Maximum gewicht, vloer laten verstevigen?


Tiny_25

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2013
Berichten
648
Goedemorgen allen :)

Wat is ongeveer het maximale gewicht wat een huis met houten ondervloer moet kunnen hebben/houden?
Ik wil er namelijk een groot aquarium neer zetten.

De één zegt dat het met gemak 650kg moet kunnen zijn.
De ander is wat voorzichtiger en zegt dat 500kg veiliger is.

Ik zou er toch graag een Juwel Rio 450 neer zetten.
Of een aquarium van 150cm.

Hoe kan ik zoiets het beste aanpakken?
Kan ik het van te voren laten onderzoeken dat iemand de vloer inspecteert?
En stel dat het verstevigd moet worden, hoe gaat zoiets?
Wat zijn de kosten ongeveer daarvan?

Wie heeft ervaring met zulke situaties
Wat zouden jullie doen?

Hoe zwaar zijn jullie aquariums en wat voor ondervloer hebben jullie?
 
Het lijkt mij geen probleem om een aquarium van die grote neer te zetten het gewicht wordt ook nog over het grondoppervlak van je aquarium verdeeld, de punt belasting is dus niet heel groot. Mocht je het toch willen ondersteunen zou je via de kruipruimte onder je huis een paar tegels onder de balken kunnen schuiven ter versteviging.
 
Komt de bak tegen een draagmuur te staan?

Ja.
Dat is wel de bedoeling.
Een goede vriend woont verderop in de straat en die hebben een zelfde type woning.
Deze hebben echter de muur weg laten halen zodat de keuken open is.
Bij mij kan dat niet, ivm cv leidingen.

De muur waartegen ik het aquarium wil hebben, is de muur tussen de woonkamer en de keuken.
 
Wat je kan doen is de vloer makkelijk te verstevigen door daar waar hetbaquarium komt te staan.onder de balken staanders te maken. Bijvoorbeeld een stapel oude stoeptegels.

De balken moeten het in goede conditie makkelijk aan kunnen. Maar hout is relatief flexibel dus zal het ws wat buigen. Dit kun je dus zo wat opvang.
 
Het lijkt mij geen probleem om een aquarium van die grote neer te zetten het gewicht wordt ook nog over het grondoppervlak van je aquarium verdeeld, de punt belasting is dus niet heel groot. Mocht je het toch willen ondersteunen zou je via de kruipruimte onder je huis een paar tegels onder de balken kunnen schuiven ter versteviging.

Ik ben wat voorzichtig hiermee.
Want de vloer kraakt op sommige plekken.
Niet op de plek van het aquarium, maar wel een stukje verderop.

Ik dacht zelf om de steunbalken met wat krikken te verstevigen?

Heb enkele aannemersbedrijven een mail gestuurd voor meer informatie ( vrijblijvend).

Zelf denk ik dat het moet kunnen dat gewicht.
Maar de steunbalken lopen horizontaal onder de vloer op de plek waar ik het aquarium wil hebben.
Las dat verticaal veel beter is ivm drukverdeling?
 
Wat je kan doen is de vloer makkelijk te verstevigen door daar waar hetbaquarium komt te staan.onder de balken staanders te maken. Bijvoorbeeld een stapel oude stoeptegels.

De balken moeten het in goede conditie makkelijk aan kunnen. Maar hout is relatief flexibel dus zal het ws wat buigen. Dit kun je dus zo wat opvang.

Ik weet me te herrinneren van jaren terug dat dat op sommige plekken al gedaan is.
Toen moest er iemand onder de vloer wezen ivm bevroren cv leiding.
Ik kon toen zien dat er tegels met cement onder de steunbalken zaten.

Ik weet vrij zeker dat het hout wat buigt.
Op sommige plekken hoor ik de vloer soms kraken als ik loop.

Kun je de balken ook ondersteunen met speciale krikken?

Zoals ik eerder aangaf lopen de steunbalken horizontaal daar.
Verticaal is beter las ik ivm drukverdeling. Maar dat gaat hier niet lukken.
 
Ik neem aam dat alle balken horizontaal liggen. Anders staan ze nl. Ik denk dat je bedoeld de richting van de balken over de lengte of de breedte van het huis. Het mooisye is als ze haaks op je aquarium liggen.

Als je twijfelt over je vloer dan moet je er een expert naar laten kijken.

Maar als het niet rot is zou het met wat steunberen altijd moeten kunnen. Eventueel maak je wat dwars balken. Met een krik gaat niet werken. Een hydraulische krik zal na een jaar weer ingezakt zijn. Daarom maken ze ook gemetselde steunberen omder een vloer.
 
Een goede vriend woont verderop in de straat en die hebben een zelfde type woning.
Deze hebben echter de muur weg laten halen zodat de keuken open is.
Het eerst wat je moet doen is vragen aan de vriend of hij voor dat ze de muur weggehaald hebben een draagconstructie voor het op vangen van de boven verdieping hebben moeten aanbrengen
zo nee dan is het waarschijnlijk geen draagmuur geweest met als gevolg dat deze niet ondersteund wordt onder de vloer (muur loopt niet door naar de fundering)
Je kan natuurlijk ook even kijken in de kruipruimte als daar althans voldoende ruimte is :juggle: als het gaat ivb de ruimte kijk dan ook even naar de kopse kanten van de vloerbalken (waar de balk in/op de muur zit)soms zijn deze rot
Mocht de muur niet ondersteund worden dan is het zaak dit zelf op te lossen zodat de vloer niet gaat werken.
 
Ik ben wat voorzichtig hiermee.
Want de vloer kraakt op sommige plekken.
Niet op de plek van het aquarium, maar wel een stukje verderop.

Ik dacht zelf om de steunbalken met wat krikken te verstevigen?

Heb enkele aannemersbedrijven een mail gestuurd voor meer informatie ( vrijblijvend).

Zelf denk ik dat het moet kunnen dat gewicht.
Maar de steunbalken lopen horizontaal onder de vloer op de plek waar ik het aquarium wil hebben.
Las dat verticaal veel beter is ivm drukverdeling?



Balken liggen altijd horizontaal om meerdere balken op te vangen.

En die enkelsteens muur. zal geen draagmuur zijn geweest. tenzij er en stalen balk aangebracht is. Maar WEl naar de eigen fundering.
 
Ik neem aam dat alle balken horizontaal liggen. Anders staan ze nl. Ik denk dat je bedoeld de richting van de balken over de lengte of de breedte van het huis. Het mooisye is als ze haaks op je aquarium liggen.

Als je twijfelt over je vloer dan moet je er een expert naar laten kijken.

Maar als het niet rot is zou het met wat steunberen altijd moeten kunnen. Eventueel maak je wat dwars balken. Met een krik gaat niet werken. Een hydraulische krik zal na een jaar weer ingezakt zijn. Daarom maken ze ook gemetselde steunberen omder een vloer.

Ik bedoel inderdaad over de lengte van mijn huis.
Ze liggen dan ook over de breedte van het toekomstige aquarium.
Niet haaks eronder helaas.

Ik laat er zeker een aannemersbedrijf naar kijken.
Of desnoods de woningbouw zelf.

Ook meer voor mijn eigen gemoedsrust.
 
Het eerst wat je moet doen is vragen aan de vriend of hij voor dat ze de muur weggehaald hebben een draagconstructie voor het op vangen van de boven verdieping hebben moeten aanbrengen
zo nee dan is het waarschijnlijk geen draagmuur geweest met als gevolg dat deze niet ondersteund wordt onder de vloer (muur loopt niet door naar de fundering)
Je kan natuurlijk ook even kijken in de kruipruimte als daar althans voldoende ruimte is :juggle: als het gaat ivb de ruimte kijk dan ook even naar de kopse kanten van de vloerbalken (waar de balk in/op de muur zit)soms zijn deze rot
Mocht de muur niet ondersteund worden dan is het zaak dit zelf op te lossen zodat de vloer niet gaat werken.

Nee, geen draagmuur helaas.
Dan zal dat bij mij ook niet zo zijn.
Wel zou ik het liefst het aquarium daar willen hebben.
Dus dan laat ik er sowieso even naar kijken.
Zal wel duur grapje worden.
Maar dan weet je ook zeker dat het goed zit.
 
Balken liggen altijd horizontaal om meerdere balken op te vangen.

En die enkelsteens muur. zal geen draagmuur zijn geweest. tenzij er en stalen balk aangebracht is. Maar WEl naar de eigen fundering.

Het was inderdaad geen draagmuur.
Dan bij mij ook niet.
Toch wil ik op die plek het aquarium hebben.
Heb vrijblijvende aanvragen verstuurd naar enkele aannemersbedrijven.
Zien wat zij adviseren en wat de kosten ongeveer gaan zijn.
 
Nee, geen draagmuur helaas.
Dan zal dat bij mij ook niet zo zijn.
Wel zou ik het liefst het aquarium daar willen hebben.
Dus dan laat ik er sowieso even naar kijken.
Zal wel duur grapje worden.
Maar dan weet je ook zeker dat het goed zit.
Dat kon nog wel eens zijn dat dure maar als het eigen huis is is het mischien iets om gelijk aan de vloerisolatie te denken daar zijn mischien subsidie mogelijkheden voor is de vloerversterking in is mee te nemen.
wie niet waag wie niet wint altijd het vragen waard lijkt me.
 
Het blijft een fluithe van een cent. Maar als er al een aannemer moet worden gebraagd om de balken te controleren zal het eerder een fluitje van een meijer worden. Of eerder 5 tot 10 meijer

De oplossing is: maak 3 tot 4 dwars balken tussen de balken die er nu lopen. Ws worden de balken halverwege ondersteund door steunberen. Als daar het aquarium ongeveer komt ben je klaar. Zo niet stapel wat grindtegels onder de balk waar het muurtje op staat en je bent klaar.

Materiaal 150 euro als je er erg dure koffie bij drinkt 1 hooguit 2 dagen werk.
 
Kan je foto,s maken, van de kelder. dan zien we meer dan dat we lezen.
 
Het blijft een fluithe van een cent. Maar als er al een aannemer moet worden gebraagd om de balken te controleren zal het eerder een fluitje van een meijer worden. Of eerder 5 tot 10 meijer

De oplossing is: maak 3 tot 4 dwars balken tussen de balken die er nu lopen. Ws worden de balken halverwege ondersteund door steunberen. Als daar het aquarium ongeveer komt ben je klaar. Zo niet stapel wat grindtegels onder de balk waar het muurtje op staat en je bent klaar.

Materiaal 150 euro als je er erg dure koffie bij drinkt 1 hooguit 2 dagen werk.


Is helemaal geen gek idee, hoor.

Heb wel gezien. begane grond, 2 balken, 1 kant koppen af gerot.

Rot stuk af zagen. en 2 klissen van 1,50 m aan brengen, met wolfsklauwen er tussen. in plaats van hele balk.vernieuwen.
 
Is helemaal geen gek idee, hoor.

Heb wel gezien. begane grond, 2 balken, 1 kant koppen af gerot.

Rot stuk af zagen. en 2 klissen van 1,50 m aan brengen, met wolfsklauwen er tussen. in plaats van hele balk.vernieuwen.

Dat is een mogelijkheid als het vervangen moet worden. Maar daar ging mijn stukje niet over. Ik ga er van uit dat het goed is. Vaker kraakt de dek vloer dan de balkenlaag.

Bij mijn vroegere huurhuis werd na 5 jaar klagen eindelijk bij een renovatie de vloer vervangen. Alle balken en vloeren er uit. ( en vervangende woonruimte was niet nodig volgens de cooperatie). De vloer werd op sommige plekken door het laminaat op zijn plek gehouden.

1 jaar later was de vloer weer zacht maar dat kwam omdat een balk van een steunbeer gevallen. (Ongeloofwaardig maar goed) 2,5 jaar na de verbouwing verhuisde ik met een mooie nieuwe laminaat vloer etc er nog in. Op funda zag ik dat er een nieuwe vloer in was gekomen. Ws weer de balken vervangen. Het was dan ook altijd zeiknat onder de vloer....


Het kan dus hard gaan.
 
Weet er alles van. natte vloeren, natte kelders.

Heb in die buurt gewoond. waar het water tot aan de voordeur stond.

Niet bij mij naar binnen, had al een dorpeltje gestort. waar het bleef staan.


Zelf een systeemvloer er in gemaakt met vloerverwarming.

Heb 55 jaar in de onderhoud, renovatie en nieuwbouw gewerkt.
 
De vloer gaat verstevigd worden :)
Er is een betrouwbaar iemand die het wil doen.
Geen dure aannemer, maar een ander lief iemand :)
 
Had ik ook gedaan, hoor. Woonde ik in de buurt.:D
 

Terug
Bovenaan