Lichtkap en meubel waterdicht maken


B

bob-by

Guest
Hallo.

Voor mijn aquarium van 160*50*50 wil ik zelf een meubel en lichtkap bouwen.

Hoe ik dit precies ga doen ben ik nog op een rijtje aan het zetten, wel heb ik wat vragen m.b.t het waterbestendig maken het hout.

Voor het meubel wil ik een frame maken van houten balken en hierop multiplex platen bevestigen.
De lichtkap wil ik ook van multiplex bouwen.

Is multiplex een juiste keuze?

Daarnaast, op welke manier behandel ik dit hout om het waterbestendig te maken? Het meubel zal voornamelijk spatwater te verduren krijgen. Maar zeker de lichtkap zal vochtig en warm worden. Ik hoor verschillende verhalen, jachtlak, epoxy, etc. Maar wat zijn de juiste stappen om ervoor te zorgen dat (vooral de lichtkap) niet gaat uitzetten of krombuigen en het veilig is voor de vissen (afgifte van gifstoffen?).

Welke verf kan ik vervolgens gebruiken om het geheel van een mooie (zwarte) kleur te voorzien, zonder dat dit schadelijk is (vooral bij de lichtkap van belang)?
 
Ik zou waterdicht MDF gebruiken als basis, verwerkt lekker. Daarna zou voor een paar spatjes die erop komen wat verf afdoende moeten zijn.
 
Nee,hoor. Watervast multiplex,is beter dan Mdf.
 
Watervast MDF werkt inderdaad een stuk prettiger, maar is ook een stuk zwaarder dan multiplex. Zou ook voor watervast multiplex gaan.
 
Zo heb ik het gedaan: Watervast multiplex 1x grondverven, 2x aflakken en de binnenzijde nog 2 laagjes jachtlak gegeven. Vocht krijgt zo geen enkele kans!!
 
Onderplaat 8 of 10 mm . Dan versteviging erop. rekening houden,met de buizen.
Bovenplaat 8 of 10 mm.
 
Bedankt voor de reacties,

Kan ik zonder gevaar voor gifstoffen in het aquarium jachtlak gebruiken voor de binnenkant van de lichtkap?

@JWK, wat voor lak heb je precies gebruikt? moet de verf ook waterbestendig zijn, of maakt dat niks uit omdat de lak erover heen gaat?

@Bertus, wat bedoel je precies met versteviging erop?
 
Tussen latten,tegen doorzakken.

En ruimte om de Evsa,s tussen te maken.
Dus 3-4 cm dik.
 
Het beste is watergedragen verf, dat bevat minder gifstoffen. Maar eenmaal uitgehard is het gewoon waterbestendig.
Ik heb 2 lagen ruwa jachtlak eroverheen gedaan, alleen aan de binnenzijde.
 
Bedankt voor de antwoorden!
 

Terug
Bovenaan