Ludwigia repens


A

Ami

Guest
Hallo forumleden

Heeft iemand ervaring met dit plantje of tips om dit plantje goed te houden?
Veel licht en veel ijzer, maar voor de rest?
Ik lees zelf dat dit plantje niet echt tegen een hoge hoeveelheid nitraat kan.
Is dit zo of kan dit plantje een hogere dosis nitraat gerust hebben?
 
Ik heb hem gehad in de meterbak met de EI en dus erg veel nitraat en 0,4W/L.
Groeide als kool en moest wekelijks snoeien hoor.
 
Werd de plant dan niet rood?
Want als ik naar de foto kijk is hij gewoon groen.
En als ik google dan is hij echt rood.
 
Zoals op de foto wel de onderkant van de bladeren die mooi kleurden.
Zal ook met het licht mss te maken hebben want ik heb niet echt heel veel licht door veel drijvers.
Op de foto zie je wel een rode onderkant van de bladeren. Volgens mij zijn er meer soorten.
 
Ow dan is het waarschijnlijk de ludwigia repens rubin.
Want hij was rood tot donkerrood toen ik hem kreeg. En nu vallen de onderste bladeren af en toppen worden groen. Heb wel drijvers, maar die bevinden zich niet boven de plant. En als ik het goed uitreken heb 0,5 W/L licht. Weet niet of dat genoeg is voor dit variant. Ik voeg profito toe, 50% meer dan aanbevolen en maak gebruik van bio co2.
Of moet hij ook een voedingsrijke bodem hebben?
 
Dit staat in de link te lezen:

De stengels kunnen een lengte bereiken van 60 cm. doch hiervoor hebben ze wel een voedzamere bodem nodig dan we gewend zijn te geven. Beginnen de onderste bladeren af te vallen, dan gaan we ze gewoon uit de bodem halen, het onderste deel afsnijden met een scherp mes en opnieuw inplanten, ze zullen gemakkelijk en vlug opnieuw wortelen.
 
Heb hem hier ook staan, wat kleibollen erbij en hij groeit als een malle. Om de week moet ik hem terug snoeien.
Ondanks dat ik veel drijfplanten heb kleurt hij met een mooie dieprode/bruine kleur, de onderste bladeren wel iets minder.

Nitraat zit hier constant rond de 10, verder doseer ik nog profito en gebruik ik bio co2.

Qua licht zit ik net iets boven de 0,5W/L, maar wat er overblijft door de drijvers?
 
Het is naar mijn mening echt een makkelijke plant hoor.
De hoeveelheid licht zal mede denk ik bepalen hoe de kleur zal zijn.
 
bij mij ging de ludwiga repens rubin niet zo goed,
maar de Ludwigia sp. Mini Super Red heel goed.

beide met de EI, kleibollen en bio-Co2.

Bij de Mini Super Red heb ik zelfs minder licht en deze is echt mooi rood en groeit gelijk gek.
kanttekening is wel dat toen de rubin aftakelde heel mijn plantenbestand aan het lijden was
 
Nou ik zal dan in ieder geval dan terug snoeien en opnieuw planten met een kleibol erbij.
Dan even afwachten.

En ja met mijn nitraat zit ik rond de 30. En omdat ik op i net lees dan hij niet tegen een hoge nitraat waarde kan vroeg ik me dat dus af of dit daadwerkelijke gevolgen zou moeten hebben.
 

Terug
Bovenaan