maanvisnest met 3 ouders


Merethe

Well-known member
Lid geworden
23 oktober 2013
Berichten
735
Leeftijd
28
Locatie
Ede
Mijn maantjes hebben vannacht een nestje gemaakt (hoera!). Het is een koppeltje die al eerder samen 2 nesten hadden maar ik heb sindsdien wat maanvissen toegevoegd en dit is het eerste nest sinds die nieuwe vissen erin zitten. Wat ik nogal apart vind is dat er nu 3 ouders lijken te zijn. Het oude koppeltje en een van de nieuwe vissen verzorgen allemaal de eieren en bewaken allemaal het gebied. Ik weet niet of de derde vis een man of vrouw is. Nu mijn vraag: is dit normaal? Ik dacht dat maantjes alleen in koppels nesten maken?
 
Nestje is opgegeten door de ancistrus :(
 
Dit is mij nog niet opgevallen met mijn maanvissen, wel dat er eens een partnerruil heeft plaats gevonden, maar dat was van korte duur, ook wel dat er een 3e bij kwam welke de eitjes roofden en opat, maar verder niet, overigens gaan er veel nestjes verloren door andere vissen of door slecht bevruchtte eitjes.
 
Dit is mij nog niet opgevallen met mijn maanvissen, wel dat er eens een partnerruil heeft plaats gevonden, maar dat was van korte duur, ook wel dat er een 3e bij kwam welke de eitjes roofden en opat, maar verder niet, overigens gaan er veel nestjes verloren door andere vissen of door slecht bevruchtte eitjes.
Ja ik vond het ook wel apart maar ze hebben echt met zijn drieën het nest verzorgd, en dan waren ze soms wat agressief naar elkaar maar ze tolereerden elkaar wel, terwijl ze verder geen andere vis toelieten in "hun" helft van het aquarium. Ze waren ook met zijn drieën de eitjes aan het poetsen en wapperen, heel leuk om te zien.
 
Ze hebben nu weer een nieuw nestje en weer met zijn drietjes. Ik heb deze keer een groot stuk komkommer in de bak gegooid met de hoop de ancistrus af te leiden :p
 
Nou op hoop van zegen dan maar dit keer. Een voor de verzorging en 2 op de uitkijk ;)
 
Ze hebben nu weer een nieuw nestje en weer met zijn drietjes. Ik heb deze keer een groot stuk komkommer in de bak gegooid met de hoop de ancistrus af te leiden :p
Tja als je altijd alleen triootje doet weet je niet wie de papa is he.
 
De grote gele is een man en de vis met de zwarte streep over de rugvin ook. Het kleine gele visje met zwarte vlekken is de vrouw.
(De planten zijn trouwens een rommeltje, ik loop wat achter op onderhoud maar ik wacht even tot ze klaar zijn met het nestje)
 
 
Ze zijn weer opgegeten :(
 
Ze zijn weer opgegeten :(

Wees blij, of heb je de mogelijkheid om ze in een aparte bak op te laten groeien met 5 keer per dag eten en veel waterwissels? Verder meen ik mij te herinneren dat Jos Hut ook eens vertelde dat hij een "trio" (maanvissen ;)) had. Ze waren altijd samen en verdedigden het nest ook samen.
 
Wees blij, of heb je de mogelijkheid om ze in een aparte bak op te laten groeien met 5 keer per dag eten en veel waterwissels? Verder meen ik mij te herinneren dat Jos Hut ook eens vertelde dat hij een "trio" (maanvissen ;)) had. Ze waren altijd samen en verdedigden het nest ook samen.
Het water verschonen en voeren is geen probleem, werk nu toch vanuit huis voorlopig. En het is tenslotte mijn hobby dus leuk :p Maar ik zou inderdaad geen ruimte hebben voor een hele groep jongen. Ik hoopte dat er een paar zouden uitkomen die ik dan kan weggeven als ze groot genoeg zijn. Maar dat zit er voorlopig niet in met die ancisturs denk ik.

Grappig om te zien dat een trio vaker voorkomt. Ik kan me voorstellen dat er voor de vissen zelf zowel voor als nadelen aan zitten. Ben benieuwd of het in de natuur ook vaker voorkomt.
 
Het water verschonen en voeren is geen probleem, werk nu toch vanuit huis voorlopig. En het is tenslotte mijn hobby dus leuk :p Maar ik zou inderdaad geen ruimte hebben voor een hele groep jongen.

Je moet de jongen wel heel goed verzorgen om ze mooi uit te laten groeien, er zijn helaas al teveel "slecht" ogende maanvissen in omloop :cry:
 

Terug
Bovenaan