Maanvis meteen dood


K

Kardinaaltje03

Guest
Hallo!

Ik kocht deze voormiddag twee nieuwe maanvissen en nu zie ik dat eentje al dood is :S
Waaraan kan dit liggen? Misschien was de vis niet helemaal gezond?
 
Wat heb je voor aquarium? Hoe lang draait die al?
Hoe heb je de visjes in je aquarium ge�ntroduceerd?
 
geef alsjeblieft eens wat meer informatie want hier kan natuurlijk niemand iets mee.

hoe groot is je aquarium?
hoe lang heb je het aquarium al?
welke vissen zitten er in? en hoeveel?
is er iets te zien aan de dode vis(ziektebeeld)
 
Ik heb een Juwel rio 400 en hij draait al zo'n 10 maanden.
Dit is mijn visbestand:
-5 roodkopzalmen
-10 zwarte tetra's
-5 neon tetra's
-5 zebradanio's
-4 (nu nog 3) maanvissen
-2 marmerbotia's
Ik zag voor hij dood ging dat hij scheef ging zwemmen en dat hij snel ademde.
Ik introduceer de nieuwe vissen zo:
-in een emmer doen
-water van aquarium bij doen
-na 10min weer wat water bij doen
-na 10 min weer water bij doen
-zoveel mogelijk transportwater weg doen
-vissen in de aquarium
Ik hoop dat dit genoeg info was.
 
Ik denk dat de vis is gaan hemelen door een ph shock dus verkeerd over wennen, maar meer info zou wel prettig zijn
 
Waarschijnlijk was hij al niet meer zo gezond.

Toen je de vissen uit ging zoeken zag je toen al iets vreemds, of aan andere vissen in die bak ??
 
In de winkel zag ik niets vreemd.
Jammer maar ja.
 
Is denk ik een gevalletje stress als de winkelier coulant is kun je gewoon een nieuwe Maan uit zoeken
En nog een tip geen druppel transport water in je bak doen na het over wennen, de vis er uit vangen en in het netje, even afspoelen onder de kraan met op temperatuur kraan water
 
Leopoldi zei:
Is denk ik een gevalletje stress als de winkelier coulant is kun je gewoon een nieuwe Maan uit zoeken
En nog een tip geen druppel transport water in je bak doen na het over wennen, de vis er uit vangen en in het netje, even afspoelen onder de kraan met op temperatuur kraan water

wat vis afspoelen ?

hoe doe jij dat ?

nog nooit van gehoord denk niet dat het goed is voor de vis hoor.
 
senne zei:
Leopoldi zei:
Is denk ik een gevalletje stress als de winkelier coulant is kun je gewoon een nieuwe Maan uit zoeken
En nog een tip geen druppel transport water in je bak doen na het over wennen, de vis er uit vangen en in het netje, even afspoelen onder de kraan met op temperatuur kraan water

wat vis afspoelen ?

hoe doe jij dat ?

nog nooit van gehoord denk niet dat het goed is voor de vis hoor.
Mijn bak is nog aan het indraaien en voordat ik er visjes in ga stoppen ben ik ook wel benieuwd naar deze theorie.

De vissen uit het transportwater halen en afspoelen onder de kraan? Heel apart!
 
Ik vang mijn vissen wel uit het zakje nadat ze minimaal 1,5 uur in het water hebben gelegen en ik er 3x 20% water bij heb gedaan. Vis afspoelen onder de kraan lijkt me geen goed idee, je laat hem juist mede wennen aan de temperatuur van het aquarium door het zakje langere tijd te laten drijven.
 
Leopoldi zei:
En nog een tip geen druppel transport water in je bak doen na het over wennen, de vis er uit vangen en in het netje, even afspoelen onder de kraan met op temperatuur kraan water

Zoiets raars heb ik nog nooit gehoord. Vis afspoelen onder de kraan :S

@kardinaaltje03
Voor de volgende keer, gewoon het transport zakje ongeveer 30 minuten in je aquarium laten hangen zodat het water op dezelfde temperatuur komt. Dan knip je de bovenkant open, vouw je dubbel en voeg je elke 10 minuten een kopje aquariumwater toe. Doe dit voor ongeveer 40 minuten. Ligt eraan welke vis het is. Liever te rustig dan te snel want zo voorkom je gevallen zoals dit. Dan met een netje je vis eruit vangen en in het aquarium los laten. Laat het transportwater niet in je aquarium! Gewoon weggooien.
 
Dat afspoelen is op zich zo gek nog niet ... tenminste de gedachte erachter.
Doel is natuurlijk de vis met zo min mogelijk transportwater, dus zo min mogelijk vreemde bacteri�n over zetten.

Nu zou ik niet meteen de vis onder de kraan houden, maar misschien wel even in een emmer met wat desinfectant houden.

Dus de gedachte is niet gek, alleen de uitvoer zou ik dan anders doen.
 
eitjes discus vis

Hallo, mijn discus vis heeft eitjes gelegd. Ik wist eigenlijk niet eens dat we een koppeltje hadden tot dat er ongeveer 24 uur geleden eitjes in ons aquarium verschenen. Het aquarium heeft een inhoud van 125 liter en is ongeveer 81 bij 67 bij 50. Kan iemand mij vertellen hoe groot de kans is dat ze ook echt uitkomen en als ze uitkomen of we ze dan in een aparte bak moeten doen? En weet heel misschien iemand hoe je kunt zien wie het mannetje is en wie het vrouwtje? Tot nu toe is er nog maar 1 eitje wit.. (heb me laten vertellen dat deze dan onvruchtbaar is. Groetjes!
 
Welkom Xjanne.
Verhuis je bericht eens naar !!! nieuw topic.
Anders raak je het kwijt.
links boven.
doe post report. doen ze het voor je.
onderste regel.

Antwoorden Quote Snel antwoorden Snel quoten Report Post E-mail Bericht
 
Maanvissen moet je niet per twee kopen. Koop een groep maanvissen van minimaal 5 stuks, maar nog liever 10.
Flink en goed voeren, veel water verversen tot ze volwassen zijn. Kijk dan wat je beste vissen zijn, of er koppels zijn en wat achterblijvers zijn. Selecteer vervolgens de vissen die je wilt houden en zoek voor de anderen een nieuwe eigenaar.

Houd er rekening mee dat er best eens eentje dood kan gaan maar zoals jij het beschrijft is het veel te snel. Vraag je dan ook af of je wel een goede kwaliteitsvis hebt gekocht, en of het water tijdens de thuisreis niet teveel is afgekoeld. Gebruik net als de winkeliers een tempex transportbox. Maanvissen nooit in emmers doen! Hun bolle ogen kunnen beschadigd worden door de wanden van een emmer als ze door een schrikreactie weg willen vluchten.

Vraag de winkelier hoe oud het water van het aquarium is en wat de waterwaarden zijn. Komt dat ook een beetje overeen met het water van jouw bak?

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Marcje1968 zei:
Dat afspoelen is op zich zo gek nog niet ... tenminste de gedachte erachter.
Doel is natuurlijk de vis met zo min mogelijk transportwater, dus zo min mogelijk vreemde bacteri�n over zetten.

Nu zou ik niet meteen de vis onder de kraan houden, maar misschien wel even in een emmer met wat desinfectant houden.

Dus de gedachte is niet gek, alleen de uitvoer zou ik dan anders doen.



Jos Hut zei:
Maanvissen moet je niet per twee kopen. Koop een groep maanvissen van minimaal 5 stuks, maar nog liever 10.
Flink en goed voeren, veel water verversen tot ze volwassen zijn. Kijk dan wat je beste vissen zijn, of er koppels zijn en wat achterblijvers zijn. Selecteer vervolgens de vissen die je wilt houden en zoek voor de anderen een nieuwe eigenaar.

Houd er rekening mee dat er best eens eentje dood kan gaan maar zoals jij het beschrijft is het veel te snel. Vraag je dan ook af of je wel een goede kwaliteitsvis hebt gekocht, en of het water tijdens de thuisreis niet teveel is afgekoeld. Gebruik net als de winkeliers een tempex transportbox. Maanvissen nooit in emmers doen! Hun bolle ogen kunnen beschadigd worden door de wanden van een emmer als ze door een schrikreactie weg willen vluchten.

Vraag de winkelier hoe oud het water van het aquarium is en wat de waterwaarden zijn. Komt dat ook een beetje overeen met het water van jouw bak?

Hobbygroet,
Jos Hut

Ik geef beide heren meer dan gelijk, ik zou ook nooit een vis onder de kraan houden, dan geef je pas een heel deel stress, beter is een emmer met aquariumwater gebruiken om je vis af te spoelen vooraleer hij in het aquarium gaat.
 

Terug
Bovenaan