Maanvissen en hoge temperaturen


HJ Boerman

Well-known member
Lid geworden
25 augustus 2008
Berichten
245
Leeftijd
42
Locatie
Dalfsen
Hoi hoi,

Het valt mij op dat met deze temperaturen (zo'n 28 graden watertemperatuur) mijn maanvissen zich wat beter voelen dan normaal (zo'n 25 graden).
Kan dit kloppen??? Hebben ze toch wat warmer water nodig dan 25 graden?

Hobbygroet,

Henk-Jan
 
Nee, ze worden wat actiever door de hogere temperaturen maar de optimale temperatuur om ze te houden ligt rond de 25 graden.

Hobbygroet Jos Hut
 
In welk opzich merk je dat ze zich beter voelen ? just curious :)
 
Ze lijken me actiever, er is wat meer beweging in de bak zeg maar. Ik kan t me verbeelden hoor, maar t viel me op.
 
Ja oke,

Dat is trouwens niet alleen bij manen zo, mijn Malawi's zijn op het moment ook een stuk drukker (meer jagen, zenuwachtig bijna).
bak tikte zojuist dan ook de 30 graden aan.

het komt dus vaker voor dat vissen dan actiever worden, maar als ik mijn Malawi's jaar rond op deze temperatuur ga houden, zijn ze in 2 jaar opgebrand :)
 
Misschien dat het "weer", onweer, luchtdruk hier meer mee te maken heeft. Ik merk dat mijn manen ook "massaal" eitjes leggen...
 
Het weer zorgt er hier ook voor dat ze veel meer actiever zijn en ook veel eitjes blijven leggen, de zomer komt er aan dus is dat een trigger voor ze.
Standaard is de temperatuur 25 graden bij mij maar is nu ook iets opgelopen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vorig jaar is mij dit niet opgevallen;)
 
Hier ook van 25.2 na 27,3 maar de nano is van 21 na 27 :stom: gelukkig zie ik nog geen veranderingen in beide bakken.
 
Dit soort claims hoor je bij meerdere vissen. Persoonlijk kan ik het niet helemaal volgen, bij discus vissen gebeurd hetzelfde. Ik kom regelmatig aquaria tegen waar ze op een constante temperatuur van 30 graden worden gehouden.

In hun natuurlijke habitat zijn vissen onderhevig aan schommelingen in temperatuur en soms ook aan andere waterwaarden door toedoen van smeltwater, moessons etc. Voor veel vissen is zo'n verandering in parameters een indicatie om te starten met de broedperiode, waarin sommige vissen ook hun paar kleuring krijgen.

Een ander aspect van dit probleem is het effect van hoge temperaturen op de groei van de vis. Vissen lijken sneller te groeien en in sommige gevallen zelfs groter te worden door de hogere temperaturen. Dit lijkt mij echter niet bepaald diervriendelijk. Het is bewezen dat het houden van een vis op een uiterste temperatuur, het zij warm of koud, de levensduur aanzienlijk kan verkorten. Logisch ook, want ook al kan een dier op een bepaalde temperatuur overleven, wilt het nog niet zeggen dat het zich prettig voelt op die temperatuur. Laat staan voor een aanzienlijke periode van zijn leven.

Advies dat ik zou willen geven is daarom om je te verdiepen in de natuurlijke habitat van een vis, waar komen ze vandaan? Hoe ziet het ecosysteem daar er uit? En welke parameters passen het beste bij je vissenbestand?
 
Hoe beter je je verdiept in de natuurlijke habitat en dat nabootst, hoe beter je vissen zich zullen gaan voelen. Wat dat betreft: helemaal eens met Evolution.

Wat de maanvissen betreft: een hoge luchtdruk is zeker van invloed op het leggen van eitjes.

Hobbygroet Jos Hut
 
Nou, maar eens kijken om naar Zuid-amerika af te reizen ;)
En dan ergens snorkelen?

Heeft iemand dit weleens gedaan? En zijn er eventueel privé foto's genomen?
 
Ik heb weleens een onderwaterfilmpje gezien op YouTube ofzo, maar dat lijkt me nogal lastig nabootsen eigenlijk.....
 
Je hoeft niet het land van herkomst te bezoeken, hoewel dat wel een leuke ervaring kan zijn :D
Met flink wat zoekwerk op internet kan je een hoop te weten komen over de biodiversiteit en het ecosysteem van een bepaalde omgeving. Hoe specifiek hangt af van het gebied en de hoeveelheid onderzoek dat daar is gedaan. Vrij recent nog heb ik een artikel geschreven over de Pantanal, desondanks ben ik nog nooit in Zuid-Amerika geweest...

De video's van YouTube zijn uiteraard zeer realistisch, je krijgt een goed beeld van een deel van het ecosysteem. Maar let wel, dit soort opnames zijn meestal een zeer klein deel van het gebied dat je zou kunnen nabootsen. Een rivier bestaat vaak uit meerdere biotopen. Maar door hier enig onderzoek naar te doen kom je veel meer te weten over je vissen en de ideale omstandigheden waarin je ze kan houden.
 
Hans Osendarp van aquariumvereniging Hoogezand Sappemeer reist regelmatig naar ZuidAmerika en ziet daar de mooiste dingen op aquariumgebied. Hij heeft een website: colombiareizen.nl. Als je een keertje mee wilt kan je via deze site contact opnemen met Hans.

Hobbygroet Jos Hut
 
Ik heb weleens een onderwaterfilmpje gezien op YouTube ofzo, maar dat lijkt me nogal lastig nabootsen eigenlijk.....
De filmpjes die ik heb gezien is meestal niet de omgeving die ik na zou willen nabootsen. Misschien wel wat vissen en waterwaarden betreft, maar meestal zijn het traag stromende rivieren en beken met behoorlijk wat sediment en dode takken en maar weinig planten.
 

Terug
Bovenaan