Malawi jongen


M

MR red

Guest
Beste mensen,

Ik heb een Malawi aquarium en hij loopt helemaal toppie. al ruim een half jaar geen uitval gehad (vanaf het begin dat ik ze had).
alleen nu beginnen ze te fokken als konijnen. om de 2 weken is er wel een vrouwtje zwanger.

en ik ga niet elke keer dat een vrouwtje zwanger is alle stenen eruit halen. Dat is me veel te veel gedoe.
er zit nu maar 1 jonkie in mijn aquarium maar, het wordt een kwestie van tijd voordat dat er meer worden.

mijn vraag aan de Malawi houders: Hoe doen jullie dit ? vangen jullie de jonkies uit zodra ze groot genoeg zijn of halen jullie telkens alle stenen eruit.

aquarium info:
vision 260
JBL 1501
9 Malawi zitten erin
 
Ik heb ook een malawi bak gehad, ik heb 1 keer een vrouwelijke mbuna eruit gehaalt. Omdat ik wist dat die jongen zou krijgen, meestal eten ze dan ook even niet meer.
Verder heb ik altijd alle jongen er in gelaten, een groot deel werd dan opgegeten en de sterksten/slimsten overleefden het, aangezien er wel schuil plaatsen waren tussen de stenen, Elke keer alle stenen eruit halen is geen optie je verstoord telkens de boel het veroorzaakt stress en kans op ziektes neemt toe.
 
was jou bak dan op een gegeven moment niet bom vol aan het worden met al die jonkies ?
ik wou juist een wat rustigere uitstraling hebben bij dit aquarium maar als die jonkies daarbij gaan komen gaat daar weinig van terecht komen.

ben je daarom overgestapt Marcello naar een ander biotoop ?
 
Ligt ook erg aan je bestand, ik had er ook een aantal grotere rovers tussen in de bak die aten de meesten wel op.
Een rustige uitstraling met Malawi is haast niet te doen, als er te weinig vis is, krijg je vaak gedonder omdat een paar vissen gaan domineren, balans is heel belangrijk bij malawi. Mijn overstap had meerdere redenen, 1 ik wou gewoon wat anders op den duur 2 de drukte in de bak en het fitten op elkaar e.d 3 Vervuiling, was altijd pompen aan het schoonmaken en water aan wisselen.
 
trio A.fire fish
trio P.jalo reef
trio Aulonocara (ben de naam eventjes kwijt)

Vervuiling hier valt wel mee. er zit een aardig filter en elke week stofzuig ik de bodem af.
En met de rovers daar vindt ik mijn aquarium eigenlijk nog iets te klein voor om de echte Malawi cichliden rovers te houden.

nu heb ik ook een soort van rovertjes:cool:
 
Wat ik ook wel doe, elke dag voer aanbieden in een schepnet. Ze raken daar aan gewend. Dan is het alleen wachten op de visjes die je eruit wilt hebben. Ze zijn snel en lang niet gek. Als het niet lukt duurt het wel even voordat ze je weer vertrouwen.
 
als ik bij mij de deksel van het aquarium eraf doe dan komen de vissen altijd naar boven en ik dacht daar gebruik van te maken door een schepnet in het water te laten liggen voor 15 min deksel er weer op en dan 15 min later de deksel weer open maken zodat alle vissen naar boven gingen en dat ik dan mooi de zwangere vis kon vangen.
Helaas waren de vissen te slim daarvoor.
 
Ik heb even een foto genomen en gepost in mijn album hiervan.
 

Terug
Bovenaan