Low-Light nano van Cornelius


Cornelius

Well-known member
Lid geworden
16 februari 2017
Berichten
4,343
Locatie
Wateringen
Website
www.tspt.nl
Mijn nano mosbakje is verkocht. Een na een aantal maanden zonder bakje weer plannen om iets nieuws op te starten
Dit keer ga ik kiezen voor een bakje waar weinig onderhoud voor nodig is; dus een bakje met langzaam groeiende plantjes en weinig licht. Ik heb eigenlijk nauwelijks ervaring met bakjes met weinig licht (behalve mosjes) dus weer iets nieuws om te ontdekken.
Heb een tijd geleden al een mooi stuk hout gekocht die staat onder water in een oude kunststof bak. Dan heb ik in de tussentijd mooi de tijd om het plan verder uit te werken.

De techniek die ik nog in de kast heb liggen:

rimless bakje: 40x25x25 = 25 liter
filter: Dennerle Scapers Flow 350 l/u
licht: LedStar AQS40, RGB+W, dimbaar via een App - max 1950 lumen
belichtingsperiode: start met 8 uur per dag, opbouwend naar totaal 12 uur per dag
hardscape: hout, lava rock en donker grind
bodem: laagje Deponit op de bodem en een complete plantenvoeding voor in de waterkolom
bemesting: heb een flesje bemesting gekregen die ik ga opmaken. Dit uit gemakzucht. Als ie leeg is ga ik poeders gebruiken.
CO2: Dennerle Primus, 15 bellen per minuut, op een tijdschakelaar
heater: 25W Dennerle

Het filter is eigenlijk een beetje teveel van het goede (340 l/u), maar ik ga het helemaal volproppen met filtermateriaal.De LED die ik ga gebruiken heeft enorm veel power. Dus gaat ie maar op ongeveer 20% vermogen.


Volgende: de hardscape.
Ik maak altijd foto's van de zoveel mogelijke posities van het hout en kom dan uiteindelijk wel op een bepaalde vorm uit die ik ga gebruiken.
En aan de hand van de positie van het hout kan ik ook redelijk inschatten hoeveel planten ik kan gaan gebruiken.
00.png

Next: welke planten?
Ik ga weinig licht gebruiken, dus worden het Lowlight planten. Maar ik moet ook kiezen voor plantjes die niet zo groot worden, want is het is maar een klein bakje van 40cm.
Dus een lijst maken en wegstrepen van wat ik niet ga gebruiken. Er komt hout in, dus wat epifyten. Dan kom ik al snel uit op Bucephalandra, Bolbitis en mos. Wellicht wat Cryptocoryne parva en Helianthium tennelum. Op stukjes steen ga ik Anubias nana mini gebruiken.
Maar goed, eerst gaan puzzelen met de hardscape.
 
Low light, zou voor een black water bakje gaan. Helemaal geen planten maar een berg bladeren erin en die laten vergaan. Krijg je een prachtige water kleur, mooi met een wilde betta of een killi.
Anyway zal wel weer een prachtig bakje worden!
Positie a lijkt mij het mooiste.

Groetjes John.
 
Welcome to the dark si..........eh......the low tech side:DD Nou ja, de eerste stap daarnaartoe iig. Dat wordt afkicken van het regelmatig moeten snoeien.
Wordt vast weer mooi. Veel plezier met dit "relax" bakje.
 
Ben benieuwd wat je ervan gaat maken en dan vooral de planten keuze. Vaak is eenvoud ook schoonheid en daar kan ik zeker over meepraten.

Hou er zeker rekening mee dat het verbruik van voedingsstoffen dermate lager is dan van hoge energie vragende bakken. En het langer duurt voordat er een balans ontstaan is. Maar goed, geduld is de rode draad in onze hobby 😉.
 
Dank u allen,
van het weekend ga ik het opbouwen en de plantjes bestellen

Dit is de lijst met plantjes die ik ga gebruiken:

cryptocoryne parva
lilaeopsis brasiliensis
Weeping moss- Vesicularia ferriei
Anubias nana mini mini
bolbitis heteroclita difformis
Bucephalandra needle leaf
helianthium tennelum (echinodurus tennelus)

Ik ga waarschijnlijk voor krokodil B. :LOL:
Licht ga ik verder op het 'gevoel afstellen en voeding een pompje per dag AIO. Aangezien ik toch wekelijk water ga verwisselen ben ik niet bang voor een overschot

Dat wordt afkicken van het regelmatig moeten snoeien.
Voorlopig... er zit weer wat nieuws in de planning :DD
 
De opstart:
Ik heb dus gekozen van een soort van 3hoek opstelling.
Het hout stond al een een geruime tijd onderwater maar zinkt nog er moeilijk. Dus heb ik besloten om het in de bak klem te zetten tussen stenen en vast te lijmen.
Een laagje Deponit voedingsbodem, daaroverheen wat stukjes lavarock om wat hoogte te maken en afgedekt met grind. Bakje afgevuld en wat plaatjes mos erin gezet die nog in het raamkozijn stonden.

20231122_155507.jpg


edit; maar nu ik de foto zo bekijk vind ik de bodem veels te licht. Daar ga ik mij zeker aan ergeren, dus ga ik afbreken en opnieuw opbouwen. :mad:
En als het naar mijn zin is de volgende stap: de plantjes bestellen.
 
Leuk maar ik vindt een donkere bodem persoonlijk ook mooier dus ik geef je gelijk dat je dit gaat veranderen.
 
Bodem eruit gehaald en vervangen voor een donkere. Beetje meer lava rock gebruikt om iets meer van een 3-hoek te maken.
Plantjes staan erin en de techniek is allemaal aangesloten
In de achtergrond een paar plukjes Helianthium tennelum (echinodurus tennelus) Achterin staat wat Cryptocoryne parva en in de voorgrond Lilaeopsis brasiliensis
Op het hout paar stukjes Bolbitis, heteroclita difformis en op de stenen staat Anubias nana mini en Bucephalandra needle leaf.
En tot slot boven op het stuk hout versierd met Weeping moss waarvan ik hoop dat het lekker gaat overhangen.
Nu kijken hoe het zich gaat ontwikkelen.

02.png
 
Bodem eruit gehaald en vervangen voor een donkere. Beetje meer lava rock gebruikt om iets meer van een 3-hoek te maken.
Plantjes staan erin en de techniek is allemaal aangesloten
In de achtergrond een paar plukjes Helianthium tennelum (echinodurus tennelus) Achterin staat wat Cryptocoryne parva en in de voorgrond Lilaeopsis brasiliensis
Op het hout paar stukjes Bolbitis, heteroclita difformis en op de stenen staat Anubias nana mini en Bucephalandra needle leaf.
En tot slot boven op het stuk hout versierd met Weeping moss waarvan ik hoop dat het lekker gaat overhangen.
Nu kijken hoe het zich gaat ontwikkelen.

Bekijk bijlage 369879
Hoe heb je het weeping moss vast gemaakt?
 
Sjonge dit is ook een leuke zeg. Ben een tijdje niet zoveel aan het lezen geweest, maar dit is al het derde topic vanavond die ik echt gaaf vind!
 
184541.png

170247.png
170303.png


Kleine update.
het groeit, en daar is ook alles mee gezegd.
Maar ik weet niet of ik een lowlight eigenlijk wel zo leuk vind :unsure: Klinkt misschien raar, maar het gaat allemaal enorm langzaam, dus totaal anders wat ik altijd gewent ben .
En daarbij ben ik ook niet helemaal tevreden over de opzet. Kijk het nog even aan anders ga ik 'm afbreken en weer een highlight opstarten want eigenlijk is er geen voldoening, en mis daarmee de motivatie. Keuzes, keuzes
 
Ja lastig Corne en je gebruikt geen co2 zag ik en weinig licht. Heel anders dan wat je normaliter hebt . Sterkte met het maken van lastige keuzes;)
 
Ik heb er nogwel een beetje CO2 opstaan en kom uit op zo'n 10ppm. Niet echt nodig, maar ervaring leert dat plantjes net wat makkelijker door de opstart komen.
 
Tja, iedereen z'n ding. Jij bent denk liever actief bezig met de planten en ziet liever groei en verandering in je bakjes. Ik zie de charme van dit bakje wel maar vind het zelf dan ook prima om lange tijd niks te doen in een bakje. Lekker doen waar jij blij van wordt :daisy:
 
Bekijk bijlage 370643
Bekijk bijlage 370644 Bekijk bijlage 370645

Kleine update.
het groeit, en daar is ook alles mee gezegd.
Maar ik weet niet of ik een lowlight eigenlijk wel zo leuk vind :unsure: Klinkt misschien raar, maar het gaat allemaal enorm langzaam, dus totaal anders wat ik altijd gewent ben .
En daarbij ben ik ook niet helemaal tevreden over de opzet. Kijk het nog even aan anders ga ik 'm afbreken en weer een highlight opstarten want eigenlijk is er geen voldoening, en mis daarmee de motivatie. Keuzes, keuzes
Snap dat op zich wel. Al zijn er natuurlijk wel diverse soorten andere planten die wat sneller groeien voor een low light set up. Waarbij ook gezegd moet worden dat je ook wel beperkt bent in de ruimte, dus niet alle soorten zijn geschikt natuurlijk.

Persoonlijk mis ik wat diepte werking in je bakje. Iets wat je toch altijd wel weet te realiseren, ook al is het klein maar fijn 😊.

Verder lekker even de gedachte erover laten gaan en een keuze maken 😉.
 

Terug
Bovenaan