Limnobium drijfplant smelt weg


B

Bobbysh

Guest
Bijna een week heb deze drijfplanten in mijn nieuw opgestartte bak liggen. Ze lijken een voor een weg te smelten. Worden bruin, zacht en gaan dood.
Heb ook een aantal stukjes in mijn 30 liter bakje die al maanden draait en daar lijken ze het beter in te doen.
Wanneer ik een plantje van die bak naar mijn nieuwe bak verplaats gaat ie ineens dood.

Ik voeg plantenpracht toe, verder geen co2 oid.

Hoe kan dit? Is de bak misschien nog te nieuw?
 
Lastig te zeggen, ik heb ze in bakken met EI voeding en in bakken zonder enige plantenvoeding, ik merkte wel dat in de grote bak ik de kappen wat moest openlaten om wat meer condens te laten ontsnappen, waardoor het in de grote bak ook weer goed gaat.

Ieder heeft zijn eigen denkbeeld erover maar echt duidelijk is het niet, soms gaat het zo goed dat men handen vol in de week moet verwijderen en bij een ander doet deze het helemaal niet.
 
Ik voeg plantenpracht toe, verder geen co2 oid.
Plantenpracht is niet compleet, het mist namelijk nog NO3 en PO4. Misschien dat invloed heeft op je probleem?
En CO2 is voor een drijfplant niet echt relevant: die halen ze immers direct uit de lucht ;)
 
Zoals Ton al aangeeft is er geen peil op te trekken. Hier doen ze het juist goed in de nano s waar ik niets toevoeg aan voeding en in de bak met de EI wil het ook niet echt.
 
ik merkte wel dat in de grote bak ik de kappen wat moest openlaten om wat meer condens te laten ontsnappen
Klopt helemaal, met veel condens worden de blaadjes heel slecht, de gaten vallen er dan in, ik heb hetzelfde probleem gehad.
Nu de kap op een kier, en ze zijn mooier dan ooit:)
 
Zal denk ik komen door verbranding want in de nano s zit er ook veel condens onder de afdekruit en daar heb ik met weinig licht hier geen last van. Dan heb ik het over een led van 3,5W op 30 liter.
 
Dan zet ik vanavond gelijk de voederklep open in de hoop dat dat het probleem is en ik er daarmee nog een aantal kan redden.
 
Klopt helemaal, met veel condens worden de blaadjes heel slecht, de gaten vallen er dan in, ik heb hetzelfde probleem gehad.
Nu de kap op een kier, en ze zijn mooier dan ooit:)
Ik heb dus diezelfde ervaring, hoewel het daardoor niet bewezen is of het de condens of de warmte onder de klep is of juist een combi van beiden :juggle:
 
Dan zet ik vanavond gelijk de voederklep open in de hoop dat dat het probleem is en ik er daarmee nog een aantal kan redden.
Laat het over een weekje weten of dit de oplossing was of niet.
 
Ik heb ook een dichte bak en ik heb er geen last van, ik moet elke week drijfplanten verwideren.
Drijfplanten staan erom bekend dat ze zomaar dood kunnen gaan. Niemand weet echt waarom, maar het gebeurt.
 
Plantenpracht is niet compleet, het mist namelijk nog NO3 en PO4. Misschien dat invloed heeft op je probleem?
En CO2 is voor een drijfplant niet echt relevant: die halen ze immers direct uit de lucht ;)


Eh? wortels? hoef je geen co2 voor te hebben.

Die groeien als een tierelier,
 
Zet er eens in kraanwater. zijn ze met een week ,papperig.

Nitraat en fosfaat, dat leven ze op.
f
Als telkens water wordt verschoont, zit er niets meer in, of te weinig.

Kroos groeit hier ok als een gek.
 
Zet er eens in kraanwater. zijn ze met een week ,papperig.

Nitraat en fosfaat, dat leven ze op.
f
Als telkens water wordt verschoont, zit er niets meer in, of te weinig.

Kroos groeit hier ok als een gek.
Niet perse Bertus.

Ik heb laatst hout een paar weken ingewaterd in een speciekuip met kraanwater. Daar dreef ook Limnobium bij. Ondanks dat het 's nachts 8-9 graden werd en er neem ik aan geen nitraat/fosfaat aanwezig was, deed de Limnobium het goed. Geen verslijmen, wel zere trage groei (wat ik aan de temperatuur weet).
 
Zet er eens in kraanwater. zijn ze met een week ,papperig.

Nitraat en fosfaat, dat leven ze op.
f
Als telkens water wordt verschoont, zit er niets meer in, of te weinig.

Kroos groeit hier ok als een gek.
Ik denk niet dat die zo belangrijk zijn. In mijn bak zit amper nitraat en fosfaat, en de planten groeien de bak uit.
 
Eh? wortels? hoef je geen co2 voor te hebben.

Die groeien als een tierelier,
Bij waterplanten word 99% van de Co2 word opgenomen via het blad. (stomata) slechts 1% door lenticellen in de wortel of stengel.
Bij moerasplanten ligt de opname van CO2 via lenticiden een paar procent hoger <5%
 
Bij waterplanten word 99% van de Co2 word opgenomen via het blad. (stomata) slechts 1% door lenticellen in de wortel of stengel.
Bij moerasplanten ligt de opname van CO2 via lenticiden een paar procent hoger <5%


En zo hebben we weer wat geleerd op de maandag:thumbs:
 
Hier hetzelfde probleem. In de zomer doet deze plant het bij mij goed en nu in het najaar kwijnt hij als het ware weg. Zojuist gisteren deze plant bij gevraagd gezet, omdat ik hetzelfde probleem heb. Het is een goede plant om andere planten te beschermen tegen te veel licht en de vissen hebben er ook baat bij.
Ik geef no3 en po4 als plantenvoeding, maar heb niet de indruk dat deze plant dat veel gebruikt. Ik voeg weinig toe om op een verhouding van 1 : 10 te komen. Dit ook in de zomer.
Het zou kunnen komen door condens aan de binnenzijde van de kap wat op de plant valt, waar hij dan niet tegen kan.. In de zomer is de buitentemperatuur van de bak warmer, daardoor minder condens aan de binnenzijde van de kap. (mijn theorie), waardoor hij m.i. het hier in de zomer het goed doet.
 
Klopt helemaal met mijn ervaring, in de zomer minder condens, en dus mooiere drijvers:)
 
Bij mij doet hij het in de zomer in de Home ook niet goed, en dan heb ik geen condens boven de bak.

En nu, met condens ziet hij er mooi uit. Nu jij weer :D
 
Ik denk niet dat die zo belangrijk zijn. In mijn bak zit amper nitraat en fosfaat, en de planten groeien de bak uit.
Even advocaat van de duivel spelen hier.
Er zit amper nitraat en fosfaat in je bak omdat je planten alles opzuigen ;)
 
Bij waterplanten word 99% van de Co2 word opgenomen via het blad. (stomata) slechts 1% door lenticellen in de wortel of stengel.
Bij moerasplanten ligt de opname van CO2 via lenticiden een paar procent hoger <5%



Dan moet je wel co 2 toevoegen. wat ik nergens doe.

Genoeg licht is veel belangrijker.
 
Al voor dat de planten erin zaten was er geen nitraat of fosfaat. Of in ieder geval, dat hoop ik, het is puur osmosewater...
Met wat voor water je ververst, maakt weinig uit. Je vissen en evt. overige 'rotzooi' in het aquarium zullen deze waarden produceren. Het verversen is puur ter verdunning. Om de proef echt goed op de som te kunnen nemen, zou je derhalve vlak vóór je waterwissel moeten testen wat de waarden zijn.
Dan moet je wel co 2 toevoegen. wat ik nergens doe.
Genoeg licht is veel belangrijker.
Er is altijd enige hoeveelheid CO2 aanwezig in het water door de gasuitwisseling aan het oppervlak. Sterker nog, 's nachts produceren de planten zelf CO2.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ademhaling_(plant)

Genoeg licht is belangrijk maar bij teveel licht en te weinig overige voedingsstoffen voor de planten, zullen algen de kop op steken.
 
Klopt helemaal met mijn ervaring, in de zomer minder condens, en dus mooiere drijvers:)

Heb nooit condens. kroos en limnobium vangen de warmte weg.

Heb drijvers van 10 13 cm. aan elkaar.
daaronder is het beetje donker.
 
Met wat voor water je ververst, maakt weinig uit. Je vissen en evt. overige 'rotzooi' in het aquarium zullen deze waarden produceren. Het verversen is puur ter verdunning. Om de proef echt goed op de som te kunnen nemen, zou je derhalve vlak vóór je waterwissel moeten testen wat de waarden zijn.

Er is altijd enige hoeveelheid CO2 aanwezig in het water door de gasuitwisseling aan het oppervlak. Sterker nog, 's nachts produceren de planten zelf CO2.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ademhaling_(plant)

Genoeg licht is belangrijk maar bij teveel licht en te weinig overige voedingsstoffen voor de planten, zullen algen de kop op steken.

Zou het echt? goh.
 
zullen algen de kop op steken??

ja, dat mag, hoor. zie ik graag .op de voorruit.
Met een 25 jonge sturi,s op de voorruit.
 
Zou het echt? goh.
Ik snap je cynische reactie wel maar halve waarheden verkondigen is nooit handig. Er lezen genoeg mensen mee die hier niet reeds 10 jaar rondhangen en voor wie dit soort zaken niet vanzelfsprekend zijn. Ook komen hier mensen (zonder account) via google terecht. Enige nuance was op zijn plaats.
 
Om het even terug op topic te brengen:

Ik had er eerst een handjevol. Groeide als een gek, binnen paar weken de halve bak vol. Kon links en rechts plantjes weggegeven of weggooien. En toen kwam de klad erin, zonder dat er echt iets veranderd was in mijn bak (zover ik kon zien). Grappig om te lezen dat het er dus blijkbaar bijhoort. Dacht op basis van mijn eerste ervaringen dat dit plantje onverwoestbaar was.

Inmiddels met EI begonnen en de paar overgebleven plantjes maken een voorzichtig herstel door. Ik zie inmiddels weer wortels met 'haartjes', maar het gaat traag. Ga een aantal andere van die hier genoemde tips proberen!
 
Ik heb nu dus al een tijdje de voederklep open staan. Hier en daar gaat het nog niet zo goed met de kleinere scheutjes maar de grotere planten doen het aardig en de wortels groeien steeds harder.

Nu weet ik niet of dat nou echt komt door minder condens of dat de plant zich zo langzamerhand heeft aangepast aan het water.
In mijn andere bakkie met condens en de lichtkap altijd gesloten groeien ze als een gek.

Binnenkort de voederklep weer sluiten en kijken wat er dan gebeurd.
 
Ik hou ze toch al een jaar of 2 aan de praat, de vijver van een kennis ligt er ook vol mee, die is er maar wat blij mee want de winter overleven ze niet.

Ik heb ook slechte tijden gehad met dit plantje, bij mij was de oorzaak condens (toevallig ergens gelezen) nu wat ventilatie gecreëerd en het gaat weer als vanouds.
 
Ondertussen al meer kennis van zaken?
 

Terug
Bovenaan