M,n nieuwste aanwinst................


B

Bonky

Guest
Mag ik u even voorstellen..........mijn nieuwste aanwinst 1-4 Endler Guppy,s.
Wildvang als ik Freddy geloven mag.

Endler Guppy,s 001.jpg


Endler Guppy,s 002.jpg


Endler Guppy,s 003.jpg
 
Haha, ik heb de ouwe niet gekend moet ik zeggen. Kwam er vroeger wel vaak met mn vader maar dat ben ik eigenlijk kwijt omdat dit al heel lang geleden is.
Ik moet zeggen dat Fred en WJ best aardig zijn en je goed helpen. Dat was vroeger wel anders lees ik zo af en toe maar ik heb geen problemen met ze en ze hebben een goede service vindt ik. Perfect is dan ook eigenlijk niemand natuurlijk;).
 
Niemand is perfect John, dat zou immers een saaie boel worden.:D
Ik deed vroeger veel zaken met de ouwe Frits, ik weet nog dat die kappersknegt was bij Raatjes (de eerste eigenaar).
Later (in de 50er jaren) heeft hij de zaak overgenomen bij het verscheiden van z,n baas en is er een Hengelsport/Dierenzaak begonnen.
Hij is ook eens een keer bij me thuis geweest toen we beiden nog dezelfde hobby hadden (exotische dieren), ik verkocht hem een keer een Java aap en het beest is toen in de winkel bij hem los gebroken, man oh man, wat een tumult was dat zeg, maar wel lachen hoor.
Als ik al die belevenissen daar moest vertellen kon ik er wel een boek over schrijven, jammer dat die tijd voorbij is.
Kort gezegd: ik kan prima zaken doen met Freddy, en gun hem graag z,n verdienste.:thumbs:
 
Ik heb toch al bijna 30 jaar ervaring met Guppen en Endlers en ik kan je zeggen dat dit geen Endlers zijn en al helemaal geen wildvang.

Vrouwtjes Endlers (en wildvorm Guppen) hebben geen zwarte achterlijven of kleur in de staart. En de bouw is ook veel grover dan bij Endlers. Wat jij hebt zijn gewoon Fancy Guppen van niet al te beste kwaliteit. Ik hoop dan ook dat je hier niet al te veel voor hebt betaalt.


Een van de vele Endler kweekvormen. (De meest voorkomende)
Endlers_612x413.jpg
 
Endler's werden voor heen ook wel eens wildvang guppen genoemd, echter betekend dat nog niet dat het echt wildvang is. Is ook niet nodig aangezien ze prima voortplanten in gevangenschap.

Er zijn div. Endler stammen waarbij de mannen van elke stam net een andere tekening hebben afhankelijk van de vindplaats. Echter hebben de vrouwtjes idd zo ver ik weet bij geen enkelingen stam een zwarte staart.

Je heb drie klasse indelingen in Endler's:

N-klasse, dit zijn ERU gecertificeerde stammen

P-klasse, dit zijn stammen waar van de zuiverheid niet kan worden aangetoond maar er wel als de natuurlijke variant er uit zien.

K-klasse, dit zijn hybride (gekruiste) niet zuiveren Endler's. (deze heb jij)
 
Vrouwtjes Endlers (en wildvorm Guppen) hebben geen zwarte achterlijven of kleur in de staart. En de bouw is ook veel grover dan bij Endlers. Wat jij hebt zijn gewoon Fancy Guppen van niet al te beste kwaliteit. Ik hoop dan ook dat je hier niet al te veel voor hebt betaalt.


Die Fred toch weer he Willem:(;)
 
Endler's werden voor heen ook wel eens wildvang guppen genoemd, echter betekend dat nog niet dat het echt wildvang is. Is ook niet nodig aangezien ze prima voortplanten in gevangenschap.

Er zijn div. Endler stammen waarbij de mannen van elke stam net een andere tekening hebben afhankelijk van de vindplaats. Echter hebben de vrouwtjes idd zo ver ik weet bij geen enkelingen stam een zwarte staart.

Je heb drie klasse indelingen in Endler's:

N-klasse, dit zijn ERU gecertificeerde stammen

P-klasse, dit zijn stammen waar van de zuiverheid niet kan worden aangetoond maar er wel als de natuurlijke variant er uit zien.

K-klasse, dit zijn hybride (gekruiste) niet zuiveren Endler's. (deze heb jij)

Wat je zegt klopt niet helemaal. Endlers zijn in de natuur variabel maar daar zijn zuiver verervende strains uit gekweekt.

Hij heeft geen K-klasse dit ziet er uit als gewone Guppen zonder een greintje Endler bloed (misschien heeeeeeeeeel ver weg).

http://www.swampriveraquatics.com/
 
Die Fred toch weer he Willem:(;)
Ik vind het niet kunnen dat dit hem zijn verkocht als wildvang Endlers terwijl dit erg slechte Guppen zijn.

Bij andere winkels wordt deze kwaliteit voor een klein bedrag verkocht als voervis voor roofvissen.
 
Wat je zegt klopt niet helemaal. Endlers zijn in de natuur variabel maar daar zijn zuiver verervende strains uit gekweekt.

Hij heeft geen K-klasse dit ziet er uit als gewone Guppen zonder een greintje Endler bloed (misschien heeeeeeeeeel ver weg).

http://www.swampriveraquatics.com/

Ik wil je niet tegen spreken hoor, maar uit de informatie en ervaringen die ik heb;

Is de campoma blue star stam die ik nu zelf heb te vinden bij een bepaalt bruggetje bij het campoma meer. En word voor de rest nergens anders gevonden.

In de linkerbovenhoek zie volgens mij iets zitten wat op een Endler man lijkt, wat betreft die vrouwen lijken ze idd niet erg op Endler's. Daar geef ik je gelijk in, moet zeggen dat de foto's wel erg onduidelijk zij.

Ik moet zeggen uit eigen ervaring dat als je ze kruist dat bij mannen de Endler tekening er dominant is en bij vrouwen juist de guppen tekening. Ik weet niet of dit enkel bij mij het geval is of dat dit over het algemeen zo is. Dat heeft natuurlijk met een stukje genetica te maken.

Ik heb z'n 12 jaar geleden mijn kweekstelling weg gedaan waarbij de resterende kweek heb weg gegeven aan de aquarium vereniging waar ik toen lid was. Helaas hebben ze daar de Endler's en de guppen bij elkaar in een bak gedaan waardoor er een kruising onstond. De kweek die daar uit voor kwam waren vooral mannen met een Endler tekening en vrouwen met een lepard staart.
 
Ik wil je niet tegen spreken hoor, maar uit de informatie en ervaringen die ik heb;

Is de campoma blue star stam die ik nu zelf heb te vinden bij een bepaalt bruggetje bij het campoma meer. En word voor de rest nergens anders gevonden.

In de linkerbovenhoek zie volgens mij iets zitten wat op een Endler man lijkt, wat betreft die vrouwen lijken ze idd niet erg op Endler's. Daar geef ik je gelijk in, moet zeggen dat de foto's wel erg onduidelijk zij.

Ik moet zeggen uit eigen ervaring dat als je ze kruist dat bij mannen de Endler tekening er dominant is en bij vrouwen juist de guppen tekening. Ik weet niet of dit enkel bij mij het geval is of dat dit over het algemeen zo is. Dat heeft natuurlijk met een stukje genetica te maken.

Ik heb z'n 12 jaar geleden mijn kweekstelling weg gedaan waarbij de resterende kweek heb weg gegeven aan de aquarium vereniging waar ik toen lid was. Helaas hebben ze daar de Endler's en de guppen bij elkaar in een bak gedaan waardoor er een kruising onstond. De kweek die daar uit voor kwam waren vooral mannen met een Endler tekening en vrouwen met een lepard staart.
Dat van de blue star wist ik niet. Maar ik weet wel dat de meeste ons bekende stammen zijn ontstaan door selectie. En dat ze verder in de natuur vrij variabel zouden zijn.

De Endler tekening vererft idd dominant bij kruisingen. Toch zie je vaak wel aan de bouw (niet altijd) dat ze niet zuiver zijn. Bij de man op de foto vermoed ik dat hij afkomstig is uit kruisingen van wildvorm X Fancyguppen.
 
Niemand is perfect John, dat zou immers een saaie boel worden.:D
Ik deed vroeger veel zaken met de ouwe Frits, ik weet nog dat die kappersknegt was bij Raatjes (de eerste eigenaar).
Later (in de 50er jaren) heeft hij de zaak overgenomen bij het verscheiden van z,n baas en is er een Hengelsport/Dierenzaak begonnen.
Hij is ook eens een keer bij me thuis geweest toen we beiden nog dezelfde hobby hadden (exotische dieren), ik verkocht hem een keer een Java aap en het beest is toen in de winkel bij hem los gebroken, man oh man, wat een tumult was dat zeg, maar wel lachen hoor.
Als ik al die belevenissen daar moest vertellen kon ik er wel een boek over schrijven, jammer dat die tijd voorbij is.
Kort gezegd: ik kan prima zaken doen met Freddy, en gun hem graag z,n verdienste.:thumbs:

Ja ik vind ze verder ook ok hoor en geen zaak is volmaakt. Ze hebben best goede kennis gemiddeld genomen en ik koop ook alles daar. Ook nu met de zeewaterbak kom ik er. Misschien zijn ze hem zo geleverd door de groothandel, tja ik weet het ook niet:)
 
Endler's werden voor heen ook wel eens wildvang guppen genoemd, echter betekend dat nog niet dat het echt wildvang is. Is ook niet nodig aangezien ze prima voortplanten in gevangenschap.

Er zijn div. Endler stammen waarbij de mannen van elke stam net een andere tekening hebben afhankelijk van de vindplaats. Echter hebben de vrouwtjes idd zo ver ik weet bij geen enkelingen stam een zwarte staart.

Je heb drie klasse indelingen in Endler's:

N-klasse, dit zijn ERU gecertificeerde stammen

P-klasse, dit zijn stammen waar van de zuiverheid niet kan worden aangetoond maar er wel als de natuurlijke variant er uit zien.

K-klasse, dit zijn hybride (gekruiste) niet zuiveren Endler's. (deze heb jij)
Het is heel goed mogelijk dat ik de z.g.n. K-klasse heb gekregen Sam, daar zit ik dan niet zo mee hoor, als ik er maar tevreden mee ben hé.:thumbs:
Bedankt voor je info.:thumbs:
 
Misschien dat bij scherpere foto's de meningen veranderen?
Dat zou zo maar eens kunnen Loaches, helaas ben ik (zoals in eerdere topic,s reeds aangegeven) niet zo kei in het fotograferen, ik moet het doen met een Sony cibershot hé.:D
 
Ja ik vind ze verder ook ok hoor en geen zaak is volmaakt. Ze hebben best goede kennis gemiddeld genomen en ik koop ook alles daar. Ook nu met de zeewaterbak kom ik er. Misschien zijn ze hem zo geleverd door de groothandel, tja ik weet het ook niet:)
Zou zo maar eens kunnen John, maar ach "What,s in a name".:D
 
Het is heel goed mogelijk dat ik de z.g.n. K-klasse heb gekregen Sam, daar zit ik dan niet zo mee hoor, als ik er maar tevreden mee ben hé.:thumbs:
Bedankt voor je info.:thumbs:

Was ook meer voor de info hoor, belangrijkste is iig dat jij de vissen mooi vind. En er zijn hele mooie kweek soorten bij zoals bv de Ginga Rubra gup.
 
Dat jij ze mooi vind is natuurlijk het belangrijkst. Maar dat dit je is aangesmeerd als Wildvang Endler is natuurlijk erg opmerkelijk.

Ik heb zelf het idee dat dit vissen zijn welke de handelaar heeft binnengekregen van een particulier met bijbehorend verhaal. Ik heb niet het idee dat dit van de groothandel komt. Maar het blijft speculeren. ;)
 
Dat jij ze mooi vind is natuurlijk het belangrijkst. Maar dat dit je is aangesmeerd als Wildvang Endler is natuurlijk erg opmerkelijk.

Ik heb zelf het idee dat dit vissen zijn welke de handelaar heeft binnengekregen van een particulier met bijbehorend verhaal. Ik heb niet het idee dat dit van de groothandel komt. Maar het blijft speculeren. ;)

Ik weet dat Frits ook wel van partikulieren soms wat aanneemt dus wie weet klopt die aanname;)
 
Heb zojuist een drietal jonge Endlers ontdekt ze zitten boven in de Ambulia,s.
Als dit de trend is dan belooft het nog wat te worden (heb een Mannetje met drie vrouwtjes geplaatst) het zijn er nu dus 4+3=7.:D
 
Nou, daar kon je wel eens gelijk in krijgen John, k,heb er zojuist al 10 jonky,s geteld.:D
 
Op een aquaforum worden dat soort uitspraken aangepast Willem;). De beste vissen staan aan wal is er ook nog één:D:D
 
Hallo allemaal, nu we ca 2 maanden verder zijn en ik inmiddels die Endlers naar een wat grotere bak (50L) heb overgezet alwaar ze tussen de platy,s ook alweer hun zoveelste worp jonkies hebben afgeleverd, geef ik even een tussenballans van wat er op dit moment in de Schemerlamp aanwezig is: er blijken nu 9 jonge Endlers het prima naar hun zin te hebben zo zonder hun ouders, ze groeien voorspoedig en als ik het goed heb zijn het er 7 mannen en 2 vrouwtjes.

Endler bakkie 007.jpg


Endler bakkie 004.jpg
 
De jonge mannen zien er goed uit en veel mooier dan de ouders. Maar het zijn en blijven gewoon Guppen. (Zelfs geen Endler K-klasse)

Dat je ze zelf Endler noemt moet je zelf weten. Maar bij eventuele verkoop zou ik ze gewoon Guppen noemen.
 

Terug
Bovenaan