Mannetje en vrouwtjes ?


D

Drepie

Guest
Enige tijd geleden kocht ik voor mijn mannelijke(?) honinggoeramietje twee nieuwe vrouwtjes(?).

Het vorige was gestorven omdat het mannetje(?) constant het vrouwtje najaagde. Daarom dus mijn keuze om deze keer twee vrouwtje te kopen (zodat de aandacht wat verdeeld werd).

Sinds een paar maanden is het mannetje constant bezig met schuimnestjes te maken. (soms redelijk groot)
Echter, van zodra ��n van de andere twee honinggoeramietjes in de buurt komt schiet hij er als een bezetene naartoe en is het precies alsof hij ze wegjaagt.

Ik begin nu te denken dat mijn zogezegde vrouwelijke honinggoeramietjes misschien ook mannetjes zijn, en ziet hij ze aan als concurenten ???
Of doet mijn mannelijke(?) honinggoeramie misschien te ijverig zijn best om de vrouwtjes te imponeren ?
(Of is dit een normaal gedrag ?)

Kloppen onderstaande foto's wel ?


1) Het mannetje :
man_1.jpg


2) Vrouwtje nummer 1 :
vrouwtje_1.jpg


3) vrouwtje nummer 2 :
vrouwtje_2.jpg



Bedankt alvast
 
Volgens mij is de onderste ook een mannetje. 2de foto heb ik twijfels over en de bovenste foto van het mannetje is zeker een mannetje. Heb je nog meer foto's ?
Verder is dergelijk gedrag wel relatief normaal, ze zijn nieuw n de bak en ze moeten gewoon nog wat wennen aan elkaar.
 
Hoi Pol,

ik zal proberen nog wat meer foto's te maken,
maar die kleine rotzakjes zitten bijna nooit stil
op het moment ik ze wil fotograferen :foto:


Bedankt alvast voor de info
 
Nestgedrag en het wegjaaggedrag is totaal normaal bij labyrinthen, ook bij gourami`s en betta`s heb je gedrag dat de dames niet in de buurt mogen komen van het nest, want ze kunnen ook eitjes eten ! Maar het jagen op een vrouw die de man uitkiest is ook normaal, zolang er geen grote schade voorkomt. Als ik goed naar de foto`s kijk zijn de gourami`s nog best jong?? Dit wil niet zeggen dat er geen jongen kunnen komen.
Zelf denk ik dat je wel 2 dames hebt!!
 
Hoi allen,

zoals beloofd nog wat extra foto's.
Wie kan mij zeggen of deze beide goeramietjes vrouwtjes/mannetjes zijn ?

bedankt alvast !!!



Foto beiden :

dsc_5484.jpg



Foto's Goeramie A :

goeramie_a01.jpg

goeramie_a02.jpg

goeramie_a03.jpg



Foto Goeramie B :

goeramie_b01.jpg
 
Dames! Ik hoop dat je een redelijk grote bak hebt omdat je ze combineerd met Betta's. Ik weet niet of je drijfplanten hebt maar beiden soorten wensen dat.
 
Ik denk toch dat A een man is. Scherpe punt op de topvin
 
@Botia... ik vermoed dat een RIO180 (101x41x50) wel groot genoeg zal zijn.

Mijn Betta is trouwens vrij rustig visje die de andere vissen niet stoort,
En Goeramie mannetje laat Betta mannetjes met rust.

Voor de rest zitten er enkel 3 Lvissen in en 13 neon tetra's
Dus volgens mij voldoende plaats voor iedereen.
Kan er trouwens nog bij bij denk je ?

Drijfplanten heb ik (nog) niet maar het aquarium is wel sterk begroeid,
en sommige platen komen tot aan wateroppervlakte waar ze zich uitspreiden.
Lijkt zo'n beetje op drijfplanten...
(Maar vroeg of laat komen er ook wel drijfplanten in, alleen kan ik die nergens krijgen hier in de streek.
Ik bestel deze via internet)
 
Volgens mij allebij vrouwtjes, heb ze zelf ook gehad ,mooie vissen,:)
 
Volgens mij allebij vrouwtjes, heb ze zelf ook gehad ,mooie vissen,:)
 
Ziet die staartvin van Gourami A er wel ok uit? Lijkt op de foto wat aangetast?
 
Volgens mij is daar inderdaad al aan gebeten geweest, wat mijn vermoeden sterkt dat het om een mannetje gaat.
 
Was me inderdaad op de foto's ook opgevallen dat er precies stukjes staart ontbreken van die ene Goeramie.

Van die NeonTetraatjes zal het wel niet zijn
Mijn pleco's laten de andere visjes ook met rust (zitten trouwens zo goad als altijd op de bodem)
Ook mijn Betta visje is heel rustig en valt niemand lastig.
:engel:
het andere Goeramietje (vrouwtje) is ook de rust zelve.

De enige die vrij 'hevig' staat is die derde Goeramie met zijn rood/oranje uiteinden (man). Deze heb ik ook al het langst in mijn bezit.
Ik vermoed dat hij de dader zal zijn !!!
:mad:
 

Terug
Bovenaan