makkelijke rode plant


Kikkervis

Well-known member
Lid geworden
21 september 2014
Berichten
1,361
Leeftijd
26
Locatie
Groningen
hallo allemaal,

Ik zoek een makkelijke rode plant voor in mijn aquarium, het liefst iets wat lijkt op een alteranthera. Alleen is er een probleem. Ik heb maar een 15 watt PL lamp op mijn 60cm bak zitten. Nu wil ik deze plant zo goed als onder de lamp zetten zodat hij veel licht krijgt. Welke rode plant is hiervoor geschikt.

Een kleine toevoeging, geen lotus, die heb ik al ergen anders ;)

Mvg,

Kikkervis
 
De Ludwigia sp. Mini Super Red schijnt ��n van de makkelijkste rode planten te zijn, misschien zou je die kunnen proberen. Ik heb hem zelf sinds kort ook, hij moet bij mij nog wel even aanslaan dus kan er nog niet echt over oordelen.
 
Ludwigia repens rubin is naar mijn idee ook makkelijk. Heb hem hier in de aqua 45 zitten ook met 15 watt. De toppen zijn al donkerrood en groeien aardig de bak uit.
 
Deze planten zien er beide mooi uit! Ik zal eens ��n van deze uittesten. Als ik deze via Aquaplantsonline bestel, weet iemand dan ook of je dan submers of emerse planten krijgt toegezonden?
 
Daar waar het emers te kweken planten betreft zijn ze dat ook naar mijn ervaring.

Edit: Kan me wel zo voorstellen dat dit niet geldt voor de "Plants-To-Go", ik neem aan dat ze die in hun eigen bedrijfspand in water hebben staan, al weet ik dit niet zeker, ben er nu al een tijdje niet meer geweest.
Plants-to-go.. http://www.aquaplantsonline.nl/c/705/plants-to-go/
 
Deze doet het altijd perfect! Makkelijker is er niet.:D

V_jdcjVjqlu_Z-MlTxBOgKa-HodBaA66.jpeg


De Ludwigia sp. Mini Super Red is idd niet al t emoeilijk.
 
Als er ��n ding is dat niet in mijn aquarium komt dan zijn het nep-planten ;P.

ik zal eens kijken naar de ludwigia. Is deze plant meer een plant die wortels maakt met een harde stengel, zoals de lobelia, of meer als een snelle groeier als limophila en klimop?
 
De rubin die ik heb is naar mijn idee een snelle groeier, ik moet hem vaker snoeien dan de hygrophila polysperma.

Ze zitten beiden in mijn garnalenbak, qua voeding voeg ik voor de planten heel af en toe een klein beetje profito toe, wel heb ik kleibolletjes erbij gedaan.

De rubin heeft een stevige stengell.
 
Ik ga ook maar eens uitkijken naar dat plantje dan.
 
Alternanthera roseafolia is ook niet moeilijk. Zolang de plant maar voldoende licht krijgt groeit hij goed. Dat licht moet ook onderaan bij de plant komen en niet alleen bij de top.mper stuk planten en niet in een bosje want dan worden de stelen onderaan beslist kaal.

Als je water hebt met een PH van rond de 6,8 kan je ook gaan voor de Rotala macrantha. Knalrood maar wel een tere plant. Met wat ijzermest doet hij het goed.

Ludwigia kan ook snel groeien maar heeft ook licht onderaan de stengel nodig. De bladvorm is wat anders. Kijken wat qua contrast het beste past.

Rode Myriophyllum en rode Cabomba hebben fijne bladkransen. Voor liefhebbers met groene vingers.


Hobbygroet,
Jos Hut
 
A.reineckii "mini" is ook een makkelijk plantjes voor als je minder licht hebt.
Voordeel is dat het dan traag en compact groeit, en dat heeft zo zijn voordelen in een klein aquarium.
 
Wat Jos zegt klopt inderdaad, onderaan is de plant wel minder rood. Hieronder een foto Hoe het er nu uitziet, niet veel details van de plant zelf, ik wou de lotus centraal hebben.


mlaL6U4KpnxO74hO5dCnVt2X2hB-E2k9.jpeg


En nog een waar de kleur iets meer zichtbaar is. Op de achtergrond beginnen ze nu ook te kleuren, foto's zijn vanaf de zijkant bak genomen.

mlaL6U4KpnxO74hO5dCnVt2X2hB-E2k9.jpeg
 
Ik heb uiteindelijk toch niet de ludwigia gehaald, omdat de LFS dit mij afraadde. Hij zei dat deze waarschijnlijk toch snel groen zou worden. Toch allemaal bedankt voor het meedenken en als er mensen zijn die het wel lukt om dergelijke planten te houden bij 15 watt pl lampje, reageer gerust.

~Kikkervis
 
Kikkervis, zie de foto's hierboven zou ik zeggen. Ook een 15 watt lampje, het kan dus wel.
 
Er moet om onderaan ook voldoende licht te krijgen dus wel voldoende ruimte zitten tussen de stengels. Dat zal dan in het verleden hier fout zijn gegaan aangezien de onderste bladeren af gingen vallen.
 
Klopt,Daarom heb ik toch het advies van de LFS opgevolgd, niet dat ik jullie niet geloof. Maar mijn aquarium staat zo vol dat onder toch geen licht zou komen.
 
Je zou de Rotala rotundifolia eens kunnen proberen,in mijn aqua40 werden ze mooi rood met een 15 watt verlichting.

74dfbKUr6nX3drNvBE7gWuK5r7WcPutR.jpeg

grt koos..
 
Thanks Koos. Ik zal ze allemaal even opschrijven en kijken. Ik denk dat ik ze zelf te dicht op elkaar heb geplaatst in het verleden en dat daarom de onderste delen af gingen vallen.
 

Terug
Bovenaan