Levensduur reflector


Tiny_25

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2013
Berichten
660
Hoe lang gaat een reflector mee?

Ik heb eentje van Dennerle,..( Dennerle Trocal) met honingraat-structuur.

Hoe lang gaat zo'n reflector eigenlijk mee?

Volstaat schoonmaken met bijvoorbeeld schoonmaakazijn om de kalkrestjes van opspattend water eraf te halen?
Of is het beter een reflector zo nu en dan geheel nieuw te vervangen?


Zie voorbeeld foto hier onder,.. zo'n reflector heb ik.
Bron: Google.nl / Zoocentras.It

Het is dus NIET mijn aquarium,.. maar ik heb wel zo'n zelfde reflector.

Dennerle_4001615013863_03.jpg
 
Over het algemeen regelmatig schoonmaken tijdens elke water wissel, wanneer nodig even er afhalen (mits mogelijk) en met schoonmaakazijn afdoen of weken.
Verder kunnen ze jarenlang mee, sommige hebben ze al meer dan 10 jaar in gebruik.
 
Over het algemeen regelmatig schoonmaken tijdens elke water wissel, wanneer nodig even er afhalen (mits mogelijk) en met schoonmaakazijn afdoen of weken.
Verder kunnen ze jarenlang mee, sommige hebben ze al meer dan 10 jaar in gebruik.


Ok, super :)

Ik krijg hem redelijk makkelijk van de TL buis af,.. dus even snel schoonmaken of even laten weken in een emmer is geen probleem :)
 
Voorzichtig met een (schuur) sponsje afnemen kan ook nog, als je maar niet teveel krast.
 
Tip, die klemmen die er op zitten gaan vroeg of laat stuk. Ze versterven namelijk.
JBL heeft metalen klemmen voor zijn reflectoren die er perfect op passen.

JBL heeft namelijk dezelfde reflectoren, maar zonder honinggraat.
 
Tip, die klemmen die er op zitten gaan vroeg of laat stuk. Ze versterven namelijk.
JBL heeft metalen klemmen voor zijn reflectoren die er perfect op passen.

JBL heeft namelijk dezelfde reflectoren, maar zonder honinggraat.

Ok, bedankt :)
 
Plastic klemmen gaan in de regel niet zo heel lang mee zoals Jurgen al aangeeft. Destijds waren die hier ook vrij snel kapot maar goed dan kun je altijd nog de metalen gaan aanschaffen natuurlijk.
 
Tip, die klemmen die er op zitten gaan vroeg of laat stuk. Ze versterven namelijk.
JBL heeft metalen klemmen voor zijn reflectoren die er perfect op passen.

JBL heeft namelijk dezelfde reflectoren, maar zonder honinggraat.


Ik heb nog een tweede reflector van Dennerle zag ik,.. dus ik kan de klemmetjes indien nodig omwisselen.

Maar ik ga binnenkort zeker eens kijken naar die klemmen van JBL.

Heb jij of iemand anders een link naar deze klemmen van JBL?

En hoe bevestig ik deze dan precies op de reflector?
 
Reflectoren gaan mee zolang als je zelf wil, ik gebruik mijn reflectoren al een jaar of 15 en zijn nog steeds dezelfde... Ik vraag me af waarom ik ze zou vervangen, ze werken als een spiegeltje, en sinds wanneer is reflectie onderhevig aan slijtage? Regelmatig eens schoonmaken en met een doekje gedrenkt in azijn erlangs en ze blinken weer als nieuw!
 
Tip, die klemmen die er op zitten gaan vroeg of laat stuk. Ze versterven namelijk.
JBL heeft metalen klemmen voor zijn reflectoren die er perfect op passen.

JBL heeft namelijk dezelfde reflectoren, maar zonder honinggraat.
Bij mij waren de (meegeleverde) ADM kunststof klemmen in no-time kapot (en de zwarte hoekbeschermers heb ik ik weet niet hoe vaak uit het water moeten vissen). Ook ik heb daarna de kapotte klemmen vervangen door RVS klemmen maar zou een ieder toch mee willen geven ze dan wel even met vaseline in te smeren alvorens ze te plaatsen. Ik heb dat zelf destijds niet gedaan maar na verloop van tijd zaten ze (want ook RVS kan roesten) muurvast aan m'n buizen (echt eng om te verwijderen of te verstellen). Beetje vaseline kan dat wellicht voorkomen of in ieder geval uitstellen.

Betreffende reflectoren. Mijn reflectoren waren glad. Die lieten zich perfect poetsen met autopoets (echt als nieuw). Schuursponsje zal de kalk ook wel verwijderen (maar dan krijg je dan een doffe reflector voor terug). Of dat overigens echt veel uitmaakt waag ik te betwijfelen.
 
Ik heb ze van ik dacht Juwel gehad met ook kunststof klemmen maar ja die zijn/waren ook zo kapot. Kunststof is niet echt ideaal dus.
 
Uit de aquariumclub heb ik metalen klemmetjes gekocht voor mijn TL's. werken prima!
 

Terug
Bovenaan