Levende muggenlarven


A

arco

Guest
Is er in de buurt van Venray een winkel die levende muggenlarven verkoopt?
Ik heb een paar nieuwe discusvissen die geen diepriesvoer eten.
Heb ze pas een dag, ik kan ook nog even afwachten tot ze honger krijgen... :)
 
Ze eten nog steeds niet. Hoe lang kan ik wachten voordat ik me zorgen moet gaan maken? :S
Er werd me in een aquariumzaak gezegd dat ze echt wel diepvriesvoer gaan eten als ze honger krijgen, dan grijpt hun overlevingsinstinct in...
Ik weet dat volwassen vissen wel redelijke tijd zonder voeding kunnen, maar deze discus zijn pas 5cm...
 
Misschien vijverflora in swolgen? Of het natuurhuis in tegelen? Verder ken ik geen 'grote' aquarium speciaalzaken hier in de buurt. Maar ik weet het niet zeker, dus misschien kun je van tevoren beter even bellen.

Als zo'n kleine discussen nog niet eten zou ik me wel zorgen gaan maken. Is het nakweek of wildvang?
 
Welke soort diepvries heb je allemaal geprobeerd?
 
Discusmix voor kleine discus, muggenlarven, tropische mix....
Is nakweek. (stendker)
 
Rode mug geprobeerd? Als vissen dat niet eten..
 
Waren rode muggen. Zal het nog eens proberen straks. (zijn grootgebracht met Stendker discusvoer, maar dat verkopen ze bijna nergens)
 
Beste arco

Wat je niet moet doen bij nieuwe Discusvissen,is je druk maken of ze niet eten de eerste dag.De vissen moeten eerst een gewennings periode overbruggen.En zeker geen rode muggelarven voeren.
Ik ben geen voorstander van levend voer,behalve de levende Artemia,deze kun je beter proberen dan de rode muggelarven.

Rode muggelarven zijn ook voor gezonde Discusvissen geen optimaal voer,een gezonde Discusvis pakt zomaar elke 2 seconden een rode muggelarf (de levende) het gevaar ontstaat wanneer een Discus teveel levende muggelarven eet,deze gaan zich ophopen in de darm en kunnen voor een verstopte darm zorgen. De darm van een Discus is niet zo groot in diameter vandaar het gevaar van ophoping.

Wat je zou kunnen doen is de temperatuur verhogen naar 32-33 Graden,dit met het gebruik van een luchtsteentje,door de temperatuursverhoging gaat de stofwisseling sneller,ze ontdoen zich wat sneller van ontlasting etc.

Hou verder de waterkwaliteit in de gaten en ververs regelmatig het water dit is belangrijk.

Wat ik kan aanbevelen is de diepvries artemia,dit is een redelijk zacht voer wat zeker op een gegeven moment geaccepteerd moet worden,ook de zwarte muggelarven moeten ze gaan accepteren.

Ook het discusgranulaat van tetra moeten ze gaan eten.

Wat je ook niet moet doen bij jonge Discusvissen is "veel" voer in het water deponeren en kijken wat ze eten,probeer minimaal te voeren,jonge Discusvissen gaan er om vragen door naar de vooruit te zwemmen.dit merk je vanzelf.

En,,dat niet eten,in het begin is niet echt een probleem,pas na een week zou ik mij zorgen maken.Gedurende deze periode,waterverversen is vaak een probleemoplosser in dit geheel.

Alle voor Discusvissen voer (de diepvries) kun je naar verloop gaan voeren/geven,misschien dat je het in diepvriesvorm met een mesje wat fijner maakt als je het net uit de diepvries haalt.

Hou ons op de hoogte.
 
Bedankt,

Ik heb ze nu 2 dagen dus ik wacht nog even af. Ze zijn wel vrij levendig...
Is dievries muggenlarf trouwens wel aan te raden?

discus2.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Arco

Als ik de vissen moet beoordelen volgens de door jou geplaatste foto,dan is de vis die links boven zwemd niet echt top.Ik kan de foto niet vergroten,maar ik ben bang dat de kwaliteit van jou vissen niet echt top is.
Volgens mij komen ze bij een andere discusliefhebber vandaan,of heb ik het mis.

Mijn voorzichtige kritiek gaat uit naar de lichaamshoogte en de grote van,en de diameter van het oog dit is niet in verhouding tot de grote van de vis en dit duid op een groeiachterstand
 
De discussen gedragen zich normaal en zwemmen prima, hoor; ze zien er ook niet vreemd uit. heb lang discussen gehad, alleen niet zo klein.
(Stendker is over het algemeen toch ook geen slecht bekend staande kweker)
Ze aten nog steeds niet. (op een enkel stukje na wat ze ook nog vaak weer uitspuugden)

Heb gisteren artemia gehaald (zowat het enige wat ik nog niet geprobeerd had), en zowaar!
Daar vallen ze wel hongerig op aan dus een hoopvol teken.
Voorzichtig wel eens wat anders proberen weer, om het menu gevarieerd te houden...
 
  • Leuk
Waarderingen: Asti
Arco
Ik geloof wel dat het stendker discusvissen zijn,maar ik ga er vooralsnog niet vanuit dat deze vissen niet bij een winkel/of kweker van Discusvissen vandaan komen.
De naam Stendker zegt echt niet zoveel.iedereen kan wel beweren stendkers te verkopen ,maar enkel het gebruik van deze naam ( van deze kweker) daar kunnen we niks mee,het is geen garantie voor goede vissen.
Jou startvraag ging over voeding,neem mij niet kwalijk dat ik nu de vissen na een foto gezien te hebben enigsinds negatief beoordeeld.

Veel startende Discusliefhebbers kopen vaak Discusvissen van een liefhebber die er weer mee stopt,dit is een gegeven,daarmee wil ik jou (niet kennende) niet mee lastigvallen,maar de vissen zien er niet goed uit,vandaar dat ik denk dat het uiteindelijk niet gaat verlopen zoals jij het in je gedachten had,deze vissen groot laten worden.

Heel voorzichtig gezegd vertonen deze vissen een (volgens de foto) een groeiachterstand,dit is niet goed.
 
Vissen komen rechtstreeks van een leverancier. (koidream).
Wat ik daar heb gezien en qua expertise lijkt het me een heel serieuze zaak met redelijk veel kennis en mooie schone bakken...
IMG_0601.jpg
IMG_0602.jpg

IMG_0601.jpg
IMG_0602.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Of de discus vissen een groei achterstand hebben of niet kan ik ook zo niet zeggen.

Zoals treb schrijft .........Wat je niet moet doen bij nieuwe Discusvissen,is je druk maken................. Ik lees ook dat je ze hebt aangeschaft bij Koidreams, Volgens mij verkopen ze ook stendker mix. maar ook levend voer.
 
Gaan ze inmiddels al eten arco
 
Eten gaat prima!... :Dk
Filmpje:
 
Dat ziet er goed uit
 

Terug
Bovenaan