Luchtwortels?


L

lekkie0104

Guest
Hallo allemaal, sinds ik donderdag de Ludwigia ovalis hebt beginnen er wat luchtwortels te vormen. Weet iemand of het goed of slecht is? Te kort aan voedingsstoffen?

Foto:
dre8.jpg

Onderaan de foto is het goed te zien.

Via Google en hier via het functie "zoeken" lees ik verschillende antwoorden...

Alvast bedankt!
 
Nee is geen voedseltekort, je plant staat NET in je bak en moet nog wortels aanmaken, dat duurt even en de plant wil toch groeien, dus haalt ze alles uit de kast om te kunnen eten, dus ook stengelwortels (en zeker geen luchtwortels). deze zullen later als de plant gesetteld is en je ze eens god gesnoeid hebt niet meer terugkomen. Tenzij je dan wel een chronisch voedingstekort hebt.

Greetzz Bigsmoke
 
Bedankt, duidelijk dus :)
 
Hallo sorry als ik je topic kaap!
Ik heb 1 stengel ludwigia repens die dit ook regelmatig doet.
Maar ik denk niet door voedingstekort.

Zijn er nog meerdere mogelijke oorzaken voor dit 'luchtwortel' verschijnsel?
Te weinig groeiruimte? Te weinig licht? Zieke plant misschien?
 
Bij mij doet deze plant dat ook Frank, maar die bos groeit als een gek en die moet ik wekelijks snoeien.
Je leest dat Bigsmike zegt dat het door het settelen komt, en als ik hem top moet hij zich ahw weer settelen en dan geeft hij denk ik dus weer die wortels.
Dit is mijn idee dan hoor. En anders corrigeerd Bigsmoke ons hopelijk even.
 
Ik denk niet dat het door voedsel tekort komt. Bij mij doen veel stengelplanten het ook. Dit heeft volgens mij meer te maken met de genetische omstandigheden. Veel stengelplanten overleven het niet wanneer ze drijven doordat ze enkel voeding door middel van de bladeren kunnen opnemen (echte waterplanten daargelaten), dus als er een stengel afbreekt, dan kan deze verder groeien wanneer deze tot stilstand komt en zich kan verankeren in de grond. Mooi is anders want het wil nogal een rommelig gezicht geven, maar je kan ze gewoon afknippen als de planten het goed doen.
 
Mij is altijd verteld dat een plant dit doet om zich ergens aan te kunnen hechten, weer een andere theorie dus.

Mijn Rotala Rotundifolia/Indica krijgt dit ook soms.
Dan begint hij horizontaal te groeien, krijgt dan nieuwe wortels om vervolgens nieuwe stekken te vormen aan de pas gevormde wortels.
De hoogte van de plant maakt niets uit.
Nu krijgt de rode versie het. De groene had het in het begin ook, maar is er mee gestopt.
Vind het geen zicht een plant die horizontaal groeit. :D

Zoiets dus:
232415_0_82_rotala_horizontaal.jpg
 
Mijn ludwigia doet dit dus ook als deze aan de oppervlakte zit (en dus horizontaal wil gaan groeien?).
Vind het vreemd dat het maar 1 stengel is, de rest groeit boven het water uit.
 
Bovenwater uitgroeien komt omdat het moerasplanten zijn, boven water is vaak meer CO2(daar houden ze wel van).

Nog bedankt voor de antwoorden en ervaringen iedereen! :)
 
Wortel (plant) - Wikipedia


Luchtwortels[bewerken]. Sommige plantensoorten kunnen op de knopen van de
stengel luchtwortels maken, die zeer lang ...
nl.wikipedia.org/wiki/Wortel_(plant)
 
@backplay:
Er zijn diverse plantensoorten die op een bepaald moment idd horizontaal gaan groeien en fel rood kleuren, deze planten hebben dan hun plafond bereikt voor wat betreft de lichtintensiteit ( NIET DE DUUR!). Net als wij bruin worden in de zon of verbranden als we te lang in de zon blijven.
Dat ze dan OOK nog wortels maken heeft alles te maken met idd genetische eigenschappen. Als de felheid van de zon (in de natuur bij uitdrogen van het biotoop waarbij de waterspiegel zakt) toeneemt dan breken bij deze specifieke planten families de leden van de plant net bij de knopen met wortels af en zo kan de plant zich dan wellicht toch elders vestigen en doorleven.

Maar dat is beslist niet bij alle plantenfamilies zo. Als (moeras)planten in een zeer voedselarme bodem staan en vandaaruit dus weinig eten krijgen ( of als ze net gepoot zijn, zelfde verhaal!!) gaan ze als de wiedeweerga stegelwortels maken om dat tekort op te vangen. Hoe meer honger, hoe meer de stengelwortels groeien!

Greetzz Bigsmoke
 

Terug
Bovenaan