Lichtkap maken voor 280x70x70


P

Pieter_1983

Guest
Hoi,

ik wil een lichtkap gaan maken voor mijn aquarium maar nu zit ik te denken hoe ik dat moet gaan aanpakken. ga ik voor een stuk of 4/5 losse panelen die ik er los op ga leggen en steeds af moet pakken als ik er bij moet zijn.
Of ga ik voor een grote plaat die ik met gasveren omhoog kan zetten. (en kunnen de gasveren dan tegen het vocht ? )
 
Ik heb een omkadering gemaakt die vast op de bak zit. Mijn lichtbalken liggen hier in en de bovenkant heb ik opgesplitst in 3 stukken (140cm totaal) zo hoeft niet altijd alles er af.

Ik kan mijn lichtbalken beperkt los en vast haken en verleggen als ik er in moet. Heel handig omdat er geen gewicht aan de kap zit (dus gasveren overbodig!) en ik altijd wel nog wat licht heb in de bak als ik er in moet werken.

Het enige nadeel dat ik ondervind is dat er soms echt wel weinig plaats is tussen de lampen in om te werken! (3 LED balken op 38cm binnenmaat!) Ik denk dit op te lossen door mijn lampen afkoppelbaar te maken net buiten de kap. zo kan ik elke lamp individueel gaan afkoppelen en uit de weg leggen.
 
Ik heb losse panelen gemaakt omdat ik geen zin had in gedoe met gasveren.
Denk wel dat ze tegen vocht kunnen, je hebt ook raamuitzetters.
Moet je ze alleen vast zetten in de open positie.
Iig succes met het project ;)
 
ja ik denk ook dat ik losse panelen ga gebruiken. is makkelijker te maken ook ;) ,maar dan moet ik nog iets verzinnen hoe ik straks de led balken ga ophangen.
 
Ik heb ze op mijn glasbalken liggen. (Led is IP68, oftewel waterdicht). Schuif ze zo heen en weer.
 
Ik heb links en rechts in me kap L profielen gemaakt waarop mijn LED's liggen. Ik heb vervolgens de leds op maat aan elkaar geschroefd en deze haken mooi in de L profielen! Ik heb er wel wat details van in de link in mijn handtekening!
 
Het kleur nu. Let op ik heb momenteel 70% van mijn oppervlakte bedekt met drijfplanten en licht staat op 30% wegens opstartalgen.

2016-12-29 18.11.26.jpg


De balken, let niet op de kabels ik heb nog geen tijd gehad om deze mooi weg te werken, ik heb gratis een na zending gekregen om dit in orde te krijgen!
2016-12-29 18.12.06.jpg


Lampen in hun beugels:
2016-12-29 18.12.13.jpg


lamp naast zijn beugel, je ziet hier dat ik 2 schroeven had voorzien. Maar bij montage heb ik hier van afgezien. Zo kan ik de lampen nog wat over en wer richten en een hoek geven mocht dit nodig zijn.
2016-12-29 18.12.18.jpg


Doorsnede CREE led bar:
2016-12-29 18.12.32.jpg


RGB is vast. Mocht ik willen ik kon deze op de zelfde manier monteren maar dan had ik een U of H profiel moeten nemen.
 
Ziet er goed uit hoor :)
Ff paar vraagjes hoor, hoever komt je kap boven je aquarium uit ?
en hoever heb je de rand van je kap onder de bovenkant van je glas zitten ?
ik zit te denken aan en rand van 12 cm, 4 onder het glas en 8 er boven of is dit overdreven ?
 
Ik heb in mijn topic (zie in mijn handtekening) ergens wel een schema met een doorsnede!

Maar ik heb dacht ik 8cm genomen en 2,5cm over het glas heen. 0,4cm voor de dekplaat.

Jouw maten zijn zeker niet overdreven! De mijne zijn zeer nipt! Er is geen marge meer voor water of techniek! Ik heb denk ik 0,5cm waterhoogte dat mag verdampen voor ik het onder het hout door zie komen. Ik heb helaas gezn rekening gehouden met de trekstrips in mijn aquarium...
 
Ja ik heb het gezien dankje :) ik heb ff gekeken en was mn overloop vergeten dus ik moet nog 1,5 a 2 cm lager. dus word 6 cm onder het glas en dan 8 er boven.
Ook moet ik eerst aan de binnenkant een frame maken waar hij op blijft hangen, want mijn aquarium staat helemaal strak tegen de muur aan de achterkant dus daar kan hij niet over het glas hangen. dus eerst de binnenkant en dan aan de zijkanten en voorkant het overhangende deel er tegenaan.
 
Door de droogkamer in het midden tegen de achterwand. (zie ook mijn topic in het fotoalbum, die moet ik nog in mijn handtekening verwerken)
 
Haha anders ik wel, heb het allemaal wel in mn hoofd hoe het moet worden, maar de gave om het ook zo te maken heb ik helaas niet. heb ook de helft van het gereedschap niet. maar om het iemand uit te leggen wat ik wil lukt me meestal ook niet of om het iemand te laten doen vind ik ook wel jammer. Vind het leuk om straks te kunnen zeggen, dat heb ik zelf gedaan.
 
Door de droogkamer in het midden tegen de achterwand. (zie ook mijn topic in het fotoalbum, die moet ik nog in mijn handtekening verwerken)
ik snap het! ;)

Jat het gereedschap heb ik de ideeën ook! Maar soms moet je gewoon "ballen" hebben om te spelen met materiaal dat toch aardig wat geld kost .... :p (denk maar aan de LED haha!) natuurlijk als je ondersteund word merk je snel dat het allemaal niets inhoud! ;) Mocht ik van jou zijn ik maakte een U frame met de maximale buitenmaat van je glas(dikte van achterplaat afgetrokken. aan de open achterkant zou ik dan een lat schroeven (of lijmen zoals bij mij! geef mooi resultaat!) Met de zelfde hoogte dat je nodig hebt boven het glas.
 
Ook moet ik eerst aan de binnenkant een frame maken waar hij op blijft hangen, want mijn aquarium staat helemaal strak tegen de muur aan de achterkant dus daar kan hij niet over het glas hangen. dus eerst de binnenkant en dan aan de zijkanten en voorkant het overhangende deel er tegenaan.
krijg je dan geen condensvorming tussen bak en muur zo

kijk even hoe ver je water grens komt als je hem afgevuld hebt en hou daar 2 cm onder ibv verdampen water
zelf heb ik hem vier gemaakt over het glas heen net te weinig eigenlijk als er nu een beetje water verdampt zie je het al

groet
jaap
 
krijg je dan geen condensvorming tussen bak en muur zo

kijk even hoe ver je water grens komt als je hem afgevuld hebt en hou daar 2 cm onder ibv verdampen water
zelf heb ik hem vier gemaakt over het glas heen net te weinig eigenlijk als er nu een beetje water verdampt zie je het al

groet
jaap

Zo zou ik het ook doen, ik heb hem helaas wat te laag gemaakt en 0,5 is echt niets van speling!
 
Ik filter via een bioloog, dan blijft de waterstand toch altijd net zo hoog als de overloop? Het water zal in d bioloog een beetje afnemen Door Door verdamping maar dat zie je zo niet als het goed is.

Of heb ik het nou helemaal mis?
 
Klopt! Nu moet ik zeggen ik was gisteren in een aquarium winkel waar het water tot 3cm boven het frame gevuld was en dit stoorde mij vreselijk! Zeker voor vissen aan het oppervlakte of tijdens het voederen!
 
Heb het toch maar uitbesteed, Richard die vroeger hier ook actief was op het forum, en interieurbouwer van beroep is maakt voor mij de kap en de ombouw hetzelfde als mn meubels alsof het van 1 en dezelfde serie is.
 
Dan moet ze zoeken naar iets wat er bij past :p of iemand vragen om de kap en ombouw anders te maken :p
 
Heb het toch maar uitbesteed, Richard die vroeger hier ook actief was op het forum, en interieurbouwer van beroep is maakt voor mij de kap en de ombouw hetzelfde als mn meubels alsof het van 1 en dezelfde serie is.


Dat is leuk,dan komt het vast wel goed! ;)
 
Ja daar twijfel ik niet aan John. Heb toen bijna kwijlend naar zn albums zitten kijken ;)
 

Terug
Bovenaan