Low-budget oplossing voor te veel led licht


Jaap63

Well-known member
Lid geworden
7 juni 2021
Berichten
82
Leeftijd
61
Bij het opstarten van mijn juwel rio 180 met de nieuwe led balk kreeg ik een mega algen bloei.
De hele bak een groene soep van zweef-alg.
Ik vermoede dat dit komt door de overvloed aan licht. Daar kun je een "controler" voor kopen, maar die is duur, en er kan maar 1 bak mee geschakeld worden.
Ik heb twee reflectoren in stukken geknipt, en met roest bestendig draad onder de buizen gehangen.
Nu maar wat zoeken naar hoeveel er nodig zijn.
Bak is na twee dagen met de volle strips er onder weer glas helder.
 

Bijlagen

  • IMG_20220726_124154547_HDR.jpg
    IMG_20220726_124154547_HDR.jpg
    315.7 KB · Weergaven: 92
  • IMG_20220726_124201167_HDR.jpg
    IMG_20220726_124201167_HDR.jpg
    266.2 KB · Weergaven: 101
En wij ons maar aanpassen aan ledlicht, ik vind dat minder verbruikt en feller is maar er komt bij lange na niet zo,n gevarieerd lichtspectrum uit daardoor zie ik veel minder tinten groen.
Bereid je maar voor, na de zweefalg is er nog een veel wijder spectrum,, van algen als ook draadalg dat gaat wel goed onder de leds.
In me rio 400 krijg ik leukere plantengroei met een 36w colorbuis als met helialux 54w led ook niet met de dimmer ertussen helaas want het ziet er wel strak uit.
 
Ik heb nu de twee standaard buizen die met de lichtbalk komen. Ik koos bij de tl buizen altijd voor 2x wit ipv 1x wit, en 1x geel.
Het water zal ook nog aan kleuren door het hout, hopelijk scheelt dat nog iets ( in de goede richting).
 
Ter info de standaard led verlichting zoals geleverd door juwel zijn zonder behoorlijke ingrepen niet dimbaar
daarnaast heeft de day een veel te hoge waarde voor een zoetwater bak 9000k
beter is er twee coler 6500k n te zetten nog beter afscheid nemen van de led verlichting van juwel en er bv verlichting van hvp er in te monteren
helaas niet echt een goedkope oplossing
bij afschermen van de juwel led wel opletten dat de buis zijn warmte kwijt kan.
 
6500 heet nature bij juwel en de color betreft dan deze
1658850691996374891835.jpg
wel noemenswaardig minder lichtkracht qua lumen niet standaard bijgeleverd, wel mooi en prijzig.
Op me rio400 gebruik ik een gewone tl van36 watt dat is nog minderšŸ¤— 2x rose kan heel mooi uitkomen.
 
Tja waar zijn de goede oude tijden dat we met T8 en T5 nog lekker goedkoop bij de bouwmarkt een goede en goedkope tl buis konden kopen:unsure:
 
Straks heeft de standaard coolwhite nog meer spectra in vergelijking met de juweeltjes.
Dat creeerd wel mogelijkheden want zon armatuur kan in de bak komen roesten(zie maar ik leef nog) maar kan de buis kan ook met doppen , gewoon kroonsteentjes,, aan gesloten en dan het warme blok de vsa of transformator tegen de bodem boven in de kast geschroefd. Voor bodemwarmte dat is weer energiebesparend tov koelribben op de led, daar willen me katten liever op stretchen.

En heel heel vroeger nadat me oma een keer de strijkbout op ons eerste bakje had gezet, toen heeft me vader een nieuwe kap van hout getimmerd, lichtblauw geschilderd met wat er voor verf was maar daarin een fitting met ik denk een 40w of 25w gloeilamp.
Er groeide een amazonezwaardplant, bossen met crypto en aan het oppervlakte 2 a 3 cm riccia fluitans vol met babygupjes.
Filtertje was op lucht in een hoek ik waste elke keer de kool en de watten opnieuw uit.
Ook steeds heel veel plantenoverschot.

Misschien heeft de gloeilamp beter licht in het rood voornamelijk als de hoge kelvin leds dat zou me toch echt een farce wezenšŸ˜
 
Ter info de standaard led verlichting zoals geleverd door juwel zijn zonder behoorlijke ingrepen niet dimbaar
daarnaast heeft de day een veel te hoge waarde voor een zoetwater bak 9000k
beter is er twee coler 6500k n te zetten nog beter afscheid nemen van de led verlichting van juwel en er bv verlichting van hvp er in te monteren
helaas niet echt een goedkope oplossing
bij afschermen van de juwel led wel opletten dat de buis zijn warmte kwijt kan.
Is 6500 beter voor planten dan 4500 K?
 
Met t8 was het optimale voorheen, 830 en 840 en voor wat meer fris een 865.
Geen waterbloei toen in vergelijking met nu en de helwitte leds.
 
Met t8 was het optimale voorheen, 830 en 840 en voor wat meer fris een 865.
Geen waterbloei toen in vergelijking met nu en de helwitte leds.
Dat is precies wat ik altijd gebruikte.
Maar ik kan zo snel niet vinden welk Kelvin nr daar bij hoort.
 
Dat is precies wat ik altijd gebruikte.
Maar ik kan zo snel niet vinden welk Kelvin nr daar bij hoort.
Simpel de twee laatste cijfers maal 100.
Dus:
830 = 3000k
840 = 4000k
865 = 6500k
 
Simpelweg de laatste twee cijfers nemen . 830= 3000k, 840= 4000, 865= 6500. Maar het kleurspectrum is lang niet hetzelfde als LEDs met die kleurtemperatuur.
 
Thx. Dan moet ik daarnaar op zoek en nog hopen dat die werken in de juwel led bak
 
afschermen van de juwel led wel opletten dat de buis zijn warmte kwijt kan.
Dat hoop ik wel op deze manier.
Ik heb heel even omwikkelen met folie of doek overwogen. Maar dit leek me beter.
 
Voordeel van aluminium is dat het heel goed warmte geleid. Dat zou de koeling dus niet in de weg mogen staan.
 
Thx. Dan moet ik daarnaar op zoek en nog hopen dat die werken in de juwel led bak
Daar is een simpel antwoord op gaat niet werken led en t5 tl zijn niet uitwisselbaar in dit armatuur.
 
Dang... Ik was er al bang voor.
Dan maar hopen dat de kleine reflectoren de klus klaren.
Er is inderdaad een groot verschil in hoe je de vissen ziet. Ik heb nu de meeste keizer tetra's in de juwel rio180 zitten. Ze zien er onder de LEDs veel fletser uit. Maar ik zie ook dingen die ik onder de tl5 in de vision niet zag. Een klein beetje rood in de staart, en meer blauw in het lichaam.
Ik zal proberen dat met foto's te laten zien, maar licht gaat pas om 12.00u aan.
 
Probleem is dat veel LED lampen voor aquaria zeer koud wit zijn. 6500k of hoger. Dan krijg je vanzelf fletse kleuren. Ik ben zelf meer dan van 4000-5000k. Dan is het rood en oranje veel natuurlijker.
 
Ja, hoewel 6000k toch neutral wit is en het ziet er ook natuurlijk uit op mijn bakken, vind ik.

Toen het nog T8 was kwam daar gewoon een aqua glow en sun glow op en het was gewoon goed.
Met T5 heb ik met vanalles geexperimenteerd.
Toen er LED op kwam was eerst een Eheim Power LED en Eheim power LED plants. Dus ook 7000k en 1000k en vraag mij af waarom. Of dat zo goed was voor de planten?
 
Ik doe vaak een led buis er verkeerd om in, zodat de leds naar boven schijnen ipv in je bak. Zo heb je een led lamp ipv twee die je bak verlichten. Wel zorgen dat de rode fitting in de lamphouder zit met een rode stip, anders doen de lampen het niet. Op den duur gebruik ik de nature 6500k en koop er een Colour bij, en laat de day achterwege.
 
Omdraaien scheelt vast ook flink wat.
Goeie tip.
 
Tja waar zijn de goede oude tijden dat we met T8 en T5 nog lekker goedkoop bij de bouwmarkt een goede en goedkope tl buis konden kopen:unsure:
Waar Juwel er dan wel heel handig voor zorgdroeg dat op hun (licht-)bakken alleen de eigen lampen pasten. Iets waar ze ook nu met de ledverlichting ook weer voor zorgen.
 
Simpel de twee laatste cijfers maal 100.
Dus:
830 = 3000k
840 = 4000k
865 = 6500k
Dit is de mix die met een gemiddelde van zo'n 5000 kelvin altijd mijn voorkeur had en nu nog omdat ook met led dit de beste "kleur temperatuur" is m.i. voor plantenbakken.
 

Terug
Bovenaan