Limnobium tekort, maar welk?


NicoleE

Well-known member
Lid geworden
27 juli 2013
Berichten
10,995
Leeftijd
55
Graag jullie input en wat achtergrond informatie.

Ik bemest volgens de EI.

238 L netto
NO3:pO4 = 20:1
Wekelijks sporen 5 ml (in 1 gift, misschien moet ik dit toch gaan veranderen naar 2)

Limnobium verslijmt niet, ik zie nergens anders tekenen van tekorten.

Totaaltje
Fusion 01-04-2018.jpg






En dan twee foto's van de Limnobium
Limnobium tekort1.jpg
limnobium tekort2.jpg


Bedankt voor het meedenken :)
 
Ik kan je niet zeggen hoe of wat maar je leest vaker dat drijvers het soms opeens niet meer goed oden zonder een echte reden die je kan aanwijzen. Hier heb ik het ook en juist in de nano waar ik niks toevoeg en een ph verlagende bodem gebruik groeit het als kool. In de 60cm doet deze het dan weer veel minder. De oorzaak?? Ook voor mij een vraag:sorry:
 
Ik kan je niet zeggen hoe of wat maar je leest vaker dat drijvers het soms opeens niet meer goed oden zonder een echte reden die je kan aanwijzen. Hier heb ik het ook en juist in de nano waar ik niks toevoeg en een ph verlagende bodem gebruik groeit het als kool. In de 60cm doet deze het dan weer veel minder. De oorzaak?? Ook voor mij een vraag:sorry:
Ja, dit is al diverse keren aan bod gekomen op het forum, klopt als een zwerende vinger.

Omdat de plant niet verslijmd denk ik toch aan een of ander tekort, zegt mijn gevoel (of voel ik aan mijn water :D)

Die bijna witte bladeren vind ik vreemd en ook de "rode" lengte en breedte strepen vind ik vreemd, heb ze nooit eerder gezien.
 
Ik heb 3 bakkies 1 Rio 125 en 2 nanos van 30cm en in de nanos doen de drijvers het top maar in de Rio blijven de wortels kort en groeien ze niet best

Mijn ervaring is de stroming van je oppervlakte hoe harder het stroomt hoe minder ze groeien
 
Hier verschilt het, in de grote bak moet ik soms wekelijks eruit halen en in de kleine bakken wil het niet. Voeg in de grote bak KaliumNitraat, Kaliumfosfaat en Kaliumsulfaat toe, naast CSM+B.
 
Bedankt zover allemaal

Ik heb 3 bakkies 1 Rio 125 en 2 nanos van 30cm en in de nanos doen de drijvers het top maar in de Rio blijven de wortels kort en groeien ze niet best

Mijn ervaring is de stroming van je oppervlakte hoe harder het stroomt hoe minder ze groeien
In de hoek waar ze drijven is er in elk geval nagenoeg geen stroming/rimpeling. Stroming in deze bak is sowieso minimaal vanwege de Diamanten


Misschien kalium.
Ik voeg altijd net zoveel kalium to als nitraat.

Kaliumsulfaat voeg ik niet toe - zou dat zeker nog eens kunnen proberen.



Hier verschilt het, in de grote bak moet ik soms wekelijks eruit halen en in de kleine bakken wil het niet. Voeg in de grote bak KaliumNitraat, Kaliumfosfaat en Kaliumsulfaat toe, naast CSM+B.

Zoals ik in de reactie op Dirk schreef, kaliumsulfaat voeg ik niet toe. Zal dat eens gaan bestellen.

Misschien ook nog iets van een magnesiumtekort gelet op de gele bladeren?

https://www.aquariumbemesting.nl/nl/background-information/gebreksverschijnselen

Inderdaad... en hoe voeg ik magnesium toe???? Ik heb geen idee.
 
Even een update :)

Ondanks dat ik geen tekort had aan NO3 en PO4 heb ik in plaats van 10:1 deze naar 20:2 gebracht. Ook ben ik meer micro's gaan geven en nagenoeg al het blad is weer groen geworden! Ik vermoed dat het dus aan de micro's lag.
 
Zou best kunnen Nicole. Maar je had de nitraat en fosfaat eerst van 10 en 1 mg naar 20 en 2 mg gebracht? In beide gevallen zou de verhouding namelijk 10 op 1 zijn.
 
Het rare is dat in mijn nano met TB garnalen ze het als een speer doen en daar voeg ik niks toe met een ph verlagende bodem. Dus ook met amper nitraat en fosfaat kunnen ze het erg goed doen.
 
Ik heb inderdaad de hoeveelheid NO3 en PO4 verdubbeld @jessicapilon. Maar ik denk niet dat het daar aan ligt want er was immers geen tekort. Ik vermoed daarom dus sporenelementen.

Bij jou doen ze het inderdaad mooi :)
Wortels heb ik nog niet ingekort, ze raken de bodem nog niet maar ze dreigen wel verstrikt te raken in andere planten. Nog even en ze zijn zo ver uitgebreid dat ze met de wortels erin blijven hangen, dan zal ik de wortels wel moeten kortwieken.
 
In mijn nano waar ik niks van plantenvoeding geef en telkens maar drie a vier plantjes laat drijven , groeit dat volledig dicht in nauwelijks 2 weken . In de 60cm loopt het niet zo'n vaart en daar voer ik toch alle voeding toe zoals het hoort .
 
Tja maar hier vreten de gourami's aan die wortels van de planten mss ligt daar de oorzaak dat ze het minder goed doen ?
 
Veel knippen de wortels juist dus dat lijkt me niet de oorzaak tenzij ze alles wegkabbelen. Ook hier in de 60cm wil het erg moeilijk en daar heb ik geen knabbelaars inzitten. Je hoort dan ook heel veel verschillende ervaringen met drijvers.
 
Nouja net zoals mijn voorgangers heb ik daar ook last van gehad.

in de ene bak deed die het super, zo super dat ik er gek van werd.
in de andere bak ging het constant dood...
 
Ik heb het in de Home geprobeerd, daar deed het niks en ging inderdaad dood. In de Fusion gaat het redelijk al groeit het niet echt had, maar ik denk dat het zich ondertussen wel verdubbeld heeft.
 
Je leest nagenoeg overal dat het in de nano bakjes heel goed groeid. Met weinig voeding.

Nano bakjes hebben over het algemeen minder licht. En meestal ook een koel water oppervlak.

De grote aquaria hebben doorgaans meer licht en een warme lichtkap erover.

Ik denk dat dat het of in de hoeveelheid licht zit.

Of dat het plantje het niet zo graag warm heeft.

Overigens doet het spul het in mijn nano uitstekend. Mooi diepgroen en fris.

In de fusion zijn de bladeren lichter. Er zitten vlekken op. En soms ook gaten in het blad.
Heel vreemd allemaal.
 
Het zal en beetje een mysterie blijven. Ik ben blij dat hij het nu goed lijkt te doen. Er zitten nog wel wat bleke bladeren die ook donkere strepen overdwars hebben maar de nieuwe bladeren zijn bijna allemaal normaal.
 
Klopt Marcel maar de nano die ik op de foto heb gezet is wel afgedekt met een afdekplaat. Misschien dat het dan komt door minder licht of door minder warmte wat de beperkte led afgeeft.
 
Ik herinner me trouwens nog Limnobium in mijn Juwel 125, jaren terug. Dus met TL. Daarin deed hij het voor geen meter, rotte gewoon weg. Ik weet dat aan het vele condens dat via de kap terug viel in het water en op de Limnobium.
 
Klopt Marcel maar de nano die ik op de foto heb gezet is wel afgedekt met een afdekplaat. Misschien dat het dan komt door minder licht of door minder warmte wat de beperkte led afgeeft.

Maar de lamp zit toch boven de plaat?
 
Maar mijn licht in de nano is dus echt wel fel hoor 6500K .
6500K zegt niks over de felheid maar over de kleurtemperatuur ;)
Met 6500 is die vrij koel, hoe lager het Kelvin getal, hoe warmer het licht is.
 
Ja de hoeveelheid kelvin zegt niets over de felheid. Dat is bij de Philips buizen dus de 865 en dat is vrij wit.
 
Ik maak enkel de opmerking die ik denk te zien bij mij en misschien heeft een andere er iets aan .
In mijn nano groeit het als gek in de 60 cm niet zo snel . Wel merk ik daar op dat de planten waar niet aan de wortels wordt geeten voor nieuwe plantjes zorgen en de andere een stille dood sterven .
 

Terug
Bovenaan