Macrobrachium brasiliense


coenb

Well-known member
Lid geworden
3 maart 2009
Berichten
778
Locatie
Huissen
Omdat ik eens iets anders wilde proberen heb ik in mijn opkweekbak Macrobrachium brasiliense gestopt. Ik kon 2 mannetjes en 2 vrouwtjes krijgen. Beide vrouwtjes droegen al een tijdje eitjes.

Na een paar dagen in mijn bak begonnen ze te vervellen en zag ik dat beide vrouwtjes de eitjes kwijt waren (hopelijk dus uitgekomen). Vandaag zag ik dat een van de vrouwtjes weer nieuwe eitjes heeft.

Ben benieuwd. Ik wil ze in mijn grote bak doen maar ben bang dat de maanvissen, krobia ze zullen aanvallen .. dus even afwachten en kijken wat het gaat worden.

 
Ik zou ze zeker niet bij je maanvissen doen das om problemen vragen hoor.
 
Spannend Coen en ik ben ook bang dat de vissen ze als hapje gaan zien dus ik zou veel verstopplekken maken.
 
Ze worden vrij groot las ik, dus de kans van slagen is redelijk, met genoeg verstop plaatsen zullen de jonge kunnen uitgroeien en groot genoeg zullen de manen er geen interesse meer voor hebben, we gaan het zien.
 
Daarom heb ik ze nu apart... wil alleen volwassen exemplaren in mijn grote bak zetten... en jullie weten er zijn weinig bakken met zoveel verstop plaatsen als die van mij ;-) Maar ook veel hongerige vissen....

Mijn kweek gaat boven hopelijk goed. Beide vrouwtjes hadden eitjes (zoals ik vertelde). Bij vervelling eitjes weg... dus hopelijk jongen in de bak. Maar dat kan ik pas over een paar weken zien denk ik.
Maar beide vrouwtjes dragen nu weer opnieuw eitjes. Dus weer even een maand wachten totdat ze deze weer los laten.

Ze zijn zeker groot, van degene die ik nu heb schat ik de mannetjes op 4-5 cm en de vrouwtjes een cm groter.

Er zijn verschillende vangplaatsen zie: http://www.aquariumglaser.de/en/fish-archives/macrobrachium_brasiliense_paraguay_en/

Ik denk dat ik deze uit Paraguay heb, de grote klopt en de vorm ook
 
Laatst bewerkt:
Gave garnalen,weer eens wat anders dan van die saaie crs of citroen garnalen! ;)
 
Ik heb altijd japonicas in de grote bak gehad en daar keken de maanvissen niet na om hoor
 
Als ze klein zijn is het toch oppassen of niet.

Ik heb nooit problemen gehad. Gewoon genoeg verstop plekken regelen.
Met mijn vuurtjes ook geen problemen.

Daarbij zeg ik wel dat ik het nooit heb gezien maar ik zit er niet 24/7 voor.
 
Leuke garnalen, lekker groot ook.
Knap dat he ze aan de leg hebt.
Ik heb de Nigeriaanse variant.

Groetjes John.
 
Hé, ze komen uit de amazone! Gaaf, heb lang gezocht naar garnalen uit zuid amerika, maar nooit gevonden:'(
Blijkbaar verkeerd gezocht:oops:
Hoe ben je er aan gekomen? ;)
 
Aparte mooie garnalen!
 
Hé, ze komen uit de amazone! Gaaf, heb lang gezocht naar garnalen uit zuid amerika, maar nooit gevonden:'(
Blijkbaar verkeerd gezocht:oops:
Hoe ben je er aan gekomen? ;)

Tja connecties...... nee gewoon geluk. Een kennis kon een kweekgroep overnemen van iemand die iets anders wilde gaan kweken. En omdat hij altijd mijn eitjes van mijn Sturisoma aureum komt "jatten" heb ik 2/2 van hem gekregen. En ik heb wat geluk (hopelijk) met de bevruchting. Want als ik echt van 4 keer jongen krijg in 2 maanden heb ik er wel een paar ;-)

Mijn vriend heeft ook flink wat jongen als het goed is, dus er komen binnenkort garnalen in de verkoop ;-)

Ik heb nooit problemen gehad. Gewoon genoeg verstop plekken regelen.
Met mijn vuurtjes ook geen problemen.

Daarbij zeg ik wel dat ik het nooit heb gezien maar ik zit er niet 24/7 voor.

De volwassen vuurgarnalen die ik had gekregen als een kleine test zijn allemaal opgegeten door de maanvissen. Daar werd actief op gejaagd. Ik ga het wel proberen als ik flink wat garnalen heb op volwassen grote. Wat ik al vertelde het zijn helaas wel de Paraguay variant, de Peru variant wordt flink wat groter.
 
Als je er een paar teveel hebt...:juggle::p


Zouden ze eigelijk in een 60cm bak kunnen met nannostomus marginatus, otocinclus macrospilus en ramirezi?;)
 
Misschien verwissel ik ze met andere Macrobrachium maar een vriend had er ooit in een bak met onder andere kardinaaltetra's en die moest nachtvoorlichting voorzien omdat de garnalen in het donker op kardinaaljacht gingen... :eek:
Dus het lijken me toch vrij hevige beestjes en ik zou er geen te kleine vissen bij houden... ;)
 
Misschien verwissel ik ze met andere Macrobrachium maar een vriend had er ooit in een bak met onder andere kardinaaltetra's en die moest nachtvoorlichting voorzien omdat de garnalen in het donker op kardinaaljacht gingen... :eek:
Dus het lijken me toch vrij hevige beestjes en ik zou er geen te kleine vissen bij houden... ;)
Oei, dan maar beter niet met nannostomus van 3 cm...:juggle: Bedankt!;)


Ook een 'leuk' verhaal::rolleyes:
https://www.aquariumfans.nl/macrobrachium-rosenbergii/
 
zover ik weet zijn dit soort garnalen inderdaad flinke jagers zodra het donker word.

weet niet of ik ze in mijn bak zou willen hebben.

dat ging ook over een Macrobrachium soort maar of dat ook deze was :S
 
Oei, dan maar beter niet met nannostomus van 3 cm...:juggle: Bedankt!;)

Vandaar mijn opmerking.
Met dit beestje worden sommige vissen eerder garnalenvoer dan omgekeerd.
Ik herinner me ook dat zijn garnalen sowieso ' vinnenknippers' waren, zelfs bij echt grote vissen durfden ze hun kans wagen. :r:oops:
Weg met de rust en de vrede tijdens de donkere nacht...:D:stom:


Tja, ik had dit ooit al gelezen, word je niet vrolijk van helaas... :'(
Het is wel een andere soort maar goed.
Van de M. brasiliense lees je toch ook verschillende afmetingen en ze hebben alleszins vrij lange, geschaarde grijpers...
 
V
Van de M. brasiliense lees je toch ook verschillende afmetingen en ze hebben alleszins vrij lange, geschaarde grijpers...

Maar die scharen zijn bij mijn huidige 4 grotere garnalen niet echt groot.. de tijd zal het leren.

Macrobrachium
Maar er zijn heel veel Macrobrachium (https://nbat.nl/artikelen/vissen/macrobrachium-glas-zoetwatergarnalen) soorten. De grotere pakken zeker visjes. Ik denk dat het bij deze soort heel erg mee valt als ik naar de afmeting van de garnaal en de scharen kijk.
 
Maar die scharen zijn bij mijn huidige 4 grotere garnalen niet echt groot.. de tijd zal het leren.

De grotere pakken zeker visjes. Ik denk dat het bij deze soort heel erg mee valt als ik naar de afmeting van de garnaal en de scharen kijk.

Je zal het inderdaad snel zien. Want zoals je zegt: er zijn veel soorten en de brasiliense is duidelijk niet de grootste.
En ook: jij hebt (veronderstel ik toch) een grote bak met grote vissen waarin de garnalen minder makkelijk de hooligan kunnen uithangen.
Ik zei het eigenlijk meer als waarschuwing voor @Ruben01. Met zijn bakmaat en visbestand in het achterhoofd lijkt zelfs de M. brasiliense me een riskante keuze.
In dergelijke bak heeft de garnaal veel meer mogelijkheden om in hinderlaag te liggen en om 's nachts de bak onveilig te maken voor de kleine visjes.
 
En ook: jij hebt (veronderstel ik toch) een grote bak met grote vissen waarin de garnalen minder makkelijk de hooligan kunnen uithangen.

Ach wat is groot:


Let niet op het icht dat is in werkelijkheid een stuk minder fel.... de automatische correctie van de telefoon werkt niet zo mee.
 
Prachtige bak :thumbs:
 
Na een tijd niets gezien te hebben... nu op veel plaatsen 2 cm grote jonge (en nog wat kleintjes) Ik mis wel 2 van mijn grote garnalen, weet ook niet hoe oud ze waren..
 
Na een welverdiende, maar te korte vakantie heb ik de "kleine" garnalenkweekbak vervangen door een iets groter exemplaar. Ik had mijn Sturisoma en Farlowella jongen in een grote speciekuip en de garnalen samen met 3 halfwas L134 in een 80 cm bak. Nu zitten ze allemaal samen in een 120*40*30 bak, donderdag komt er een Eheim Pro3 600 (oude die ik nog heb staan) op.

Ik heb inderdaad 2 volwassen garnalen verloren, maar zag dat de 2e generatie al eitjes hadden. Dus dat gaat goed. Ben in de vakantie wel veel kleine garnalen kwijtgeraakt. Weet niet waarom (te warm??) tijdens mijn vakantie heeft er wel iemand anders voor mijn bak gezorgd. Ik denk dat de schommelingen in temperatuur de kleinste garnalen fataal zijn geworden (@iemand met verstand..: Zou dat kunnen?)
 
Geen ervaring met deze garnalen en voldoe volgens mij niet geheel aan de gevraagde kwalificatie ;) maar de hogere temperaturen kunnen idd voor uitval zorgen. Zelf ook last van gehad. Wat bedoel je precies met temperatuurschommelinge, de hogere temperatuur van afgelopen tijd of heb je veel waterwissels gedaan met kouder water?
 
Wat bedoel je precies met temperatuurschommelingen, de hogere temperatuur van afgelopen tijd of heb je veel waterwissels gedaan met kouder water?

Ik had een "oppas" en had gezegd dat ze met waterwissels en flessen met bevroren water de temperatuur onder de 29 moest houden. Ik vermoed dat ze omdat de temperatuur zo snel steeg teveel koud water heeft toegevoegd tijden een waterwissel. (Ter verdediging deze bak staat op zolder, is niet zo heel groot en omdat de ramen niet open konden tijdens onze afwezigheid zou het best eens 40 graden omgevingstemperatuur kunnen zijn geweest).

Maar gelukkig heb ik er nog een paar over, moet wel weer helemaal opnieuw beginnen met het opbouwen van "aantallen". Ze hebben nu wel een iets grotere bak...
 
Een bak op zolder zal idd erg warm worden tijdens een hittegolf. Dat was hard werken en stressen voor de oppas ;) Gelukkig zijn de temperaturen nu een stuk beter.
Hopelijk binnenkort weer een boel jonge garnaaltjes :)
 
Heb het nieuwe tehuis voor mijn garnalen klaar. Zitten ook jonge Sturisoma's en 3 halfwas L134 in..

20180819_161506.jpg


Zoekplaatje L134:

20180819_160833.jpg


20180819_160833.jpg
 
De garnalen vinden hun nieuw onderkomen geslaagd:
20180825_175751.jpg


zwanger vrouwtje:
20180825_162134.jpg


En omdat ze zo mooi zijn:
20180825_162043.jpg
 
In de tussentijd veel gewijzigd. De 120 cm is nu een L-nummer bak met LDA16, L134 en L168 kweekgroepen. Verder ook nog wat 6xfarlowella en 3xL201 om op te groeien...

Maar de Macrobrachiums doen het erg goed. Ze zitten ze in een 80 cm bak vol met planten etc. Ze vinden het daar erg fijn. Planten zich erg goed voort! Let niet op de ruiten, die maak ik bijna nooit schoon (bak staat op zolder ;-) )

20190203_164552.jpg


Als je goed kijkt zitten er ook vuurgarnalen in (hele kleintjes waarschijnlijk meegekomen met wat planten van een vriend)
 
En nu wat detail foto's:
20190203_164845.jpg
20190203_164914.jpg

20190203_164627.jpg


Verder heb ik enkele (7) volwassen uitgevangen en als test in mijn grote bak geplaatst. Ik zie ze soms nog lopen... Deze zijn ruim 5 cm groot.
 

Terug
Bovenaan