Mbuna bak Jewel Rio 450 liter van AnjaSharpei


A

AnjaSharpei

Guest
Hoi,

Na bijna 6 weken indraaien, heb ik vandaag eindelijk mijn visjes opgehaald.

Ik heb gekozen voor:
Pseudotropheus Socolofi,
Labidochromis Caeruleus Yellow,
Cynotilapia Afra Red Top,
Iodotropheus Sprengerae,
Pseudotropheus Zebra OB

Van elke soort 5 visjes: 1 mannetje en 4 vrouwtjes.

Eerst stopten ze zich wel een beetje weg, maar langzaam maar zeker kwamen ze wel piepen.

Toen ik na een aantal uren voer in het aquarium wierp, kwamen ze plots langs alle kanten uit hun schuilplaats en waren ze allemaal goed aan het eten.

Ik laat jullie niet langer in spanning, hier zijn de fotootjes, let niet op het waterniveau, was een beetje hoog door het toevoegen van het water van de nieuwe vissen, zodat je bovenaan de 2 steunbeugels ziet. Dit is intussen al aangepast.


Eerst acclimatiseren:

GHncnMx.jpg



DZwrbPl.jpg


ctlm2vt.jpg


D80t64s.jpg


GmN6rFX.jpg


zxkIAgO.jpg


jUAn7bx.jpg


rt7i3GZ.jpg


xvlHtF8.jpg


Zhyj0hW.jpg


mcNDZjD.jpg


5xmnOzc.jpg
 
Erg mooi! Vind die stenen die je gebruikt ook erg mooi, is maansteen toch? En die grot aan de linkerkant vind ik ook wel wat ; )
 
Thxxx, ja, is maansteen dat ik gebruik en is inderdaad al goed begroeid met algen, maar voorlopig hebben ze daar nog geen oog voor, ze hebben het te druk met het uitzoeken van hun plekjes...

Ik vond zelf de grot aan de linkerkant ook het leukste, kunnen ze lekker onderdoor zwemmen... Maar momenteel wordt deze bezet door het mooiste visje van het aquarium: het Cynotilapia Afra Red Top mannetje. Hij is al mooi op kleur intussen en bewaakt de grot door af en toe naar buiten te stuiven met zijn mooier rugvin recht omhoog.... Prachtig zicht!!!
 
Dag 2: ik heb vandaag spruitjes gegeten, en de visjes dus ook... :smitten:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=wb7zSXPIHv8[/video]
 
Nu nog PUUL mosselen,he. uit de diepvries.
Gooi ik er 4 grote in, dan zie je een stofwolk in de bak, niet mooi meer.
 
Nou, ik moet zeggen dat ze zich al enorm goed thuis voelen.
Ze zwemmen over heel het aquarium, boven, onder, vooraan, achteraan....

En blijkbaar hebben ze de eerste nacht al een zwaar feestje gehouden, want vanaf dag 2, is er eentje die zich nogal veel wegsteekt.. en als ik wat dichter keek... Ja hoor : een bek vol eitjes...
Hahahahaha, dus uitbreiding binnen 28 dagen... LOL
 
Dit was dag 6 voor de visjes...
Gezellig chillen in het aquarium...
Uren kan ik hiervan genieten, echt zalig!!!

[video]https://www.youtube.com/watch?v=TfK8rxc3KGc[/video]
 
Heb ook weer 4 jongen gespot, in de maansteen gaten, van 1 1/2 cm.
gaat maar door.
 
Je kunt mosbollen kopen en die open trekken, dat is een soort alg. Verder moet je het zelf doen :daisy:
 
Bertus zei:
nekoneko zei:
Mooi die algen op de stenen. Kan je algen trouwens kopen ?

Komt door de silicaten in het zand.

Ik weet alleen dat er nog veel meer op zat voor ik de visjes eIn het aquarium zette... Hahahaha...
Smullen maar!!!
 
Spruitjes, courgettes, ze vreten het allemaal... Hahhahahha...
 
Ik heb intussen mijn eerste slachtoffer gehad van een vechtpartij...
Ik zag dat ��n van de Cynotilapia zich constant verstopte en vol met witte stippen stond. Ik dacht dus direct aan witstip. Ze zeggen dat het eruit ziet als zoutkorrels op de vis. Tja, ik gebruik grof zout, dus voor mij zag het er idd als zout uit... LOL.

Ik heb wel van het begin gezegd dat ik dacht 2 mannetjes en 3 vrouwtjes hiervan te hebben ipv 1 mannetje. Ik zag ook verwondingen rondom de bek, dus ik wist dat ze gevochten hadden.

Toen ik naar de aquarium winkel ging om medicijnen voor witstip, liet ik een fotootje van het visje zien.
Zij wisten me te zeggen dat dit geen witstip was. Ik moest de dag nadien teruggaan met de vis zodat zij deze konden onderzoeken. En de vissen komen niet eens van daar.

Ze hebben mij direct kunnen zeggen dat het vechtwondenn waren die ontstoken waren.
Ze hebben de vis onderzocht en deze bleek ook nog eens vol wormen te zitten. De kan is dus groot dat er nog vissen dit hebben.
Ze hebben mij een kuur meegegeven om in het water te doen zodat alle vissen behandeld zijn.
Morgen' dag 3 van de kuur. Het visje begint zich precies al beter te voelen, het zwemt al af en toe uit zijn schuilplaats en mee met de rest.
Hopelijk komt alles in orde nu.

Ze hebben.mij wel aangeraden het aantal vissen te verhogen naar 32...
 
Ja daarom ben ik ook voorstander van hoge bezettingen, voor de meeste mbuna bakken: als je heel ervaren bent moet je het zelf weten natuurlijk, maar qua agressie wordt het leven een stuk makkelijker van een drukbevolkte mbuna bak...

1 probleem: als je er nu nog mbuna zomaar bij gaat zetten dan krijg je pas echt vechtpartijen... Er worden geen nieuwe/andere vissen getolereerd in reeds bestaande territoria. Het verstandigste is om alle stenen (het liefste ook incluis de onderste laag, maar snap als je die laat voor wat het is) helemaal anders op te bouwen, en dan alle vissen oud en nieuw er tegelijk in.

Eventuele Synodontis bv kunnen wel later worden toegevoegd, dat zou ik dan wel het liefste 's avonds doen zodat ze meteen redelijk ongestoord schuilplaatsen kunnen opzoeken.


edit: als je veel meer mbuna toevoegt kun je ook misschien beter nog wat meer maanstenen nemen, de muur wat hoger bouwen.
 
SaskiaZ zei:
Ja daarom ben ik ook voorstander van hoge bezettingen, voor de meeste mbuna bakken: als je heel ervaren bent moet je het zelf weten natuurlijk, maar qua agressie wordt het leven een stuk makkelijker van een drukbevolkte mbuna bak...

1 probleem: als je er nu nog mbuna zomaar bij gaat zetten dan krijg je pas echt vechtpartijen... Er worden geen nieuwe/andere vissen getolereerd in reeds bestaande territoria. Het verstandigste is om alle stenen (het liefste ook incluis de onderste laag, maar snap als je die laat voor wat het is) helemaal anders op te bouwen, en dan alle vissen oud en nieuw er tegelijk in.

Eventuele Synodontis bv kunnen wel later worden toegevoegd, dat zou ik dan wel het liefste 's avonds doen zodat ze meteen redelijk ongestoord schuilplaatsen kunnen opzoeken.


edit: als je veel meer mbuna toevoegt kun je ook misschien beter nog wat meer maanstenen nemen, de muur wat hoger bouwen.

Ja ik was van plan om eerst mijn vissen terug gezond te krijgen natuurlijk.
Daarna nog enkele stenen bij te kopen en opnieuw in te richten.
Ik zou met die gast van de aquarium winkel uitzoeken welke soort hier nog bij past, mits ik echt heel zorgvuldig heb uitgezocht welke soorten ik bij elkaar zou zetten.
Ik dacht dat ik er al veel in had zitten met 25, maar in dit groot aquarium vallen ze soms echt in het niet...

Ik heb idd liever geen gewonde vissen de hele tijd...
Maar ben wel al.blij dat het dit maar is en dat alles wel in orde zal komen... Heb intussen genoeg pech gehad...
 
Mooie gezellige bak.
Haha, spruitjes zal ik de mijne ook eens geven. Zelf geef ik ze doperwten in een mix. VG, Jon.
 
Ik zie ze allebei, groen op de maansteen, en bruin op de achterwand.

Ik heb er een koppel ancistrussen inzitten,die houden de bruinalg goed kort.

En heb er witte kalkbolletjes met zwart grint in de bak.
Zwart zit er doorheen, om het wit wat te dempen.

Heb er geen zand in.
 
Groenalg is intussen helemaal weg, hoor.
De maanstenen staan nu vol met bruinalg, maar ik vind dat net mooi, natuurlijker...
 
Hallo allen,
Wat een leuk topic, ook je vorige heb ik met veel plezier gelezen, ik hoop dat ik je topic even mag gebruiken om een eigen vraag te stellen, omdat hier ook mooi jouw bestand beschreven staat en die mij zeer aanspreekt.
Afgelopen dinsdag mijn aquarium gaan lekken,dit was een 60 cm gezelschapsbakkie. Dus tijd voor een frisse en nieuwe start. Nu vind ik t minimalistische van 95% steen en een paar planten erg mooi.
Nu las ik je bestand en je zei dat dit eigenlijk te weinig was om je bak te vullen en toch naar wat meer visjes moest, om de alle vissen minder tot een treffen te kunnen laten komen.
Zou het bestand wat jij had uitgekozen wel goed in een Rio 180 passen, en dan eventueel aangevuld met een groep van 10 a 15 Lamprologus multifasciatus op de bodem in slakkenhuisjes, de rest van het bestand zal zich meer tussen en om de rotspartijen ophouden neem ik aan?
Ik hoop dat iemand hier de antwoorden op heeft?
Groetjes!!
 

Terug
Bovenaan