Man of Vrouw?


J

JobV

Guest
Hallo allemaal,
Ik heb vorige week een koppel Apistogramma Cacatuoides "gold" aangeschaft. Bij het uitzoeken was ik er van overtuigd dat ik een man en een vrouw had uitgekozen maar nu begin ik toch ligt te twijfelen. Daarom leek het mij een goed idee om de mening van de leden hier eens te horen. Ter vergelijking is de laatste foto die van de man.

De reden dat ik begon te twijfelen was dat ik toch iets wat verlenging van de staartvin zie. Het zelfde geld voor de eerste paar spikes van de rugvin. Misschien is het wat overdreven maar beter een extra controle dan dat elkaar de tent uit gaan vechten. Graag hoor ik jullie mening!

Bedankt!


Image 17-09-19 at 14.41.jpg
Image 17-09-19 at 14.41 (1).jpg
Image 17-09-19 at 14.41 (2).jpg
Image 17-09-19 at 14.41 (3).jpg
 
Is er niemand die hier iets meer inzicht in kan geven? Ze laten elkaar met gewoon met rust wat opzicht goed is. Er zijn tot nu toe ook geen tekenen dat ze in elkaar geïnteresseerd zijn.
 
Hoi Job,

Normaliter is het bij de Cacatuoides vrij makkelijk om te bepalen of het een mannetje of een vrouwtje is. De vrouwtjes hebben namelijk een zwart streepje in de buikvin. Ook hebben de vrouwtje niet een uitstekende punten in hun rugvin. Echter omdat de Cacatuoides zo ver is doorgekweekt is dit tegenwoordig niet altijd meer het geval. Echter als ik jou foto’s zo zie ben ik vrij zeker dat je twee mannetjes hebt.
 
Hoi Christian,

Bedankt voor je reactie. Bedankt voor het bevestigen van mijn vermoedens. Hij heeft inderdaad wat te veel mannelijke kenmerken. Ik zal direct contact opnemen met de aquariumzaak waar ik ze vandaan hebt om de man in te ruilen voor een echte vrouw. Ik wist al dat het bij de gold variant extra moeilijk was om het verschil te herkennen maar deze heeft me toch mooi beet gehad.
 
Geslachtsonderscheid bij A. cacatuoides kan sowieso soms lastig zijn, omdat - door het eindeloos doorkweken van deze soort - de eigenlijk mannelijke oranje kleur en tekening ook bij vrouwen kan voorkomen. Dan moet je het hebben van de vinvorm en de lichaamskleur en -tekening.

En zoals al gezegd is het bij kweekvormen nòg veel moeilijker.

De "gender-neutrale" vis lijkt me nog vrij jong, maar het zou inderdaad heel goed kunnen dat dit ook een man is.
Maar ja, het zal zeker nog wel een paar maanden gaan duren voordat dit duidelijk wordt (ook uit het gedrag t.o.v. elkaar). En dàn wil de winkel waarschijnlijk niet meer ruilen ......
 
Ik heb de zelfde foto's ook nog eens doorgestuurd naar de winkel en de eigenaar zag het inderdaad al vrij snel. De vis is dus weer terug en hij besteld bij de volgende levering een vrouw voor er bij. ook bij het terugbrengen heeft hij nog eens grondig gekeken en hij zei dt het inderdaad duidelijk een man was.
 

Terug
Bovenaan