Maestro Cygni's zee in huis.


maatje van me heeft zo zorona bak.

voor de prijs is het oke.. verwacht wel een bak waar echt overal op bespaard is.
geen gesleten randjes, heeeel skraal gekit..

zolang het waterdicht is, goed genoeg.

mijn bak heeft een "diamond white" voorruit, zo helder als cristallo, en een maatje van me paar straten verderop bij dezelfde bouwer een bak laten bouwen zonder dit luxe voor paneel (a300euro extra)

ik zie het verschil niet..

je moet echt 12mm of dikker wil je het verschil echt zien
 
Ik verwacht geen perfecte bak. Zolang het waterdicht is en de kitnaden een beetje netjes zijn (hoeft niet 100% perfect te zijn, maar het moet niet storend zijn...) ben ik al blij. Wat ik vooral leuk vind is dat ik ook van boven de bak kan zien! En dat is bij een zeeaquarium wel heel mooi.
 
Dan moet je wel de pompen elke keer afzetten , ik zie anders niks vanbovenuit .
Maar vanbovenaf gezien zie je wel de kleuren veel beter .
 
Voorlopig weinig nieuws. Het meubel ga ik eind volgende week/begin herfstvakantie maken, en de bak is als het goed is ook rond de herfstvakantie klaar!

Waar ik nog een beetje mee zit, is dat de bak stabilisatiestrips zal hebben. Niet alleen in het midden, maar (waarschijnlijk, ik weet het eigenlijk niet zeker) ook tegen alle 4 de ruiten aan, en dat is toch erg onhandig als ik een interne sump wil...
Misschien tóch een externe sump? Dat zie ik wel als ik de bak heb, dan weet ik 100% zeker wat ik ermee kan!
 
Ik heb aan de aquariumbouwer gevraagd of er nog 2 gaten geboord kunnen boren. Deze bak krijgt toch een externe sump.
Een 50cm bak die ik nog in de schuur heb staan wordt de sump, deze wordt in 4 verdeeld, een ruimte voor de afschuimer en een eventuele media reactor, een ruimte waar onder anderen kool en siporax in komt, een refugium met chaetomorpha, die eventueel als opvang voor baby visjes/vechtende vissen gebruikt kan worden, en de ruimte met de opvoerpomp.

Ook heb ik net de (op amerikaanse en spaanse fora) welbekende Chinese "Blackbox" (ledunit) besteld. 165w, en volgens de verschillende fora, een van de beste budget ledunits (110 euro ;)). Als het goed is kan ik met deze ledunit alle soorten koralen houden.

De bak gaat draaien met 10kg pukani steen, 4kg vers levend steen, en 1 liter siporax. Samen met wat microbe lift special blend zou dit voor een gewone opstart moeten zorgen.

In het begin zal ik geen ato gebruiken, maar op den duur ga ik wel een tunze osmolator nano (tot 200 liter) halen.
 
Dit is ongeveer de indeling die ik wil in de sump:
Sump indeling.png
 
je maakt het jezelf best ingewikkeld.

ik zou in ieder geval overwegen om een stuk mechanisch te filteren (watten/gafzak).

let wel alleen op, de opvoer vak word op de tekening 10x30x20 (max 6liter)..
je zal dan elke 3 liter verdamping moeten gaan bijvullen.

ik weet nu nog niet hoeveel jij verdampt uiteraard, maar flinke led+open bak, dat kan hard gaan, en mischien dat je dan elke dag dit moet gaan bijvullen..

in hoeverre jij dat erg vind, dat is persoonlijk,

zelfde als de hele indeling, ik zou het anders doen, maar elke manier is goed!.

ik ben erg benieuwd hoe dit projecr zal verlopen!!
 
Hoe zou je dan zelf de sump indelen? Ik heb natuurlijk geen idee, de tekening is gemaakt als voorbeeld van wat ik zelf een logische indeling zou vinden. Afschuimer in het eerste vak aangezien hier de waterhoogte meestal hetzelfde is. Media in het tweede vak, want ik wilde niet dat het na het refugium zou komen, aangezien het refugium ook als copepod kwekerij zal werken, en ik wil dat die pods in het aquarium komen.
Er komt (op den duur) wel een ato in, dus verdamping in het opvoer vak zou in principe geen probleem moeten zijn.
De maten op de tekening zijn nog niet de definitieve maten, het is maar een schets. Wellicht is het handig om het refugium wat kleiner te maken om meer ruimte voor het opvoer vak te creëren.

Over mechanisch filteren, er komt waarschijnlijk een gafzak, en sowieso wat watten in het vak met filtermedia.
 
fan lijkt het dat je compleet ben zo?
ik zelf hoef geen refugium met pods e.d.
ik kom al ruimte tekort in mijn 100/40/40 sump.

ik heb 1 schot waar het water inkomt.
2e schot van de bodem, zoals jij je "media" vak heb zegmaar. om watter op te leggen.

dan 1 groot vak voor afschuimer.. en daarna opvoer
hier zou een schot tussenkunen, echter mijn schuimer is dusdanig stabiel, ook bij kleine verschillen in waterhoogte, dat mijn tunze bijvul het op niveau houdt.

dit werkt voor mij het makkelijkste. maar een sump is een erg persoonlijke keuze
 
Hier komt het water in het eerste vak , loopt langs onder door naar het 2de vak met afschuimer en koolfiltertje , en dan over een glasplaat naar het opvoervak .
Ik zou ook in een 50cm bakje niet teveel schotten lijmen , daar krijg je spijt van .
Als je wat steen los bij in de sump legt , heb je zowieso leven daaronder , ik zie dat gewoon krioelen op de bodem van de sump .
Verwacht overigens van een copepodenkwekerij in je sump maar niet teveel .
Veel kans dat dat flink gaat tegenvallen . Ze zullen weinig kweken wegens voedseltekorten .
 
De bedoeling van het refugium is in principe om nutrienten op te nemen. Pods huisvesten is alleen een extra voordeel, maar zeker niet de belangrijkste reden voor een refugium.
Jullie hebben wel gelijk dat het zonde is van de ruimte in de sump, daarom heb ik een manier gevonden met een hang-on-back filter. Deze zal aan de sump hangen en daarin komt een beetje chaetomorpha.


Als je wat steen los bij in de sump legt , heb je zowieso leven daaronder , ik zie dat gewoon krioelen op de bodem van de sump ..

De 4kg levend steen komen na de opstart in de sump, tijdens de opstart komt het levend steen bij de andere stenen in de display.
 
De bak wordt vrijdag geleverd en de verlichting morgen...
Allemaal eerder dan verwacht ;)
 
Morgen komt als het goed is de schroefmachine binnen, dan kan ik snel het meubel in elkaar zetten, aquarium erop, en dan kan ik een foto plaatsen! Het aquarium staat nu nog in de gang :rolleyes:

Ik heb well even jullie hulp nodig, welke afschuimer zouden jullie kiezen? Ik zat te denken aan de Tunze 9004 en aan de Bubble-magus Nac 3+, welke zou het beste werken in mijn bak van 144 liter + 45 sump?
 
De tunze is echt zo hangon intern ding, de bm is een veel volwassener apparaat.

Ik zou voor de bm gaan.
Enig nadeel van sommige bm schuimers is dat deze zo beroerde mesh rotor hadden, de nac3 heeft een gewoon naaldrad..

Zeker mijn keuze tussen deze
 
WP_20161018_17_00_15_Pro.jpg


IMG-20161014-WA0001.jpg


De bak staat nog in de gang, ik krijg hopelijk deze week hulp om deze naar boven te tillen!
 
Het begint weer te kriebelen om heel eerlijk te zijn. De 60x60x40 wordt nu sowieso zoetwater, maar in de niet al te verre toekomst is een rimless bak van 60x40x40 of 70x50x40 een goede mogelijkheid. Ook wil ik zsm een pico van ong. 8-10 liter beginnen.


[Edit: Ik heb net de offerte aangevraagd voor de bak van 70x50x40
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan