Luchtbellen in zandbodem


Saskia1989KV

Well-known member
Lid geworden
2 januari 2022
Berichten
46
Leeftijd
35
Hallo allemaal,
Mijn Juwel Rio 125 staat nu 8 dagen in te draaien. Ik merk in de bodem echter hier en daar luchtbellen. De bodem bestaat uit filterzand, namelijk: Dupla Zand Ground Colour River Sand 0,5-1,4mm
Is dit normaal in het begin of is er toch iets niet OK?

Groetjes Saskia
 
Na 8 dagen heb je nog geen bodem rot.. Waarschijnlijk zat er gewoon nog wat lucht in het zand
 
Moet ik dit op 1 of andere manier verwijderen? Kwestie van preventief te werken en bodemrot te voorkomen? Er zullen ook corydorassen in komen....
 
Je zou er even doorheen kunnen woelen met je vingers maar het zal wel loslopen hoor! Gewoon even in de gaten houden dat het er goed bij ligt voor je de vissen erin doet. Ook je waterwaardes van te voren even checken.
 
Laatst bewerkt:
Lost zichzelf wel op. Je kunt het een beetje om woelen. Zolang er niets zwart wordt zou ik me niet te veel zorgen maken
 
Dupla zand is geen filterzand.
Filterzand heeft een homogene ronde korrel waardoor er nooit lucht in zal blijven zitten (als er geen andere vervuiling in aanwezig is)
Dupla zand (en alle andere aquariumzand bij uitbreiding) heeft een scherpere korrel die wel samenklit en voor luchtzakken zorgt. Dat is dezelfde reden waarom deze soorten zand veel vatbaarder zijn voor bodemrot, als er lucht in kan blijven zitten kan er ook geen waterdoorstroming zijn.
De luchtzakken verwijderen heeft geen enkel nut, de mechanische eigenschappen van het zand verander je er niet door.

Het enige wat je nu kan doen om bodemrot tegen te gaan is...
- niets bovenop het zand zetten. Ornamenten, stenen of hout steeds op de bodemplaat zetten en het zand er rond doen.
- de bodem proper houden, frequent met een hevelklok door gaan zorgt dat het niet kan samenklitten.
-torenslakjes aanschaffen. Die zitten overdag in de bodem en woelen zo steeds alles los.
Deze kunnen wel een plaag worden (maar enkel als je je vissen teveel eten geeft)
 
Lost zichzelf wel op. Je kunt het een beetje om woelen. Zolang er niets zwart wordt zou ik me niet te veel zorgen maken
Hier ben ik het mee eens en het zal na een week wat lucht zijn wat nog in de bodem zit.
 
Dupla zand is geen filterzand.
Filterzand heeft een homogene ronde korrel waardoor er nooit lucht in zal blijven zitten (als er geen andere vervuiling in aanwezig is)
Dupla zand (en alle andere aquariumzand bij uitbreiding) heeft een scherpere korrel die wel samenklit en voor luchtzakken zorgt. Dat is dezelfde reden waarom deze soorten zand veel vatbaarder zijn voor bodemrot, als er lucht in kan blijven zitten kan er ook geen waterdoorstroming zijn.
De luchtzakken verwijderen heeft geen enkel nut, de mechanische eigenschappen van het zand verander je er niet door.

Het enige wat je nu kan doen om bodemrot tegen te gaan is...
- niets bovenop het zand zetten. Ornamenten, stenen of hout steeds op de bodemplaat zetten en het zand er rond doen.
- de bodem proper houden, frequent met een hevelklok door gaan zorgt dat het niet kan samenklitten.
-torenslakjes aanschaffen. Die zitten overdag in de bodem en woelen zo steeds alles los.
Deze kunnen wel een plaag worden (maar enkel als je je vissen teveel eten geeft)
Waarbij geld dat deze laatste tips opgaan voor iedere bodem
 
Dupla zand is geen filterzand.
Filterzand heeft een homogene ronde korrel waardoor er nooit lucht in zal blijven zitten (als er geen andere vervuiling in aanwezig is)
Dupla zand (en alle andere aquariumzand bij uitbreiding) heeft een scherpere korrel die wel samenklit en voor luchtzakken zorgt. Dat is dezelfde reden waarom deze soorten zand veel vatbaarder zijn voor bodemrot, als er lucht in kan blijven zitten kan er ook geen waterdoorstroming zijn.
De luchtzakken verwijderen heeft geen enkel nut, de mechanische eigenschappen van het zand verander je er niet door.

Het enige wat je nu kan doen om bodemrot tegen te gaan is...
- niets bovenop het zand zetten. Ornamenten, stenen of hout steeds op de bodemplaat zetten en het zand er rond doen.
- de bodem proper houden, frequent met een hevelklok door gaan zorgt dat het niet kan samenklitten.
-torenslakjes aanschaffen. Die zitten overdag in de bodem en woelen zo steeds alles los.
Deze kunnen wel een plaag worden (maar enkel als je je vissen teveel eten geeft)

Volgens mij is filterzand geen homogene ronde korrel, maar een afgeronde korrel, dus niet scherp.

Volgens de gegevens van de bodem die topicstarter aangeeft, betreft ook dat geen scherpe korrel, maar een afgeronde korrel. Specifiek genoemd staat veilig voor bodemvissen als corydorassen.

Ik zie zo snel het verschil niet.

Hooguit dat de korrel van topicopener een iets bredere range in de maat heeft dan bij filterzand gebruikelijk is.

Daarnaast is lucht in de bodem op zich geen probleem.
Volgens informatie op aquainfo,

hoeven ook na het indraaien bellen in/uit de bodem niet altijd een probleem te zijn.

Screenshot_20220109_090939_com.android.chrome.jpg
 
Laatst bewerkt:
Filterzand is vaak gecalibreerd wat wil zeggen dat zand zo is geselecteerd dat de korrels niet samenklonten maar er ruimte zit tussen de korrels.

Vervolgens stop je dat open zand in je aquarium, zet je er allemaal spullen bovenop. Schijten je vissen er op, komt er biologisch afval van voer en planten tussen en groeien er allemaal bacteriën tussen en slipt het alsnog dicht
 
Oh jee, nu had ik zoveel opzoekwerk gedaan en was ik ervan overtuigd dat dit filterzand was...
Maar dit hoeft dus niet persé een probleem te zijn? Of kan ik het beter veranderen?
 
Gewoon je wekelijkse onderhoud doen, tips en trucs zijn hierboven al aangegeven. Geen paniek 😉
 
Oh jee, nu had ik zoveel opzoekwerk gedaan en was ik ervan overtuigd dat dit filterzand was...
Maar dit hoeft dus niet persé een probleem te zijn? Of kan ik het beter veranderen?
Nee joh. Ik heb dit 1,5 jaar in de bak gehad en was prima. Gewoon zorgen voor bodemonderhoud en goede waterflow over de bodem heen zodat er geen vuil op blijft liggen :)
 
Bedankt voor de raad en feedback iedereen!
 
Wij gebruiken filterzand en hebben de bodem er ook al een aantal keer uit moeten halen. Als je je bodem niet goed schoon houd gaat filterzand je ook niet redden...
 

Terug
Bovenaan