Magneetventiel & zelfbouw aquarium controller


aqua-life

Well-known member
Lid geworden
24 augustus 2007
Berichten
363
Locatie
Twello
Beste allen,

Ik ben op dit moment aan het hobby-en met een zelfbouw aquarium controller. (Arduino)
Een van de zaken die ik via de Arduino wil laten regelen, is CO2 toevoeging o.b.v. metingen van een PH sensor. Mijn vragen hierbij zijn:

1) Moet ik bij de aanschaf van een magneetventiel nog ergens specifiek op letten?
2) Hoe werkt het aansluiten van een magneetventiel op de Arduino? Hoe hebben jullie dit gedaan? Dit is een hele brede vraag, maar plat gezegd; normaal stop je het magneetventiel in een tijdschakelaar met 220V. Wat zou een setup moeten worden om de arduino als "tijdschakelaar" te laten dienen voor het magneetventiel? en hoe sluit ik dat dan op elkaar aan?

Alvast hartelijk dank voor het meedenken!
 
Je moet een 5v relais kopen waar je 230v 10a mee kan schakelen.
Daar monteer je dan een stekker op en dat bouw je netjes in een doosje in.

Je schrijft vervolgens je software om de poort van je relais open of dicht te doen om de magneet open of dicht te doen.

De foto laat mijn engineering arduino zien, die zit dus niet op het aquarium maar gebruik ik om de software te testen.
De tweede foto laat zien hoe ik een kastje met stekkers heb gemaakt, deze is met een utp kabel verbonden aan het kastje waarin mijn arduino zit.
Ik houd dus de 220 en 5v gescheiden in 2 kastjes.

Ik gebruik een 4 poorts relais.
De zwarte stekkers gebruik ik voor mijn verwarming.
De blauwe is nog als reserve maar zou bijvoorbeeld een luchtpomp met bubbels op kunnen
De rode stekker is voor de CO2.


Om je pH te meten moet je nog een los bordje kopen met een pH probe.
Op deze foto's staat dat bordje niet maar die heb ik wel in gebruik.


Edit: Ik gebruik een gewone magneet ventiel van 220v.


IMG_20220308_185816.jpg


image.jpeg
 
Sorry maar als je dit al niet kan afkijken van de miljoenen voorbeelden op internet vraag ik me serieus of hoe geschikt jij bent om een controller te bouwen
 
Dus eigenlijk dit.
Op de stekker sluit je dan de magneet ventiel aan.
Die aparte 5v adapter zorgt ervoor dat je geen piekspanning terug krijgt op de Arduino waardoor deze reset.

main-qimg-e5e5eca42842c4b1808930afec8c4601.png
 
Wanneer je de magneet schakelaar op een tijd wilt laten werken is er geen gepruts nodig, een timer van de Action is voldoende. Maar wil je een geautomatiseerd systeem met eventueel een sensor in je bak? Op mijn magneet ventiel zat een stekker. Dus bouwde ik een stopkontakt met een relais. Zodra er CO2 nodig is schakelt het relais en zet spanning op het stopkontakt. In wezen hetzelfde idee als @rjoemman dus. E.e.a koppel je met een CO2 module aan je Arduino. De hele handel zit bij mij niet in de kast maar in een broodtrommeltje...
IMG_20190929_122527.jpgIMG_20190929_122534.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de hulp. Dit was het duwtje in de rug die ik even nodig had om weer verder te kunnen! Er gaan ongetwijfeld nog vragen volgen.
 

Terug
Bovenaan