makkelijke snelgroeiers


Just like that?

Moeten we gewoon makkelijke soorten gaan roepen? Of moeten ze nog bij een bepaalde bakmaat en bestand passen?
Wat meer info wou wel welkom zijn.

~ Ivo
 
Cabomba - waterpest bij mij is de waterpest in 1-anderhalve week tijd bijna verdrievoudigt.
De cabomba groeide iets langzamer maar niks om over te klagen :)
 
Gymnocoronis spilanthoides, Heteranthera zosterifolia, Ceratopteris thalictroides, Hygrophila difformis.
 
ja, ik zit niet echt in de planten

temp. 24-26

bak; rio 125 80lang ong. 50 hoog.

@Jones; bedankt! ik ga ze googlen!
 
Waterpest,Cabomba,Hoornblad.
 
dankje, ik had er al eens gekeken maar er zijn vast nog veel meer planten ;)
 
O zeker, maar je vroeg om leuke soorten die niet te moeilijk zijn. En daar staan de meest voorkomende wel genoemd dacht ik, keuze zat. Meer dan er bij jou in de bak passen durf ik te wedden
 
haha, ja, zoveel opp is 80x40 ook weer niet.
 
En niet nemen ,die gelijk uit beginnen te dijen.
Zoals Hygrophila difformis.
Heb je aan 1 plant genoeg.
 
hoe bedoel je ''en niet nemen ,die gelijk uit beginnen te dijen''?

dat ik van de snelgroeiers 1 plantje moet nemen, omdat ik deze vrij snel kan toppen en zo alsnog een mooie bos kan maken?
 
Ammannia senegalensis
Cabomba aquatica
Ludwigia mullertii
Hydrocotyle sibthorpioides
bacopa australis

deze planten heb ik nu op mijn lijstje staan,

kan ik met deze 5 planten zo'n effect krijgen;

KLIK

of heb ik dan meerdere soorten nodig?
 
Er is een soort vuistregel die zegt dat je per 10 cm voorruit 1 soort nodig hebt, dat houdt dus in jouw geval in 7-9 soorten

En dan ligt het er aan hoeveel geduld en geld je hebt om zo'n mooie bak te bereiken. Wil je het snel dan moet je je portemonnee open trekken, en anders moet je het langzaam opbouwen

Je kan natuurlijk ook beginnen met 2-3 eenvoudige soorten en daarmee je bak vol gooien, en dan langzaam de grote bossen afbouwen en vervangen door andere niet zo snelle soorten. Dan voorkom je dat je lange tijd tegen een redelijk lege bak aan zit te kijken. Ik zelf begon altijd met een stuk of 10 stekken hoornblad. Dat waren er snel 4 keer zo veel. Daarna kon ik dat hoornblad langzaam vervangen door andere planten

PS

Tip : probeer eens een aantal moerasplanten te pakken te krijgen. Die kan je dan intussen in de vensterbank verder opkweken. Dat gaat redelijk snel en je hebt dan ook snel vervangers voor de eerste planten. Erg gunstig voor je portemonnee ;)
 
het is de bedoeling om van elk plantje 1 te nemen, die tot het oppervlak laten komen en dan 25% te toppen, die ernaast te planten om zo een lekkere dichte bos te krijgen.

je tip snap ik denk ik niet helemaal.

bedoel je dat ik een moerasplant in een pot zet op de vensterbank en dan de wortels nat houden en de plant besproeien?

gewoon in potgrond?

EDIT-

http://gekopaquaria.blogspot.nl/2011/09 ... weken.html bedoel je op deze manier?

welke planten zou je dan aanraden?

http://www.aquascaping-blog.com/699/aqu ... ten-kweken
 
Die manier bedoel ik inderdaad ja. Heel veel van onze aquariumplanten kan je op die heel eenvoudige manier snel kweken.

En probeer nu gewoon ook wat Hoornblad te pakken te krijgen. Het groeide bij mij zo snel dat ik iedere 14 dagen hele bossen weg kon geven. Dan lijkt je aquarium in de beginperiode niet zo kaal. Met een beetje mazzel kan je het ook gewoon krijgen of voor een prikkie kopen
 
ok�, ik zal dan eens op jacht gaan naar moerasplanten :D

nadeel is wel dat het in de herfstvakantie (week 43) mooi weer moet zijn.

ik ga dan nl. de bak doen en even een grote schoonmaak, ook en nieuwe bodem. alleen grint

ja, hoornblad kan ik ook nu alvast in het aqua zetten, die kan toch ook later erin blijven? of moet die er na de opstart echt uit?
 
Mag er ook inblijven.
Maar,komen geen wortels aan.
Ik heb ze hier drijvend in de bak.
Dus,je kan ze er ook later uitlaten.
 
ok� bedankt!

dit had ik in gedachten;

433255nilo1804_0_82_rio125.jpg
 
nilo1804 zei:
ok�, ik zal dan eens op jacht gaan naar moerasplanten :D

nadeel is wel dat het in de herfstvakantie (week 43) mooi weer moet zijn.

Waarom zolang wachten ??? Met die kweek in de vensterbank kan je nu ook al beginnen. Heb je tegen de herfstvakantie al een aardig voorraadje
 
goed idee, bij de ??? misschien een zwaardplant? groeit redelijk snel en oogt denk ik mooi tussen de rest.

Misschien ook een voorgrondplantjes?
 
zwaardplant groeit mijn bak uit (ervaring) en verbrandt dan bij de lamp.

ja, als ik bij de LFS maar eens even kijken :)7

bedankt voor de tip.
 
:) geen probleem.

Zwaartplant snoeien? :) als die verbrand moet je drijvers gebruiken?
 
Zwaardplanten worden te groot voor een bakje van 80, geen gezicht
 
Echinodorus Bleheri zijn ook lage soorten.
De gevlekte is ook mooi.
 
Ik zoek een zwaardplant die small blijft maar wel groter word.

Zelf stekken, is de echinodorus bleheri een goede zwaardplant dan?

(sorry voor mijn vraagje tussedoor.)
 
Heb in mijn Rio125 ook de Bleheri staan, draait nu een 2 maanden ongeveer. Planten zijn, zonder enige toevoeging buiten kleibollen, zo'n 30cm hoog. Als de buitenste bladeren beginnen te verkleuren of te groot worden, deze wegknippen en er komen weer mooie groene bladeren terug.
 
MyAqua zei:
:) geen probleem.

Zwaartplant snoeien? :) als die verbrand moet je drijvers gebruiken?

hij komt dan tegen de lamp aan ;)

Bertus zei:
Echinodorus Bleheri zijn ook lage soorten.
De gevlekte is ook mooi.

even op google gekeken, mooi plantje!

is een tijgerlotus een moeilijke plant?



ik was trouwens van plan om met poeder te werken, dit spul;

http://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze ... nelementen


moet ik voor de bleheri en de lotus er dan ook van dit bij doen?;

http://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze ... lletjesmix

nog even over het visbestand,

ik zat zelf te denken aan een school sherry barbelen (heb ik al dus die blijven)
en een koppeljte goerami's
 
Nilo, ik herken de tijgerlotus niet echt als een moeilijke plant.

Geef hem bemesting bij zijn wortels (bolletjes tabletten) en natuurlijk vloeibare bemesting.
Dan doet die het wel hoor :D

De bleheri heeft hetzelfde nodig.

Als die tegen de lamp aan komt in de gaten houden en optijd snoeien ehh
 
de Blyxa Japonica en de Crypto Wendtii ''brown'' vind ik ook erg mooi,

heeft iemand ervaring met deze planten?
 
Blyxa japonica heeft er bij mij 3 maanden over gedaan om aan te slaan, maar momenteel worden de blaadjes steeds groener en steviger. Als ik 'm in leven kan houden kan jij het ook ;).
 
Betere opties ;
Utricularia sp,
Ceratopteris pteroides,
Najas guadalupensis,
Limnophila sessiliflora,

en als grote opruimer, kroos.
 
oh, ok�, ik kijk dan even wat ze nog nodig hebben :D

@@Tom; bedankt! ik ga eens kijken.
 

Terug
Bovenaan