Maanvis erg dik en eet niet goed. Ademt moeilijk.


V

VinFinn

Guest
Hallo allemaal!

Ik heb nu ongeveer 3 jaar mijn aquarium en heb mijn 2 maanvissen vanaf het begin gehad. Nu denk ik helaas dat er iets mis is. Mijn kleinere maanvis heeft last van een ontzettend dikke buik, ademt moeilijk met zijn bek wijd open, en bevind zich meestal dicht bij het wateroppervlak, lijkt uitstaande schubben te hebben. Ik ben bang dat dit buikwaterzucht is (iets dat ik in een vissen info boekje heb gelezen), of zijn het versteende eitjes? Ik weet trouwens niet of het een man of vrouw is, aangezien ik niet weet waaraan dat zichtbaar is, maar ik denk dat de echte vissen kenners dat zo wel zien :D Daarom vraag ik jullie wat jullie denken van de symptomen. Geen van mijn andere vissen blijkt last te hebben van dezelfde problemen als mijn maanvis.

Hier een kort filmpje en wat foto's (eerste foto's de zieke maanvis, laatste foto's mijn gezonde):

IMG_4397.JPG
IMG_4398.JPG
IMG_4399.JPG
IMG_4400.JPG
IMG_4401.JPG
IMG_4402.JPG

Heeft iemand een idee wat dit is en misschien ook iets van een behandeling?


Vriendelijke groet,
Finn.
 
Je zou zeggen dat hij een zuurstof tekort heeft, maak je gebruik van Co2?
Hoe groot is hun behuizing, de mede bewoners en je waterwaarden?
 
ik maak inderdaad gebruik van Co2 bemesting, 2 dagen geleden de fles trouwens nog bijgevuld. Het is een 150 liter bak.

Medebewoners zijn: black mollys 2x zonder jongen meegeteld (poecilia sphenops), zwaarddragers 3x zonder jongen meegeteld (xiphoporus helleri), kersenbuikcichliden 2x (pelvicachromis pulcher), de andere maanvis (pterophyllum scalare), rouwtetra 5x (gymnocorymbus ternetzi), grote meerval 1x (synodontis eupterus dacht ik), kleine meervallen 2x (hemiancistrus subviridis denk ik)

met de waterwaardes ga ik nog even aan de slag
 
Ik zou even de Co2 wat lager stellen en wat meer stroming aan de oppervlakte dan krijg je meer zuurstof in het water en kan hij makkelijker adem halen.
 
oke, ik ga het proberen
 
Ik dacht exact hetzelfde als Ton.

In eerste instantie zuurstof tekort.
Plaats er desnoods even een luchtsteentje bij, zodat het oppervlakte goed in beweging komt.

De dikke buik weet ik niet.
Desnoods even @Jos Hut even vragen voor advies.

Succes!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
bedankt voor de tips en het gewenste succes! ik ga er zo snel als mogelijk mee bezig
 
Even off-topic, sorry...:oops:

Maar je hebt dus 2 maanvissen in je bak? (Het zijn groepsdieren, dus minimaal 5)
Ze hebben een bak nodig, van min. 120cm, en min. 50 cm hoog. Ik weet niet hoe groot jouw bak is, maar 150 liter lijkt me iets kleiner dan 120cm.;)
 
Helaas, maanvis heeft het niet overleefd. We hadden Co2 nog uitgezet maar dat mocht al niet meer baten. Waarschijnlijk vanacht gestorven.
 
:)
Even off-topic, sorry...:oops:

Maar je hebt dus 2 maanvissen in je bak? (Het zijn groepsdieren, dus minimaal 5)
Ze hebben een bak nodig, van min. 120cm, en min. 50 cm hoog. Ik weet niet hoe groot jouw bak is, maar 150 liter lijkt me iets kleiner dan 120cm.;)
O, ik wist wel dat het groeps dieren waren, maar niet dat ze minimaal met 5 in een bak moesten. En trouwens, na nog eens nauwkeurig meten is de bak ongeveer 170 liter. niet 150 als dat veel verschil maakt. bak is wel wat te klein. 45 cm hoog, 40 cm lang, 100 cm breed. ongeveer
 
En hier trouwens mijn volgende vraag, kan ik gewoon weer een jonge maanvis bij de oudere zetten, of gaat dat meestal niet zo goed? (naar aanleiding van @Ruben01 's reactie doe ik er waarschijnlijk wel meer in de bak trouwens)
 
:)
O, ik wist wel dat het groeps dieren waren, maar niet dat ze minimaal met 5 in een bak moesten. En trouwens, na nog eens nauwkeurig meten is de bak ongeveer 170 liter. niet 150 als dat veel verschil maakt. bak is wel wat te klein. 45 cm hoog, 40 cm lang, 100 cm breed. ongeveer
Dat is te klein voor maanvissen, sorry. Ze worden zo'n 30cm hoog, dus dan is 45 cm hoogt best weinig.
Ik zou of een groter aquarium halen, of proberen voor de laatste maanvis een goed huisnte vinden.;)
 
Helaas, maanvis heeft het niet overleefd. We hadden Co2 nog uitgezet maar dat mocht al niet meer baten. Waarschijnlijk vanacht gestorven.
Verdorie! Jammer... Hopelijk blijft het bij deze ene;)
 
Dat is te klein voor maanvissen, sorry. Ze worden zo'n 30cm hoog, dus dan is 45 cm hoogt best weinig.
Ik zou of een groter aquarium halen, of proberen voor de laatste maanvis een goed huisnte vinden.;)

Dit is helaas het enige juiste advies. Aanvullend is het misschien verstandig om de volgende keer eerst even wat te lezen over de soort die je wilt houden. In jouw formaat aquarium kan je eigenlijk alleen dwergcichliden houden.
 
Dat is te klein voor maanvissen, sorry. Ze worden zo'n 30cm hoog, dus dan is 45 cm hoogt best weinig.
Ik zou of een groter aquarium halen, of proberen voor de laatste maanvis een goed huisnte vinden.;)
Ik denk dat ik dan opzoek ga naar een groter aquarium. dan plaats ik alle vissen over naar de nieuwe en als er nog ruimte is neem ik er wat meer maanvissen bij. mijn maanvis is trouwens al ongeveer 1 jaar lang 15cm, zou dit komen doordat de bak wat kleiner is? of is hij wel gwn nog in de groei?
 
Ik denk dat ik dan opzoek ga naar een groter aquarium. dan plaats ik alle vissen over naar de nieuwe en als er nog ruimte is neem ik er wat meer maanvissen bij. mijn maanvis is trouwens al ongeveer 1 jaar lang 15cm, zou dit komen doordat de bak wat kleiner is? of is hij wel gwn nog in de groei?
Als je hem heel lang in een te kleine bak stopt, vergroeid hij. Jonge maanvissen moet je heel veel voeren, vgm zo'n 5 keer per dag ofzo. Want het zijn harde groeiers.


Als je dan een nieuw aquarium haalt, zou ik op die forum in samenstelling visbestand, een topic openen. Kunnen wij helpen met een goed bestand;)

Hoe groot heb je in gedachten? Hopen dat het mag van je ouder, las dat je 14 was:p
 
Als je hem heel lang in een te kleine bak stopt, vergroeid hij. Jonge maanvissen moet je heel veel voeren, vgm zo'n 5 keer per dag ofzo. Want het zijn harde groeiers.


Als je dan een nieuw aquarium haalt, zou ik op die forum in samenstelling visbestand, een topic openen. Kunnen wij helpen met een goed bestand;)

Hoe groot heb je in gedachten? Hopen dat het mag van je ouder, las dat je 14 was:p

haha klopt, mijn vader is ook een echte aquarium liefhebber maar is zijn hobby iets van 12 jaar terug gestopt. hij had een bak met malawis. ik denk dat ik wel een nieuwe bak mag zolang ik zelf maar het grootste deel betaal haha:p

ik ga op zoek naar de afmetingen die jij me adviseert :thumbs:
 
haha klopt, mijn vader is ook een echte aquarium liefhebber maar is zijn hobby iets van 12 jaar terug gestopt. hij had een bak met malawis. ik denk dat ik wel een nieuwe bak mag zolang ik zelf maar het grootste deel betaal haha:p
Hahaha, besmet hem maar weer met het aqua-virus:D:p

Ik zou kijken naar een bak van 150cm, liefst groter. ;)
 
Een nieuwe RIO400 heb je voor zo’n €670,-. Tweedehands vind je ze al voor 150-200 euro. Dat lijkt mij een mooie stap!
 
Bedankt voor de tips mensen, ik ga even opzoek :c:D
 
ik heb er nu al een gevonden, hij is vrij goedkoop maar wel zonder pomp en lichten. ik zorg wel dat ik LEDjes erin krijg. 150x51x62
 
ik heb er nu al een gevonden, hij is vrij goedkoop maar wel zonder pomp en lichten. ik zorg wel dat ik LEDjes erin krijg. 150x51x62
:thumbs:

Als het groter kan, liefst groter. Heb ik wel geleerd van ouders, als je een grotere bak mag, direct zo groot mogelijk eruit proberen te krijgen:p
 
Als minimum maat lijkt me dat wel een goede inderdaad, maar als je iets groters kwijt kunt en kunt betalen zou ik dat doen.
Wat je nu hebt is echt te klein.
 
Houd ons op de hoogte, ben benieuwd wat je ervan maakt;)

Als je een nieuwe bak hebtm kun je hier een fotoalbum aanmaken:foto:
 
ik zal nog eens kijken of het lukt, ik hou jullie idd op de hoogte :thumbs::thumbs:
 
Zal voor je duimen, maanvissen zijn echt prachtig, hopelijk mag je zo'n grote bak.
 
Ouders enthousiast over het idee. alleen nog even de ruimte vinden en er nog even goed over nadenken :thumbs::)
 

Terug
Bovenaan