maanvisjongen sterven wat doe ik verkeerd?


B

bart123

Guest
Heb nu 2 weken een koppel koi maanvissen deze hebben al 2 keer eieren afgezet.
Heb de eieren uit het aquarium gehaald en in een bak 10l met bruissteen en thermostaat gedaan. Heb de eerste dagen esha 2000 gebruikt om schimmel tegen te gaan, iedere dag 50% waterverversing. Nu had ik rondt de 180 jongen die na 7 dagen net begonnen met vrijzwemmen. De volgende ochtend waren ze allemaal dood.
2e keer heb ik 2l potten ik een aquarium gezet bruissteen in de pot bij de eieren 1e dag 4 druppels waterstofperoxide 2 e dag eieren in Andere pot en 2 druppels erbij gedaan. Heb ze de 3e dag in een 30l aquarium gedaan met pomp thermostaat en bruissteen iedere dag 50% water ververst dit ging allemaal goed tot nu weer dag 7 gisteren begonnen ze een beetje met vrijzwemmen en nu liggen ze allemaal dood op de bodem. Iemand een iedee wat ik fout doe?
 
Je rotzooi er teveel mee. telkens ander water.
Laat het gewoon gaan. en rommel niet in de bak.
 
Jammer dat steeds alles sterft.
Mijn tips: zorg ervoor dat de eitjes altijd onder water blijven en als je Esha 2000 toevoegt goed beluchten.
Waterstofperoxide: niet weer gebruiken! De water waarden moeten hetzelfde blijven, ook de temperatuur. Een verwarming in een glazen pot hangen is goed bedoeld maar waarschijnlijk veel te heet als hij aanslaat. Verzin voor die glazen pot wat anders bv een plastic bakje dat je in het aquarium laat hangen. Vanaf de tweede dag dat ze vrijzwemmen kan je ze voeren met pas uitgekomen levende Artemianauplien. Daar zijn artemiazeefje voor te koop zodat je ze kan afspoelen onder de kraan. Zo spoel je zout weg want maanvissen kunnen daar niet best tegen.
Misschien het belangrijkste: het opkweken van maanvissen is duur omdat je veel voer nodig hebt. Voor raszuivere maanvissen is veel liefhebberij bij winkels, voor kweekvormen veel minder, en dat levert daarom ook nauwelijks wat op om uit de kosten te komen. Denk daarom goed na of je verder gaat met het kweken van je Koimaanvissen. Als het je bijvoorbeeld lukt om met echte Altums te gaan kweken heb je altijd afzet want daar kweekt in Nederland bijna niemand mee.

Succes en Hobbygroet Jos Hut
 

Terug
Bovenaan