Lotus bolletjes zonder blaadjes: hoe te laten groeien?


NathaliePip

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
26 december 2021
Berichten
1,112
Locatie
Gelderland
In mn aquarium liggen al tijden twee lotusbolletjes zonder blaadjes. Weet iemand of daar nog groeipotentie in zit en is er iets wat ik kan doen om ze te laten groeien?
 
Tja lastig en ze hebben vaak een rustpauze als ik het goed hen dus ik zou afwachten.
 
Dat is ook goed om te weten.
 
Ik denk dat het ook eraan kan liggen of de wortels van de bolletjes zich nog in de bodem bevinden. Bij mij ging het bolletje naar boven in de bak. Einde verhaal.
 
Er zitten geen wortels aan en ze hebben ook geen zwemdiploma.
 
Het gekke is dat ik nog nooit iets uit dat knolletje heb gekregen. Het zit vaak (altijd) bij het plantje dat je koopt. Maar het bolletje laat op den duur gewoon los.

Mijn lotus planten woekerden altijd door het aquarium. Ik kreeg meerdere plantjes die spontaan uit de bodem opkwamen.
En vaak ontstaan in de bodem aan de wortels ook kleine knolletjes. Die dienen als reserve vooraad voedsel. Maar bij mijn weten komt daar geen plantje uit.

Dus zo lang het knolletje nog aan de moederplant vast zit. Lekker laten zitten. Zit voeding in. Laat het los, dan kan het gewoon weg.
 
Ik vrees dat de garantie is verlopen. Dan laat ik em nog even erin en als er echt niks meer uitkomt, zet ik in op de lotusplant die al groeit. Hopelijk gaat die dan zelf uitbreiden.
 
We moeten weer een lotusbolletjes produktief gegeven bijkrijgen,
 
Ik heb wel eens wat uit een lotusknolletje gekregen. Een lotus met ienieminieblaadjes. Doordat het bolletje in de stroming wat bewoog kreeg het niet de kans om goed te wortelen en daarmee werd het ook voor dit kleine lotusje einde verhaal.
Ik had het knolletje voor 1/3 in de bodem geduwd met de groeipunt naar boven. Maar bij de minste of geringste beweging rolde het weer over de bodem weg. Conclusie, niet te doen.
 

Terug
Bovenaan