Lucht pomp repareren


Fuubs

Well-known member
Lid geworden
25 december 2016
Berichten
1,119
Hi,

Ik weet niet of hier al eens een topic over is gemaakt, maar ik kon het niet vinden.

Mijn lucht pompje deed het niet meer. Maakte nog wel geluid, dus gekeken of ik deze zelf kon maken en dat was super eenvoudig.

Schroef je lucht pomp open:

20181011_200742.jpg


Je ziet een spoeltje, een magneetje aan een metalen stripje, met daar onder een balgje, onder het balgje zit een kamertje met een aanzuig en een uitblaas (one way valves, deze zijn niet zichtbaar op de foto.
Ik heb met de lucht pomp open hem even in het stopcontact gedaan en het probleem was dat door het iets door gaan buigen van het stalen stripje en/of het vervormen van het balgje het magneetje niet meer op en neer ging. Dus het balgje ook niet meer.

Ik heb het balg/magneet stukje even uit mijn luchtpompje gehaald (wat op zich niet nodig is).

20181011_201432[1].jpg


Ik heb het stripje iets omhoog gebogen. (Doe dit niet te ver, want bij mij liep het magneetje nu tegen de behuizing aan en dat maakt een verschikkelijk irritant geluid).

20181011_201736.jpg


Alles weer in elkaar en het pompje doet het weer prima!
 
Heb je binnen ook schoon gemaakt. 2 dunne vliesjes en 2 rubbertjes..
Raakt ook vervuild , en werkt dan minder. lekt zogezegd.
 
Uiteraard moest alles uit elkaar en overal even hard in blazen.

20181011_201245.jpg


De onderkant zit verlijmd, dus kon ik niet bij.

Het spoeltje los halen was een minder goed idee
 
Ik heb gehad dat mijn magneetje los was gekomen. Met behulp van seconde lijm weer vast gezet en de pomp draait alweer tijden, en ik kan je verzekeren, met een veel beter geluidsniveau ook
 

Terug
Bovenaan