Maximale belasting aquarium? (i.v.m. inrichting stenen)


R

Rumpleteaser

Guest
Wij hebben een Juwel Rio 180 met bijbehorend meubel gekocht voor onze toekomstige Tanganyika biotoop.

De inrichting zal met name bestaan uit rotsblokken, kleine steentjes en slakkenhuizen. We hebben maatregelen getroffen om de bodem, achterwand en zijwanden te beschermen.

In totaal hebben we nu ongeveer 65 kg stenen klaar liggen en een 20 kg zak kleine steentjes van hetzelfde materiaal. Of ik dat allemaal nodig heb, weet ik nog niet zeker.

Weet iemand of ik rekening moet houden met de maximale belastbaarheid van het aquarium zelf? Het meubel kan 500 kg dragen, dus dat gaat prima. Maar ik zit een beetje met die zwevende bodem van de bak zelf. Kan die het allemaal houden? In de gebruiksaanwijzing kan ik hier niets over terugvinden...
 
Er zijn mensen met vele malen meer gewicht in hun bak. Wat wel een goed idee is, is een plaat piepschuim onder de stenen te leggen. Dit verdeelt de druk op de bodem beter, en het voorkomt krassen en drukpunten. Als het piepschuim en de stenen er in liggen, dan de bodem er in. Je ziet dan niets van het piepschuim, en als je vissen gaan graven, komen ze niet onder wegzakkende stenen terecht.
 
Indien je een zwevende bodem hebt dan zou ik zeker oppassen en zeker luisteren naar mensen die er ook eentje hebben.
In het ander geval maakt het niet uit,
in mijn bak zit alleen al 400 kg leisteen, water niet meegeteld.
 
Beste allemaal,dank jullie wel voor het reageren!

Er komt inderdaad piepschuim op de bodem. Daarover heen komt vijverfolie met grind erop en daarboven de rotsen (voor de holenbroeders) en slakkenhuizen (voor de Multi's).

De pest bij de Rio 180 is dat het inderdaad een zwevende bodem is. :(
Juwel heb ik inmiddels een email gestuurd, maar daar heb ik nog geen antwoord op.

Zijn er mensen die eenzelfde bodem hebben met rotsen?

@ Luc: even offtopic, maar wat een originele en gaven bak met die leien!
 
De onderstaande email heb ik van Juwel gehad.
Mmmm, ik hoop dat op dit forum mensen zitten met veel stenen in hun Juwel aquarium. Want ik vind het antwoord toch nog een beetje vaag. Of ben ik nu te onzeker?



Dear....

You can use our aquarium without problems as a Tanganyika biotope. You only have to put inside the aquarium to safe the bottom glass a Styrofoam .


Mit freundlichen Gr��en / Best regards

.....
 
Precies...... In mijn vraag aan hun heb ik gesproken over 80 kg.

Dus ik heb een reply gestuurd; of ik dus veilig water en 80kg aan steen erin kan doen.
 
Bij mij start er een 120 kg in. Maansteen.
Brokken van 27 kg. x 6.
Ook 1 m.
Dan is de 80 kg toch niets.? verspreid over de bodem.
 
Beste Bertus, dank je wel voor je berichtje.
Dat klopt, dan lijkt 80kg bijna niks. :)
Heb jij ook een zwevende aquariumbodem?
 
Sterker nog, bv 80 kilo beton boven water, weegt onder water ca 50 kilo. de andere 30 kilo is dus het water die je verplaatst (was even uit mijn hoofd, beton vergelijkbaar met steen? weegt ca 2400kilo/m3)
Want doordat je er steen in doet, moet er water worden verplaatst, je krijgt minder water in je bak.
je hebt dus ca 50 kilo extra gewicht in je bak.
 
Rumpleteaser zei:
Beste Bertus, dank je wel voor je berichtje.
Dat klopt, dan lijkt 80kg bijna niks. :)
Heb jij ook een zwevende aquariumbodem?

Ja,maar met bubbeltjes alufolie eronder.

Maansteen is kwa vorm niet groot,maar wel zwaar.
Zie het meer in volume.
1 kg veren,of 1 kg lood.
475444_0_82_malawi.jpg
 
Dank jullie wel voor de reacties.
Inmiddels heb ik ook van Juwel een email dat gewicht makkelijk in mijn aquarium kan.
Dus ik zal me geen zorgen meer maken :)
 

Terug
Bovenaan