Maanvis met iets raars onder de buik


Aqua-fan

Well-known member
Lid geworden
2 juli 2023
Berichten
129
Leeftijd
35
Goedenavond,

Wij hebben al een poosje deze maanvis in ons aquarium van 240L. We zagen sinds gisteren dat hij/zij minder actief is, lees zit in een hoekje, en vandaag opeens een raar wit dingetje onder z'n buik te zien. Hij eet misschien ook iets minder, eet wel maar duurt even voor hij komt kijken als we eten geven. Hebben jullie enig idee wat er mis zou kunnen zijn?
 

Bijlagen

  • 20240417_210004.jpg
    20240417_210004.jpg
    3.7 MB · Weergaven: 48
  • 20240417_210006.jpg
    20240417_210006.jpg
    3.7 MB · Weergaven: 45
Wat goed dat je foto's gepost hebt.
De foto's zijn niet helemaal scherp wat betreft het witte dingetje. Maar zo op het eerste oog lijkt het me de legbuis, die naar buiten komt piepen.
 
Ik vind ze in verhouding met het formaat ook wel hele grote ogen hebben, en ze wat magertjes tonen. Komt dit door de foto, of is dit in het echt ook zo?
 
Dat de legbuis naar buiten komt, lijkt me niet heel goed?
 
Ik vind ze in verhouding met het formaat ook wel hele grote ogen hebben, en ze wat magertjes tonen. Komt dit door de foto, of is dit in het echt ook zo?
Hoe kan ik zien of een maanvis te mager is? Hij/zij eet wel iets minder, maar geen idee of te mager.

De ogen zijn eigenlijk altijd hetzelfde geweest qua formaat zoals nu, zo heb ik deze maanvis gekocht.
 
Dat de legbuis naar buiten komt, lijkt me niet heel goed?
Dat de legbuis naar buiten komt, betekent waarschijnlijk dat het visje aandrang voelt om eieren te leggen.
Misschien dat ze haar ei(eren) om de een of andere reden niet goed kwijt kan, en dat ze zich daarom de laatste tijd wat minder goed lijkt te voelen?
 
Hoe kan ik zien of een maanvis te mager is? Hij/zij eet wel iets minder, maar geen idee of te mager.

De ogen zijn eigenlijk altijd hetzelfde geweest qua formaat zoals nu, zo heb ik deze maanvis gekocht.
Buik (net achter de ondervinnen) lijkt wat ingevallen te zijn. En gezien het formaat vind ik de ogen vrij groot, wat kan duiden op een groei achterstand.
Gevolg hiervan kan zijn dat de organen/ingewanden groter zijn dan wat normaal is voor het formaat van de vis, waardoor de vis zich op termijn minder goed kan gaan voelen.
Oorzaak kan zijn, verminderde waterkwaliteit, watercapaciteit of hoeveelheid aanboden (divers) voer.
Groepsgrootte kan ook invloed hebben, als ik het goed lees heb je maar 1 maanvis?
 
Buik (net achter de ondervinnen) lijkt wat ingevallen te zijn. En gezien het formaat vind ik de ogen vrij groot, wat kan duiden op een groei achterstand.
Gevolg hiervan kan zijn dat de organen/ingewanden groter zijn dan wat normaal is voor het formaat van de vis, waardoor de vis zich op termijn minder goed kan gaan voelen.
Oorzaak kan zijn, verminderde waterkwaliteit, watercapaciteit of hoeveelheid aanboden (divers) voer.
Groepsgrootte kan ook invloed hebben, als ik het goed lees heb je maar 1 maanvis?
Waarom zou (bij voedselgebrek of slecht water) het ene deel van een vis doorgroeien en het andere deel achterblijven? Biologisch lijkt dat me niet verklaarbaar. Die grote ogen zullen denk ik gewoon door de bouw van deze specifieke vis komen. Er bestaat een bepaalde variatie in de verhoudingen tussen lichaamsdelen. Dat zie je bij sommige soorten wat duidelijker dan bij andere, bijv bij maanvissen, discus en goudvissen. Betekent niet dat er iets mis is met een vis wanneer er niet aan een bepaald door ons bedacht ideaalbeeld voldaan wordt.
 
Ik vermoed dat een dergelijke verkeerde bouw eerder wijst op een fout in de opfokperiode (te veel vissen bij elkaar, ziekte, onvoldoende voeding etc.). De oogbollen (en de kop, maar dat valt iets minder hard op) groeien dan wel uit tot het formaat dat ze normaal gesproken zouden hebben, maar het lichaam krijgt te weinig om de juiste proporties te ontwikkelen.
Ditzelfde fenomeen zie je bij varkens, bij mensen (denk maar aan die hongerkindjes uit Afrika). Ook bij discusvissen is dit verschijnsel bekend.
Hier kun je dus weinig meer aan doen.

Verder vind ik de vis inderdaad wat aan de magere kant, al vind ik dat op de foto wat lastig te beoordelen.
 
Ditzelfde fenomeen zie je bij varkens, bij mensen (denk maar aan die hongerkindjes uit Afrika).
De hongerkindjes in Afrika krijgen ook grote hoofden met grote ogen? :juggle:

Koudbloedige dieren als vissen zijn totaal niet te vergelijken met ons, of met varkens. Als wij in onze kindertijd stelselmatig te weinig voedsel krijgen heeft dat een levenslang effect. Bij koudbloedige dieren is dat flexibeler en is er over het algemeen geen vast groeischema. Het lichaam reageert daar met de productie van groeihormoon in proportie tot het voedselaanbod. Groeien gebeurt niet tot en met leeftijd X maar tot een bepaalde (vooral genetische) omvang is bereikt. Daarbij wordt het lichaam als geheel door die groeihormonen beïnvloed en niet enkel de kop o.i.d..

Het maakt voor een vis dus niet zoveel uit of de volwassen grootte binnen (ik zeg maar wat) een half jaar wordt bereikt of binnen een jaar. Het een zorgt niet voor meer misvormde verhoudingen in het lijf dan het ander.
 
Helaas is de maanvis overleden :(

Ze zat samen met 4 andere maanvissen. Deze zien er goed uit. Alleen nu dus de vraag of die toch ook niet te mager zijn. Hoe kan ik dat goed beoordelen?

Ik heb geen idee hoe oud ze zijn, 6 wkn geleden gekocht.
 
Dan zijn ze waarschijnlijk nog behoorlijk klein. Hoevaak voer je deze vissen en hoeveel centimeter zijn ze? Jonge Manen mag je zeker 4x per dag voeren.
 
Dan zijn ze waarschijnlijk nog behoorlijk klein. Hoevaak voer je deze vissen en hoeveel centimeter zijn ze? Jonge Manen mag je zeker 4x per dag voeren.
Ongeveer 6-7cm en voer ze 1x per dag volgens advies dierenspeciaalzaak waar ik ze heb gekocht. Maar mag dus vaker?
 
4x per dag gaat vooral op voor de grote vissen die Jos Hut kweekt:

Eerste jaar:
4x voeren p/dag
2x waterwissel p/dag

Na een jaar kun je ze 1x per dag voeren en 1x per week waterwissel.

Maar de kleinere varianten, die ook kleiner blijven, kunnen af met wat minder voer.
 
Meer of minder voer is iets anders dan de frequentie van voeren. Per voerbeurt kun je minder voeren als je maanvissen kleiner zijn maar het advies blijft hetzelfde bij maanvissen.
 
Tja, dan kan ik m'n maanvissen ook wel 8x gaan voeren.. Blijf ik bezig.

Als kleinere vissen aan bijv. 3 maaltijden genoeg hebben, is dat 3x voeren. Groter wordende vissen 4 maaltijden dan is dat 4x. Je kunt alle (maan)vissen wel 4x gaan voeren, maar je zult ze dan enkel vetmesten.
 
Jongere vissen moeten nog groeien en hebben nog een kleine maag en hebben dus vaker kleinere beetjes nodig. De temperatuur staat normaal gesproken ook wat hoger dan voor de volwassen vissen, en dat betekent dat voerresten sneller bederven. Door de hogere temperatuur hebben ze een hoger metabolisme en ook daarvoor hebben ze vaker kleine beetjes voer nodig.
 
4x per dag gaat vooral op voor de grote vissen die Jos Hut kweekt:
Nee dat heb je verkeerd begrepen want hij heeft ze bij me thuis gebracht en toen vroeg ik hoevaak dat grut eten moet hebben en toen vertelde hij een keer of 4 en later kan dat wat minder. De reden hebben andere leden hierboven al uitgelegd en om uit te groeien tot een grote vis heb je wel wat voer nodig als vis zijnde.
Toen ik ze kreeg waren ze max 6-7 cm. Momenteel voer ik ze 2x per dag.
 

Terug
Bovenaan