Limnobium laevigatum lijkt dood te gaan


R

RvanWijk

Guest
Heren!

Ik heb op aanraden een drijfplant gekocht voor ongeveer 2 weken terug. Nu groeien alle planten o.a:

Vallisneria
Javavaren
Cambomba Aquitica

Zeer goed maar heb ik voor een open stuk de Limnobium laevigatum gekocht. Deze lijkt niet aan te slaan. Ik maak gebruik van LED verlichting die ongeveer 5cm boven het wateroppervlak hangt. Hij wordt wat gelig en lijkt langzaam af te sterven in plaats van zich uit te breiden.

Hebben jullie een idee?
 
Foto?

Voeg je voeding toe?


Als ik per ongeluk voer gooi op mijn limnobium, is dat blad in een paar dagen afgestorven.;)
 
Je leest dit wel vaker en hier doen ze het juist erg goed in de nano s waar ik niks toevoeg.
 
Zeer gemakkelijke plant, als hij het doet kan je wekelijks weggooien, maar om onverklaarbare redenen doet hij het niet in bepaalde bakken.
 
Misschien geeft de led teveel warmte af zo vlak boven dit plantje.
 
Het enige wat ik zou kunnen bedenken is een gebrek aan licht. Bij mij willen de plantjes ook wel eens in een donkere hoek blijven hangen, ik kan me goed voorstellen dat dat de groei kan belemmeren.
 
Ik had ze in mijn 80 cm met led en E.I. en kon wekelijks een paar handen naar de LFS brengen.
In mijn garnalenbak zonder voeding gaat het prima en in de manen bak deed het het in het begin goed en daarna haast niet meer.
 
Gebrek aan licht kan ik me ook niet voorstellen want in mn 30 liter bakjes groeit het snel met slechts 3,5-4W aan led.
 
Foto?

Voeg je voeding toe?


Als ik per ongeluk voer gooi op mijn limnobium, is dat blad in een paar dagen afgestorven.;)

Excuses zie het nu pas, foto kan ik zo niet maken maar het lijkt ook wel of het wordt aangetast door de vissen zelf. Bruine bladeren met hapjes en gaten.

Hier ook, en om de paar weken schep ik er een partij uit.

Heel vreemd inderdaad, bij mijn vader (uit hetzelfde bakje) doen ze het prima. De wortels zien er ook prima uit alleen het blad vergaat vrij snel. Heb het idee dat sinds ik het erin heb gezet en vrij dunnetjes is geworden.

Tips voor alternatieve drijfplanten die het prima kunnen doen zonder al te veel moeite + een toegevoegde waarde hebben voor het aquarium?
 
Tips voor alternatieve drijfplanten die het prima kunnen doen zonder al te veel moeite + een toegevoegde waarde hebben voor het aquarium?
Dit is al een van de makkelijkste, alleen kroost is makkelijker.
 
Tips voor alternatieve drijfplanten die het prima kunnen doen zonder al te veel moeite + een toegevoegde waarde hebben voor het aquarium?
Pistia stratiotes
Aeschynomene fluitans
 
Volgens mij doet dit probleem zich met alle drijvers voor. Bij mij doet in de ene nano de Natans het prima en in de ander met gelijke omstandigheden weer niet.
 
Ik ken dat inderdaad ook als een zeer makkelijke plant. Eén stekje van gekregen toen ik garnalen bij een hobbykweker kocht. Na een paar maanden was het zo donker geworden in mijn aquarium omdat ik zoveel drijfplanten had. Maar ik merkte wel dat in de bakken waar ik minder of geen plantenvoeding in deed, ze het toch wel iets moeilijker kregen.

Je kan misschien Salvina natans proberen. Ook wel een makkelijke plant vind ik.
 
Alle drijfplanten zijn hit or miss. In sommige bakken doen ze het goed, en in een andere bak met precies dezelfde omstandigheden doen ze het gewoon niet...
Bij mij groeide (Pistia) de ene bak uit, en in de andere bak gingen ze gelijk dood. Na een tijdje gingen de planten in de eerste bak dood en groeide de enige stek in de andere bak zo veel dat de hele bak vol zat...
 
In mijn 80cm (voeding, carbo) groeien ze als een gek.
In mijn 120cm (geen enkele toevoeging) groeien ze zo mogelijk nog harder.
Eerder kreeg ik ze in de 80cm echt totaal niet aan de gang, maar nu gaat het prima... Vraag me niet waarom.
 
De reden is denk ik niet echt aan te geven want je hoort erg veel verschillende ervaringen.
 
image.jpeg
Heeft alles te maken met CO2. Heb al jaren deze drijfplant in mijn bak (zomers in mijn vijvertje, dan worden ze erg groot) zodra ik minder CO2 toevoeg kwijnen ze weg. Bij voldoende CO2 zijn ze mooi donker groen en moet ik iedere week stekken weghalen.

Gegroet, marcel
 
Of het enkel co2 is betwijfel ik want ik heb hier een paar 60cm staan met allemaal dezelfde waarden ongeveer en in de ene bak groeit het als kool en in de ander niet. In geen van alle 4 geef ik co2 en toch doet de plant het in 3 erg goed.
 
Dan zal er ergens toch een verschil zijn. Voeding, vervuiling ,hoeveelheid beplanting ect.
In mei zet ik 1 a 2 stekken buiten en die groeien uit tot een bos van 1m2 met planten die bladen hebben van wel 10 cm lang. Inderdaad net onkruid. Hier voeg ik ook niets toe. Eind september haal ik er dan een of twee naar binnen. De rest verpietert in de winter. In mijn bak doen ze het alleen goed door genoeg toevoeging van CO2 .

Gegroet marcel
 
Marcel post een andere plant, die het veel beter doet met weinig licht. In mijn bak is alle Limnobium laevigatum gestorven omdat ze in de donkere hoeken bleven hangen. De Pistia stratiotes (de plant die Marcel liet zien) doet het bij mij stukken beter, en lijkt dus beter met het gebrek aan licht om te gaan.
 
Bekijk bijlage 241886 Heeft alles te maken met CO2. Heb al jaren deze drijfplant in mijn bak (zomers in mijn vijvertje, dan worden ze erg groot) zodra ik minder CO2 toevoeg kwijnen ze weg. Bij voldoende CO2 zijn ze mooi donker groen en moet ik iedere week stekken weghalen.

Gegroet, marcel
Dit is de Pista stratiotes volgens mij.
 
Ze zullen allemaal hun eigen wensen en eisen hebben maar ik heb zelf gemerkt dat ze het goed kunnen doen en opeens geven ze de geest.
 
Marcel post een andere plant, die het veel beter doet met weinig licht. In mijn bak is alle Limnobium laevigatum gestorven omdat ze in de donkere hoeken bleven hangen. De Pistia stratiotes (de plant die Marcel liet zien) doet het bij mij stukken beter, en lijkt dus beter met het gebrek aan licht om te gaan.

Heb altijd Limnobium laevigatum gehad, zowel in bakken met veel licht (2x54 watt) als in bakken met weinig licht. Ook in de bakken met weinig licht deden ze het prima. Al werden ze in de bak met 2x54 watt gigantisch groot en moest ik elke week er een aantal uit doen. Het zijn hele snelle groeiers, dus hebben wel regelmatig en voldoende plantenvoeding nodig is mijn ervaring. Bij de pakken waar ik zo goed als geen plantenvoeding in deed deden ze het bij mij heel slecht.
 
dus hebben wel regelmatig en voldoende plantenvoeding nodig is mijn ervaring
De meesten van ons hebben doorgaans een overdosis aan voeding in de bak zitten. Dan blijft het toch vreemd dat het in sommige bakken helemaal niet groeit, en in andere bakken moet je het iedere week uitdunnen.
 
De meesten van ons hebben doorgaans een overdosis aan voeding in de bak zitten. Dan blijft het toch vreemd dat het in sommige bakken helemaal niet groeit, en in andere bakken moet je het iedere week uitdunnen.

Ja, de reden waarom ze het bij de één wel doen en de ander niet is mij ook een raadsel.
 
Bekijk bijlage 241886 Heeft alles te maken met CO2. Heb al jaren deze drijfplant in mijn bak (zomers in mijn vijvertje, dan worden ze erg groot) zodra ik minder CO2 toevoeg kwijnen ze weg. Bij voldoende CO2 zijn ze mooi donker groen en moet ik iedere week stekken weghalen.

Gegroet, marcel
Denk het niet, ze doen het bij mij zonder plantenvoeding of co2 ook erg goed...
 
Denk het niet, ze doen het bij mij zonder plantenvoeding of co2 ook erg goed...
Hier ook, voeg niks toe, maar het ene moment groeien ze heel goed, en het andere moment neemt het weer wat af...:)
 
Als ik alle reacties zo lees dan komen we vast niet achter de oorzaak:'(
 
hier ook zonder voeding, dan eens een enorme berg, en een week later is bijna alles weg. Ik denk dat het te maken heeft met alg (bij mij iig) want als ze dood beginnen te gaan zit er alg tussen de wortels, standaard...
 

Terug
Bovenaan