Lijstje met schubben


Jack Sparrow

Well-known member
Lid geworden
3 februari 2023
Berichten
119
Leeftijd
45
Locatie
Winschoten
Hallo.

Over een maand of 2 kan ik hopelijk beginnen met het loslaten van de eerste vissen in mijn 140x60x60.
Als eerste en "uitgewerkte" optie is subtropisch met de volgende vissen:

-Laetacara Dorsigera (koppel)
-Apistogramma Borelli (2m/3v)
-Aphyocharax Rathbuni (30st)
-Hypoptopoma Inexspectatum (5-6st)

Als andere optie voor de Hypoptopoma Inexspectatum, want als ik zoek vind ik weinig aanbod van deze vissen.
-Otocinclus Vittatus (8-10st)

Mijn andere nog niet uitgewerkt optie voor een tropische bak, zijn de volgende vissen:
-Krobia sp. Xingu
-Biotodoma Cupido
-Tahuantinsuyoa Macantzatza (aanbod weinig?)
-Crenicichla Compressiceps (verstandig in een 140cm bak?)
-Bujurquina Oenolaemus (aanbod weinig?)

Als ik "alle" info een beetje heb opgezocht en ik wil mijn bak rond 25C hebben, moet 1 van bovenstaande vissen wel kunnen hoop ik?
Helaas staat het internet vol met verschillende info, dus kan ik beter maar even het forum raadplegen :)
In mijn bak komt ook de nodige groenvoorziening (gemiddeld)

Bijvissen voor bovenstaande heb ik nog niet uitgezocht.

Van de 5 vissen vind ik de Crenicichla Compressiceps en de Tahuantinsuyoa Macantzatza wel interessant. Bijvissen voor de Crenicichla Compressiceps zal wel iets lastiger worden denk ik.

Mocht iemand tips of ervaringen hebben voor (een van) de 5, altijd welkom :)
 
Alternatief voor de Hypoptopoma Inexspectatum/ oto's misschien Farlowella vittata?
Wat ik lees over de Crenicichla Compressiceps is het formaat van de bak niet echt een probleem, wel het bijplaatsen van vissen in dezelfde laag.

Verder kan ik je niet helpen, mijn kennis over cichliden is niet toereikend daarvoor....
 
Alternatief voor de Hypoptopoma Inexspectatum/ oto's misschien Farlowella vittata?
Wel een mooie vis! Alleen komt deze voor in Colombia/Venezuela.

Deze eerste vissen heb ik (hopelijk juist) geselecteerd uit Paraguay.
 
Ah oh sorry, jij probeert biotoopgericht te werken. Farlowella's komen wel uit Zuid Amerika, en er is zelfs een soort die in Paraguay voorkomt: Farlowella paraguayensis. Ik heb alleen geen flauw idee hoe en of en waar je die kunt kopen....
Maar misschien zijn er meer soorten uit Paraguay, kijk anders eens op https://www.planetcatfish.com?
 
Ik heb ze ook en had al op Aquainfo gelezen dat ze schuw zijn maar in de bak met de Manen zitten ze de hele dag tussen de planten en zie ik ze zelden.
Ik heb die info ook gelezen, heb ook wel gelezen dat ze met andere vissen weer niet naar de achtergrond verdwijnen.
Wel zonde dat je ze zelden ziet.

Ik heb nog een paar maand de tijd om wat samenstellingen te maken :)
 
Heb nog wat zoekwerk verricht voor andere bewoners van mijn bak. Ik denk dat de Burjurquina en de Cupido gaan afvallen omdat;
De Burjurquina zeer weinig wordt aangeboden en ik heb (nog) geen mooie bijvissen gevonden.
Wat ik lees over de Cupido is dat dit niet altijd goed gaat in een groep? En ik lees dat je ze juist wel in een groep moet houden, maar misschien is mijn bak(140x60x60) te klein voor.

Omdat ik toch wat keuze moet hebben het volgende;

-Krobia sp. Xingu
-Apistogramma sp. Xingu

-Hyphessobrycon pulchripinnis (25st)
-Otocinclus Vittatus (8-10st)

Ik weet alleen niet of je de Apistogramma samen in een bak kan houden met de Krobia.
 
Ik zou geen Apistogramma’s houden met andere grotere chicliden. Iets wat je niet vaak hoort, maar wel erg leuk is, is een groep apistogramma’s in jouw bak denk ik dat het wel kan. Je zou eens op tomc.no kunnen kijken voor apistogramma’s uit Paraguay. A.borreli kan natuurlijk maar er zullen er vast meer zijn. Ik lees dat je de bak op 25c wilt houden maar in Paraguay is het wel kouder (bij de borreli’s in elk geval). Bij ruinemans hebben ze nu wilde borreli’s. Bij een groep oneven aantal mannen met meer vrouwen dan mannen.

Apistogramma’s uit Peru, Colombia en Brazilië zijn ook erg leuk, maar als je voor echt voor de biotoop gaat is Paraguay leuker.

Als je voor de krobia’s gaat dacht ik dat Utaka ze heeft zitten. Om het zeker te weten zou je de stocklist even kunnen bekijken.
 
@Bram_033
Ik had inderdaad ook al gekeken om een Apistogramma soort als groep te houden, en heb positieve en negatieve berichten gelezen. Ik denk dat mijn bak te weinig zichtbrekers heeft voor een groep.
Krobia's worden zo'n 15cm, en voor mezelf vind ik (als ik er bv 5 neem) mijn 140 bak weer te klein.

Ik heb inmiddels 5 L. Curviceps en 16 Nannostumus Eques zwemmen. Een beetje in de richting van Santarem/Tapajos.
Vind de Dicrossus Maculatus ook wel een mooie vis uit dat gebied, maar weet alleen niet zeker of dit goed gaat met de Curviceps.
 
Ik had inderdaad ook al gekeken om een Apistogramma soort als groep te houden, en heb positieve en negatieve berichten gelezen. Ik denk dat mijn bak te weinig zichtbrekers heeft voor een groep.
Krobia's worden zo'n 15cm, en voor mezelf vind ik (als ik er bv 5 neem) mijn 140 bak weer te klein.
Zichtbrekers zijn te maken. Zou je een foto van de bak willen sturen?

L.curviceps heb ik ook ooit nog getwijfeld om te nemen mooi vissen. Zijn niet al te agressief toch? Als je koppels krijgt zou je misschien gaan moeten overwegen om de andere weg te doen.
Vind de Dicrossus Maculatus ook wel een mooie vis uit dat gebied, maar weet alleen niet zeker of dit goed gaat met de Curviceps.
Zeer bijzondere vis maar geen beginnersvisje. Wel erg lastig te krijgen en minimaal €20 per stuk. Voor discrossus is een groepje van 5 toch wel aan te raden. En de waterwaardes moeten wel goed zijn, weet je de Ph, KH, GH/TDS van de bak? Of het goed zal gaan met laetacara weet ik niet, dat weet je pas zeker als je het hebt geprobeerd.

Wat sowieso kan en leuk is, is nog een school visje in de middenlaag van de bak. Denk aan Hyphessobrycon soorten neem wel wat rustigere soorten, dat zullen de Laetacara wel op prijs stellen.
 
Zichtbrekers zijn te maken. Zou je een foto van de bak willen sturen?
Klopt helemaal, maar liever hou ik de bak zoals ik hem nu heb eigenlijk...maar als het echt moet :)
Ik heb een foto album hier op het forum maar moet nog weer een recent foto plaatsen.

Zijn niet al te agressief toch? Als je koppels krijgt zou je misschien gaan moeten overwegen om de andere weg te doen.
Zoals het nu lijkt niet, hopelijk komt hier (maar) 1 koppel uit.

Zeer bijzondere vis maar geen beginnersvisje. Wel erg lastig te krijgen en minimaal €20 per stuk. Voor discrossus is een groepje van 5 toch wel aan te raden. En de waterwaardes moeten wel goed zijn, weet je de Ph, KH, GH/TDS van de bak? Of het goed zal gaan met laetacara weet ik niet, dat weet je pas zeker als je het hebt geprobeerd.
Oh..5 stuks? Daar wordt het even anders van, ik dacht eigenlijk 1m en 2v. Anders weer veel te druk op de bodem.
Op dit moment ben ik bezig met het verversen met osmose. De waarden van 2 dagen geleden waren Ph7,4/Gh7/Kh6
TDS weet ik niet, ben vergeten om een TDS meter mee te bestellen met het osmose apparaat.

Wat sowieso kan en leuk is, is nog een school visje in de middenlaag van de bak.
De nannostomus zwemmen ook soms in het midden, als ik daar nog een middenlaag scholenvis bijzet lijkt het straks op een guppenbak waar alles ongeorganiseerd door elkaar aan het zwemmen is. Ik wil graag de nannostums nog uitbreiden naar 25st totaal. Het idee is om max. 3 soorten vis in de bak te laten zwemmen.
 
Klopt helemaal, maar liever hou ik de bak zoals ik hem nu heb eigenlijk...maar als het echt moet :)
Ik heb een foto album hier op het forum maar moet nog weer een recent foto plaatsen.
Ik zal even kijken.
Oh..5 stuks? Daar wordt het even anders van, ik dacht eigenlijk 1m en 2v. Anders weer veel te druk op de bodem.
Je begint met 5 als je uiteindelijk uitkomt op 1 man en 2 vrouw is dat helemaal goed alleen koop je de visjes vaak klein en kom je er een tijd later pas achter wel geslacht ze zijn. Je kan ook 3 nemen alleen is de kans op een goede verdeling kleiner.

Zoals het nu lijkt niet, hopelijk komt hier (maar) 1 koppel uit.
Als je één koppel L.curviceps hebt denk ik dat een uiteindelijk trio discrossus erbij wel goed is.
De nannostomus zwemmen ook soms in het midden, als ik daar nog een middenlaag scholenvis bijzet lijkt het straks op een guppenbak waar alles ongeorganiseerd door elkaar aan het zwemmen is. Ik wil graag de nannostums nog uitbreiden naar 25st totaal. Het idee is om max. 3 soorten vis in de bak te laten zwemmen.
Oke dat begrijp ik wel ik heb liever ook niet twee soorten drukke schoolvisjes in de bak. Ik denk dat uitbreiden een hele goede keuze is.
Op dit moment ben ik bezig met het verversen met osmose. De waarden van 2 dagen geleden waren Ph7,4/Gh7/Kh6
TDS weet ik niet, ben vergeten om een TDS meter mee te bestellen met het osmose apparaat.
Als je daarmee door blijft gaan komt het met de waterwaardes wel goed. Ik zou gewoon doorgaan tot 100% osmose water. Tenzij je planten hebt die veel voedingstoffen nodig hebt. Maar als je voor waterplanten uit de Amazone gaat kunnen de planten er best tegen.
 
Je bak is mooi ingericht en de Discrossus zullen de balderen erg waarderen. Misschien wat beschutting van boven af met palmbladeren of stukken talawa hout vanaf linksboven, maar dat moet je zelf beslissen. Je zou nog wat zuid Amerikaanse drijfplanten kunnen kopen en misschien Braziliaanse klimop deze groeit onder en boven water. De planten van boven zullen de nannostomus wel waarderen en ik denk dat de laetacara de beschutting ook waarderen. Dit zijn alleen dingen die beter kunnen voor de rest vind ik dat de bak er goed uitziet.
 
Je begint met 5 als je uiteindelijk uitkomt op 1 man en 2 vrouw is dat helemaal goed alleen koop je de visjes vaak klein en kom je er een tijd later pas achter wel geslacht ze zijn. Je kan ook 3 nemen alleen is de kans op een goede verdeling kleiner.
Mocht ik ze kunnen vinden en vanaf een bepaalde lengte, moet je toch kunnen selecteren op m/v?
Als je daarmee door blijft gaan komt het met de waterwaardes wel goed. Ik zou gewoon doorgaan tot 100% osmose water. Tenzij je planten hebt die veel voedingstoffen nodig hebt. Maar als je voor waterplanten uit de Amazone gaat kunnen de planten er best tegen.
Heb net nog even gemeten en het is inmiddels Ph7,3/Kh4/Gh7. Ik moet alleen nog osmose mengen met kraanwater in een litermaat, dan weet ik met welke verhouding ik wekelijks kan gaan verversen...da's het idee tenminste :)
Je bak is mooi ingericht en de Discrossus zullen de balderen erg waarderen. Misschien wat beschutting van boven af met palmbladeren of stukken talawa hout vanaf linksboven, maar dat moet je zelf beslissen. Je zou nog wat zuid Amerikaanse drijfplanten kunnen kopen en misschien Braziliaanse klimop deze groeit onder en boven water. De planten van boven zullen de nannostomus wel waarderen en ik denk dat de laetacara de beschutting ook waarderen. Dit zijn alleen dingen die beter kunnen voor de rest vind ik dat de bak er goed uitziet.
Thanks! Links achterin en rechts voorin staat Helanthium Bolivianum 'Angustifolius', dit waren emerse planten, maar die staan er nu ongeveer een maand in, maar bladeren geel/doorzichtig..ziet er niet meer uit, die slaan ook niet meer aan denk ik. Ik heb inmiddels wat valisneria besteld. Amazone kikkerbeet had ik er ook in, ging ook niet al te best, maar heb nu nieuwe en die gaan wel goed. Dat het bovenin wat moet gaan groeien en beschutting creëren dat is sowieso een must ;)

Vandaag nog een Peckoltia Compta L134 gekocht trouwens :cool:
 
Heb net nog even gemeten en het is inmiddels Ph7,3/Kh4/Gh7. Ik moet alleen nog osmose mengen met kraanwater in een litermaat, dan weet ik met welke verhouding ik wekelijks kan gaan verversen...da's het idee tenminste :)
Dat gaat de goede kant op als je KH rond de 2 a 3 komt zou je met turf kunnen werken om de Ph omlaag te krijgen. Het heeft nu ook wel nut maa met een lagere Kh is het nog wel nuttiger. Ik denk dat het geen kwaad kan om met puur met osmose te verversen. Ligt ook aan hoeveel water je kan maken met osmose natuurlijk.
Thanks! Links achterin en rechts voorin staat Helanthium Bolivianum 'Angustifolius', dit waren emerse planten, maar die staan er nu ongeveer een maand in, maar bladeren geel/doorzichtig..ziet er niet meer uit, die slaan ook niet meer aan denk ik. Ik heb inmiddels wat valisneria besteld. Amazone kikkerbeet had ik er ook in, ging ook niet al te best, maar heb nu nieuwe en die gaan wel goed. Dat het bovenin wat moet gaan groeien en beschutting creëren dat is sowieso een must ;)
Dan komt dat wel goed. Misschien nog Braziliaanse klimop die groeit in bijna elke bak wel goed geloof ik.
Mocht ik ze kunnen vinden en vanaf een bepaalde lengte, moet je toch kunnen selecteren op m/v?
Is wel erg lastig bij Discrossus op jonge leeftijd dacht ik. Ze komen eigenlijk alleen maar wildvang in de handel en dan zijn ze maar 2-4 cm het is dan nog erg lastig te zien. Zelf heb ik nooit een Discrossus sp. gehad wel over getwijfeld dus wel goed ingelezen. Heb ze ook in andere bakken en winkels gezien. Als je ze echt wilt zou je Utaka kunnen vragen of zij eraan kunnen komen.
 
Ik denk dat het geen kwaad kan om met puur met osmose te verversen.
Krijg je dan geen onstabiel water met een Kh en Gh van 0?
Ik heb net een test gedaan met 400ml osmose en 100ml kraanwater.
Ph 7,1
Gh3
Kh2
Denk dat het voor mijn vissen wel goed genoeg is.

Hopelijk komt de Discrossus nog eens in de bak, moet wel iets hebben om naar uit te kijken nog :)
 
heb net een test gedaan met 400ml osmose en 100ml kraanwater.
Ph 7,1
Gh3
Kh2
Denk dat het voor mijn vissen wel goed genoeg is.
Voor een echte biotoop is het erg hoog. Ik heb zelf geen ervaring met osmose, maar ken veel mensen die 100% osmose gebruiken. Ik ga binnenkort met 100% regenwater aan de slag.
Hopelijk komt de Discrossus nog eens in de bak, moet wel iets hebben om naar uit te kijken nog :)
Ik wil deze vis ook erg graag eens houden. Maar vooral voor de maculatus is een pH van Max 6,5 toch wel nodig. Ook houden ze van zeer zacht water TDS<50ppm hoger kan wel, maar voor succesvol kweken is een pH van 5,5 en TDS<50ppm wel minimum. Misschien heb je het al gelezen maar hier nog wat info over de D.maculatus https://www.nvcweb.nl/visbeschrijvingen/zuid-amerika/dicrossus-maculatus-steindachner-1875 .

Het fijne aan osmose en regenwater is dat het een KH en GH van 0 heb. Als je hierbij turf gebruikt dan krijg je die lage pH ook wel.
 
Het water is voor de vissen die je nu hebt prima hoor. Maar lager kan nog goed.
 

Terug
Bovenaan