Lukt niet om vissen te vangen met netje


J

Jino1212

Guest
Hey, ik heb 3 zebra Danios in mijn aquarium zitten en ik wil ze naar mijn locale aquarium winkel brengen maar het lukt me niet om ze te vangen. Ze zijn heel snel en verstoppen zich achter planten en alles. Ze raken er gestrest van dus ben ik ook bang dat ze veel uitlaten in het water. Dus ben ik ook aan t stressen. Ik heb het opgegeven, ik vind het sneu om mijn vissen zo erg te stressen dus was ik al na 5 minuten gestopt. Voor de mensen die me nog tips of iets willen geven, ik heb een 60 liter aquarium (60cm lang, 30cm hoog). Klein netje.
 
Ik gebruik soms een groot vijver-schepnet, maar dan is met een 60cm bakje wel lastiger natuurlijk.
 
Misschien eens proberen met twee netjes.
Dan kun je het ene netje gebruiken om ze in het andere netje te jagen.
 
Wat voor mij meestal werkt is iets doorzichtigs zoals een plastic zak of nog beter een goed doorzichtige maatbeker. Het netje kunnen ze goed zien en dus makkelijk ontwijken maar met iets doorzichtigs zwemmen ze er vaak in, zelfs als ze proberen weg te komen. Andere methode is om eerst een deel van je water eruit te halen waardoor ze minder ruimte hebben. Of een combinatie van beide natuurlijk :D
 
Beetje voer op het oppervlak en ze er dan heel snel uitscheppen.
 
Wat voor mij meestal werkt is iets doorzichtigs zoals een plastic zak of nog beter een goed doorzichtige maatbeker. Het netje kunnen ze goed zien en dus makkelijk ontwijken maar met iets doorzichtigs zwemmen ze er vaak in, zelfs als ze proberen weg te komen. Andere methode is om eerst een deel van je water eruit te halen waardoor ze minder ruimte hebben. Of een combinatie van beide natuurlijk :D

+1

een vangklok is ideaal, een groot glas of iets anders transparants is een prima alternatief.
 
Ik heb een klein transparant rechthoekig bakje (19x12x11 cm) waarmee ik mijn sluierstaart in een keer uit het water schep wanneer ik haar wondje wil behandelen. Ze is niet handtam, maar laat zich hiermee heel makkelijk vangen. Omdat het bakje ook niet zo hoog is kan ik er gemakkelijk mee manoeuvreren.
 
Ik heb een klein transparant rechthoekig bakje (19x12x11 cm) waarmee ik mijn sluierstaart in een keer uit het water schep wanneer ik haar wondje wil behandelen. Ze is niet handtam, maar laat zich hiermee heel makkelijk vangen. Omdat het bakje ook niet zo hoog is kan ik er gemakkelijk mee manoeuvreren.
Een sluierstaart is heel wat anders dan een zebra danio. Zebra danio's zijn retesnel, sluierstaarten zijn trage lobbessen. :)
 
in zulke situaties gebruik ik altijd 2 netten. een klein opjaag netje een een groot vangnet. Dat laatste laat ik op een plek stil hangen waar ik zie dat ze de voorkeur hebben om naartoe te vluchten.
Met het kleine netje jaag ik ze er in.
 
Een sluierstaart is heel wat anders dan een zebra danio. Zebra danio's zijn retesnel, sluierstaarten zijn trage lobbessen. :)
Het helpt ook niet om te jagen: iets vangen ( vis, vlieg, mug of zefs ooit een vliegende kanarie ) gebeurt bij mij vanuit stilstand, en dan plotseling versnellen. In het geval van danio's dus heel stil met bakje onder water bijna onmerkbaar dichterbij komen en dan toeslaan. Werkt alleen niet bij een dichtbegroeide bak met veel stenen. Dan kun je beter een vissenval maken van een leeg pvc flesje: zaag het bovenste 1/3 deel eraf, draai het om zodat de hals van de fles naar binnen wijst. Je kunt er nu wat lokvoer in doen. Zet vast met bijv. paperclips oid. en leg het op de bodem. Zo heb ik cory's uitgevangen.
 
Ik denk dat de techniek wel duidelijk is. Het gaat er om dat een kleine snelle vis, ook als je die vanuit stilstand wil vangen ook snel en slim is en zich helemaal na 2 missers niet meer laat vangen. Die verstopt zich achter een steen of plant en je komt er niet meer bij. Niet te vergelijken met een sluier, die pak je met je hand uit de bak ;) Ik heb soms gevallen gehad waarbij ik bijna mijn hele aquarium moest leegruimen (planten en stenen) om 1 vis te pakken. Het is helaas niet anders, soms is het vangen van een vis een heel project haha.
 
grote waterverversing,en 2 netten.
 

Terug
Bovenaan