Maestro's gekko's


waarom lees ik dit soort berichten ook xD
weet nu in ieder geval wat er naast het aquarium nog in huis komt te staan :p
egt een tof beestje heb je daar!
 
Ik was in de schuur en ik zag een oude bureau die ik ooit van mijn oma heb gekregen. 1 jaar fijn gebruikt, maar oma kocht een nieuwe voor mij (de oude was al namelijk 8 jaar oud). De oude bureau zou weggegooid worden, maar ik zag er het nut wel van, de buitenkant is namelijk waterdicht. Dus, ik heb dit ontworpen
IMG_20170717_002507.jpg
IMG_20170717_002518.jpg


Eerste keer met sketchup, dus het is niet zo mooi als het zou kunnen zijn, maar het belangrijkste waren de maten.
Maten zijn 50x47x55.
Bovenkant is van glasvezel horgaas.
 
Dat bureau ziet er goed uit om het nieuwe verblijf van je mooie gekko te worden mooi topic man ik blijf het volgen.
 
Dat bureau ziet er goed uit om het nieuwe verblijf van je mooie gekko te worden mooi topic man ik blijf het volgen.
Bedankt! Ja, als het net als op het ontwerp wordt, kan het wel mooi worden. Het is dan wel 5cm lager dan het terrarium die ik wilde kopen, maar ook 5cm breder.
 
Op zo'n bureau zou ik wel héél graag studeren:)
 
Misschien een domme vraag, maar zou ik het hout af moeten dichten met epoxy, of is de laag pur schuim al genoeg? Het hout is waterbestendig, maar voor de zekerheid....
 
Hehe, binnenkort terrarium beurs in Houten.
Dat betekent 3 dingen:

Ik kan goedkoop spullen halen voor het terrarium (denk aan kurk, takken, planten, substraat, verlichting, en misschien zelfs pur en epoxy)

Ik kan veel nieuwe dieren zien.

Ik kan misschien een Mniarogekko chahoua vinden voor minder dan 100 euro.
:) :D

Het terrarium wordt dus na 17 september afgemaakt.
 
Het terrarium is trouwens al zwart geverfd, en ik had al de deur gemaakt, maar kit hecht nou niet echt goed op acryl... Het terrarium is gelukkig wel precies zoals ik die op sketch-up had gemaakt, dus ik ben blij :)
 
Mooi dier, die Mniarogekko chahoua. had ze nog niet eerder gezien.
Ik kwam vroeger altijd bij HCH, Herpotologisch Centrum Holland, daar hadden ze veel bijzondere dieren maar niet deze.
 
Mooi dier, die Mniarogekko chahoua. had ze nog niet eerder gezien.
Ik kwam vroeger altijd bij HCH, Herpotologisch Centrum Holland, daar hadden ze veel bijzondere dieren maar niet deze.
Ja, bijzondere dieren inderdaad. Zijn wat zorg betreft bijna hetzelfde als de wimpergekko's, dus het voer is hetzelfde, de luchtvochtigheid is hetzelfde, temperatuur, habitat, etc is allemaal hetzelfde... Het is dus geen extra last.
Ik heb een spuitflesje gekocht, daar kan ik voor beide gekko's voer maken voor 5 dagen, dat is dus makkelijk voeren. En één extra terrarium sproeien is ook geen probleem. Alleen omdat ze zo lastig te kweken zijn, kosten ze 3x zoveel als een wimper.
 
Oh, dat is dan wel een aardige klap geld ;)
Wat voer je ze, als ik vragen mag? Niet levend?
 
Oh, dat is dan wel een aardige klap geld ;)
Wat voer je ze, als ik vragen mag? Niet levend?
Valt wel mee, €120 gemiddeld voor een wildkleur Pine Island, maar dan heb je ook wat.
Ik voer Pangea, dat is een poeder die je met water mengt. Af en toe koop ik krekels, maar mijn gekko wil dat nooit eten.
 
Oh, dat is inderdaad nog wel te overzien... Blijft best een hoop geld, maar een goede gekko wordt ook wel iets ouder dan een jaar of 3 ;)

Ik heb altijd enkel levend gevoerd aan mijn luipaardjes en amazones. Krekels, krulvliegen, meelwormen... De luipaardjes zelfs wel eens eendagsmuisjes.
 
Als je er goed voor zorgt worden ze 20+, en er wordt zelfs gedacht dat 30 jaar ook geen uitzondering is. Luipaardjes zijn dan ook insectivoren, terwijl Chahoua's en wimpers ongeveer 65% insectivoor en 35% frugivoor (fruiteters) zijn. De pap heeft fruit als basis + de eiwitten, vitamines en mineralen die ze nodig hebben. Ik wil op de beurs het voer van black panther kopen, die heeft insecten als basis, met een beetje fruit, dat schijnt natuurlijker te zijn. Chahoua's kunnen ook eendagsmuisjes eten als ze volwassen zijn, dat schijnt goed te zijn voor kwekende vrouwtjes.
 
Dat klinkt dan beter ja, alleen vreemd dat ze het levend niet pakken. Is het nakweek? Grootgebracht met vloebaar?
 
Inderdaad nakweek. Wildvang is al een paar jaar illegaal ivm. een hele kleine populatie (500 exemplaren). Waarschijnlijk grootgebracht met pap, maar ik weet vrij weinig over de kweker.
 
Zo weinig maar? Jeetje, da's wel heel erg...
Ja dan is het mogelijk dat ze geen levend voer pakken. Op zich jammer, want het jaag gedrag is prachtig om te zien bij gekko's.
 
Oh, de populatie is niet klein door de handel van deze dieren, hoor. De soort werd in 1994 opnieuw ontdekt, en toen was de populatie al klein. Ze hebben toen een groepje meegenomen en daar komen alle nakweek wimpers vandaan, een paar miljoen. Doordat ze net ondekt zijn is de maximum leeftijd onbekend.
 
Oeps, daar heb je ook een paar mooie koralen voor;). Maar het zijn leuke beestjes:thumbs:
Ik wil met de zeebak langzaam gaan. Het is een project dat zeker 1 jaar gaat duren, voordat de bak vol is. Ik wil ook weinig soorten koraal, maar dan van elke soort een grote kolonie.
Ik wil ook dat de terraria mijn hoofddoel worden.

Anyway: de chahoua (of luipaardje, of dikstaart gekko) krijgt ook een houten bak. Die kan ik makkelijk maken met de plek van het bureau waar de lades hoorden te zijn, zie volgende foto:
De witte achterkant kun je eruit schuiven door een soort van rails, daar kan ik een acryl- of glasplaat in schuiven en de voorkant dicht maken met een stuk hout die ik over heb, en klaar is kees. Afmetingen zijn dan volgens mij ong. 40x50x65. Ja, hij is dan dieper dan dat het lang is, maar het is gratis dus ik kan niet zeuren.
 
Laatst bewerkt:
Noemen ze die ook luipaard, ja? Mijn idee bij luipaardgekko is toch echt een hele andere ;)
 
Noemen ze die ook luipaard, ja? Mijn idee bij luipaardgekko is toch echt een hele andere ;)
Nee, ik bedoelde een echte luipaardgekko, dezelfde als jij bedoelt :p Eublepharis maculatus :p Zowel dikstaarten als luipaarden staan ook op mijn to keep list, na de chahoua. Maar is die niet te krijgen, kan ik misschien wel een luipaard of, veel liever, een dikstaart gekko vinden die ik leuk vinden. Het voordeel van een terrarium met schuifdeuren is dat ik die zowel verticaal al horizontaal kan gebruiken.
 
Ah, zo!
Moet zeggen dat ik t oppervlak wat krap vind voor luipaardjes, zijn flinke lopers..
 
Ik was vergeten dat ik ook een 80x56 (plastic) bak heb waar de luipaarden/dikstaarten in zouden kunnen. Al vind ik een houten terrarium veel netter.
 

Terug
Bovenaan