Mbuna bak Jewel Rio 450 liter van AnjaSharpei


Jij praat nu over Tanganyika, he. Geen Malawi.

Kan je nooit bij elkaar zetten. Hooor.

Lamprologus multifasciatus - Hobbykwekers



www.hobbykwekers.nl � ... � Cichlidae � Lamprologus






Lamprologus multifasciatus, ook wel slakkenhuis cichlide genoemd. Een kleine Tanganyika die kolonies vormt.
 
smidsy zei:
Hallo allen,
Wat een leuk topic, ook je vorige heb ik met veel plezier gelezen, ik hoop dat ik je topic even mag gebruiken om een eigen vraag te stellen, omdat hier ook mooi jouw bestand beschreven staat en die mij zeer aanspreekt.
Afgelopen dinsdag mijn aquarium gaan lekken,dit was een 60 cm gezelschapsbakkie. Dus tijd voor een frisse en nieuwe start. Nu vind ik t minimalistische van 95% steen en een paar planten erg mooi.
Nu las ik je bestand en je zei dat dit eigenlijk te weinig was om je bak te vullen en toch naar wat meer visjes moest, om de alle vissen minder tot een treffen te kunnen laten komen.
Zou het bestand wat jij had uitgekozen wel goed in een Rio 180 passen, en dan eventueel aangevuld met een groep van 10 a 15 Lamprologus multifasciatus op de bodem in slakkenhuisjes, de rest van het bestand zal zich meer tussen en om de rotspartijen ophouden neem ik aan?
Ik hoop dat iemand hier de antwoorden op heeft?
Groetjes!!

Je kunt beter je eigen draadje openen, zeker als je het hebt over Tanganyika ipv Malawi. Als je toch malawi wilt, een rio 180 is maar zeer minimaal voor malawi, is eigenlijk niet aan te raden zeker niet voor malawi beginners, en er zijn maar 4 soorten malawi mbuna die je dan zou kunnen houden in een meterbak, als je het toch echt perse wilt. Verder moet dan je intern filter vervangen worden of aangevuld worden door een flink extern filter (denk aan 1500-1700 l/uur). En zoals Bertus al zei, kun je malawi mbuna absoluut NIET combineren met tanganyika. Of uberhaupt met iets anders.

Wat wel kan in een meterbak ook met een intern juwel filter is een tanganyika bakje maken. Maar begin anders je eigen dradje, dan krijg je meer info en verstoor je dit topic niet...
 
Hoi hoi,
Weer even geleden, tijd voor een update.

Ik heb even last gehad van blauwalg, maar dat was mijn eigen fout. Dit is mijn eerste aquarium en bij mijn vijvertje ververste ik het water via een ingebouwde afvoer.
Nu ververste ik door de helft water met emmers eruit te scheppen.
Ik had ook een stofzuigertje voor de bodem, maar dit werkte niet goed.
Ik heb nu al enkele malen goed ververst met een buis waarmee ik alles van de bodem zuig.
De blauwalg is nu bijna volledig weg.

Hier enkele foto's van hoe mijn aquarium en de visjes er nu uitzien.
Ook de Anubis doet het uitzonderlijk goed.
Hij heeft al vele bladeren bijgekregen en nu ook een bloem.

YzudiNy.jpg


sCFgpXJ.jpg


70UKFAP.jpg


4P9IvFa.jpg


b6WQLm6.jpg


lmA3iEg.jpg


Ag3Cb1x.jpg


CBa1Ukz.jpg


O1j2enJ.jpg


4dlOEUm.jpg
 
En toen zagen we plots dit:

BZ6en3R.jpg


hb25EWQ.jpg


B2o3aDd.jpg


Ik zie maar 1 kleintje, en zal waarschijnlijk niet overleven met al die schrokoppen, maar vond het wel super schattig...
:smitten: :smitten: :smitten:
 
Hoi allemaal,

Weer even een update...
Nadat ��n visje hersteld was van een gevecht, zag ik een ander visje weer wegkruipen en ook aangevallen worden door de andere vissen.
Ik weet dat dit onvermijdelijk zal blijven, maar heb nu toch geprobeerd om een aantal vissen bij te zetten om de gemoederen te bedaren.
Ik heb 2 soorten erbij gezet: Melanochromis Johanni Easter en Pseudotropheus Elongati Neon Spot.
Ik weet dat deze ook omschreven staan als hevige vissen, maar ik moet zeggen dat ze zich tot nu toe super rustig gedragen in het aquarium.
Ik heb alle vissen en stenen er eerst uit gehaald (behalve de onderste laag stenen die in het zand lag).
Ik heb stenen en planten toegevoegd, zodat er nog meer schuilplaatsen zijn en dan heb ik alle vissen gelijk terug in het aquarium gelaten.
Ik heb op aanraden van de mensen in de aquariumwinkel 6 koppeltjes gekocht ipv meer vrouwtjes dan mannetjes.
Hij zei dat hij uit ervaring hier betere resultaten mee had, omdat er ook vaak een koppel gevormd wordt en de andere vrouwtjes (dood)geplaagd worden door het gevormde koppel.
Ik vond het het proberen waard. En ja ik weet dat er hier waarschijnlijk veel van jullie op tegen zijn, maar ik vond het de moeite om eens te proberen.
De nieuwe Pseudotropheus Elongatus zijn nog jonge visjes en de Johanni zijn ongeveer even groot als de andere vissen.
Ik had er dus al 25 vissen in zitten, plus 2 jonge nakweek (eentje nu al de grootte van de nieuwe jonge visjes en eentje echt nog baby), en nu dus 12 ,ieuwe visjes.
Het gele vrouwtje dat zich wegstak, zwemt nu terug vrolijk rond, dus hopen dat dat zo blijft.
Ik heb een filmpje gemaakt van het voeren na 1 dag in het aquarium, vandaag op de tweede dag, zwemmen ze eigenlijk al allemaal nog meer verspreid rond...

Hier het filmpje van dag 1:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=Ws-uPSd1AAM[/video]
 
Hoi allemaal,
Lang geleden. Intussen ben ik een jaar samen met mijn nieuwe vriend en woon ik eigenlijk meer bij hem als in mijn eigen huisje.
Ik reed dus letterlijk elke dag op en af om mijn visjes eten te geven of om het aquarium te kuisen.
Zaterdag hebben we dan de grote stap gezet en het aquarium verhuisd.
Alles was goed voorbereid, de filter direct terug in de verhuisbak met de vissen gehangen terwijl ik het aqiuarium opnieuw inrichtte.
Tot nu toe alles goed verlopen, nu elke dag nitriet testen gedurende 4 weken en hopen dat deze op 0 blijft.
Er zijn 2 baby visjes gesneuveld, eentje onderweg in de bak met alle vissen en eentje zat blijkbaar vast in de binnenfilter en dus jammer gestorven door gebrek aan water tijdens de verhuis.

Hier enkele foto's van mijn aquarium op zijn nieuwe plaats!!


SAM_5938.JPG
SAM_5940.JPG
SAM_5961.JPG
SAM_5972.JPG
SAM_5987.JPG
SAM_5998.JPG
SAM_6001.JPG
SAM_6004.JPG
SAM_6007.JPG
SAM_6015.JPG
SAM_6020.JPG
 
Hier even een vergelijking van net een jaar geleden en nu...

IMG_20170226_183137.jpg
IMG_20170226_183221.jpg
 
En dit is de reden waarom het heel belangrijk is dat je de zware stenen op de bodem legt en niet op het zand.... Verbouwingen en graafwerken Melanochromis Johannii.... Eén van mijn mooiste visjes, maar oh zo hevig....❤ Malawi Cicliden ❤

SAM_6048.JPG
SAM_6049.JPG
SAM_6058.JPG
SAM_6061.JPG
 
Mooi zeg! Ii vind de nieuwe inrichting echt een verbetering! Hebben ze ook namen:D?


Mijn vorige vissen hadden wel namen, het waren er dan ook maar 6 ... (Sluierstaarten)
Maar nu met de baby's erbij zijn het er een stuk of 50, dus beetje teveel om namen te geven, denk ik.... :oops:
 

Terug
Bovenaan