Malawi


A

Aquaboy

Guest
Hallo iedereen!

Ik zou graag een nieuwe richting uit willen met mijn aquarium(200L).
Liefst zou ik een malawi biotoop willen is dat mogelijk?
En zo ja enkele ideeën?
 
een echte malawi "biotoop" is vrij simpel te creeeren.

je hebt 3 soorten "biotopen"

kustgebieden wat echt ramvol licht met stenen (bewoont door mbuna)

overgangsgebieden waar je stenen maar ook open zwemruimte hebt (bewoont door de keizerbaarzen en kleinere vrijzwemmers/rovers)

en dan heb je nog een vrij gebied, dit is een grote zandvlakte. (bewoont door de grote rovers en vrijzwemmers)

*dit bewoont door gedeelte moet je wel globaal zien, er zijn ook keizerbaarzen die op de zandvlaktes vertoeven bijvoorbeeld

in jou formaat bak moet je het houden op een kustgebied, hier komen de mbuna (de herbivoren) voor en dat is de enige vissoort wat echt goed in jou formaat aquarium past.

dus een bak ramvol steen en jij heb je "biotoop" :D
overigens moet je bij een biotoop ook echt vissen uit een specifiek gedeelte van het meer halen, en zijn zat soorten mbuna die elkaar in het echt nooit tegenkomen. als je deze bij elkaar stopt spreek je eerder van een malawi gezelschapsbak.
 
Bedankt voor de informatie!:D
En enig idee hoeveel er in zouden kunnen of hangt dat af van vis tot vis?
 
Een groep zijn dat vissen van dezelfde soort of kan je daar ook in variëren?

zelfde soort, dus 3m 6v Chindongo saulosi bijvoorbeeld. (Meer bekend als Pseudotropheus saulosi maar die naam is incorrect)

overigens zijn niet alle soorten goed in groepen te houden, en als je het doet minimaal 3 mannen.
 
welke dimensies heeft je bak?

aanraders aan vis... mbuna is niet zo mijn vakgebied. maar wat doorgaans erg goed gaat mij de saulosi is de Labidochromis caeruleus witte variant (nkhata bay), waarom de witte variant? de gele lijken teveel op de vrouwen van de saulosi.

zijn wel echte herbivoren die het heel goed doen op een dieet van voornamelijk spirulina.

verder is het zeer verstandig om eerst stenen te plaatsen en dan pas het zand, op deze manier worden de stenen niet ondergraven. (je wilt geen rollende stenen)
vaak word breuksteen en maas/loraine keien gebruikt, maar elke steensoort kan wel mits niet scherp. uiteraard de stenen niet direct op de glasplaat stapelen maar eerst een tempex laag aanbrengen. zelf heb ik hier styrodur voor gebruikt.
 
Mijn bak is 100cm lang, 40cm diep en 60 cm hoog.
Aangezien mijn aquarium niet zo heel groot is een tanganyika biotoop ook een optie.
En nog een vraagje wat voor Cichliden hou jij?
 
Das inderdaad niet echt ruim.
Had even 200L/120cm in mijn hoofd.

Ik heb zelf een groepje jonge mdoka white lips en 1m/1v aulonocarar rubin red. Ook zit er nog 1 aulonocara baenschi vrouw in waarvan de man is overleden. Ga binnenkort even op jacht voor een nieuw exemplaar.

Dit in een 160x50x50 bak.
 
Maar dus ik heb me laten informeren in de winkel zij zeggen dat het mogelijk is.
Een stuk of 10 vissen is haalbaar en langzaam aan opbouwen.
Nu moet ik nog weten welke rekening houdend met de plaats die ik heb.
Ik kom er maar niet wijs uit vele lijken erg op elkaar...:S
 
Naar mijn weten zijn er 3 geschikte soorten waarvan ik er al 2 heb opgenoemd, 3e kan ik niet opkomen. let wel dat het inderdaad minimaal is.

Zelf zou ik ze juist allemaal tegelijk toevoegen... dit voorkomt territoriumdrift.
stel jij zet nu 1man in de bak, en over een paar weken nog een aantal mannen dan is de kans (flink) aanwezig dat de huidige man al de andere blijft opjagen. stel jij voegt alles in 1x toe dan kan alles gelijk zijn territorium maken.
kleine vechtpartijtjes en jagen ontkom je nooit aan overigens. dit is doorgaans een dagenlijk iets.

de reden dat hun rustig opbouwen noemen zal te maken hebben met de opbouw van bacterieen. als jij veel vis ineens toevoegt geeft dat een flinke klap op je bacteriehuishouding met als kans een (flinke) verhoging in NH3/4 en NO2. het kan ook zijn dat je daar helemaal niks van merkt.

er zijn manieren op dit te "voorkomen" (geen garanties), je kan de bak heel goed indraaien.
dus echt minimaal 6weken en elke week een beetje voer in de bak gooien om voer te geven aan de bacterieen. of je maakt gebruik van zeoliet, flinke lading hiervan in je filter vangt de klap op. daarna elke week een gedeelte verwijderen en vervangen door biomedia.
 
Mijn bak is 100cm lang, 40cm diep en 60 cm hoog.
Aangezien mijn aquarium niet zo heel groot is een tanganyika biotoop ook een optie.
En nog een vraagje wat voor Cichliden hou jij?
Das toch geen standaard bakmaat in de hoogte want de standaard hoogte is 50cm.Heb je deze bak zo gekocht of speciaal laten maken ?
 
Zo gekocht, het is de Elegance expert 100 van Aquatlantis.
 
Ze bedoelden met langzaam opbouwen eerst de gemakkelijker te houden vissen en daarna de iets moeilijkere soorten.
En bedankt voor alle tips!
De Amerikaanse cichliden zijn ook erg mooi.
Is dit een betere optie?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Alleen jammer dat de meeste mooie soorten te groot zijn voor men aquarium....
 
Dan heb je inderdaad alleen keus uit dwergcichliden, en dan heb je maximaal 1 harem in de bak.

(Apistogramma, leactara ect)
 

Terug
Bovenaan