LPC98's eerste aquarium [RIO125]


L

LPC98

Guest
Compleet nieuw in de aquarium wereld maar wel leergierig.

Hieronder mijn eerste aquarium, nu een week in de opstartfase / indraaien

Alle tips, krietiek en info is welkom :)

 
Ziet er goed uit. Nu je toch nog niks in de bak hebt zitten zou ik proberen om het grind aan de voorkant iets lager te maken. Nu kijk je tegen een dikke laag grind aan wat ik persoonlijk niet heel erg mooi vind.
 
een leuk begin, maar probeer de soil/grind naar achter oplopend te maken, en zo laag mogelijk bij je voorruit.

Net te laat.
 
Zou er wat drijfgroen in doen dat waarderen alle vissen altijd wel, want door dat felle licht zullen je vissen wat schuw zijn en die drijvers helpen daarbij
 
Bedankt alvast :)

Kan iemand de planten identificeren?
Ik heb op advies van de LFS deze vier soorten geplaatst.
Links lange dunne stengels.
Rechts voor een mooie plant in een korfje.
Achterin zwaardvormige bladeren.
En op de voorgrond wat langere "grassprieten"
 
Leuk bakje maar ik zie hoge snelgroeirers voor de stenen staan en als die bos wat voller wordt dan is dat denk ik niet de beste plek.
 
Die korfjes en steenwol moet je eraf halen van de wortels, dat spul is enkel gebruikt als opkweekmateriaal en is schadelijk voor je vissen, tevens bevat het veel pesticiden die plantenkwekers gebruiken en daar gaan kreeftachtigen aan dood terwijl de vissen nergens last van hebben.
 
Die korfjes en steenwol moet je eraf halen van de wortels, dat spul is enkel gebruikt als opkweekmateriaal en is schadelijk voor je vissen, tevens bevat het veel pesticiden die plantenkwekers gebruiken en daar gaan kreeftachtigen aan dood terwijl de vissen nergens last van hebben.

Korfjes en steenwol zijn verwijderd voor het planten.
 
Leuk bakje maar ik zie hoge snelgroeirers voor de stenen staan en als die bos wat voller wordt dan is dat denk ik niet de beste plek.

John, weet je zo de naam van deze hoge snelgroeiers?
Achter de stenen staan ze ook, dat is een betere plaats. Ik laat ze nog even staan, maar als het inderdaad erg snel een grote bos wordt dan zal ik ze voor de stenen moeten verwijderen of trimmen.
 
Ga aub niet naar Heevis voor vissenadvies!
Liever naar Coenen in Best gaan. Sowieso is de kwaliteit van de vissen daar beter. En nog beter is vantevoren hier advies vragen voor te kopen!
 
Ga aub niet naar Heevis voor vissenadvies!
Liever naar Coenen in Best gaan. Sowieso is de kwaliteit van de vissen daar beter. En nog beter is vantevoren hier advies vragen voor te kopen!

Ben bij beide geweest, en inderdaad maakte Coenen een betere indruk.
Wel moet ik zeggen dat het totale assortiment van zowel Heevis als Coenen erg uitgebreid is.
Het zijn potdikkie fikse winkels! :)

Mijn plantjes komen al van Coenen, bak is nog aan het indraaien
 
Aquarium nu voor twee weken in de opstartfase.
Ik zie dat de plantjes gegroeid zijn.
Over het waterverversen tijdens de opstart lees ik diverse adviezen.

Ik heb éénmaal 20ltr gewisseld met vers water na één week.
Vandaag ga ik 40ltr wisselen.

Twee kleine slakjes verwijderd, deze moeten met de plantjes van Coenen uit Best mee gekomen zijn....
 
Zelf ververs ik niet bij de opstart. Wat voer wekelijks verkruimelen bevorderd ook de opstart.
 
Het ziet er al mooi uit hoor. Met alle adviezen die je hier krijgt zal het zeker een
nog mooier geheel worden, is mijn ervaring :D
 



Kiekje van gisteren (29OKT)

Ik heb zoals hierboven voorgesteld het substraat wat verlaagd aan de voorkant.
En er is een Hydrocles bijgezet.
 
Mooi bakkie hoor. Als je grind van laag voor naar wat hoger achter laat lopen lijkt de bak dieper.
Voor mag het dus haast nog wat lager. En gewoon eens even lekker alles laten groeien, wordt wel wat!
 
Daarnet Eleocharis acicularis 'Mini' besteld.
Ik ga proberen een grasmat te maken, zodat mijn bodem oplopend blijft als ik Cory pandas ga nemen.
Wel blijft het lichte grind gedeelte intact.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is dat grind niet iets te grof voor de kleinere Cory's soorten?
Wel eens begrepen dat ze meer iets in de richting van zand nodig hebben...
 
Grind is redelijk fijn (en afgerond) dus dat lijkt me geen probleem.

Eleocharis acicularis 'Mini' .... ik hoop dat het gaat groeien zonder een CO2 installatie....
 
Voorstel visbestand:

2 Honing Goerami's (1m en 1v)
6 - 8 Rouw tetra's
3 of 4 Cory Panda's


Bak is dus een 125liter RIO van Juwel ( 81cm x 50cm x 36cm)


Is dit een goed gecombineerd bestand?
Kunnen er nog meer vissen bij ?(dan ga ik niet voor meer soorten maar voor meer Rouwtetra's en of Cory's)

bvd
 
Hoi, leuke bak hoor! Ook knap ontworpen qua diepte en opzet, aangezien dit je eerste keer is.

Als je corydoras overweegt dan is het belangrijk dat je heel erg zeker weet dat dit afgerond zand is. Er bestaan namelijk drie soorten: 'kunstzand' dat wordt gemaakt door in feite grotere kiezels/rotsen te splijten, waardoor de hoeken dus scherp zijn, afgerond 'kunstzand', en 'echt' zand. Het filterzand van de Hornbach is een goed voorbeeld van afgerond zand.

Met die 125L kun je best een leuk visbestand uitkiezen maar je zult wel afwegingen moeten maken. Eén en ander hangt ook samen met je technische setup. Wat voor filter heb je staan?

De honinggoerami's kunnen prima als je zorgt dat er wat drijfplanten aanwezig zijn. Qua corydora's zou ik voor een zo groot mogelijk groepje kiezen zolang je biologische evenwicht dit aankan. In grotere groepen zijn ze zelfverzekerder en leuker om naar te kijken. De rouwtetra's kunnen denk ik wel hoor.
 
Hallo Mafkees

Het filter is de standaard bijgeleverde: bij de Juwel RIO125 zit de Bioflow M, een intern filter

Het zand is Sera Gravel Beige 1mm - 3mm ( https://www.aquaplantsonline.nl/bod.../sera-gravel-beige-1-3-mm-6-liter-beige-grind )

Drijfplant Hydrocleys Nymphaea is kort geleden toegevoegd (evenals de grasbodembedekker.)

Clipboard01cc.jpg
 
Best een krachtig filter met 3,5L filtervolume. Ik denk dat:
Een koppel of harem honinggoerami's + 10 corydoras + een middelgrote school tetra's naar keuze, geen problemen op zou moeten leveren.

Let er dan wel op dat je ze stapsgewijs toevoegt uiteraard.
 
Sluit ik me bij aan! Hier een schooltje van 9 corydoras zwemmen en gaat prima. Ze hebben echter wel zand nodig en sws een afgeronde bodem voor zover verder mogelijk. Als je de mogelijkheid hebt zou ik het pad veranderen naar zand, want dit grind lijkt niet geschikt. Weet niet welke soort je er hebt? Kan er door de foto's ook naastzitten nml
 
Vanavond met een watermonster naar de LFS.
Bij goede waardes gaan er visjes mee naar huis, die de eerste bewoners gaan worden. (~9 Hyphessobrycon flammeus)

Rio125-16-NOV.jpg
 
Het interne filter van de RIO 125 heeft toch ook aan de voorzijde aan de bovenkant een rooster waar het water naar binnenkomt?
Heb je daar ook de achterwand voor gemaakt? Ik zie het namelijk zo niet?
 
Het interne filter van de RIO 125 heeft toch ook aan de voorzijde aan de bovenkant een rooster waar het water naar binnenkomt?
Heb je daar ook de achterwand voor gemaakt? Ik zie het namelijk zo niet?

Klopt Johan.
Een gedeelte van de achterwand heb ik voor het filter geplaatst (klein stukje vóór het filter, zodat daar nog water aangezogen kan worden) en met kit vastgezet op de bodem en de zijkant.
Voordat ik het aquarium ging vullen / inrichten. Daarna nog aan de buitenkant met matzwarte folie het hele filter en de kitrand uit het zicht onttrokken.

* De achterwand is van Arstone, en bestaat uit twee delen van 50cm breed. Ik heb één deel doormidden gezaagd, en dit gebruikt om het filter te camoufleren.

https://www.arstone.eu/aquarium-backgrounds/slimline/
 

Terug
Bovenaan