mannelijke dwerggoerami wond


F

fishlover6

Guest
hoi,

sinds echt een half uur geleden zie ik dat mijn mannelijke dwerggoerami een wond heeft met ook een beetje bloed boven zijn rechter oog heeft. Ik heb naast mijn mannnelijke dwerggoeramis , twee vrouwelijke guppen en een koppel brokaat barbelen. Ik heb niet ervaren dat er andere vissen dan mijn dwerggoerami territoriaal zijn dus vind ik het ook onwaarschijnlijk dat hij is aangevallen maar het ziet er echt uit alsof er uit hem is gehapt. Ik heb gelijk eSHa 2000 erin gegooit en morgen en overmorgen de kuur afmaken om bacteriele infecties te voorkomen. het is ook geen gatenziekte.

wat kan dit zijn?
 
Met een foto kunnen we beter een diagnose stellen, aangezien het nu van alles kan zijn... hij kam zoch gestoten hebben ergens aan, gevochtwn hebben met de amdere man (dwerggoeramis kunnen nogal agressief zijn onderling, dus 2 mannen is allesbehalve ideaal en zorgt vaak voor stress.) Ik zou sowieso de gewonde man apart zetten als dat mogelijk is.

Andere mogeljjkheden zijn vis-tbc en/of dwerggoerami-iridovorus (deze hangen vaak samen bij dwerggoeramis) en dan heb je wel een iets groter probleem, dat ga je niet met esha verhelpen (sowieso zal esha weinig meer helpen, maar dat is een ander verhaal).
Nogmaals een foto zou zeer helpen met de diagnose
 
Inderdaad zijn 2 mannen samen niet zo handig, beter zijn een koppeltje of een haren.
Ik ben niet zo’n expert met medicijnen, maar ik heb wel doorgekregen dat esha niet echt (meer) goed werkt.
 
sorry ik bedoelde dwergoerami* heb maar 1 mannelijke dwergoerami

image.jpg
 
Oké, dat is mooi, die plek ziet er inderdaad niet geweldig uit. Mij lijkt het het beste hem goed in de gaten te houden en opletten dat het niet verergerd.
 
Oei dat is een flinke wond. Meteen apart zetten zou ik zeggen en goed in de gaten houden. Als de wond niet minder of zelfs erger wordt is er kans op iridovirus of vistubercolose, wat me brengt op de volgende vragen:

Zat deze wond er plotseling, of is die in een paar dagen meer gegroeid? Hoe lang draait de bak? Wat zijn de afmetingen van het aquarium? Hoe vaak verschoon je het aquarium?
 
wond is mij pas vandaag opgemerkt, de bak draait al bijna 10 maanden, het is een 60cmx30x30 denk ik en ik verschoon de bak 1 keer per week gewoon 1/3 water verversen
 
Dit is waarschijnlijk iridovirus. Als er geen andere dwerggoeramies in de bak zitten kun je deze er gewoon in laten, en als het erger wordt, euthanaseren.
Als er andere dwerggoeramies in de bak zitten kun je deze beter apart zetten (al zouden de andere inmiddels ook iridovirus hebben), en kijken of het erger wordt (in dat geval is het 100% iridovirus). Als het iridovirus is, moet je die helaas alsnog euthanaseren.
 
hoi,
ik heb net heel erg goed rond gekeken en gelezen over het irido virus en het zou kunnen. Alleen is de maag van de vis niet opgezwollen en is zijn eetlust nog niet verdwenen. Ik zal zeker rekening houden met het feit dat als het wel het iridovirus is, ik hem moet euthaneseren. Ongeveer twee maanden geleden had ik ook een vrouwelijke gourami en zijn is ook heen gegaan alleen weet ik niet aan wat, zij had namelijk geen wondjes maar verloor wel eetlust en wilde niet meer zwemmen. Ik snap alleen echt niet wat ik verkeerd doe, ik maak me bak wel goed schoon misschien zie ik iets over het hoofd?

hebben jullie nog eventuele tips ook bijvoorbeeld voor vitamines die ik extra kan kopen of bijvoorbeeld info voor veel beter onderhoud?
 
Misschien heeft ze de man toch besmet en openbaart zich dat nu pas. Goed monitoren dus.
 
ja, zal ik doen, hij heet net wel goed gegeten. Maar opletten zeker
 

Terug
Bovenaan