
Wat je nu hebt is meer voor Utaka,s.
En ,doe er niet zoveel dingen in, Lijkt dan helemaal niet op Malawi.
 
1m bakje. En heb maanstenen besteld. Als de bak compleet is zal ik nog foto's posten.bedankt voor de tips.
 
Bertus zei:
Geen leisteen, wel Gatensteen,ofwel maansteen ,zijn van kalk.
Daar cre-eer je meer sparingen in ,om weg te schuilen.
Wat je nu hebt is meer voor Utaka,s.
En ,doe er niet zoveel dingen in, Lijkt dan helemaal niet op Malawi.

En waarom geen leisteen Bertus?
 
Zal ook kunnen.
Heb ik zelf geen ervaring mee. leek mij de scherpte, als ze ineens wegduiken.
Wat ik hier hoor en zie.
Dat ze alle gaten nodig hebben om weg te komen.
 
In mijn leienbak had ik 400 kg leisteen zitten, heb nooit of nooit ook maar 1 vis gehad die gewond was.
 
Leistenen zijn lastig om goede holen te creeeren. Kan wel, maar dan moet je eigenlijk je hele achterwand ervan maken en dus vastlijmen. Grillige stenen stapelen veel beter voor holen en maansteen heeft al mooie gaten en maakt het water ook nog harder wat fijn is voor mbuna (niet voor die hemichromis natuurlijk)

De holen die je nu hebt zijn meer voor bodemcichliden, dat zijn dit niet.

Neem sowieso een zandbodem, mbuna filteren net zoals de meeste cichliden graag zand dooor hun kieuwen dat gaat met dat grind niet, en ze gaan ok heel veel graven dus de inrichting die je nu hebt zal niet lang standhouden.

Mbuna bak inrichten:
stap 1 een piepschuimplaat op de bodem
stap 2 een gote stenenstapel langs de hele achterwand en liefst zo hoog tot de waterlijn. Stenen met veel holen ertussen, en geen lavasteen nemen want dat is te scherp.
stap 3 zandbodem erin

Door deze volgorde zorg je dat de stenen niet ondergraven gaan worden en dat de stenen goed ondersteund worden, ivm glasbreuk.

Doe verder ook altijd alle cichliden tegelijk in de bak, niet later toevoegen zonder de bak inrichting flink te veranderen vanwege de teritoriumverdeling.

Zo ziet een mbuna aquarium er ongeveer uit als het goed is:

9SNvIpssYURT8FI3-ggyimgJFYBjQGjS.jpeg

Dat is basalt denk ik. Met maansteen kan ook:

148617d1409617384-mbuna-tank-setup-1409617384580.jpg


Met leisteen:
lei.jpg
 
SaskiaZ zei:
Leistenen zijn lastig om goede holen te creeeren. Kan wel, maar dan moet je eigenlijk je hele achterwand ervan maken en dus vastlijmen. Grillige stenen stapelen veel beter voor holen en maansteen heeft al mooie gaten en maakt het water ook nog harder wat fijn is voor mbuna (niet voor die hemichromis natuurlijk)

De holen die je nu hebt zijn meer voor bodemcichliden, dat zijn dit niet.

Neem sowieso een zandbodem, mbuna filteren net zoals de meeste cichliden graag zand dooor hun kieuwen dat gaat met dat grind niet, en ze gaan ok heel veel graven dus de inrichting die je nu hebt zal niet lang standhouden.

Mbuna bak inrichten:
stap 1 een piepschuimplaat op de bodem
stap 2 een gote stenenstapel langs de hele achterwand en liefst zo hoog tot de waterlijn. Stenen met veel holen ertussen, en geen lavasteen nemen want dat is te scherp.
stap 3 zandbodem erin

Door deze volgorde zorg je dat de stenen niet ondergraven gaan worden en dat de stenen goed ondersteund worden, ivm glasbreuk.

Doe verder ook altijd alle cichliden tegelijk in de bak, niet later toevoegen zonder de bak inrichting flink te veranderen vanwege de teritoriumverdeling.

Met leisteen:
lei.jpg

Kijk dan eens even in dit topic Saskia, dit was ook met leisteen ;)

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... 108&page=1
 
De jouwe is mooier Luc :D

+ heeft heel uitgebreid bouwverslag
 
luc zei:
In mijn leienbak had ik 400 kg leisteen zitten, heb nooit of nooit ook maar 1 vis gehad die gewond was.

Sorry, had er een andere voorstelling van.
Gezien met wat ik zelf heb liggen, 3,4,8 mm dik.

Zie nu deze, zijn dikke stukken.
 

Terug
Bovenaan