Levendbarenden en andere vissen buiten: 2017


Op den duur ja maar eerst jongen
 
Heeft er iemand ervaring met de gouden chinese danio?
Zijn net zo winterhard?
Of zijn ze als kweekvorm zwakker?
 
Zijn zwakker
 
Ja dan gaan ze naar binnen straks
 
Iemand ervaring met de woestijngrondel?
 
Hoi,

Ik bedoel hiermee de Chlamydogobius eremius .
Ben benieuwd naar ervaringen met deze soort .
 
Wow, ik dacht dat die op minstens 20 graden moeten zitten, kunnen ze dus kouder ook?

Ja! Afgelopen weekend heb ik ze nog rond zien zwemmen, net als de twee guppen die erbij zitten. Had gehoopt jongen van ze te zien, maar het kan zijn dat de guppen die opeten, ondanks dat het bakje propvol planten zit :p Ze krijgen tot half 1 volle zon en daarna komen ze in de schaduw te staan van de schutting.
 
Misschien hebben jullie antwoorden op mijn vragen. Ik lees al een tijdje de topics over kuipen buiten met levendbarenden.

Ik heb al een tijd een fontein in de tuin. Een houten vierkante kist met daarin een speciekuip , 88 cm diameter ,32 cm hoog.
Volgens mij 150 liter? Op het hout ligt een rooster met gaas en steentjes. Daarboven lag een grote stenen plaat waar het water door werd gepompt wat dan via het grind terug de kuip in stroomde.

Door deze topics en omdat de pomp kapot was bedacht ik me dat ik er wel een vijvertje van wil maken. Steentjes zitten nu in de kuip, metalen rooster laat ik er denk ik op.

Nu de vragen.

Springen jullie vissen nooit uit de bakken?

Met regen zal een kuip makkelijk tot de rand vullen, of boor ik een klein gat 10 cm onder de rand.

Is een klein filter niet beter dan niks? Het aantal liters in een kuip is vaak niet zo groot, waarom geen filter in een kuip buiten maar wel in een klein aquarium?

Enkelen van jullie graven een bak in. Zal het helpen als ik de houten bekisting waar mijn bak in staat opvul met houtsnippers die men voor een tuinpad wel gebruikt?

Kunnen roodvinzalmen in een buitenkuip of springen die er zeker uit?

Ben ik te laat of kan er dit jaar nog wat naar buiten? Ik heb Platy's die eventueel buiten kunnen bevallen.

Ik hoop op wat tips!
 
Het is geen goed idee nu nog vissen buiten te plaatsen. de zon stat al laag en over een maand moeten ze al weer naar binnen.
Je kuip is waarschijnlijk 90 liter.
Ik vind het zelf prettig om geen bodemsubstraat (steentjes of zand) te gebruiken. Je verliest wat diepte en met het uitvangen is het veel fijner als je een kale bodem hebt. je kunt dan planten in potten zetten.
In een goed beplantte bak springen de vissen er niet uit. Vaak springen ze alleen als ze pas in de bak zitten en zich er nog niet in thuis voelen. Voor sommige vissen is het daarom een goed idee de bak de eerste week af te dekken.

Vissen spoelen niet over de rand als de bak door regen overloopt. Als het flink regent blijven ze niet vlak onder de waterspiegel maar gaan wat dieper zwemmen.

Een bak ingraven maakt de temperatuur stabieler. In de volle zon kan een bak boven de grond erg warm worden. De nachtelijke afkoeling is dan ook groter. Maar voor sommige vissen is dat juist wel weer lekker.
Roodvinzalmen kunnen goed buiten, maar houden wel van wat meer zwemruimte als een kuip kan bieden.

Een filter is buiten vaak wel een heel gedoe. Doorgaans heb je in een kuip relatief weinig vissen. dan is een filter niet nodig.
En altijd geldt dan nog wat ik ooit in een aquariumboek las: het beste filter is een emmer vers water.
 
  • Leuk
Waarderingen: EJAY
Dank je voor je heldere uitleg! Ik kan er volgend jaar zeker wat mee.
 
ff een oud topic weer boven halen, ik heb nog 1 oryzias latipes over van een groepje waar ik van het begin af aan al mijn twijfels over had, ik ga nu een groepje van 10 st halen zag hier een mooie prijs voor , de witte variant, en die zet ik in een kuip.

ik ga ff door in het topic van vorig jaar
 
Leuk! Hier ga ik het dit keer proberen met Heterandria formosa, enkele garnalen en, als de kweekpoging van de Boraras merah in het aquarium lukt (dezelfden als die vorig jaar naar buiten zijn geweest :) ) deze ook weer! Bij de Aldi hebben ze nu een actie van waterplanten zoals waterlely's voor €3 per stuk, staat altijd mooi in een vijver/tobbe :)
 
Ohh, mooi Oryzias latipes, daar heb ik naar gekeken toen ik twee jaar geleden begon met mijn bakkie. Maar die was helaas te klein, maar ik blijf het mooie vissen vinden!
Inmiddels heb ik Heterandria formosa en een speciekuip van 60 L in de tuin en wil ik die van de zomer ook in de kuip stoppen. De kuip staat nu een week, zal van de week wat foto's neerzetten, telefoon ligt nu aan de oplader.
 
Oryzias latipes heb ik trouwens niet kunnen vinden, maar wel de javanicus en woworae. Javanicus lijkt op latipes, maar heeft mooie gerafelde vinnen. Erg mooi visje.
 
Heb inmiddels 11 latipes buiten in de kuip
 
Vandaag naar de vijver verplaatst daar vinden ze het veel leuker dartelen rond en minder schrikkerig.

IMG_20180508_114328.jpg
 
Ik ben benieuwd wat er nu in de speciekuip gaat komen !!
 
Ik ook
 

Terug
Bovenaan