Lichtkleur een grote factor?


RichD1011

Well-known member
Lid geworden
3 december 2015
Berichten
9,539
Leeftijd
29
Locatie
Driebergen
Nou vroeg ik mij gewoon iets af, en dat komt door eigen waarneming.

ik heb meerdere bakken gehad. waarbij ik toch wel vaak met de kleur van de verlichting speel.

nu valt het mij op dat in de bakken waarin ik verlichting had met een lage Kelvin waarde (zo´n 3000-4000)
ik bijna geen last heb/had van algen behalve wat op de ruiten.

in de bakken met hogere kelvin waardes (7000-8000k of zoals nu in de 160 zelfs 12000k) heb ik dat wel.
voornamelijk bruin en baardalg.

Verder heb ik nooit echt gebruik gemaakt van plantenvoeding en doe het voornamelijk met makkelijke planten zoals vallisneria, enchinodorus and javavaren.

zou de kleur van de verlichting nou echt zoveel invloed hebben? jullie daar ooit iets van gemerkt?

PS: Dat was/is toch wel een voordeel aan TL buizen, je kan relatief goedkoop met kleuren spelen :)
 
Blauw licht bevorderd inderdaad wat meer de algengroei dan rood licht. Menging van het licht is dan ook goed, en voor je plantengroei en tegen al te veel algengroei. Overigens is licht niet alleen zaligmakend om teveel alg tegen te gaan.
 
Zover ik weet kan blauw licht de algen wel wat meer laten groeien maar niet echt doen ontstaan. Oud lid HVA had een hele mooie wedstrijdbak en gebruikte destijds rond de 6000-7000K en dar zag je geen algen in.
Ik denk dus dat algen onder mer blauw licht niet sneller zullen ontstaan maar misschien wel wat sneller groeien als ze er eenmaal zijn. Net als bruinalg dat sneller groeit met veel silicaten terwijl silicaten niet direct de oorzaak van bruinalg zijn.
 
Was dit topic even uit het oog verloren... word nu al vergeetachtig :D

goed blauwe verlichting verhoogt dus de kans op alg, al is de vraag natuurlijk hoeveel.

nog andere mensen ervaring met het verschil in kleurenspectrum van de verlichting mbt alg?
 
Volgens mij verhoogd het niet de kans op algen zolang er gen tekorten zijn. Wellicht hebben sommige algen liever wat blauw licht maar als de omstandigheden goed zijn in de bak zullen ze niet sneller opduiken want je ziet de bakken van HVA in mijn link en die had ook een vrij hoge Kelvin boven de bakken.
 
Ik heb ook wel eens gehoord dat blauw licht algengroei meer bevordert. Maar op mijn bak , als ik last had van bruin alg , zijn de algen juist weg gegaan als ik de rodere lampen uit deed. Maar ik denk dat dit hier vrij weinig mee te maken heeft en de bruinalg evengoed was weg gegaan als ik rode lichten had ipv van blauwe.
 
Licht zal best invloed hebben op de groei/aanwas van algen maar dat wil niet zeggen dat het ook de oorzaak is van het ontstaan van de algen.
 
je kan het gewoon eens testen als je er het gerief voor hebt :) .
 
Nou ik doe niets om te testen of algen bij een bepaald type licht het beter doen of sneller opduiken. Ik probeer de bak juist algenvrij te houden;)
 
Nou ik doe niets om te testen of algen bij een bepaald type licht het beter doen of sneller opduiken. Ik probeer de bak juist algenvrij te houden;)
Same here haha! Ik zou het kunnen doen maar ik heb mijn algenplaag gehad , de bak is bijna algvrij nu :p .
 

Terug
Bovenaan