Maanvissen in Oase Highline 300


MaFlodder

Well-known member
Lid geworden
27 augustus 2014
Berichten
366
Locatie
Rotterdam
Hallo iedereen,

Afgelopen weekend heb ik de inrichting van mijn aquarium omgetoverd in een blackwater biotoop. Ik mis nu toch wel een echte blikvanger. Ik zit te denken aan maanvissen maar vraag me af of ze geschikt zijn voor dit formaat aquarium en of het samengaat met mijn huidige visbestand.

Het gaat om een Oase Highline 300. Formaat is 115x50x56.

Visbestand bestaat uit:
- 8x Corydoras Sterbai
- 20x Hyphessobrycon Bentosi
- 8x Carnegiella Strigata
- 4x Apistogramma Cacatuoides (1m/3v)
- 1x L201

Ik hoor graag jullie input.

Groetjes Denise
 
Ik zeg met dit bestand niet doen. Ik heb een Fusion 120 van 60cm hoog en 120 breed en toch zie ik met 5 Manen al dat het erg krapjes is en ze best veel vervuilen.
Qua maat zou het misschien net kunnen met een kleine groep maar het houdt echt niet over. Lid @biljoenblik is ook net overgestapt naar een grotere bak dan de oude Fusion 120 van hem en die heeft ook een groep Manen.
 
Had al het idee dat het waarschijnlijk wel te druk zou worden met mijn huidige bestand. Wil ook niet dat het oorlog wordt in de bak.
 
Als de manen eitjes zouden krijgen dan gaan ze een deel verdedigen en met je hele bestand is dat denk ik wat teveel van het goede. Achteraf had ik ook liever een 150cm gehad maar goed dat is makkelijk praten.
 
Ik heb ook 5 manen in een 120 cm bak gehad. Er wordt gezegd dat dit wel kan qua maat maar mijn ervaring is dat dit veel onrust in de bak oplevert. Vooral als er eitjes werden afgezet, dan was het oorlog.
 
Ja dat is ook waar ik op doelde Martin en gelukkig zetten ze hier (op 2x na) geen eitjes af.
 
Ik heb 7 maanvissen. En dat is gelukkig een erg vreedzame groep.
Ze zijn heel vaak bij elkaar. En erg rustig. Heb nog geen eieren gezien.

Maar ze belasten het water wel behoorlijk. Heb er een Eheim 1200xlt bij moeten zetten.

Nu in het grote aquarium zie ik dat ze zich veel mooier laten zien.

Ik zou zeggen een groep maanvissen in een bak vanaf 150 cm
5 stuks kan misschien net in een 120cm, maar ik vind 5 stuks te weinig voor een groep.
Maanvissen zijn echte scholenvissen.
 
5 stuks kan misschien net in een 120cm, maar ik vind 5 stuks te weinig voor een groep.
Maanvissen zijn echte scholenvissen.
Het kan vanaf 5 maar valt er 1 uit zoals bij mij dan zit je met een klein groepje en is er een bijzetten bijna niet te doen.
 
Voorstel voor een alternatieve blikvanger: Melaenotenia boesemani of praecox?
 
Voorstel voor een alternatieve blikvanger: Melaenotenia boesemani of praecox?
Zijn mooie vissen maar wil graag bij Zuid-Amerika blijven.

Wat betreft de maanvissen denk ik dat het dan verstandig is om ze niet te nemen.

Zou ik eventueel nog wel wat L-nummers toe kunnen voegen, ik dacht 2 stuks erbij? Niet perse de L201 die ik al heb, maar 2 andere soorten. Zou dat ook kunnen?
 

Terug
Bovenaan