Lichtdosering


Edwin68

Well-known member
Lid geworden
18 december 2021
Berichten
3,675
Leeftijd
56
Locatie
Amsterdam
Het lijkt er hier op in me bakken dat de planten die vanuit een roset groeien er meer bij gebaat zijn met een vast dag en nachtritme en dat de slierterige planten met licht op en af kunnen.
1667253793826108595107.jpg
1667253904500418809310.jpg
t
16672539692321796283313.jpg
1667254063246796823880.jpg
166725424813437787428.jpg

Samen doen ze het ook leuk nog.
 
Goed, dat waar ik me nu in verdiep.
Dat is omdat ik een flinke ledbalk bij heb ingeschakeld.
En dat cryptos en nog meer flink wortelende planten,gebaat zijn bij een vast lichtregiem omdat ze verder in de evolutie zijn aangepast.
Omdat bv de ,hoger, ontwikkelde planten dan s,nachts niet gestoord willen worden en dat juist dat lagere spul maar door en door groeit met waterwortels overal al door. De alg kan nog makkelijker met licht omgaan natuurlijk.
Je zal me wel voor gek verslijten maar
16672978561271837516138.jpg
dit
1667297897556350927073.jpg
staat al maandenlang6+met 24 uur 8 watt wittige led doortedraaien.
Maar waar ik me gedachtes mee over wil delen is dat bv waterpest mbv sterk licht 1 uurtje aan en erna een uur uit sterk door blijft groeien.
Dat weet ik van iemand die dat deed in een compartiment vh biologisch filter, die trok er afentoe wat waterpest uit, lekker gedoseerd.en niks spoelen.
 
Zover ik weet groeien planten ook meer tijdens de nacht. Overdag zijn er processen gaande en echt groei is volgens mij juist meer in de nacht.
 
Goed, dat waar ik me nu in verdiep.
Dat is omdat ik een flinke ledbalk bij heb ingeschakeld.
En dat cryptos en nog meer flink wortelende planten,gebaat zijn bij een vast lichtregiem omdat ze verder in de evolutie zijn aangepast.
Omdat bv de ,hoger, ontwikkelde planten dan s,nachts niet gestoord willen worden en dat juist dat lagere spul maar door en door groeit met waterwortels overal al door. De alg kan nog makkelijker met licht omgaan natuurlijk.
Je zal me wel voor gek verslijten maarBekijk bijlage 350796ditBekijk bijlage 350797staat al maandenlang6+met 24 uur 8 watt wittige led doortedraaien.
Maar waar ik me gedachtes mee over wil delen is dat bv waterpest mbv sterk licht 1 uurtje aan en erna een uur uit sterk door blijft groeien.
Dat weet ik van iemand die dat deed in een compartiment vh biologisch filter, die trok er afentoe wat waterpest uit, lekker gedoseerd.en niks spoelen.
Waar maak je op uit dat een plant al of niet meer evolutionair is door ontwikkeld dan een andere soort?
 
Zover ik weet groeien planten ook meer tijdens de nacht. Overdag zijn er processen gaande en echt groei is volgens mij juist meer in de nacht.
Planten halen energie uit licht. Hiermee zet hij koolstofdioxide om in suikers en zetmeel. In de nacht wordt er geteerd op voorraden die dus overdag zijn gemaakt. Dat moet heel precies gebeuren. Dus zo dat de voorraad op is wanneer de dag weer begint. Dat betekend volgens mij dat een plant een nacht groei met een piek vlak voor zonsopgang kent. Maar hierover is, zo heb ik wel gelezen, nog niet alles over bekend hoe een plant dat precies doet. Wel schijnt er ook een verschil te zijn voor planten in het gebruik van de lengte van de nacht. Zo zijn er planten die een kortere nacht gebruiken waar anderen weer een langere nacht nodig zijn. En er zijn er ook die daar tussen zitten.
 
Origen of species of over het ontstaan der soorten van c darwin.
Daar gaan we het krijgen over de zgn hoger ontwikkelde soorten binnen het plantenrijk zij met verbeterde voortplantingsmethoden als bloei en zaadvorming.
En we weten best wel dat zaadjes afentoe eventjes moeten ,rusten,.
 
Papaver is een langedagbloeier en wat ik doe niet
 
Planten halen energie uit licht. Hiermee zet hij koolstofdioxide om in suikers en zetmeel. In de nacht wordt er geteerd op voorraden die dus overdag zijn gemaakt. Dat moet heel precies gebeuren. Dus zo dat de voorraad op is wanneer de dag weer begint. Dat betekend volgens mij dat een plant een nacht groei met een piek vlak voor zonsopgang kent. Maar hierover is, zo heb ik wel gelezen, nog niet alles over bekend hoe een plant dat precies doet. Wel schijnt er ook een verschil te zijn voor planten in het gebruik van de lengte van de nacht. Zo zijn er planten die een kortere nacht gebruiken waar anderen weer een langere nacht nodig zijn. En er zijn er ook die daar tussen zitten.
Zoiets herinner ik me ook Ben maar ja ik ben geen bioloog.
 

Terug
Bovenaan