maanvis hangt tussen verwarming en pomp


M

mandy1986

Guest
Hallo,

Ik heb een vraagje.

Heb mijn bak nu ongv. 4 weken, een Juwel Rio 120.
Heb bij een aquarium zaak vorige week mijn water laten testen en kreeg te horen dat mijn waardes goed zijn voor een gezelschaps bak.

Nou doet 1 van mijn maanvissen raar door al een paar dagen tussen het verwarmings ellement en uitgang buiten filter te hangen.

Ook lijken er elke keer luchtbelletjes op mijn verwarmings ellement bij te komen (bij het zuignapje).
Dit is niet de plek waar ze lijkt te "hangen" maar een cm of 5 lager.
mijn andere maantje zwemt gewoon rond door de hele bak en deze Maanvis komt heel afentoe uit haar/zijn hoek om te eten om vervolgens weer te gaan "hangen".

Wat kan de oorzaak zijn? De andere Maanvis word om de week dik maar doet het verder goed. Ze zien er beide goed en gezond uit. Eten goed alleen dat rare gedrag.

Heb op het moment 4 vuurstaart Labeo's, 4 corydoras, 5 Chinese danio's, 2 marmere bijlzalmpjes, 2 slangetjes (modderkruipers), 2 kikkertjes en 2 rustige gouden barbeeltjes.

Wie kan mij vertellen wat er mis is met mijn maantje, zou het zonde vinden als die ineens doodgaat..

Mvg,

Mandy
 
Is het een bak van 120cm of een Rio 125?
Als het een Rio125 is zit deze vol met een verkeerde mix vissen wat dus het rare gedrag van de manen kan verklaren.
Lees het nu al voor de zoveelste keer deze week dat de waarden volgens de winkel wel goed zijn.
Ze willen graag verkopen en vinden hun dagomzet belangrijker dan het welzijn de vissen.
Dus het beste is dat je zelf kan testen en kennis heb van wat wel en niet in je bak kan,en de beste omstandigheden voor de vissen.
 
Welkom Mandy :)
Ik geef John 100% gelijk, je bestand is helemaal verkeerd, maar goed dat je hier om raad komt vragen. :)

Ik zou zeker al om te beginnen een deel vissen terug brengen naar de winkel waar je alles hebt gekocht.
Wat terug brengen?
-3 vuurstaart Labeo's
-2 kikkers
-2 maanvissen(deze zitten absoluut te klein en horen met minimaal in een groepje van 5 stuks te zitten)
-2 Marmer bijlzalmpjes
-5 Chinese Danio's (dit omdat ze best in wat koeler water worden gehouden en nogal veel ruimte nodig hebben om te zwemmen)

Wat kan je wel houden en kan je best uitbreiden?(maar er zijn natuurlijk nog andere mogelijkheden, andere leden zullen je zeker hierin kunnen adviseren)
-1 vuurstaart labeo's (alhoewel deze eigenlijk te groot wordt voor je bak en hij kan een etter naar andere vissen toe worden als hij volwassen is)
-4 corydoras, (bij deze zou ik nog 2 bijkopen zodat het een groepje wordt van 6 stuks)
-2 slangetjes modderkruipers(3 bijkopen zodat er een groepjes is van 5)
-2 gouden barbeeltjes(minimum 3 stuks bijkopen zodat je een groepje krijgt van minimaal 5 stuks)

Je zou nog een ander groepje(een tweede)erbij kunnen zetten, wel oppassen dat de waterwaarden overeen komen met de vissen die je nu nog hebt.
 
Bedankt voor de info,

Helaas is vanochtend de Maanvis gaan drijven..

Zoieso gaan er 3 Labeo's uit, ze zijn veel te druk en terroriseren de andere vissen, ook de danio's gaan weg want we willen meer kleur..

Wat ik me afvraag is of er een klein groepje clownbotia's bij kan?

En denk dat ik als vervanging van de Maanvis betta's neem
 
Clown botia's worden " wat te groot "voor je aquarium. Reken op een cm of 30. Ook zij kunnen erg vervelend zijn voor andere vissen. Ze zijn mooi gekleurd maar verder.... De Botia sidhimunki is veel geschikter.

Hobbygroet Jos Hut www.nbat.nl
 
Clown botia's worden " wat te groot "voor je aquarium. Reken op een cm of 30. Ook zij kunnen erg vervelend zijn voor andere vissen. Ze zijn mooi gekleurd maar verder.... De Botia sidhimunki is veel geschikter.

Hobbygroet Jos Hut www.nbat.nl

Bedankt voor de informatie Jos, ik ga zeker even kijken naar deze visjes..
 

Terug
Bovenaan