luchtsteen aquamist penn-plax en de lucht pomp


M

marielle1972

Guest
Hallo beste aquariaten,

Ik heb een vraag mbt de compatibelheid van de luchtstenen van aquamist ( 3 stenen aan ekaar vebonden met maar 1 luchtpomp die ik bij mijn juwel rio 300 heb geleverd gekregen)De capaciteit van dat luchtpompje zou 200 ltr pmin moeten zijn. Is dat voldoende voor wat ik we'ns een gordijn van belletjes tegen de achterwand over de hele lengte dus. Neen ik heb geen planten ik haat slakken en wens die niet in me discus bak. Ik heb in mijn maanvis bak die veel kleiner is niet veel issues meer. Maar deze juwel 300 geeft me grijzer haar dan ik al had.

Ik geef t op, misschien dat 1 van jullie degelijk advies kan geven hoe dit euvel op te lossen want het werkt niet naar behoren, dwz als ik de stenen aansluit op die bijgeleverde luchtpomp van het aquarium werkt er maar 1 steen vooral als ze op de bodem worden gelegd.
De grootste bv weigert te blijven liggen de middelste draait zich op zijn kop en de laatste doet wel iets. Plaats ik het vlak onder het oppervlak van het water dan werken ze ineens alle drie wel maar ook niet zoals op de verpakking.
Wat ik ook probeer zodra ze dieper liggen weigeren ze allemaal dienst of 2 van de 3.

Ik doe of iets fout of het vermogen van dat luchtpompje is niet genoeg voor zelfs 1 steen op die pomp zit ook geen knopje om de toevoer te regelen helaas dus ben nu ten einde raad.
Iemand ervaring hiermee???? enige tips en/of degelijke adviezen over het hoe en waarom en hoe het dan wel moet is meer dan welkom ;-)

grtjs

whitelilly
 
200 liter per minuut moet enorm veel lucht geven maar kan het zijn dat het 200 liter per uur is want dat zou kunnen verklaren waarom het niet naar behoren werkt in je bak?
Hoe heb je de slangen verbonden en zijn alle 3 de slangen even lang?
 
Waarom wil je dat in je Discusbak?

Hoog is het onder het oppervlakte, is de tegendruk weg.
In de diepte wordt de weerstand hoger, dus stopt.
 
Dat zei mijn man ook al dus dat verklaart veel die pomp voor de stenen is bij de bak van 300 ltr meegeleverd , op dat pompje voor de bruisstenen staat 200 het is enkel zo klein dat het idd 200 per h kan zijn. Dan ga ik ook overstappen op een externe filter met meer vermogen voor een heldere bak.Nu verschoon ik deze 2x per week en dat geeft onrust daar houden discus vissen niet van. Heb er 1 zojuist aangeschaft online(externe filter) hoop dat deze ook doet wat de fabrikant beweerd. Betreffende dat pompje voor die bruisstenen ik ga dan 1 exemplaar moeten vinden die meer capaciteit heeft enige tips hieromtrent?
Nu die slangen geen idee heb ze geknipt zoals ik dacht dat het ok was de slang van dat pompje naar de terugslagklep is het langst ,de slang die aquarium ingaat is niet meer dan een cm of 20 de eerste daar aan dan een stukje slang van cm of 10 (kan kleiner zijn)de laatste steen daar heb ik de slang rond dezelfde lengte gedaan welke afmetingen voor de slangen heb ik nodig van pompje naar de set met stenen hoeveel cm slang per steen is het beste ?
Dat pompje zelf staat rechts onderin mijn kast en de slang gaat links boven het aquarium in.
Hoogte is dus max 50 cm((mijn kast is lager gemaakt omdat deze is ontworpen voor een andere woning die kleiner was en zo de trap naar boven wat verborg.
Een muurtje dus vanuit me zitbank kijken naar de vissen was het idee mss ligt het daar ook aan.
Alle tips en adviezen zijn meer dan welkom.

Tot slot erg bedankt voor deze informatie heeft me helpen beslissen in ieder geval dat filter probleem op te lossen dat ding is brol wat de fabrikant in die bakken zet :)
 
vind ik mooi en geeft onder en bovenstroom dacht ik.
 
Je filter 2x per week verschonen is wat veel van het goed hoor want dan gooi je telkens de goede bacterien weg.
 
Hallo John,

Lijkt veel schoonmaken van de filter, maar het zijn 6 discus vissen nog tetra's als bijvissen en 4 grondkuisers.
Ik gebruik ook de vloeistoffen om het water wat ik afgezogen heb aan te zuiveren is gewoon kraanwater dus niks osmose installatie das voor de filantropen onder de aquariaten denk ik ;-)
Maar met zijn allen vervuilen die 300 ltr nu al mega erg(bak ideaal zou 1000 ltr moeten zijn maar daar heb ik en geen geld voor en geen plek meer. Gevolg voor water in die 300 ltr bak na 2 dagen is het troebel water en al veel algen)

Algen ontstaan dacht ik door warmte, een veel uitwerpselen en geen planten hebben........... dat laatste klopt niet met mijn andere aquarium daar heb ik ook geen planten meer in(eruit gezwierd en interne pomp vervangen) hierdoor is dat algen issue daar weg, dat water blijft wel kraakhelder de temp rond de 24 en 26 graden. 6 maanvissen(nog klein) en geen irritante slakken meer door de planten die er toen in zaten( dan zitten die slakken ineens ongevraagd in je bak), maar in die bak zit 6 man maanvis en een school neon tetra's dus die vervuilen 60 ltr heel snel als je pomp niet goed is.
Dus dat is volgens alle experts een verkeerde pomp.
Dit geld ook voor De juwel 300 ltr bak die heeft zo een kolospomp binnen aan de ruit, die me en mateloos irriteert en veel te veel herrie maakt samen met dat andere pompje.
Na veel forums bezocht te hebben en ook mijn licht opgestoken te hebben bij zowel de handelaar die de discussen aan me verkocht( gerenommeerd handelaar ) die zei me ook dat de bijgeleverde binnenpomp van juwel eigenlijk speelgoed is en dat dit schooltje het maximum is voor in zo een aquarium van 300 ltr. )

Ik ben nog geen expert doe het nu een paar jaar die discus bak was een droom voor me die sinds dit jaar eindelijk is verwezenlijkt en wil enkel het beste voor de kleine school discus die ik heb, al vechten ze iets teveel naar me zin groep bestaat uit 2 grote chekers, 1 kobalt klein,1 snake klein en de andere is zo een oranje exemplaar de kleinste van de 'gang' geen wild vang maar kweek discus dus.
Helaas is het water hier erg hard dus hebben ze nu allemaal zwarte spikkels op hun snoet en bij de checkers zie ik die ook op hun huid.
Ik maak me daar zorgen over volgens handelaar en forums is dit een gevolg van hardwater en niet schadelijk voor de vis maar of dit klopt?? .....geen idee.....voel me erg onzeker dus ga op mijn gevoel af zoals met die 60 ltr bak die nu na 2 jaar erg goed draait en er af en toe 1 bijvis dood is of de maanvissen die vechten de tent weer uit maar ik denk dat dit meer komt door vervuild water en een slechte pomp onregelmatig voederen.
Wat is nu wijsheid en wat is waarheid enige adviezen zijn altijd welkom zo leer ik bij, de praktijk zal uitwijzen wat het beste is vrees ik. De discus vissen zijn gewoon vreselijk duur dus hou me hart vast...... Dus zal zien met de nieuwe buitenpomp wat dat geeft en dan weer is met die slangen en die bruisstenen gaan uitproberen, nu ligt er 1 werkende bruissteen 14 cm lang op de bodem die redelijk werkt die ligt verstopt achter de kunstplanten (ik weet dat hier de aquariaten van op de kast springen geen planten ....dat kan ook en geeft geen slakken die vissen eten de planten nu eenmaal op en uit ervaring zie ik dat dat meer issues geeft met je water dan zonder je pomp moet goed zijn dat lost 2/3e op van dit soort problemen. Vecht gedrag is beetje mijn schuld denk ik te kleine behuizing en te kleine school dat lokt dat vecht gedrag weer uit. voeren doe ik ze genoeg 3 a 4x. Met genoeg variatie in omdat de madam checker erg kieskeurig is met eten eet ze meer niet dan wel. De kleintjes eten goed maar de pik orde zorgt dat de kleinere soms niks mogen eten van elkaar(vechten constant tijdens en na het eten)

Dus ik hoop veel bij te leren en net zo een mooie bak te krijgen als de 60 ltr bak die ik al 2 jaar heb ,die nu zo mooi is dat ik spijt heb dat deze op zo een plek staat waar je die niet ziet de eetkamer. de huiskamer heeft die kolos staan en daar zit ik dan op de bank naar die bak te kijken prachtig en rustgevend.
Dan vraag ik me af of ik de maanvissen als ze te groot zijn in de discus bak kan doen, hier verschillen de meningen over en gezien ik dan 2 verschillende scholen zou hebben in die 300 ltr bak is deze denk ik te overbevolkt dus durf dat niet te doen wil ze niet kwijt.
Adviezen altijd welkom ;-)
 
Nieuw filter is denk ik ter vervanging van intern filter. Zou na aansluiten van nieuw filter het binnenfilter nog wel een paar weken laten zitten en hem er dan pas uithalen.
 
Haal eens adem.

Als iets niet goed gaat, moet je gaan denken.
ER moet wat gebeuren, dan wat weg doen.
Je wilt ze niet kwijt? Dat gaat vanzelf wel, als ze dood zijn.
 
Hallo John,

Lijkt veel schoonmaken van de filter, maar het zijn 6 discus vissen nog tetra's als bijvissen en 4 grondkuisers.
Ik gebruik ook de vloeistoffen om het water wat ik afgezogen heb aan te zuiveren is gewoon kraanwater dus niks osmose installatie das voor de filantropen onder de aquariaten denk ik ;-)
Maar met zijn allen vervuilen die 300 ltr nu al mega erg(bak ideaal zou 1000 ltr moeten zijn maar daar heb ik en geen geld voor en geen plek meer. Gevolg voor water in die 300 ltr bak na 2 dagen is het troebel water en al veel algen)

Algen ontstaan dacht ik door warmte, een veel uitwerpselen en geen planten hebben........... dat laatste klopt niet met mijn andere aquarium daar heb ik ook geen planten meer in(eruit gezwierd en interne pomp vervangen) hierdoor is dat algen issue daar weg, dat water blijft wel kraakhelder de temp rond de 24 en 26 graden. 6 maanvissen(nog klein) en geen irritante slakken meer door de planten die er toen in zaten( dan zitten die slakken ineens ongevraagd in je bak), maar in die bak zit 6 man maanvis en een school neon tetra's dus die vervuilen 60 ltr heel snel als je pomp niet goed is.
Dus dat is volgens alle experts een verkeerde pomp.
Dit geld ook voor De juwel 300 ltr bak die heeft zo een kolospomp binnen aan de ruit, die me en mateloos irriteert en veel te veel herrie maakt samen met dat andere pompje.
Na veel forums bezocht te hebben en ook mijn licht opgestoken te hebben bij zowel de handelaar die de discussen aan me verkocht( gerenommeerd handelaar ) die zei me ook dat de bijgeleverde binnenpomp van juwel eigenlijk speelgoed is en dat dit schooltje het maximum is voor in zo een aquarium van 300 ltr. )

Ik ben nog geen expert doe het nu een paar jaar die discus bak was een droom voor me die sinds dit jaar eindelijk is verwezenlijkt en wil enkel het beste voor de kleine school discus die ik heb, al vechten ze iets teveel naar me zin groep bestaat uit 2 grote chekers, 1 kobalt klein,1 snake klein en de andere is zo een oranje exemplaar de kleinste van de 'gang' geen wild vang maar kweek discus dus.
Helaas is het water hier erg hard dus hebben ze nu allemaal zwarte spikkels op hun snoet en bij de checkers zie ik die ook op hun huid.
Ik maak me daar zorgen over volgens handelaar en forums is dit een gevolg van hardwater en niet schadelijk voor de vis maar of dit klopt?? .....geen idee.....voel me erg onzeker dus ga op mijn gevoel af zoals met die 60 ltr bak die nu na 2 jaar erg goed draait en er af en toe 1 bijvis dood is of de maanvissen die vechten de tent weer uit maar ik denk dat dit meer komt door vervuild water en een slechte pomp onregelmatig voederen.
Wat is nu wijsheid en wat is waarheid enige adviezen zijn altijd welkom zo leer ik bij, de praktijk zal uitwijzen wat het beste is vrees ik. De discus vissen zijn gewoon vreselijk duur dus hou me hart vast...... Dus zal zien met de nieuwe buitenpomp wat dat geeft en dan weer is met die slangen en die bruisstenen gaan uitproberen, nu ligt er 1 werkende bruissteen 14 cm lang op de bodem die redelijk werkt die ligt verstopt achter de kunstplanten (ik weet dat hier de aquariaten van op de kast springen geen planten ....dat kan ook en geeft geen slakken die vissen eten de planten nu eenmaal op en uit ervaring zie ik dat dat meer issues geeft met je water dan zonder je pomp moet goed zijn dat lost 2/3e op van dit soort problemen. Vecht gedrag is beetje mijn schuld denk ik te kleine behuizing en te kleine school dat lokt dat vecht gedrag weer uit. voeren doe ik ze genoeg 3 a 4x. Met genoeg variatie in omdat de madam checker erg kieskeurig is met eten eet ze meer niet dan wel. De kleintjes eten goed maar de pik orde zorgt dat de kleinere soms niks mogen eten van elkaar(vechten constant tijdens en na het eten)

Dus ik hoop veel bij te leren en net zo een mooie bak te krijgen als de 60 ltr bak die ik al 2 jaar heb ,die nu zo mooi is dat ik spijt heb dat deze op zo een plek staat waar je die niet ziet de eetkamer. de huiskamer heeft die kolos staan en daar zit ik dan op de bank naar die bak te kijken prachtig en rustgevend.
Dan vraag ik me af of ik de maanvissen als ze te groot zijn in de discus bak kan doen, hier verschillen de meningen over en gezien ik dan 2 verschillende scholen zou hebben in die 300 ltr bak is deze denk ik te overbevolkt dus durf dat niet te doen wil ze niet kwijt.
Adviezen altijd welkom ;-)
Denk je ook nog aan het welzijn van je vissen? Zouden vissen zich happy voelen in een glazen bak met alleen een bruisend "gordijn" achter zich? Dát zou grond zijn voor het afsterven van je levende have.
Kijk eens hoe een Discus in de natuur leeft. Ik weet het, een aquarium is geen natuurlijke omgeving, maar je kan wel proberen het een beetje te benaderen en zo zorgen voor wat vissengeluk.
 
het kan aan mij liggen maar ben het overzicht met je verhaaltje een beetje kwijt. Je hebt een juwel 300, maar naar mijn weten zijn die er alleen in de 240 of 350 variant? Ik ga een gok wagen met de info die je geeft, maar geen idee of ik het goed begrepen heb

Wat betreft je eerste post; water en lucht zullen de weg van de minste weerstand volgen. Door 3 stenen zonder kraantjes te verbinden aan 1 uitgang zal de lucht de weg van de minste weerstand gaan volgen en dus via 1 van deze stenen naar buiten komen. Door middel van een luchtkraantje kun je zelf regelen hoeveel lucht er naar elke steen gaat. Makkelijkst is dan met een splitter te werken. Vanaf de ene lijn vanaf je luchtpomp splitsen naar 3 luchtleidingen en hierop een kraantje. Dan kun je, mits je luchtpomp sterk genoeg is, uit alle 3 de stenen lucht moeten kunnen krijgen. De vraag is wel waarom je met zoveel lucht wilt werken. Een aquarium dat goed draait heeft geen luchtstenen nodig, tenzij het buiten wellicht even heel erg warm is. Lijkt mij alsof je de gevolgen aanpakt en niet de oorzaak.

Filter 2x in de week verschonen is heel slecht. Dat je de filterwatten uitspoelt omdat deze verzadigd zijn is te begrijpen, maar zo snel zal dit ook niet moeten kunnen. Dan heb je waarschijnlijk een hele zware bezetting in je bak. Als het om je interne filter gaat, kan ik het deels begrijpen. Een extern filter heeft hierin vaak wat meer inhoud en dus mogelijkheden, maar dan nog is het welzijn van je vissen belangrijk. Je kunt met meer filtermedia wellicht meer vissen houden, maar of het goed is voor je vissen. Je filter haalt namelijk lang niet alle schadelijke stoffen uit de bak. Maar dit had @jessicapilon ook al benoemd, dat het slecht is.

Dat je water na 2 dagen troebel is, bedoel je een waas in het water of veel zweefvuil? En welke algen hebben we het dan over? Gewoon de vieze ruiten of echt draadalg? Wat anders? Ja, algen ontstaan door zonlicht en voeding in je bak. Door te veel te voeren creëer je voeding. Planten halen dit normaal uit het water, maar alles wat overblijft is voor de algen. Wellicht dat je teveel voert en het hierdoor een oorzaak is. Ook een plek in de zon kan oorzaak zijn, hier doen algen het ook goed op.
Daarbij is de ene bak de andere niet en is plaatsing, maar ook inhoud qua vis/plant/lichtduur./temperatuur enzo allemaal erg van belang. Er zijn zoveel factoren die zorgen dat een bak goed draait of niet en het is dus eigenlijk niet te vergelijken.

Algen ontstaan dacht ik door warmte, een veel uitwerpselen en geen planten hebben........... dat laatste klopt niet met mijn andere aquarium daar heb ik ook geen planten meer in(eruit gezwierd en interne pomp vervangen) hierdoor is dat algen issue daar weg, dat water blijft wel kraakhelder de temp rond de 24 en 26 graden. 6 maanvissen(nog klein) en geen irritante slakken meer door de planten die er toen in zaten( dan zitten die slakken ineens ongevraagd in je bak), maar in die bak zit 6 man maanvis en een school neon tetra's dus die vervuilen 60 ltr heel snel als je pomp niet goed is.
Ik hoop echt van harte dat ik je verkeerd begrijp, maar je hebt toch niet een school maanvissen en groepje neontetra's in een 60x30x30, zo'n 60L bakje?! Daar worden je maanvissen namelijk echt veel en veel te groot voor. Hoe klein ze nu wellicht ook zijn, ze zullen niet voldoende ruimte hebben om uit te groeien.

Een verkeerde pomp is lastig te begrijpen. Elk filter heeft zo zijn kunnen en afhankelijk van de inrichting en plaatsing van de bak kan het ene filter bij jou wel voldoende zijn maar in een andere bak, ondanks dat de bakken hetzelfde zijn, alles behalve voldoende zijn. Dit hangt af van de soort vissen, de aantallen, hoeveelheid licht, plaatsing van de bak en alles. Al die factoren zeg maar. Daarnaast speelt persoonlijke voorkeur ook een rol. De ene zweert bij merk A en de ander bij merk B.
Dit geldt ook voor de interne filters van Juwel. Bij de een voldoen ze meer dan voldoende, de ander heeft er niks mee en vervangt ze eigenlijk gelijk voor een extern of ander intern filter.

Die zwarte vlekken, al heb ik er niet echt verstand van discussen, klinken mij als peppering. Engelse benaming, ken het niet in het Nederlands. heb er even een linkje voor je van opgezocht, is wel in het Engels. Lang leve google :) Ik meen dat het te maken had met een vis die moet wennen aan zijn omgeving. Het pepperen is de manier van de discus om zich aan te passen aan de omgeving/zijn schutkleur te laten zien.

Het is een wat langer verhaaltje geworden dan gepland, maar was het overzicht een beetje kwijt. Vissen hebben in ieder geval allemaal hun eigen zorg en onderkomen nodig. Helaas niet zo eenvoudig dat elke vis die je leuk vind in een bak kunt doen die je maar hebt staan. Vissen groeien met hun lijf wellicht wel naar de bak waar ze in zwemmen, maar van binnenuit (ver)groeien ze gewoon door. Helaas geven winkels ook vaak het verkeerde advies (uitzonderingen daar gelaten uiteraard) om er wat aan te verdienen. Ben benieuwd naar een toelichting van jouw kant, wellicht dat we je dan beter kunnen helpen.

Even concreet dan, om het lange verhaal een beetje op te sommen. Vraag is of je dit van beide bakken wilt doen.

- Wat zijn de maten en inhoud van je bak?
- Welke vissen en aantallen zwemmen er rond? je hebt het over tetra's en grondkuisers, maar hier zijn nogal wat verschillende soorten van. Foto's mag ook, als je niet specifiek weet wat je hebt zwemmen.
- Welke techniek (filter/verwarming/verlichting enzo) gebruik je?
- Hoe lang draait de bak al?
- Een foto van de bak kan heel veel duidelijk maken en zou heel erg fijn zijn

edit; nu ik het teruglees kan het wellicht als wat aanvallend overkomen. Vat het niet zo op, is bedoeld om je verder te kunnen helpen
 
Beste ben,

In die 300 ltr bak zit drijfhout, kiezel en grind een achtergrond die op keien lijkt(poster achter de bak), rij kunstplanten om de bruissteen op zijn plek te houden en slangen weg te werken. dan 3 stukken drijfhout in een positie gelegd dat ze overal tussen en naast en achter kunnen verstoppen dus aan iedere bewoner gedacht want volgens mij vreten die discus vissen mijn tetra's op :(
De bodemkuisers zijn ook nog klein en heb in die van 60 ltr ook zo 1 zwemmen en na 2 jaar nog springlevend en de tetras daarin zijn mooi en groot en sinds ik de groep van maanvissen vergroot heb is het daar in balns pikorde ja maar nog geen dode gevallen door vechten daar:)

Ik ben een vrouw mss is dat mijn kuis gedrag maar ik zit ook nie graag op een vies toilet en vissen die doen het overal ;-) veel reinigen is de enige oplossing om ze happy te houden doordat die bak minimum is .
Ik houd het op de 5 discus de 3 kleinere discusjes daarvan zijn nog klein vergeleken met het koppel checkers. (volwassen en echt 25 cm groot of nog groter want de diameter word gemeten met rug vin en buikvin uit geloof ik?

Wat ik zie aan hun gedrag is dat ze goed in midden blijven en soms hoeveren trots met vin omhoog.
Enkel de kobalt is gehavend van de pikorde helaas, is dus flink de pisang in de bak, maar de rollen draaien ook wel is om ik merk dat de grootste eigenlijk de groep tot de orde roept en corrigeert, door de boosdoener met de neus weg te duwen(zo iets van weg daar stop met bekvechten) dus de rangorde is normaal.

De vraag of ik daar uiteindelijk de maanvissen uit de andere bak bij ga zetten is andere koek. De pomp (oude) in 300 ltr zal ik er ook niet direct uithalen voor de bacterien die er in zitten en wel top zijn voor de vissen.
Morgen arriveert de pomp ik ben nu heel blij dat ik hier ook direct iets mee gedaan heb, je vergeet veel bij aanschaf van een bak en als deze dan 2e hands is en nog gaaf dan ben ik denk ik nog goedkoop uit :)

Ik check dagelijks het aquarium en soms maak ik me druk om niks, vis weet wel wat ie doet, ik hoop enkel dat deze tank desondanks minimum helemaal ok gaat worden.
Nu is dat drijfhout een ander paar mouwen op 1 van die stukken blijven algen groeien die ik dan met een borstel afschrob in de emmer met afgezogen water van die bak. die borstel wordt enkel voor die bak gebruikt en word geweekt in het oude afgezogen aquarium water.
dus in al wat van die bak biotoop bevat.
Op dat soort kleine dingen let ik strak, maar weet dat je daar een punt hebt die vissen horen eigenlijk in de amazone rivier en niet in een bak............. al is die 1000 ltr het is vrijheids beperking ......maar als ik mijn bak vergelijk met de in de handel uitgestalde met kweekvis erin, das ook niet echt natuurlijk(meer dan 350 in 1 te kleine bak) en helaas bij de lokale handelaar tom en co bv breng je veel zieke visjes mee naar huis......... door die fout zijn er in de 60 ltr heel wat vissen gestorven...das niet mijn schuld das gewoon door fok werk zo ook de meeste vergroeide exemplaren...... dus wat is wijsheid en wat is waarheid............ niks kun je 100% met moeder natuur vergelijken.
Spijtig idd maar mij dunkt dat ik er niet teveel in heb (discus bak)het kan net......... als ik maar zorg dat hun water en bak zuiver blijft.
De 1ex verversing die ik doe is maar een emmer of 2, dan algen weg halen en de bodem stofzuigen, bovenste filter vervangen die in de emmer van aquarium water ligt
De rest zit ik niet aan, zo werk ik ook met de andere bak maar die is nu zover dat ik deze dankzij de pomp inderdaad minder hoef te kuisen....en die vervelende ongevraagde slakken zijn bijna weg.
Planten in bak leuk hoor , maar maakt nog meer troep en duurt wreed lang, voor het iets doet en als de vis het dan al opgevreten heeft dan kun je van voren af aan beginnen. Dat vind ik dus zinloos en veel te duur als het zonder ook kan dan vreten die vissen hun eten ipv alles ;-)
Maar er is een verschil in gedrag van maanvissen en discus dus weet niet of ik de 6 maanvisjes erbij ga zetten die zijn nog niet allemaal groot en redelijk nieuw.

Tips adviezen zijn altijd welkom maar een mening is en blijft een mening........ als ze blijven leven en hun water is goed dan heb je je best gedaan....vind ik vooral zo ik nu doe...weinigen doen dit, vinden bak kuisen niet echt tof......daar gaan vissen ook dood aan te weinig kuisen;-)
Weg doen van maanvissen.... niet mijn ding ik vind nu dat dit een verkapte vorm is van je verantwoordelijkheid als je dieren neemt, maar effe dumpen bij een ander das dus al teveel met huisdieren ....ik ben zo niet hou van al mijn beesten en tracht ze het beste te geven;-)
Even een beeld schetsen 4 katten respectievelijk 21 geworden en gestorven op me schoot, ik weet wel wat zorg dragen voor is. als me beesten het goed hebben ben ik pas happy :)
 
Beste Mike,

Ik vergeet de details weer...... de ene bak die ik al had(kleine) draait meer dan 2 jaar en inderdaad zolang ze nu nog klein zijn is dat maanvis verhaal aanwezig maar tot nu toe ben ik te kort bezig . in die bak zit een binnenpomp in met filters geen koolstof dat gebruik ik niet.
Die pomp maak ik 1x per maand geheel schoon in afgezogen aquarium water, de filters spoel ik uit in het afgezogen water, vervang ze geleidelijk.

fotos lukt niet goed helaas met mijn smartfoon de fotos worden te vaag helaas door het licht, dus zie je niks.
De lamp is in die van de kleine nu even een roze tl voor visbakken, van een andere bak niet nodig licht wel dus moet iets;-)
gezien er toch enkel kunstplanten en ornamenten in staan, heb die fout gemaakt door het naar mijn zin in te richten en inderdaad die maanvis wordt groot de vorige was alleen op zichzelf en was rond de 15 cm. maar ik heb door mijn werk die bak niet kunnen verversen en dan die foute interne pomp zorgt dat visje dood gaat snif, 2e pomp gehaald nieuwe vissen die pomp ging niet lang mee mijn man had er 1 reserve van zijn bak die nu gebruikt wordt.(mijn konijnen hebben de stroomdraad kapot gebeten van die lamp dus die is naar de vaantjes.....nu moet ik nog een deksel maken waar die lamp in gedaan kan worden de lamp ligt nu op aquarium waardoor water snel verdampt zonder deksel...maar water is kraak helder veel te hard door dat kraanwater gewoon te hard is.
nog een bruissteentje in de hoek en een warmte pomp en thermometer die voor een groter bak is staat op 24 a 26 graden en is constant.
Gebruik daar al lang geen water verbeteraars meer hielp niet echt in die bak.

De rio300ltr van juwel is 120 lang, diep 60 , 40 of 50 breed geloof ik of dieper, mijn arm past er net in maar kan de bodem niet geheel raken ben maar 1m60.
Lamp gloed nieuw een degelijk gemengd led balk(blauw en wit licht) die me goed geld gekost heeft gezien de TL lampen kapot gegaan waren die in die bak zaten. Deze nieuwe lamp ben ik heel blij mee :)

Maar de interne pomp is echt brol moet dan ook morgen direct vervangen worden na een maand of zo haal ik dat onding uit die bak , de luchtsteen van 14 cm links onderaan achter de grootste stam drijfhout die staat, rij kunst planten, in totaal dus 3 stukken drijfhout in ligging van li naar rechts over het midden lopend vd bodem alsof het wrakhout is in de zee of rivier, dus zo natuurlijk mogelijk gelegd mooi ogend zelfs, gkiezelstenen die niet geheel bodem bedekkend zijn grind is 30 kg de kiezels 2 zakjes en een hand grote keitjes dus gelegd meer in een soort patroon op de bodem.(alles wa veel gespoeld voor het de bak in mocht van me dus ook daar had ik aan gedacht heb de bak 4 weken leeg laten draaien met die bacterien in de filter de water test zei ok dus vis mocht er eindelijk in das pas sinds mei dus nog niet zo lang.

Welke soorten vis in welke bak bij mij

60 liter heeft 12 tetra's, een grondvis die grijs is en ook in albino versie te vinden is, dan een ruiten kuiser das de boosdoener van de opvreterij dat slagschip is 15 cm groot en te groot geworden pantser vlekjes bruin met zo een dekzeil als rugvin. Doet het al die tijd wreed goe.
Dan zitten daar nog wat jagers in ook een fout van mij, maar heb ze nu eenmaal dus doe die niet weg..... tot nu toe gaat het goed, kopervisje, 1 grijze bodemkuiser heeft een snorretje lijkt net op de albino versie in de 300 ltr bak deze is roze en rode oogjes en lijk op de grijze ook zo een snorretje.
Dan nog drie visjes die een zwarte streep hebben en zilver zijn jager type, dan nog een jagertje streepjes visjes langwerpig en ze leven nog allemaal die zitten er vanaf begin in de maanvis idd die moet denk ik verhuizen maar niet naar een ander mss in die andere bak als deze op punt is?
de neon tetras zijn er een dozijn of 2 denk ik die populatie verkleind veel door de vraatzucht van dat slagschip en de maanvissen als ze geen eten genoeg krijgen.(nu is dat door die pomp ook gestagneerd)
Dus heb veel bijgeleerd en ja helaas vissen zijn ook gesneuveld hierdoor maar gelet op vorige reacties van mij, ik neem mijn verantwoordelijkheid en verbeter wat ik kan verbeteren.
Dus wat zal ik doen de maanvissen bij de discus? andere bak beetje out of the question geen plek meer:( zou wel willen maar nog een 300 ltr erbij gaat echt niet groter ja bij de buren ;-)

De Rio heeft 5 discus vissen waarvan 2 al volwassen dus mega duur waren:(
Die zaten er als eerste in, maandje later de tetras er pas in en bodemkuisertjes 4stuks nu nog piepklein
het waren 30 tetras, maar zie er nu verdacht weinig heb er helaas drie dood gevonden, dus daar zie ik dat het water en de pomp nu door de bewoning nog niet geheel ok zijn....de rest vd tetras is opgevreten die vind ik niet meer terug .....en dan komt daar nog een zwartzebra slagslip bij zo een ruitenkuiser dus.
Dan zijn het in totaal veel vissen maar er komen nog tetras bij die zijn onderweg naar me 100 tetras die over beide bakken verdeeld gaan worden.
Dan kan ik de maanvissen er bij zetten maar denk dat ze zoiezo geen topkwaliteit waren komen bij de lokale dierenhandel vandaan zijn ook relatief goedkoop dus dat vind ik niet zo erg om te verliezen heb gek genoeg met vissen geen band vind ze mooi en verzorg ze graag kijk graag naar ze maar is voor mij geen kat of hond of parkiet een vis kun je niet knuffelen en de andere dieren die ik heb wel. Ben gewoon een dierengek en is een beetje uit de hand gelopen vrees ik ;-)
 
Bedankt voor de uitgebreide info! Toch ga ik hier even flink kritisch op reageren... Wellicht niet wat je wilt horen, maar is met een blik op het zo goed mogelijk verzorgen van je vissen.

fotos lukt niet goed helaas met mijn smartfoon de fotos worden te vaag helaas door het licht, dus zie je niks.
Iets is beter dan niets laten we zeggen :D

Even een beeld schetsen 4 katten respectievelijk 21 geworden en gestorven op me schoot, ik weet wel wat zorg dragen voor is. als me beesten het goed hebben ben ik pas happy :)
Okay, dit is dus appels met peren vergelijken. Katten leven in de lucht die je in huis hebt en maken naar mijn idee alleen een kattenbak smerig. Ze leven dus in een schoon huis neem ik aan, gezien je poetsgedrag van je aquaria. Vissen leven in een bak en de kwaliteit van het water/het aquarium is dus de kwaliteit van leven van de vissen. Goed dat je het water schoon houdt, maar je hebt ook biologische filtering nodig om alles stabiel te houden. Dat alles blijft leven is mooi, maar betekend niet dat het optimaal is voor de vissen. Uiteraard weet ik de waterwaarden niet en is dit enkel een aanname. Het juiste formaat aquarium hoort hier ook bij.

Om naar een feit te gaan; je hebt vissen in 60cm bak die echt veel en veel te groot worden. Maanvissen in deze hoeveelheid water is echt een no-go. Dat zou hetzelfde zijn als een kat houden in een transportbox. Voor een kitten, tijdelijk, wellicht genoeg ruimte maar ook deze dieren groeien. Denk dat deze vergelijking dan aardig goed is. Gezien de zorg die je voor deze dieren hebt, hopelijk wel een eye-opener. Neem namelijk aan dat je een kat dit niet aan zult doen, maar waarom je vissen dan wel?
Ik bedoel dan zo'n box

De rio300ltr van juwel is 120 lang, diep 60 , 40 of 50 breed geloof ik of dieper, mijn arm past er net in maar kan de bodem niet geheel raken ben maar 1m60.
De bakken van juwel die 120cm zijn, zit 240L in. Ze heten niet voor niks de juwel rio 240. Scheelt je dus zo een liter of 60 dan wat je verwacht. In mindering van je decoratie en bodem enzo zul je een liter of 200 overhouden. Zeker als je aangeeft er al 30kg grind in te hebben. Is dus al gauw een liter of 100 minder dan wat je had verwacht, een stuk minder room for error en dus ook een stuk minder verdunning van de vervuiling. Al heb je in deze bak volgens mij niet zo'n hele extreme bezetting.

Heb die fout gemaakt door het naar mijn zin in te richten en inderdaad die maanvis wordt groot de vorige was alleen op zichzelf en was rond de 15 cm.
Ik ben een vrouw mss is dat mijn kuis gedrag maar ik zit ook nie graag op een vies toilet en vissen die doen het overal ;-) veel reinigen is de enige oplossing om ze happy te houden doordat die bak minimum is .
Net als bij je katten en konijnen moet je bij vissen zorgen dat je ze een huis kunt bieden wat ze nodig hebben. Schoon water is 1, een onderkomen dat ruim zat is, is een tweede. Dat je niet op een vies toilet wilt zitten is 1, maar je laat je vissen nu eigenlijk leven in de ruimte als wanneer jij jezelf op zou sluiten in het toilet. Ik doel dan even op de vissen die je in de 60cm hebt zitten. Gezien de vissen is deze bezetting echt veel te groot en vervuilen de vissen.
Lees je goed in wat je vissen nodig hebben of pas je vissen aan op de inrichting. Of je biedt de vissen de ruimte en verstopplekken die ze nodig hebben, of je kijkt naar vissen die het in een open ingericht aquarium goed doen. Al zal elke vis wel een vorm van bescherming wensen. Tuurlijk kun je de inrichting aanpassen naar je eigen zin/persoonlijke smaak, maar doe dit wel met het welzijn van je vissen in het achterhoofd.

Op dat soort kleine dingen let ik strak, maar weet dat je daar een punt hebt die vissen horen eigenlijk in de amazone rivier en niet in een bak............. al is die 1000 ltr het is vrijheids beperking ......maar als ik mijn bak vergelijk met de in de handel uitgestalde met kweekvis erin, das ook niet echt natuurlijk(meer dan 350 in 1 te kleine bak) en helaas bij de lokale handelaar tom en co bv breng je veel zieke visjes mee naar huis......... door die fout zijn er in de 60 ltr heel wat vissen gestorven...das niet mijn schuld das gewoon door fok werk zo ook de meeste vergroeide exemplaren...... dus wat is wijsheid en wat is waarheid............ niks kun je 100% met moeder natuur vergelijken.
Over een goed onderkomen gesproken, is het natuurlijk niet zo dat als het water helder is dit schoon is. Ja je hebt, zoals je zelf aangeeft een gevoel van verantwoordelijkheid. Echter, waarom neem je dan vissen mee uit een winkel als je weet dat die ziek zijn om ze thuis te laten sterven?! Als je weet dat ze ziek zijn, waar zit hierin de verantwoordelijkheid? Het is wellicht zoals je benoemd niet de fout van jou dat ze ziek zijn, maar het is wel jouw verantwoordelijkheid om ze dan mee te nemen naar huis. Zieke vissen zal ik nooit meenemen. En ja, dat je niet een moeder natuur bak thuis kunt is 1, maar het bestand in je 60cm is echt het andere uiterste. Als je om je vissen geeft, lees je je in voordat je ze haalt om zeker te zijn dat ze in de bak passen die je hebt. Vissen in de handel zitten namelijk ook vaak maar even in dit soort kleine bakken, als je ze meeneemt moet je ze het juiste onderkomen kunnen bieden omdat ze hier voor de rest van hun leven waarschijnlijk in zullen zitten. Althans, met de aanname want je gaf aan dat je ze niet weg zou doen. Echter is het niet erg als ze sterven in de bak, want ze kosten toch niet zo veel :S Ook lage kwaliteit kan, mits goed verzorgd, erg oud worden. Dierengek of niet, ik vind (ja dit is een mening) dat je alle dieren die je in huis neemt goed moet verzorgen. Je koopt ze hopelijk met voldoende kennis over hoe je ze moet huisvesten.

Weg doen van maanvissen.... niet mijn ding ik vind nu dat dit een verkapte vorm is van je verantwoordelijkheid als je dieren neemt, maar effe dumpen bij een ander das dus al teveel met huisdieren ....ik ben zo niet hou van al mijn beesten en tracht ze het beste te geven;-)
Dan zijn het in totaal veel vissen maar er komen nog tetras bij die zijn onderweg naar me 100 tetras die over beide bakken verdeeld gaan worden.
Dan kan ik de maanvissen er bij zetten maar denk dat ze zoiezo geen topkwaliteit waren komen bij de lokale dierenhandel vandaan zijn ook relatief goedkoop dus dat vind ik niet zo erg om te verliezen heb gek genoeg met vissen geen band vind ze mooi en verzorg ze graag kijk graag naar ze maar is voor mij geen kat of hond of parkiet een vis kun je niet knuffelen en de andere dieren die ik heb wel. Ben gewoon een dierengek en is een beetje uit de hand gelopen vrees ik ;-)

Gezien je vissen heb je de volgende soorten denk ik, nogmaals; zoek eerst eens uit wat de vissen wensen voordat je ze koopt. Zo voorkom je dat vissen te groot worden voor je bak of andere vissen op gaan eten. Want alles wat in de bek van een vis past zal hij opeten. Zoals ook het geval met je manen en discussen. Ik zou het dan ook niet aanraden alsnog de beide groepen aan te vullen met de 100 tetra's, wordt zo alleen maar duur voer.

Ik kom dan uit op het volgende lijstje. Niet altijd de beste methode, maar ben even uitgegaan van de 1cm vis per liter regel om aan te geven hoeveel je eigenlijk in de min staat als het ware. Ik ben hiervan uitgegaan van de volwassen lengte van de vissen, gezien ze als het goed is groot zullen worden.

60L (vermoed minder als het om een standaard 60cm bak gaat. Zal netto een liter of 45 inzitten met het grind/inrichting in mindering)
12 tetra's, neons, 5cm per stuk is 5x12 60L
Grondvissen, ik denk de siamese algeneter, de gewone en albino variant, foto hieronder, kan een cm of 15 worden. Daarnaast flinke vervuilers dus eerder 0,5cm/1L water maar goed. 30L als je van de 1cm/1L uitgaat.
28541.jpg

Je slagschip met zeil is denk ik, zoals @TonHageraats aangeeft een pleco. Hier zijn nogal wat soorten van een cm of 10 blijven, maar ook soorten die rustig de 30 of 40 cm aantikken, wellicht zelfs groter. Reken maar uit dat je bak hier te klein voor is en dus vervelend wordt naar ander vissen. Hij heeft gewoon niet genoeg ruimte en wordt agressief omdat hij waarschijnlijk geen kant op kan/zich niet goed kan verstoppen
En dan nog de rest van de jagers, waarvan ik niet snap welke je bedoeld. Tevens wel weer 'een foutje van jouw kant' als ik je mag geloven.
De bodemkuiser met snor verwacht ik een ancistrus te zijn, ook vissen die erg groot worden en formaatje 15 cm wel gaan halen.
Niet te spreken over de 3 visjes met zwarte streep...

Zelfs al zou dit allemaal in de 120cm bak zitten, zit je echt ruim over je bezetting. En hier wil je dan ook nog meer tetra's aan toevoegen :eek:
Oh wacht, ik vergeet haast de maanvissen die je ook nog in deze bak hebt. Wordt toch een liter of 50 per vis voor aangeraden...

Je bestand, qua aantal, klinkt redelijk voor de rio. Maar ja, eenmaal volwassen eten discussen graag een tetra op. Je zult beter kunnen kijken naar een hoger model vis, zoals bijvoorbeeld een aantal hyphessobrycon soorten. Maar; beter maak je eerst de vissen op orde voordat je nog meer vis aanschaft.

Vissen zijn heel mooi om te zien maar vergen ook wel de nodige kennis en verzorging. Halen wat je leuk vind is hierbij erg verleidelijk, maar moet je de vissen niet aan willen doen. Zorg eerst dat je bakken op orde zijn voordat je verder gaat. Wellicht kun je een goed huis vinden voor de vissen die dit nodig hebben, je kunt nu wat opzoeken over wat ze nodig hebben.
Eventueel wat foto's in het topic 'identificatie van bewoners topic kan je helpen om te weten welke soorten je nou precies hebt. Dan kun je je gaan inlezen op welke verzorging ze nou eigenlijk nodig hebben en kun je nog meer genieten van deze prachtige hobby. Hier kun je die foto's uiteraard ook plaatsen!

Het is goed dat je je hebt aangemeld en je zo open stelt, het zou mooi zijn als je hier wat mee doet om je vissen een nog beter leven te gunnen. Het komt misschien wat bot over, maar is goed bedoeld. De volgende stap is nu aan jou. Je bent op een aantal vlakken namelijk al wel heel goed bezig! Zie het als iets wat alleen nog maar beter kan gaan worden!
 
Beste Mike en iedereen,

Ik voel me niet aangevallen some things do make sence , ik ben nog niet uitgedoktert met de bakken. Maar de 60 cm of hoe veel dat kleine ding ook is dat slagschip met pantser vlekjes soorten van alle visjes ga ik is allemaal opzoeken ik noem ze meestal anders en die Lnrs onthou ik helaas niet.
You got a point wil niets liever dan de groep die ik nu heb groot zien worden, en moon de grootste een nieuwe bak geven das dus als het volgens mijn standaard is 100ltr p vis dus een bak van 600 zal dan wel genoeg wezen he ;-)

Dus ja ik zweer plechtig dat ze een ander huis krijgen ze groeien hopelijk niet al te snel heb nog niet dat succes gehad door gekloot en geklungel en ik red alle dieren das mijn tik, heb dan ook veel huisdieren en ik houd me met hun verzorging bezig samen met mijne man. uiteraard met mijn geklungel veel leed veroorzaakt, maar iedereen zegt van alles en dan ga je ook nog niet zien wat die vis wil.
Ik schaf nooit iets zomaar aan maar miste de finesse en geduld, als kind zat ik altijd op de bak van mijn vader geplakt en die van mijn oom de broer van mijn pa die had een zoutwaterbak...dat is iets voor hele rijke mensen die veel ervaring hebben en megaveel werk is.
Dus iedereen, voor jullie door blijven draven over hun huisje dat wel schoon is ik test die bak namelijk met strips en op zicht en met die pomp verdwenen de algen, de slakken(restant van de bodemvoeding nog van de planten 2 jaar geleden) kuis die nu niet zoveel meer het water verdampt sneller en helder kleuren bij alle visjes op dat slagschip na das eigenlijk een ding dat piepklein was dus ja u heeft gelijk als ze zin hebben worden die wel 35 cm heb ze in de handel gezien zou daar bijna bang van worden.
Agressief bwa hij vreet gewoon alles op dus das idd voer voor de vissen die groter zijn maar zo werkt de natuur toch ook? k vergeleek mss raar maar zwart wit gezien werkt dat met vis toch ook zo?
Planten dat geeft troep en in plaats van planten heb ik nu wel is waar nep planten, maar de vis populatie is nu zonder de maanvissen (als die verhuist zijn) meer dan ok enkel dat slagschip is zoals je zelf zei groot is nu 12 cm lang denk ik en is ijzersterk

wil die eigenlijk wel verhuizen maar durf die niet in de discusbak te zetten gezien ik gelezen had dat die soort dat water weer te warm vind maar daar kan ik naast zitten.
De maanvissen gaan in de future verhuizen naar iets dak eerst moet vinden, dat kost wat tijd maar lost denk ik ineens alles op :)
Das een aquariummuur zo een bak die lang is en niet breed wil die op de kop tikken dan kan ik een hele installatie gaan zoeken voor zo een kolos.
Dure hobby wordt dit ;-) geeft niks ik leer iedere dag bij dus zal jullie op de hoogte houden en indien het lukt de fotos is trachten te maken.


Betreffende de soorten zal de Lnrtjs ff pasten zodra ik ze allemaal gevonden heb dan snappen jullie wat er zwemt in beide bakken de rio 250 of 300 whatever kolos bak idd die populatie is niet groot en just goe dus dat zit snor. Ik ga niet me discus verhuizen van de ene bak naar de andere dus die zitten nog ff te krap maar zolang ze nog geen 5 cm zijn dan zijn die echt nog niet aan hun proefstuk toe dus valt wel mee nu.
De teras is deels voer idd en deels word dat dus de rest in 1 bak en om de school in de discus aan te blijven vullen dus ook een reden achter. Ik weet dat de natuur wreed is en als die kleine nu opgefret wordt door de iets grotere doe ik wat de natuur doet...ik verschil van mening hier dus teras blijft nodig ze zijn prachtig en kosten niks dus dat is dan niet zo erg ik vind dat niet zielig....heb ook gezeevist om met die vangst me katten eten te geven snap je;-)
Ik leer bij zeker weten en die discusbak is een project geweest van 3 jaar voorbereiding en studie dus neen ik tracht as mluch as i can to getinput zeker als de prijs van zo een dier mega duur is.
Ik heb ook de balans nog nodig dus die pomp gaat doen wat ik niet kan :) woman needs machien ......lol

verder praat graag over mijn visjes en vissen ze zijn idd prachtig en net mensen. Ik ben meer ongerust over me rio bak want die algen die op drijfhout stuk 3 (kleinste stuk was al aan het algen en toen zat er geen vis in die bak hij was aan het draaien voor dat de vis erin mocht. Na water test(druppeltesten) bleek dat water enkel hard was, dat is dus een issue dat kleine bak ook had maar daar gebruik ik van die algwerende filters die in je pomp gaan met nog schuimblokjes die dus enkel in aquarium water worden gespoeld....ik vrees dat je sommige denken dat ik de pomp met dreft reinig of zo ;-) Nope doe ik niet ik smeer zelfs me armen in met dat opgezogen water voor ik in sommige situaties met me arm de bak in moet.
De geur zegt veel en de kleine stinkt niet deksel staat nu open die bak heeft er nog nooit zo goed uitgezien de kleuren van die vissen ook dus ik denk dat qua verzorging dat wel snor zit.

Ik wil enkel benadrukken dat een andere manier niet noodzakelijker wijs slechter is, ervaring missen dat is geen schande maar het welzijn van al mijn beesten staat bovenaan.
Nu terugkomende op de bakken ik houd jullie op de hoogte, veel werk nu met de rio is niet wat het moet zijn......discus is een paar andere mouwen dan klein beginnen......die algen irriteren me mateloos dus doe wat de algeneter zou doen kuis dat blok met borstel enkel voor die bak in een emmer enkel voor die bak in opgezogen water uit die bak. heb van het grootste de witte variant gekregen dat ging ook vanzelf....maar dat kleinste stuk is tergend na 2 dagen groeien daar alweer haren op groen word ik daarvan...drijfhout is ook nu lang in die bak dus wel genoeg verzadigd de stukken zijn te zwaar om boven te komen drijven trust me, dus idd watervolume minder dus meer kuiswerk met zo een pompje ...dus ik doe denk ik wel iets dat erg juist is en volgens de boekjes haal niets van de bacterien weg.
ben gewoon veel aan het poetsen en schrobben en dan die bak langzaam opvullen zodat de vis niet zoveel schrik heeft de bovenste filter kussen is iets dat ik vervang de onderste filter kussens daar zit ik niet aan als die gespoeld worden dan gaat dat enkel in eigen water.
Enkel het kraan water is mega hard dus de testen voor beide bakken laten zien dat het water steenhard is, dus daar kan ik na de plaatsing van de waterverzachter op de waterleiding na niet veel aan veranderen, ik ga niet klooien met osmose zaken das een systeem goed maar voor winkels en handelaars niet voor thuis ....ja als je in een kasteel woont en stinkend rijk bent misschien.

Ik denk dat het allemaal wel goed gaat komen dan kan ik me hoofd is breken over dat andere future project....lot of things to doo ;-)

Until the next one
 
Beste ben,

In die 300 ltr bak zit drijfhout, kiezel en grind een achtergrond die op keien lijkt(poster achter de bak), rij kunstplanten om de bruissteen op zijn plek te houden en slangen weg te werken. dan 3 stukken drijfhout in een positie gelegd dat ze overal tussen en naast en achter kunnen verstoppen dus aan iedere bewoner gedacht want volgens mij vreten die discus vissen mijn tetra's op :(
De bodemkuisers zijn ook nog klein en heb in die van 60 ltr ook zo 1 zwemmen en na 2 jaar nog springlevend en de tetras daarin zijn mooi en groot en sinds ik de groep van maanvissen vergroot heb is het daar in balns pikorde ja maar nog geen dode gevallen door vechten daar:)

Ik ben een vrouw mss is dat mijn kuis gedrag maar ik zit ook nie graag op een vies toilet en vissen die doen het overal ;-) veel reinigen is de enige oplossing om ze happy te houden doordat die bak minimum is .
Ik houd het op de 5 discus de 3 kleinere discusjes daarvan zijn nog klein vergeleken met het koppel checkers. (volwassen en echt 25 cm groot of nog groter want de diameter word gemeten met rug vin en buikvin uit geloof ik?

Wat ik zie aan hun gedrag is dat ze goed in midden blijven en soms hoeveren trots met vin omhoog.
Enkel de kobalt is gehavend van de pikorde helaas, is dus flink de pisang in de bak, maar de rollen draaien ook wel is om ik merk dat de grootste eigenlijk de groep tot de orde roept en corrigeert, door de boosdoener met de neus weg te duwen(zo iets van weg daar stop met bekvechten) dus de rangorde is normaal.

De vraag of ik daar uiteindelijk de maanvissen uit de andere bak bij ga zetten is andere koek. De pomp (oude) in 300 ltr zal ik er ook niet direct uithalen voor de bacterien die er in zitten en wel top zijn voor de vissen.
Morgen arriveert de pomp ik ben nu heel blij dat ik hier ook direct iets mee gedaan heb, je vergeet veel bij aanschaf van een bak en als deze dan 2e hands is en nog gaaf dan ben ik denk ik nog goedkoop uit :)

Ik check dagelijks het aquarium en soms maak ik me druk om niks, vis weet wel wat ie doet, ik hoop enkel dat deze tank desondanks minimum helemaal ok gaat worden.
Nu is dat drijfhout een ander paar mouwen op 1 van die stukken blijven algen groeien die ik dan met een borstel afschrob in de emmer met afgezogen water van die bak. die borstel wordt enkel voor die bak gebruikt en word geweekt in het oude afgezogen aquarium water.
dus in al wat van die bak biotoop bevat.
Op dat soort kleine dingen let ik strak, maar weet dat je daar een punt hebt die vissen horen eigenlijk in de amazone rivier en niet in een bak............. al is die 1000 ltr het is vrijheids beperking ......maar als ik mijn bak vergelijk met de in de handel uitgestalde met kweekvis erin, das ook niet echt natuurlijk(meer dan 350 in 1 te kleine bak) en helaas bij de lokale handelaar tom en co bv breng je veel zieke visjes mee naar huis......... door die fout zijn er in de 60 ltr heel wat vissen gestorven...das niet mijn schuld das gewoon door fok werk zo ook de meeste vergroeide exemplaren...... dus wat is wijsheid en wat is waarheid............ niks kun je 100% met moeder natuur vergelijken.
Spijtig idd maar mij dunkt dat ik er niet teveel in heb (discus bak)het kan net......... als ik maar zorg dat hun water en bak zuiver blijft.
De 1ex verversing die ik doe is maar een emmer of 2, dan algen weg halen en de bodem stofzuigen, bovenste filter vervangen die in de emmer van aquarium water ligt
De rest zit ik niet aan, zo werk ik ook met de andere bak maar die is nu zover dat ik deze dankzij de pomp inderdaad minder hoef te kuisen....en die vervelende ongevraagde slakken zijn bijna weg.
Planten in bak leuk hoor , maar maakt nog meer troep en duurt wreed lang, voor het iets doet en als de vis het dan al opgevreten heeft dan kun je van voren af aan beginnen. Dat vind ik dus zinloos en veel te duur als het zonder ook kan dan vreten die vissen hun eten ipv alles ;-)
Maar er is een verschil in gedrag van maanvissen en discus dus weet niet of ik de 6 maanvisjes erbij ga zetten die zijn nog niet allemaal groot en redelijk nieuw.

Tips adviezen zijn altijd welkom maar een mening is en blijft een mening........ als ze blijven leven en hun water is goed dan heb je je best gedaan....vind ik vooral zo ik nu doe...weinigen doen dit, vinden bak kuisen niet echt tof......daar gaan vissen ook dood aan te weinig kuisen;-)
Weg doen van maanvissen.... niet mijn ding ik vind nu dat dit een verkapte vorm is van je verantwoordelijkheid als je dieren neemt, maar effe dumpen bij een ander das dus al teveel met huisdieren ....ik ben zo niet hou van al mijn beesten en tracht ze het beste te geven;-)
Even een beeld schetsen 4 katten respectievelijk 21 geworden en gestorven op me schoot, ik weet wel wat zorg dragen voor is. als me beesten het goed hebben ben ik pas happy :)

Je spreekt over algen. Het is eigenlijk logisch dat je ze hebt. Ze hebben n.l. geen concurrentie, al het overgebleven voedsel ed. is voor hen. Je zou juist wel echte planten moeten hebben, ik zou beslist de neppers verwijderen. Je planten zullen wel voor mindering van de algen zorgen. Zelf heb ik een plantenbak en nauwelijks alg! Vissen eten eigenlijk geen planten, behoudens enkele uitzonderingen, zeker niet als je zorgt voor het nodige voer. Verder zorgen planten ook voor een schonere bak en mede voor ook goede bacterie huishouding. De laatsten werken dan weer mee voor een gezond aquarium.
 
De ongelofelijke hoeveelheid tekst en de warrigheid hiervan maakt het een soort van complex om gewoon inzichtelijk te krijgen hoe de situatie is, maar als ik het heel simpel samenvat is het:

60 liter aquarium met 6 jonge maanvissen
200 liter aquarium met 6 discusvissen, zowel volwassen als jongere

Over alle bijvissen niet gesproken.

Aquarium 1 = no go
Aquarium 2 = no go

Aquarium 2 (120 cm) is mogelijk geschikt om de 6 maanvissen in te laten opgroeien, alhoewel ik verwacht dat bij volwassenheid dit nog steeds krap bemeten is en zal zorgen voor problemen.
Deze bak is met mogelijk 1 extern filter in te vullen. Heel veel voeren (5 a 6 keer per dag) en een 50% waterwissel per week. Filter in principe nooit eerder als na 1 maand onderhoud aan plegen.

Aquarium voor de discusvissen, ga voor mijns inziens minimaal een 150 bak en probeer deze zo hoog en diep mogelijk te krijgen. Vervolgens is het raadzaam om te kijken naar een groep van 10 vissen, omdat dit de harmonie ten goede komt en de hoeveelheid geruzie en stress doet verminderen.
Het is zeer wenselijk om op deze bak met 2 externe filters te werken.
Gezien de jonge discusvissen heel veel voeren (6 tot 8 keer per dag) en een 1 tot 2 x 50% waterwissel per week. Filter in principe nooit eerder als na 1 maand onderhoud aan plegen.

Extra beluchting ivm geen beplanting en hogere watertemperatuur is mogelijk, maar ik zou dit beperken tot 1 enkel klein steentje wat een hele fijne doorbreking van je oppervlakte geeft maar er geen "luchtbelgordijnenbak" van maken, volgens mij worden daar bewoners in en buiten het aquarium niet blij van..........

Met relatief weinig licht kan de algen ontwikkeling redelijk in toom worden gehouden, denk ik.

Misschien ff een kort door de bocht reactie, maar vond het zo veel onduidelijke info dat ik dacht, ik doe het maar ff zo
 

Terug
Bovenaan