Makkelijke en snelgroeiende bodembedekker


M

Monique91

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb momenteel Eleocharis parvula (dwergnaalsgras) als bodemplantje in mijn aquascape, en het was de bedoeling dat dat een grasveldje zou worden. Helaas groeit hij niet erg hard, ik vermoed dat het plantje te weinig licht krijgt. Ook komen de plantjes constant boven drijven dus ik ben ze eigenlijk wat zat...

Daarom ben ik op zoek naar een andere makkelijke, snelgroeiende bodembedekker die het ook goed doet met normaal/weinig licht. (het liefst iets gras of mosachtigs, aangezien m'n aquascape een landschap is) Hebben jullie tips welke plantjes ik hiervoor goed kan gebruiken ?

Ik zag zelf op een aquaplanten website een matje Lilaeopsis staan. Heeft iemand ook ervaring met die plant? Doet die het ook goed met weinig licht? Een matje leek me persoonlijk ook erg handig, dat is wat beter vast te zetten en dan heb ik meteen al een mooi veldje.

Ik hoop dat jullie wat tips voor me hebben!

Groetjes Monique
 
Ik ben geen expert op dit vlak maar ik weet wel. Hoe dieper onder water hoe minder straling er door komt. dus bodemplanten zal je altijd (altijd? of toch de grootste groep) moeten voorzien van veel licht! Zoniet doen ze wat alle planten doen en groeien ze omhoog. Bij mij zie ik het volgende:

marsilea crenata groeit enorm sterk! (wel met toevoeging van C02) blijft dik bebost en laag tot er een crypto in de weg van de lichtbron stond. Op die plek dunt deze sterk uit en groeit hij 4-5 cm (zelf meer!) de hoogte in. Ik denk dat zelf Mos dit ook zal doen.
 
Misschien is de staurogyne repens wat voor je? Is geen gras of mos soort, maar wel een makkelijke bodembedekker
 
Dank voor de antwoorden!

@Benvo & Bartman, Word de Staurogyne Repens niet erg hoog? Of ligt dat ook weer aan de verzorging?

@Yov, de Marsilea crenata ziet er mooi uit. Bedankt voor de tip! Ik heb opzich wel licht over de hele bodem, maar de intensiviteit is niet zo sterk.

Is er verder nog iemand die ervaring heeft met de Lilaeopsis waar ik het over had?
 
Mijn ban zier er nog wat kaal uiten zou wat planten op de achtergrond willen het is een 40L 36 hoog 27 breet en 52 lang. iets die snel en makkekijk groeit Wat neem ik best?
 
Ik heb toch maar besloten op de Lilaepsis mat (http://www.aquaplantsonline.nl/planten- ... eopsis-mat) te bestellen, ik las dat dit wel een makkelijke plant is.

Nu las ik alleen wel een reactie dat de plantjes op groen gaas zitten en de uiteinden niet beschermd zijn (dus metaal). Kan dat wel bij de Crystal Reds? De webwinkel zelf zegt dat het maar een kleine hoeveel ijzer is en dat dat verder geen kwaad kan... Maar wil het even zeker weten!
 
Waarom niet de plantjes verwijderen van de mat en lekker in je bodem planten?
Zo'n mat heeft een flinke hoeveelheid plantjes en Lilaeopsis groeit toch best aardig.
Plantjes eerst even een dagje weken in een emmer met een paar keer vers water en je zou van alle eventueel schadelijke stofjes af moeten zijn.
 
Het leek mij wel handig om met mat en al in de bodem te planten, aangezien bodemplantjes bij mij altijd weer boven komen drijven door korte wortels... Of hebben deze plantjes wel wat langere wortels?
 
Iemand anders een idee of je de Lilaeopsis met mat en al in de bak kan plaatsen? Ik heb de matjes vandaag binnengekregen, aan de uiteinden van de matjes zit een beetje roest... Ik heb al geprobeerd de plantjes van het matje af te halen, maar alle wortels gaan stuk en je kan er geen fatsoenlijk bosje meer van maken... :(
 
Ik heb er geen ervaring mee, maar een poosje terug gelezen over deze mat. Volgens de verkoper zijn ze bestemd voor het aquarium en kunnen dus geen kwaad, ook niet als ze roesten. Heb je ze gekocht via Auquaplantsonline (die link een paar posts terug?)
Bij een van de reviews schrijven ze daar:
Wij leveren deze mat op geplasticifeerd raamwerk. Hierbij zitten geen zuignappen of ijzeren pinnen zoals u omschrijft. Wij willen dit hier toch even melden om verwarring te voorkomen.
De mat plaatst u in het aquarium door de hoekjes wat om te buigen, dan drukt u de mat in de bodem en voor het natuurlijke effect, stooit u wat grind/bodem over de mat, nieuwe uitlopers kunnen zo dan verder groeien.

Roest is op zich alleen ijzer, dus dat scheelt weer ijzerbemesting :)
 
Iets verderop zelfs een review die je vraag volledig beantwoord:
Erg mooie veldje, had de plant niet zo mooi verwacht alleen JAMMER dat de mat NIET geplastificeerde is zoals in de beschrijving... (had een plasticmatje verwacht en niet 1 van groen gaas waarbij de uiteinden nu al vol met roest zitten omdat dat de plekken zijn waar ze op maat zijn geknipt en dus..het metaal geen beschermend laagje heeft...gaan mijn garnalen niet leuk vinden :( )

Geachte klant,

Garnaaltjes zijn gevoelig voor zware metalen (deze zijn over het algemeen namelijk giftig). Maar ijzer (is geen zwaar metaal) is zelfs een plantenvoeding en in gewone hoeveelheden ook niet erg voor je garnalen. De hoeveelheid ijzer dat van zo\'n matje af zal komen in zo gering dat je het, zeker als je gewoon regelmatig water ververst, niet zult merken.

Met vriendelijke groet,
Aquaplantsonline
 
Bedankt voor je reacties! Ik heb de plantjes ergens anders besteld, maar de matjes zijn precies hetzelfde als bij Aquaplantsonline. Ik had deze reviews wel eens gelezen, maar sommige mensen zeggen dat roest en ijzer echt niet kan bij Crystal Reds, vandaar dat ik het hier toch nog even wilde checken.

We hebben besloten om het maar gewoon te proberen! :p
 
Tja... Ik heb zelf geen ervaring met die garnalen, maar alleen die reviews gelezen....
 
Helaas is Lilaeopsis niks geworden... Heb zaterdag geprobeerd de mat in de bodem te planten, maar het zag er niet uit. De plant paste gewoon helemaal niet bij de scape en is veel te hoog. :(

Dusja, nu maar weer wat anders zoeken... Ik heb het eigenlijk wat gehad met wortelplanten haha, het lukt mij gewoon nooit om die fatsoenlijk in de bodem te krijgen zonder dat de boel weer komt bovendrijven...

Ik dacht nu eraan om javamos tussen horgaas te doen en dat horgaas dan in de bodem te bevestigen met plantenklemmen. Heeft iemand van jullie wel eens javamos als bodembedekker gebruikt? (Ik kan daar niet zoveel over vinden) Werkt dat een beetje?
 
Sagittaria Sabulata is ook niet echt hoog en als de planten wat hoger dreigen te worden kun je de grote en te hoge weghalen en de kleine laten staan. deze krijgen snel uitlopers namelijk.
Ik heb ze dus ook in de garnalenbak.
 

Terug
Bovenaan